Jeg har kun Blå Krukke, Mitt ville hjerte, Spor, Gåte ved gåte og Svarta Bjørn på vinyl. Har ikke brydd meg om å kjøpe de nyere på vinyl."You´d Have To Be Here". Den er direkte elendig sammenlignet med alle de andre.
Ingen klarhet, oppløsning. Direkte "dull" i lyden på alle tracks. Undrer mig på, om jeg har fået en veldig dårlig presning af denne.
Vil gerne høre andres mening om denne i forhold til de andre af hendes
Det bli´r spennende.
Har fået gjort samlingen af KB komplett nu. Fandt de to sidste jeg manglede hos en anden selger på Discogs (Germany), nemlig "Over En By" og "You´d Have To Be Here". Alle er fulstendige perfekte undtagen "You´d Have To Be Here". Den er direkte elendig sammenlignet med alle de andre.
Ingen klarhet, oppløsning. Direkte "dull" i lyden på alle tracks. Undrer mig på, om jeg har fået en veldig dårlig presning af denne.
Vil gerne høre andres mening om denne i forhold til de andre af hendes
En meget sjelden RL Jones skive dette. Lyden er vel som vanlig bra. Geffen eller^^Ja, det er en EP, men det ex jeg kjøpte har full LP-størrelse. Canadisk pressing ser det ut til, men fant ikke denne på Discogs.
Lengden på innlegget speiler vel ofte begeistringen eller lidenskapen man har for det det skrives om. Gøy å se. God helg!De som tidvis er innom denne tråden har neppe unngått å merke seg at jeg har et "snev" av hang til Deep Purple, Rainbow - og ikke minst the Man In Black .
Når jeg samtidig klimprer på- og lager litt (u)lyd) med gitarer og ("tilfeldigvis" som Blackmore en lengre periode) synes en 70s Stratocaster (3 bolt neck, bullet trussrod og stor headstock - for innvidde) i Olympic White med Rosewood fretboard og Tuxedo (sorte knotter og PU-cover) er den "ultimate" Strat-look, falt det seg litt naturlig (for meg) å lage en "kopi" av den Stratocaster´n han hadde som én av sine Master Strat´s på 80-tallet.
Som tidligere vist i tråden fikk jeg i fjor tak i et passende "emne" - og den er nå tilnærmet ferdig - i 2 varianter, på samme måte som Blackmore hadde den - før den måtte settes til side. Årsaken til at den ble satt tilside var at en "vikar" til Blackmore´s faste servicemann trodde scallopperingen på halsen var slitasje - og som en "ekstraservice" slipte halsen ned. Halsen ble da så tynn at Blackmore´s forsøk på å scalloppere den på nytt resulterte i at den ble ubrukbar. Jeg tipper den fyren fikk servert noen saftige gloser.
Nok om det. Her er min "kopi" i versjonen/set-up´n Blackmore hadde fra ca 79 - 85:
Vis vedlegget 700554
Jeg brukte ikke rent få timer i fjor sommer/høst med å scalloppere halsen (det går ut på å slipe ned asymetriske, graderte buer i halsen). Ytterst på hodet er det montert en Strap-lock, noe Blackmore satt på for å i utgangspunktet forvirre Cozy Powell. Og Cozy gnagde fælt på hva - og hvorfor Blackmore hadde satt på den - det måtte jo være en grunn. Samtidig så også andre (journalister) dette, og det ble spekulert masse opp-og-ned om hva- og hvorfor. Når Blackmore hadde montert den, så måtte det jo være en grunn til det. Men, det var kun nok en av Blackmore´s practical Joke´s. Den har selvfølgelig ingen misjon.
PU-valget (som Blackmore - kun Bridge og Neck med et tomt cover i Middle) var ikke like enkelt å kopiere. Blackmore brukte Schecter F500-T. Disse var kjent for å notorisk ruste og legge av etter noen år, og det er mange år siden de gikk ut av produksjon. Det nærmeste det var/er mulig å komme i dag er PU´r fra en tysker som bygger tilnærmet identisk spec - primært for levering til MK-Guitars (som har spesialisert seg på Knopler gitarer. Knpoler brukte også F500-T på et par av sine.
Utover det, s er det ikke så mye mer spesielt - annet enn at Blackmore også brukte (av ukjent årsak) et ´62 plekterbrett i mint farge. Det skiller seg fra de nyere ved at den ene skruen (oppe midt mellom Neck og Middle PU) sitter midt mellom disse. På nyere (se neste bilde) sitter denne skruen nesten rett over Middle PU.
Så er det samme gitaren i 86-87 versjon:
Vis vedlegget 700553
Endringene var ikke større enn at han da hadde satt inn et nytt plekterbrett (hvitt) med OBL-450 Twin Blade PU´r. Det viste seg å være minst like vanskelig å finne slike som det var med de andre. OBL-450 ble laget av ikke ukjente Bill Lawrence som gikk bort for en del år siden. Å finne brukte var bare å glemme. Etter en del googling fant jeg ut at enken og datteren til Bill hadde fortsatt å produsere PU´r etter Bill´s bortgang. De lagde ikke lenger OBL-450, men L45-S som var tett opp til samme spec, men en litt forenklet konstruksjon. Etter litt hyggelig mailkorrespondanse med Becky (enken) var et par PU´r på vei over Altanter´n.
Så var det neste "greie". Blackmore har som oftest benyttet en litt spesiell reim:
Vis vedlegget 700582
Det kunne jo vært litt "gøy" å ha en slik også. Det viste seg å være værre.
Jeg googlet opp-og-ned, forespurte på ulike forum osv - uten å få noe treff. Ikke engang noe tilnærmet likt virket å finnes.
Da konkluderte jeg tilslutt at dette trolig var noe han hadde fått en lærmaker til å lage til seg - og jeg vurderte det samme. Kom i dialog med ei hyggelig jente/dame på nord/vest-landet som er lærmaker, og jo - dette hadde hun lyst til å gjøre.
Da ble det å studere en haug med bilder for å prøve å lage en mal hun kunne jobbe etter. Halv-veis i den prosessen, og etter at jeg hadde laget en mal, fikk jeg en melding om at Blackmore´s reim var produsert av et firma som het Reunion Blues. Problemet var at de hadde lagt ned produksjonen av disse for mange år tilbake - og etter å ha forspurt de om de hadde noen mål/maler, og fått negativ tilbakemelding på det, fant jeg i hvertfall litt flere bilder av disse reimene på nett.
Alle reimene de hadde produsert var håndlaget - og ikke en eneste var lik, så da var det tilbake til "tegnebrettet" igjen og lage en ny mal. Den ble sendt til lærmakeren, og vi ble enige om sånn-og-sånn. Den dukket endelig opp i går, og ble så tilnærmet lik som det går - uten å ha originalen å kopiere etter.
Litt lys i fargen foreløpig, men det går seg til:
Vis vedlegget 700590
Oi... dette ble et vesentlig lengre innlegg enn tiltenkt - og de av dere som har giddet å lese dette har nok fått "overdosen" for en stund, vil jeg tro.
Sånn går det når man er litt, over snittet, engasjert i noe.
Det må i så måte nevnes at mye av «gleden» ligger i all reaserch som går med i å lete, grave og til slutt finne... .Attention to detail - har sansen for det. Ingen grunn til å holde igjen når man koser seg med sine hobbyer.
De som tidvis er innom denne tråden har neppe unngått å merke seg at jeg har et "snev" av hang til Deep Purple, Rainbow - og ikke minst the Man In Black .
Når jeg samtidig klimprer på- og lager litt (u)lyd) med gitarer og ("tilfeldigvis" som Blackmore en lengre periode) synes en 70s Stratocaster (3 bolt neck, bullet trussrod og stor headstock - for innvidde) i Olympic White med Rosewood fretboard og Tuxedo (sorte knotter og PU-cover) er den "ultimate" Strat-look, falt det seg litt naturlig (for meg) å lage en "kopi" av den Stratocaster´n han hadde som én av sine Master Strat´s på 80-tallet.
Som tidligere vist i tråden fikk jeg i fjor tak i et passende "emne" - og den er nå tilnærmet ferdig - i 2 varianter, på samme måte som Blackmore hadde den - før den måtte settes til side. Årsaken til at den ble satt tilside var at en "vikar" til Blackmore´s faste servicemann trodde scallopperingen på halsen var slitasje - og som en "ekstraservice" slipte halsen ned. Halsen ble da så tynn at Blackmore´s forsøk på å scalloppere den på nytt resulterte i at den ble ubrukbar. Jeg tipper den fyren fikk servert noen saftige gloser.
Nok om det. Her er min "kopi" i versjonen/set-up´n Blackmore hadde fra ca 79 - 85:
Vis vedlegget 700554
Jeg brukte ikke rent få timer i fjor sommer/høst med å scalloppere halsen (det går ut på å slipe ned asymetriske, graderte buer i halsen). Ytterst på hodet er det montert en Strap-lock, noe Blackmore satt på for å i utgangspunktet forvirre Cozy Powell. Og Cozy gnagde fælt på hva - og hvorfor Blackmore hadde satt på den - det måtte jo være en grunn. Samtidig så også andre (journalister) dette, og det ble spekulert masse opp-og-ned om hva- og hvorfor. Når Blackmore hadde montert den, så måtte det jo være en grunn til det. Men, det var kun nok en av Blackmore´s practical Joke´s. Den har selvfølgelig ingen misjon.
PU-valget (som Blackmore - kun Bridge og Neck med et tomt cover i Middle) var ikke like enkelt å kopiere. Blackmore brukte Schecter F500-T. Disse var kjent for å notorisk ruste og legge av etter noen år, og det er mange år siden de gikk ut av produksjon. Det nærmeste det var/er mulig å komme i dag er PU´r fra en tysker som bygger tilnærmet identisk spec - primært for levering til MK-Guitars (som har spesialisert seg på Knopler gitarer. Knpoler brukte også F500-T på et par av sine.
Utover det, s er det ikke så mye mer spesielt - annet enn at Blackmore også brukte (av ukjent årsak) et ´62 plekterbrett i mint farge. Det skiller seg fra de nyere ved at den ene skruen (oppe midt mellom Neck og Middle PU) sitter midt mellom disse. På nyere (se neste bilde) sitter denne skruen nesten rett over Middle PU.
Så er det samme gitaren i 86-87 versjon:
Vis vedlegget 700553
Endringene var ikke større enn at han da hadde satt inn et nytt plekterbrett (hvitt) med OBL-450 Twin Blade PU´r. Det viste seg å være minst like vanskelig å finne slike som det var med de andre. OBL-450 ble laget av ikke ukjente Bill Lawrence som gikk bort for en del år siden. Å finne brukte var bare å glemme. Etter en del googling fant jeg ut at enken og datteren til Bill hadde fortsatt å produsere PU´r etter Bill´s bortgang. De lagde ikke lenger OBL-450, men L45-S som var tett opp til samme spec, men en litt forenklet konstruksjon. Etter litt hyggelig mailkorrespondanse med Becky (enken) var et par PU´r på vei over Altanter´n.
Så var det neste "greie". Blackmore har som oftest benyttet en litt spesiell reim:
Vis vedlegget 700582
Det kunne jo vært litt "gøy" å ha en slik også. Det viste seg å være værre.
Jeg googlet opp-og-ned, forespurte på ulike forum osv - uten å få noe treff. Ikke engang noe tilnærmet likt virket å finnes.
Da konkluderte jeg tilslutt at dette trolig var noe han hadde fått en lærmaker til å lage til seg - og jeg vurderte det samme. Kom i dialog med ei hyggelig jente/dame på nord/vest-landet som er lærmaker, og jo - dette hadde hun lyst til å gjøre.
Da ble det å studere en haug med bilder for å prøve å lage en mal hun kunne jobbe etter. Halv-veis i den prosessen, og etter at jeg hadde laget en mal, fikk jeg en melding om at Blackmore´s reim var produsert av et firma som het Reunion Blues. Problemet var at de hadde lagt ned produksjonen av disse for mange år tilbake - og etter å ha forspurt de om de hadde noen mål/maler, og fått negativ tilbakemelding på det, fant jeg i hvertfall litt flere bilder av disse reimene på nett.
Alle reimene de hadde produsert var håndlaget - og ikke en eneste var lik, så da var det tilbake til "tegnebrettet" igjen og lage en ny mal. Den ble sendt til lærmakeren, og vi ble enige om sånn-og-sånn. Den dukket endelig opp i går, og ble så tilnærmet lik som det går - uten å ha originalen å kopiere etter.
Litt lys i fargen foreløpig, men det går seg til:
Vis vedlegget 700590
Oi... dette ble et vesentlig lengre innlegg enn tiltenkt - og de av dere som har giddet å lese dette har nok fått "overdosen" for en stund, vil jeg tro.
Sånn går det når man er litt, over snittet, engasjert i noe.
He-he. I dette tilfellet er det langt enklere å kopiere hardware enn softwareDa er det bare å trene spilleteknikk til den matcher også
Kunne godt tenkt meg en OLW ‘77 m/Rosewood neck for et RB prosjekt til, men.... av ulike årsaker vil en 70s AVRI på flere måter være er bedre alternativ - m/unntak av lakken daVis vedlegget 700675
1977 Stratocaster
Gi det helgen så sitter det nok Ha en god helg. Her gleder jeg meg til å rydde om i komponenter.He-he. I dette tilfellet er det langt enklere å kopiere hardware enn software
Bare tull med rydding av komponenter. Spill musikk og hygg degGi det helgen så sitter det nok Ha en god helg. Her gleder jeg meg til å rydde om i komponenter.
Må nok rydde litt for å få på plass noe nytt. Lover å spille en du ikke har i morgenBare tull med rydding av komponenter. Spill musikk og hygg deg
Ikke for å være slem ptb, men dette med å ha noe å strekke seg etter.Virkelig Imponerende Nydelig Strat med historie.
Da er det bare å trene spilleteknikk til den matcher også
Joda, det er greit å ha noen mål å strekke seg etter, men det er jo grenser for hvor lang en strikk kan bli - før den ryker.Ikke for å være slem ptb, men dette med å ha noe å strekke seg etter.
Denne introen til Ritchie Blackmore på Mitreated live i 1974 (det forekommer jo litt "småtteri utover i låten også)
Jeg antar du har sett og hørt den 100x
Men fy skamme skinn!
Skjønner så absolutt hva du mener ptb i setningen du skriver som jeg tok meg den frihet og utheve.Joda, det er greit å ha noen mål å strekke seg etter, men det er jo grenser for hvor lang en strikk kan bli - før den ryker.
Jepp, har hørt denne (fra Cal Jam 74) noen ganger, ja - og både introen og soloen går an å få til sånn passe, selvom det naturligvis skorter på den siste feel, timing, pitch og touch. Om man lytter litt nøye til Blackmore så oppfatter man raskt at timing, stillheten og opphold mellom to toner osv utgjør mye av hans "sound" og teknikk.
Det er mange YouTubere som har forsøkt å legge ut sine mer, eller mindre vellykkede forsøk m/ulike backinger av Purple og Rainbow låter (som det finnes mye av på nett).
Beppe er en av de få som har det "lille" ekstra, selvom han også blir litt statisk i forholdt til Blackmore:
Så kan jo gjerne de som føler seg komfortable prøve seg på soloen i Gates of Babylon
Det må du forklare deg nærmere omNope. Et par der jeg, av ulike årsaker, ikke har .
Hvafornoe? Et par du ikke har!Nope. Et par der jeg, av ulike årsaker, ikke har .