ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hifisnurr

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    548
    Sted
    Oslo
    Dere skal ikke kimse av den plata der gutter ;) .
    Vel - nå er det langt fra den beste country-plata som noensinne er utgitt, men jaggu er det mange langt verre - både musikalsk, vokalt og lydmessig.
    HVorfor ikke kjøpe en ramme til å ha på veggen. Så putter du plata i der. Så kommer hennes utseende til sin rett også ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har allerede x-antall slike rammer m/plater på veggene:) - og om det først skulle vært bilde av et damemenneske på veggen i lytterommet, så hadde det definitivt vært dette fantastisk fascinerende bildet, fra en billedserie som fotografen Dimitry Arhar har tatt, av modellen Svetlana:

midnight blues.png

Jeg fikk, etter litt om-og-men tak i det i høyoppløselig format og har det allerede hengende på veggen på kontoret i glass og ramme:).
    Bildet dukket opp (for meg) første gang i YT videoen til Snowy White - Midnight Blues:

Den offisielle videoen ble slettet for flere år siden grunnet at rettighetene til bruk av bildet ikke var ivaretatt. Nå har en privatperson lagt ut denne videoen igjen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Sammenlikning Rhino utgaven mot min utgave fra utgivelsesåret:
    IMG_1689.jpg

Denne Rhino utgaven er forsåvidt ikke noe "makkverk". Coveret har bra kvalitet, innercover er ordentlig forede osv. Det er en remaster (ukjent) som ligger bak, men langt fra noen mp3-fil :). Kanskje den samme master som den med sort cover? Pressingen er 100% støyfri, men lydmessig er det noe mindre dynamikk, lydbildet er litt "flatere", litt avrundet i toppen og noe mørkere.
    Mao - "originalen" er bedre, men Rhino´n er fullt ut lyttbar, og trolig litt som de ulike senere utgivelser av denne plata (det er jo noen etterhvert).

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Av nysgjerrighet rundt de ulike remaster utgavene av Made In Japan har jeg gjort litt research og kommet frem til følgende:

Den første remaster kom i 1998 til 25th Anniversary pressingen - på Purple/lilla vinyl i limitert, nummerert opplag.
    Samtidig ble den også utgitt på sort vinyl, som ikke var nummerert.
    Begge er digitalt remastret i Abbey Road studio av P. Mew.
    Pressing plant er ikke angitt.

I 1998 kom det også ut en limitert, nummerert US remaster. Mastret av Steve Hoffman. Pressing plant ikke kjent.

2010 Remaster fra Warner original master tape. Mastret i Friday Music Studio/Capitol Mastering Records. Pressing plant ikke kjent.

Neste var i 2014. Remastered fra original 1972 mastertape i Abbey Road Studio av M. Pullan. Laquer Cut by Abbey Road.
    Pressing Plant er GZ Media - 116143E.

I 2014 kom også 9xLP "DeLuxe" utgaven. Det virker å være samme master som den ovennevnte som er brukt. Den er også presset hos GZ.
    Inneholder flere låter fra alle de 3 konsertene, og ikke en mixed out-take fra de 3, som originalen.

2018 Remaster i limitert utgave på Purple Vinyl. Digitalt mastret fra original 1972 mastertape i Abbey Road Studio. Pressing plant er GZ Media.

2019 Rhino Rocktober remaster på purple/lilla vinyl. Ikke angitt kilde til mastringen, med da Rhino/Friday er under samme eierskap er det grunn til å tro at det er masteren fra 2010 som er brukt.

2020 Remaster. Remastret digitalt fra original 1972 master tape i Abbey Road Studio av M. Pullan. Pressing plant er MPO.

På meg virker det da som det er 4 ulike remastringer totalt (1998 x 2, 2010 og 2014).
    2014 og 2018 utgaven virker å være samme master. Det samme gjelder 2020 utgaven, men den er presset på en annen fabrikk enn de to foregående.

Bestemte meg derfor i går for å bestille 2014 utgaven, da det "datt" ned en rabatt voucher fra PK på mail. Slang på et par andre plater samtlidig.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Aner ikke hvilken pressing jeg har. Sikkert den som er verd 10k-vis av kronasjer:giggle:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Forskjellige pressinger, inkl alle re-issues, er det maaange av. Godt over 100, så det er bare å sette seg ned med Discogs å lete frem rett eksemplar ;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ^ Forskjellige pressinger, inkl alle re-issues, er det maaange av. Godt over 100, så det er bare å sette seg ned med Discogs å lete frem rett eksemplar ;)
    Og risikerer å finne ut at det man har er verdiløs søppel? Nei, takk!
    Det jeg har er antagelig verd tusenvis av kr, og jeg slår meg til ro med det :giggle:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.550
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.000
    Kommer dårlig ut denne

Har den fremdeles i plast 😁

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.000
    Nei, derfor er også plasten på fremdeles, har et par cder som er bedre, de spilles. Skal ha den på vinyl (y)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ser man på DR Database så kommer 2010 best ut sammen med 1972.
    Mulig ikke jeg helt skjønner, men er det ikke kun de to som er vinyl da?

Og - skal vi se disse 2 sammenliknet i forhold til målingene, skal 2010 remasteren i såfall være hakket bedre enn originalpressingen:unsure:.
    Jeg besitter et fysisk "bevis" på at det overhodet ikke er tilfelle - og i så måte er de målingene verd akkurat 0,00:cool:

Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.815
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    For dem som synes det blir alt for lite med dobbel live LP så kan denne anbefales.

Her får du alle tre konsertene servert på hver sin CD. Og med bra DR.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja, det er CD utgaven av den 9xLP utgaven HasseBasse viste til tidligere.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nok nerding om MIJ på en (liten) stund. Nå over til litt Blackmore nerding :cool: .

Vet ikke hvor mange som har fått med seg- eller sett denne "hjemme hos" videoen som Ritchie og Candice la ut i fjor?
    Blackmore er jo allerede litt "på´n" når videoen starter, og heller innpå litt øl underveis også. Underholdene, men...
    En kollega spurte meg etter å ha sett dene nylig - si meg...?

Og det er litt greia. Hva er feil her? Dere bør på langt nær se hele filmen, som er +/- 30 min, for å kunne konkludere, eller komme med forslag:

Sist redigert:

Kingsington

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Mo i Rana
    Nok nerding om MIJ på en (liten) stund. Nå over til litt Blackmore nerding :cool: .

Vet ikke hvor mange som har fått med seg- eller sett denne "hjemme hos" videoen som Ritchie og Candice la ut i fjor?
    Blackmore er jo allerede litt "på´n" når videoen starter, og heller innpå litt øl underveis også. Underholdene, men...
    En kollega spurte meg etter å ha sett dene nylig - si meg...?

Og det er litt greia. Hva er feil her? Dere bør på langt nær se hele filmen, som er +/- 30 min, for å kunne konkludere, eller komme med forslag:

Grand piano?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    @Trane er inne på det.
    Videoen er speilvendt ;) .
    Jeg stusset litt umiddelbart med en gang jeg så videoen første gang. Blackmore spiller ikke lefty. Har aldri sett han har forsøkt en gang. Om han skulle funnet på å gjøre det for "skøy" i et slikt innslag så hadde han neppe tatt seg bryet med å strenge om gitarer han eller bruker, da det også medfører å bytte nut.
    Det er flere andre små detaljer også som verifiserer at den er speilvendt.

Blackmores største forbilde derimot spilte lefty - Jimi Hendrix, men hans gitarer (Stratocastere) var ikke left-handed. De var strenget om, noe som også medvirket til hans "sound". Når du strenger om en Strat, så er det 2 faktorer som endrer litt på lyden. Den tykkeste E-strengen blir da den lengste og vice versa, samtidig som at bridge pickup´n (som er vinklet) gir en annen karakteristikk.
    Flere gitarister har "forsket" litt på dette - og noen har endt opp med en left-hand neck på en right-hand kropp.
    Blackmore har/hadde også flere omstrengede left-hand gitarer han testet ut - for å få Hendrix-effekten, men holdt seg hovedsakelig til right-hand gitarer.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.530
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, høyst trolig da den jeg kjøpte og fikk forrige dagen må være den samme remasteren.
    Det er to forskjellige Master engineers på 2010 Joe Reagoso/2019 George Peckham (Porky) mulig det har noe og si på slutt resultatet?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er to forskjellige Master engineers på 2010 Joe Reagoso/2019 George Peckham (Porky) mulig det har noe og si på slutt resultatet?
    Ja, faktisk. Det har du rett i. Selvfølgelig vil det kunne ha noe (alt) å si på sluttresultatet.
    Da kjøper du Friday-pressingen fra 2010 (eller finner en som har den), så har vi "alle" varianter å sammenlikne ;)

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.550
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at modtage 9xLP boxen på mandag eller tirsdag.
    Kan optage et nr. til sammenligning og lægge link til Dropbox, om nogen er interessert.
    Da er det bare og si´: Hvilket nummer og hvilken opløsning :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.530
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, faktisk. Det har du rett i. Selvfølgelig vil det kunne ha noe (alt) å si på sluttresultatet.
    Da kjøper du Friday-pressingen fra 2010 (eller finner en som har den), så har vi "alle" varianter å sammenlikne ;)
    Friday er jeg litt skeptisk til og betale 500-1000k:unsure: den 2014 som du har i bestilling har jeg trua på:)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.550
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da landede 9LP boxen s´gu allerede i dag.
    Som forventet..... 9 stive papir indercovers uten foring :(
    LP´erne ser alle ud til at ha´ masser af slipmiddelrester siddende.
    Men men men.... En tur i Degritter og da er de helt sorte og blanke.....og endnu bedre....
    Lyden ligger ikke tilbage i forhorld til originalpres fra ´72. Fakstisk spennende at høre de små forskelle,
    i numrene fra by til by.
    Kan kun anbefales :) :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Så kan du jo i tillegg "kose" deg med alle skriveleifene det visstnok skal være på coveret ;) .
    Hvor handlet du fra?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nok et innslag på TV i går om Juliane Berge.
    Man skulle ikke tro det var mulig, men dette er altså en tegning - tegnet med gråblyanter:)

_--T6vxOF3sg6J4tSTAuogVQpSK7Ylgj_qf0hnc0vyYg.jpg

Sjekk ut mer her:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn