Et par punkter.
De som har relevant erfaring fra kjøring på snødekke og som har postet her ser ut til å ha mye samme erfaringer som meg. Alle med slike erfaringer som så det første klippet ville umiddelbart kjenne igjen problemstillingen mht vei/salt/snø/saltlake. Der kunne denne tråden i grunnen vært ved finalen, med unntak av slike som Pinkey med null relevant erfaring på emnet.
For min del har jeg kjørt bil siden begynnelsen av 70 tallet - under svært krevende forhold.
Fra 70 tallet og vidre kjørte jeg jevnlig en strekning som tidligere var vanlig vintervei, usaltet. Jeg skal ikke påstå at ulykker ikke skjedde på denne strekningen men det kan ikke ha vært så mange, andre forhold kan ha spilt inn.
En stor endring skjedde da man begynte å salte denne 35 km (for referansen) lange strekningen som for en betydelig del lå ved fjordkanten. Det var da de "uforklarlige" utforkjøringene begynte, Personbiler og varebiler skled ut av veien i svinger i 50 km soner når de havnet i saltlaken. Veien er såpass smal at man må litt ut mot skuldrene om man for eks møter lastebiler. Kommer man ut på saltlaken og man ikke er riktig skodd eller har relevant kjøreerfaring skiir man utfor. Dette var mye lettere å kontrollere på vanlige vinterveier.
Så noko attåt i forhold til dekkmønster, pigg osv - som Pinkey heller ikke forstår et dugg av. Når veiene er saltet og det har vært en del trafikk ligger saltlaken mellom kjørefeltene, mellom hjulsporene og på skuldrene. Er man utpå skuldrene med slikkepotter går det rakt ut. Har man skikkelige vinterdekk som kaster ut dritten samt pigger, som biter både på is og asfalt, disse dekkene graver vekk saltlaken og piggene når underlaget, is eller asfalt.
Satans Vegvesen.
Nøkkelord: Inkompetanse, korrupsjon og kameraderi, samt asvarsfraskrivelse. All informasjon bak dette ligger offentlig ute på nettet så jeg gidder ikke bruke ressurser på dette.
For de som er interessert lagde jeg denne lille snutten i dag, dog på blank is. Alle andre kjøreforhold vil naturlig nok gi langt bedre grep.
På speilholke for anledningen.
Tja, mitt siste innlegg i denne tråden med mindre det kommer realitetsorienterte spørsmål eller kommentarer som bør få respons.
Redigert grunnet personangrep