Husker ikke om det var i denne tråden eller i Vera Audio, men Dan d agostino ble kalt umusikalske og ikke å anbefaleD'Agostino Relentless-monoblokker til folket! 40 W forbruk i standby, 480 W på «tomgang».
Vis vedlegget 692011
Husker ikke om det var i denne tråden eller i Vera Audio, men Dan d agostino ble kalt umusikalske og ikke å anbefaleD'Agostino Relentless-monoblokker til folket! 40 W forbruk i standby, 480 W på «tomgang».
Vis vedlegget 692011
Til den prisen bør de værsågod være musikalske! De bør være så musikalske at de gir inntrykk av at artistene banker på døra og spør «Kan me få koma inn og spela og synga før dykk?»Husker ikke om det var i denne tråden eller i Vera Audio, men Dan d agostino ble kalt umusikalske og ikke å anbefale
Nå er jeg usikker på om det var denne han viste til, uansett litt drøy påstandTil den prisen bør de værsågod være musikalske! De bør være så musikalske at de gir inntrykk av at artistene banker på døra og spør «Kan me få koma inn og spela og synga før dykk?»
Har aldri påstått at "den forsterkeren er ikke musikalsk". Her er linken til min post:Nå er jeg usikker på om det var denne han viste til, uansett litt drøy påstand
Tar gjerne i mot et par slike gratis jegHar aldri påstått at "den forsterkeren er ikke musikalsk". Her er linken til min post:
![]()
Forsterkere - Forsterkere. Hva gjelder?
Verden er dessverre meget kompleks i lydens rike. Det er rett og slett veldig mange faktorer som spiller inn samtidig, og dermed vanskelig å gjøre enkle analyser. Undertegnede under seg som deg. Min erfaring så langt er at rommet må være nogenlunde kontrollert i tidsdomentet (refleksjoner), hvis...www.hifisentralen.no
Jeg skrev om tilbakekobling og brukte Dan D'Agostino Momentum forsterkeren som et eksempel på en klasse AB forsterker som helt tydelig har masse overharmonisk forvrengning og generelt tvilsomme måledata. John Atkinson var ikke helt overbevist han heller selv om han som vanlig avslutter med noen pene ord.
Om selve forsterkeren er "musikalsk" får være opp til andre å vurdere som faktisk har lyttet til hva den serverer av lyd.
Selv slår jeg meg til ro med at jeg ikke ville hatt en forsterker med slike måledata om jeg hadde fått den gratis.
Vis vedlegget 692026
Så da, øredøvende altså? som i 103 dB/1m?Har ikke hørt den selv, men det sies at bakgrunnsstøyen på AMP-1 var øredøvende.
Det hører med til historien at vi subjektivister og MAMA-freaks (Make Audio Magic Again), mener å oppleve at feedback (NFB) fjerner liv, dynamikk og "ekthet" fra gjengivelsen.Er det ikke typisk:
"På bakgrunn av måledata....."
"....men har ikke hørt den."
Nå kan man jo ikke se NFB ( uten å måle), men er dette noe som oppleves med en gang man vet at det er en passe dose NFB i bruk..Det hører med til historien at vi subjektivister og MAMA-freaks (Make Audio Magic Again), mener å oppleve at feedback (NFB) fjerner liv, dynamikk og "ekthet" fra gjengivelsen.
Feilaktig, selvsagt, men dog.
Skal ikke sette i gang noen nye runder med dette diskusjonsclusteret, bare si at jeg ofte har opplevd motsatt; dvs. at det har vært forsterkere jeg virkelig har falt for, som jeg senere oppdager er bygget uten global feedback.Nå kan man jo ikke se NFB ( uten å måle), men er dette noe som oppleves med en gang man vet at det er en passe dose NFB i bruk..![]()
Har ikke hørt den selv, men det sies at bakgrunnsstøyen på AMP-1 var øredøvende. NFB reduserer ikke bare THD, men også støy. Eneste hørbare forskjell på Hypex NCore NC400 og UcD400 er at støygulvet er mye lavere. Den tekniske forskjellen er ca 25 dB mer NFB.
@AsbjørnSå da, øredøvende altså? som i 103 dB/1m?![]()
Tull og tøys, det som frarøver egenlyd kan her være mikrofonen som er brukt til opptak. Det er store forskjeller på mikrofoner og lyden som blir generert av disse!Det jeg har hørt av Hypex er at der frarøves instrumentet egenlyd, timbre. Dette var svært tydelig spesielt på fioliner.
Den feilen er så alvorlig at for meg er det uaktuelt å bruke utstyr med en slik karakter.
Svært usannsynlig at det er brukt samme mikrofon på alle opptak, og på samme opptatt har instrumenter sin genuine egenlyd på annen elektronikk men ikke på HypexTull og tøys, det som frarøver egenlyd kan her være mikrofonen som er brukt til opptak. Det er store forskjeller på mikrofoner og lyden som blir generert av disse!
Hvis man bruker en forsterker eller høyttaler til å reprodusere egenlyd fra et instrument så vil jeg si at den enheten har en betydelig feil.
Det jeg forundrer meg veldig mye her generelt, er hvor mye fokus det er på mikro og nano detaljer nærmest på atomisk nivå. Og glemmer helt ting som faktisk er helt avgjørende for å få god lyd, nemlig mikrofoner og opptaket.Svært usannsynlig at det er brukt samme mikrofon på alle opptak, og på samme opptatt har instrumenter sin genuine egenlyd på annen elektronikk men ikke på Hypex
Jeg sier ikke at opplevelsen din er ikke er riktig. Men jeg tenker ofte når jeg leser slike observasjoner at under miksesituasjon av elektonisk instrumentering er en populær teknikk for å gi instrumenter og stemmer mer kropp og fylde å legge til et lett slør av forvregning. Enten på enkeltinstrumetner, eller et bredere frekvenspekter i miksen.Det jeg har hørt av Hypex er at der frarøves instrumentet egenlyd, timbre. Dette var svært tydelig spesielt på fioliner.
Den feilen er så alvorlig at for meg er det uaktuelt å bruke utstyr med en slik karakter.
Jeg tenker på utstyret man bruker til å spille av med, der det fokuseres på atomnivå.. Jeg snakket ikke om fokuset på musikken.^^ En bruker vel samme opptak når det sammenlignes?
I min verden er ikke dette på mikro eller nano nivå. Naturtro bare og ikke vanskeligere enn som så. Ikke noe glatt, polert.
Men noen har sikkert fokus på andre ting som knyttneve slag i mellomgulvet etc.
Motsatt opplevelse her på La Scala! får mer trykk og driv med Unison Unico Primo på 80W klasse a/b kontra Gato dia-400s 400W klasse D så er vel matching som gjelderDet begynner å bli mange innlegg siden nå, men jeg har hatt gående som en slags spin-off ut fra denne tråden om å forfølge @Håkon_Rognlien sin påstand om at klasse D og/eller høy dempefaktor på enkle laster ikke får det til å svinge og vil låte kjedelig.
Siden jeg nylig har kjøpt meg et par Monopulse Model A og fra før har en Vera Audio P150/600 RS har det jo vært en ypperlig anledning til å teste dette ut ved en lyttesammenligning. Foruten diskusjonen i denne tråden er det spesielt dette avsnittet fra Håkon sin omtale av Monopulse Model A som har inspirert meg til dette forsøket, og jeg har vært spent på om jeg også vil erfare det samme med Vera på Monopulse som Håkon gjorde med Spec:
Vis vedlegget 688654
Samtidig har jeg hatt i bakhodet at Vera Audio er basert på et forsterkerprinsipp der lasten ikke skal ha noen betydning for gjengivelsen.
Rett før jul fikk jeg napp på en Rega Brio-R på brukten, men Monopulse kom ikke i hus før på nyåret så det er ikke før de siste dagene at jeg har fått testa dette skikkelig. Så hva fant jeg ut da?
Siden Rega Brio-R var først på plass hadde jeg allerede spilt med denne i noen dager på Spendor SP100R før Monopulse kom i hus. En faktor som skapte litt dårlige arbeidsforhold var at signalet ut fra AMR DP-777 SE (dac og pre) ble for sterkt for linjeinngangen til Brio-R, så jeg måtte dempe signalet fra DP-777 SE en del hakk. Likevel klarte Brio-R seg overraskende bra også med de store kassehøyttalerne. Ikke en kombo jeg ville hatt permanent, men nå var det jo heller ikke poenget her da. Spørsmålet var om den med sin PRaT-appell ville bringe fram mer liv og lekenhet i de lettdrevne Monopulse enn Vera.
Jeg lot Brio-R få noen dager sammen med Monopulse for å bli kjent med det nye lydbildet før jeg gikk mer konsentrert til verks. Etter å ha vært gjennom flere ulike sjangre med Brio-R var det tid for å koble om til Vera. Siden det først og fremst var rytmikk og liv jeg var ute etter å sammenligne hadde jeg gjort et musikalsk pitstop ved Rage Against the Machine rett før jeg kobla om. For er det noe som rett og slett ikke skal låte kjedelig, er det Rage Against the Machine.
Så kom sjokket. Allerede fra første sekund i låta "Take the Power Back" når stortromma sparker det hele i gang hørte jeg at dette var noe helt annet. Snert, attakk! Bassen ble både strammere og mer kraftfull. Lydbildet ble større. Med Brio-R var lydbildet veldig behagelig og innbydende, men det ble rett og slett litt tamt for Rage Against the Machine. Nå våkna det for alvor til live! Da ferden gikk videre til signaturlåta "Killing in the Name" og låta bygde seg opp til høydepunktet "Fuck you, I won't do what you tell me!" ble jeg klar over at jeg faktisk satt og sang med! Hva i huleste? Jeg hadde jo nettopp hørt på den samme låta med Brio-R, men nå klarte jeg ikke å la være å synge med! Ikke klarte jeg å sitte stille heller! Den illsinte stemninga i denne protestsangen mot politiets brutalitet hadde Vera ingen problemer med å formidle.
Allerede da hadde jeg jo egentlig fått svaret på om klasse D og/eller høy dempefaktor på enkle laster får det til å svinge, men jeg ga meg ikke med dette. Etter å ha hørt hvordan bassen ble både strammere og mer kraftfull bar det sporenstreks over på Satyricons "Die by My Hand". Denne kraftfulle låta spilte med en enorm brutalitet i bassen på Spendor SP100R og subbene, men på Monopulse hadde det ikke vært noen suksess. Det var med Brio-R. Med Vera ble det noe helt annet! Brutaliteten i bassen var tilbake, og jeg som nettopp hadde avskrevet Monopulse på denne låta! Det låt nesten like brutalt som med Spendor SP100R og subbene, men bare nesten. Noe annet ville vel vært naturstridig, for noe må vel membranareal ha å si også. Likevel så kunne jeg nå kjenne igjen lydbildet som jeg var vant med fra Spendor SP100R og subbene, og jeg kom til å tenke på forklaringen om at Vera Audio er basert på et forsterkerprinsipp der lasten ikke skal ha noen betydning for gjengivelsen. Var det dette jeg fikk erfare nå? Selvsagt er jo Monopulse Model A en helt annen høyttaler enn Spendor SP100R, men det slo meg likevel hvor likt det låt.
Jeg kunne fint ha gitt meg der, men jeg måtte selvsagt ut på en liten rundreise i andre musikksjangre også. Mark Knopfler, Bugge Wesseltoft, Brendan Perry og Dead Can Dance, Folk & Røvere, Madrugada, Peter Murphy, ZZ Top. Ingen antydning til at det låt kjedelig her. Jeg fikk bare lyst til å høre mer! Så på med noe britisk skranglerock fra åttitallet da! Skeletal Family sin låt "Promised Land" har et utrolig driv, og selv om det ikke er den beste produksjonen begynte foten å gå. The Sisters of Mercy sin låt "Marian" er langt roligere, men har likevel en groove i seg som kan være uimotståelig om den treffer. Den traff så absolutt!
Som en avslutning på den musikalske rundreisen gjorde jeg et lengre stopp ved to album som jeg har spilt i årevis og kjenner ut og inn. Først var det tid for den svenske folkemusikkgruppa Hedningarna og deres album Trä. Selve lakmustesten på det albumet er låta med det artige navnet "Pornopolka". Her skal det svinge og drive fra første sekund, ellers er noe alvorlig galt et sted. Vel, pornopolkaen innfridde til de grader! Så var det tid for Gotan Project og albumet Lunático, deres mest gjennomførte album etter min mening. Allerede fra åpningslåta "Amor Porteño" hørte jeg at dette var nødt å bli bra. Da bassgroovet i låta "Mi Confesión" satte i gang kjentes det som om golvet gynga (det er betonggolv hos meg så det er selvsagt ikke mulig). Her svinga det så til de grader! Låta "La Vigüela" har jeg faktisk hørt ganske så kjedelig gjengitt på annet utstyr, men overhodet ikke antydning til det nå.
Beklager Håkon, men jeg får rett og slett ikke min Vera til å låte kjedelig! Nå har jeg prøvd tre ganger, men for hver gang så ender jeg bare opp med å kose meg med musikk
Og som om ikke dette var nok så har jeg enda en beretning å komme med. Da jeg var ferdig med den musikalske rundreisen satte jeg på noe som var ment å skulle være bakgrunnsmusikk mens jeg gikk rundt i kåken og gjorde litt andre ting. Men det gikk ikke lenge før jeg rusha tilbake til sweet spot, for jeg bare måtte høre det riffet og det groovet i sweet spot! Og dette var for øvrig noe såpass lugubert som et undergrunns-doom metalband. De kaller seg for Abyssic, og jeg ble kjent med disse for noen år siden under en konsert på en lokal klubbscene. Gjengivelsen som jeg har nå med Monopulse er rett og slett noe av det råeste jeg har hørt. Doom metal! Med Monopulse og Vera Audio! Hvem skulle ha trodd det?
Det sier nok ganske mye om Monopulse også det, så det kommer en del blomsterspråk fra meg om denne høyttaleren også. Men det sparer jeg til min egen tråd. Og Mr. Allan Hendry skal også få en mail fra meg med blomsterspråk for den fantastiske høyttaleren han har konstruert. Da må jeg nok fram med engelsk-ordboka og leite etter de rette superlativene![]()
Du snakker veldig om at du har en integrert forsterker som veksler imellom klasse A og D med er knappetrykk? Fint om du legger ut en link av den for personlig har jeg aldri hørt om det.Amason: Det er det da bestandig. Og her er hele poenget med prinsippkrigen som foregår både i denne tråden og andre forsterkertråder- som det bestandig har vært: Du kan ha en tiårig 30W klasse A stående som entydig gruser en hvilken som helst ny Klasse D- samme hvor kraftig den måtte være- på samme høyttaler. Og på hundre andre også. Med alt av materiale. Hva du får ut av den er ene og alene avhengig av hva du kombinerer den med. Og ikke minst HVOR du setter den til å jobbe. Og HVA du søker av den. Intet prinsipp er entydig perfekt for alt og alle 100% av tiden. Men bruker du derimot de forskjellige typene DER DE GJØR EN POSITIV FORSKJELL..det er noe HELT annet..Som Håkon også var inne på her oppe...Det er en av fordelene med å ha to forskjellige prinsipper tilgjengelig i en og samme boksen- valgbare med et knappetrykk. Men det betyr også at man blir mer enn klar over styrker og svakheter relatert til dem og deres presentasjon i alle situasjoner. Fordi man samtidig slipper å velge mellom type A ELLER type B..
Tviler ikke på at du hører forskjell, og at den er så tydelig som du forklarer. Jeg er litt interessert i å forstå bedre hvorfor. Jeg har under lagt ved Hypex sine egne målinger for UCD 400 HG og 400 Ncore. Den første grafen viser forvrengning Ncore starter på 0.01 og flater ut på 0.0005Hører fint forskjell på UcD 180 og 400 (med spenningsregulatorer) vs Ncore. Helt klart renere lydbildet uten artifakter som UcD har noe av og det er svartere bakgrunn som igjen gir bedre dybefølelse hvis bufferen og implenteringen er virkelig god med Ncore. UcD er dog fin til bassbruk, men ikke noe high-end oppover i frekvens IMO.
Vel, det var ordet som ble brukt av den som hadde hørt den - «deafening». Vedkommende karakteriserte den også som en mislykket konstruksjon. Det var et innlegg på et diskusjonsforum på nett, så jeg kan ikke gå god for sannhetsgehalten.Så da, øredøvende altså? som i 103 dB/1m?![]()
Du är själva definitionen av arrogant, Auditor.NA-X: Den er for det første ikke integrert...les også resten av innlegget. Og det jeg skreiv i tråden "Forsterker bytte"...
Hvem eller hva er det du viser til her? Hvis det var min kommentar om UcD400HG vs NCore NC400 har jeg begge deler hjemme og har sammenlignet dem ganske nøye. Jeg vet godt hvordan de måler, men ble litt overrasket over hvor små hørbare forskjeller det var mellom dem, med støygulvet som mest åpenbare forskjell.Er det ikke typisk:
"På bakgrunn av måledata....."
"....men har ikke hørt den."
Imøtekommende som alltid.NA-X: Den er for det første ikke integrert...les også resten av innlegget. Og det jeg skreiv i tråden "Forsterker bytte"...
Hvis det er de noe spesielle personvernholdningene dine som gjør at du unnlater å svare, så får du heller si det er det som er grunnen. De derre arrogante bullshit-greiene dine kan du fint droppe.NA-X: Den er for det første ikke integrert...les også resten av innlegget. Og det jeg skreiv i tråden "Forsterker bytte"...
Har lest det flere ganger uten at det henger helt sammen for min del.NA-X: Den er for det første ikke integrert...les også resten av innlegget. Og det jeg skreiv i tråden "Forsterker bytte"...
De er ikke veldig store, men greit hørbare. Både IMD forvrengning, THD+N og THD vs frekvens kan virke å være over den hørbare terskelen med UcD. Forvrengningen med UcD stiger dessuten fort med mer effekt. Spesielt UcD 180 har ikke så mye å rutte med. Mener watten er oppgitt som dynamisk og ikke kontinuerlig. NC400 er forresten heller ikke spesielt kraftig.Tviler ikke på at du hører forskjell, og at den er så tydelig som du forklarer. Jeg er litt interessert i å forstå bedre hvorfor. Jeg har under lagt ved Hypex sine egne målinger for UCD 400 HG og 400 Ncore. Den første grafen viser forvrengning Ncore starter på 0.01 og flater ut på 0.0005
Deretter kommer UCD utgaven (har bare for en frekvens, men andre grafer viser at dette er frekvensuavhengig), starter på 0.02 og flater ut på 0.005:
Vis vedlegget 692164
Vis vedlegget 692174
Altså er forskjellen typisk en dekade i favør Ncore. Men nå er disse tallene meget lave i utgangspunktet, og jeg vil tro at høyttalere har langt større forvrengning, slik at dette egentlig bare er en akademisk øvelse, eller? Forklarer dette virkelig de store subjektive forskjellene på Ncore og UCD?
Nei, det var ikke deg denne gangen.Hvem eller hva er det du viser til her? Hvis det var min kommentar om UcD400HG vs NCore NC400 har jeg begge deler hjemme og har sammenlignet dem ganske nøye. Jeg vet godt hvordan de måler, men ble litt overrasket over hvor små hørbare forskjeller det var mellom dem, med støygulvet som mest åpenbare forskjell.
Jeg ser at Orso opplever større forskjeller i diskantgjengivelsen enn hva jeg gjorde. Uansett, jeg har satt NCore på alle forovervendte elementer og UcD bare på de bakovervendte bassene.