Som @duc999 sier, "du om det". Tenkte jeg skulle gå litt forsiktig ut, så jeg ikke ble fullstendig sablet ned...bare noen?
Joda, det er sikkert av interesse.Jeg forstår godt at det er noe besnærende med enkle konstruksjoner, og også at en vakker rørforsterker kan gi en helt annen eierglede og dermed bidra til en god totalopplevelse sammenlignet med en liten, anonym klasse D-forsterker. Vi kjøper både historier og opplevelser like mye som vi kjøper god lyd som en isolert komponent.
Det kan likevel være interessant å forstå om det er selve lyden i en klasse D som er "kjedelig", eller om det er noe med denne totalopplevelsen, eller gitt fraværet av egenlyd i en klasse D, om det da er fargingen som tilfører noe vi trives med - og om man da tenker det er en farging / opplevelse høyttaleren burde tilført i utgangspunktet, eller hva som egentlig foregår her.
SPECDet er vel endt opp der fordi den gjerne trekkes frem som den stygge ulven av "nøytrale" eller "kjedelige" forsterkerteknologier. Men du har helt rett vedrørende A og AB. Farget klasse D har jeg ikke hørt om, men mulig det er noen som har laget det også.
Fordi jeg ikke er noen jævla roadie...Mangler bare Speakon. Hvorfor bruker ikke alle Speakon, why, whyyyyyyyyyyyyyyyyy!!!!!!
Mine aktive 4-veis høyttalere har en enkel kabel inn med en 8-polet Speakon, vakkert er det, vakkert.Fordi jeg ikke er noen jævla roadie...
Er jo ikke ordentlig tøft før det er tre-fas da...Fattet litt interesse for Boulder og måtte google litt. Måtte jeg dra på smilebåndet og ble gledelig overrasket over valget av strøminntak. Ut med standard IEC og inn med industrikontakt for 32A. Ikke bare er det barskt, men peker nese til alle som legger vekt på «riktige strømkabler» Det er kontaktflate som gjelder. Er jo nesten så det er litt DIY over den løsningen
Vis vedlegget 709739
Spredningsmønster til en høyttaler er en av flere svært viktige faktorer. Vi hører nemlig mest på reflektert lyd og da bør den enten ligne på god direktelyd så mye som mulig eller høyttaleren kan minimere den reflekterte lyden.Er det her du snakker om viktigheten av spredningsmønstret til høyttalerne?
Er det spesielt viktig hvis det er snakk om suboptimal akustikk?
Til det uthevete. Ja. Det er jeg overbevist er en av grunnene til at en del får bedre lyd med forvrengning. Men tror ikke det er den eneste. Om man har "varm" og behagelig akustikk eller det motsatte, innspillingene, musikksmak, vaner er også faktorer som jeg tenker spiller inn.Syns utsagnet "Audio's circle og confusion" var nyttig:
Audio's Circle of Confusion
Audio’s “Circle of Confusion” is a term coined by Floyd Toole [1] that describes the confusion that exists within the audio recording and r...seanolive.blogspot.com
Greit å lære seg hva man bør fokusere på først.
Syns ellers det interessant du ser poenget med at noen har preferanser for rørforsterkere,
og at det ikke trenger å være knyttet til (vesentlige) problemer med lyden. Altså at det finns flere veier til god lyd.
Ellers så bet jeg merke i at du nevnte at mange anlegg mangler fundament og fedme. Kan det være en grunnleggende misforståelse at man søker det gjennom elektronikk? Noe som trådstarter beskrev som egenskaper i elektronikken til PS Audio der man har valgt å implementere rør i forsterkerløsningen.
Fra første innlegg:
Dette kan da neppe stemme? For det første er det avhengig av refleksjongraden i rommet (i tillegg til høytalernes spreding). For det andre er det avhengig av rommets refleksjonsmønster; alle frekvenser reflekteres ikke likt.Spredningsmønster til en høyttaler er en av flere svært viktige faktorer. Vi hører nemlig mest på reflektert lyd og da bør den enten ligne på god direktelyd så mye som mulig eller høyttaleren kan minimere den reflekterte lyden.
Joda. Jo likere frekvensresponsen er off-axis som on-axis, i jo større grad vil hjernen forstå at refleksjonene hører til den direkte lyden, og dermed være i stand til å ignorere refleksjonene og også oppfatte lyden som naturlig og realistisk. Lyden i rommet reflekteres ikke jevnt, men hjernen forstår rommets klangegenskaper raskt basert på andre lyder man hører og kjenner.Dette kan da neppe stemme? For det første er det avhengig av refleksjongraden i rommet. For det andre er det avhengig av rommets refleksjonsmønster; alle frekvenser reflekteres ikke likt.
En av grunnene til at man ikke skal se blindt på høytaleremålinger men prøve dem i det aktuelle rommet....
Sikter du til hvovidt man hører mest reflektert lyd?Dette kan da neppe stemme? For det første er det avhengig av refleksjongraden i rommet (i tillegg til høytalernes spreding). For det andre er det avhengig av rommets refleksjonsmønster; alle frekvenser reflekteres ikke likt.
En av grunnene til at man ikke skal se blindt på høytaleremålinger, men prøve dem i det aktuelle rommet....
Groupie derimot..Fordi jeg ikke er noen jævla roadie...
Med fare for å bli semantisk her, det er mest energi som treffer oss som først har gått via rommet, men hørselen vår er bygget opp slik at direktelyden allikevel utgjør en betydelig større del av totalinntrykket enn den reflekterte lyden. Men ikke nok til at den reflekterte lyden ikke er viktig.Vi hører nemlig mest på reflektert lyd
Tror gerne de kan bruges til subwoofere. Det er når resten af frekvensområdet også skal gengives af klasse D at man får ondt i hovedet.Du er velkommen hit til å høre på både høyttalere og subwoofere drevet av innebygget klasse D.
Det desidert mest ørevennlige oppsettet jeg har hørt og med totalt fravær av lyttetrøtthet har vært med Hypex Ncore. Det er høyttalere og rommet hvor det store slaget står.Tror gerne de kan bruges til subwoofere. Det er når resten af frekvensområdet også skal gengives af klasse D at man får ondt i hovedet.
Der er vi enige, Bjørn; jeg synes så å si samtlige klasse-D forsterkere jeg har hørt låter behagelig, man blir ikke sliten av å lytte på dem. Dessuten har de beste av dem en aldeles uslåelig kontroll og detaljering nede i de dypeste frekvensene.Det desidert mest ørevennlige oppsettet jeg har hørt og med totalt fravær av lyttetrøtthet har vært med Hypex Ncore. Det er høyttalere og rommet hvor det store slaget står.
Virker merkelig. Vet ikke hvor mange varianter over temaet klasse D jeg har hørt, men er det en ting som går igjen, så er det behagelig, avslappet og kontrollert gjengivelse. Hvordan dere har fått til redselsfull lyd fra noe som helst av utstyr innen vår hobby, er mer enn jeg kan begripe.Sidst jeg hørte klasse D var det en absolut rædselsfuld oplevelse. Lars Clausens medbragte i vores klublokale. Har ikke ligefrem lyst til å høre noget de næste mange år.
Er vi så sikre på det? KEF som er en av de seriøse produsentene som designer i tråd med Toole, de lager også aktive høyttalere, som den nye LS50-wireless II. Det aller enkleste er da å bruke klasse D med liten formfaktor, billig og begrenset varmeutvikling, men det gjør de altså ikke. Her er sakset fra KEF:Det desidert mest ørevennlige oppsettet jeg har hørt og med totalt fravær av lyttetrøtthet har vært med Hypex Ncore. Det er høyttalere og rommet hvor det store slaget står.
Har arbeidet med meg selv mer enn nok, Drossel. Bare synes begrepet "redselsfult" ikke på noen måte passer på noe fornuftig hifi jeg har hørt noensinne, og i hvert fall ikke på gode klasse D forsterkere!Du må så arbejde med dig selv Håkon Rognlien. P.s. knap så alvorligt
Nei, ingen sjanse i havet. Den flyter typisk på 350-500kHz. Om noe av dette overhodet skulle klare å presse seg gjennom høyttalerkablene vil det være så mye mekanisk motstand i diskanten at det ikke skjer noe som helst.Vil ikke aluminiumsdiskanters resonans på 22-25khz trigges av den uhørbare klasse D switsche støyen??? Ikke at jeg hører det men , målinger viser jævlig ringing på min diskant selv med Klasse A-A/B . Kildene mine går til 22k og det er nok til å trigge ringingen .
Har dere IBUX I DanmarkTror gerne de kan bruges til subwoofere. Det er når resten af frekvensområdet også skal gengives af klasse D at man får ondt i hovedet.
Du må huske på at dette tross alt ikke er en dyr høyttaler. Diskanten trenger veldig lite strøm og varierer lite i impedans så man trenger minimalt med lastmargin.Er vi så sikre på det? KEF som er en av de seriøse produsentene som designer i tråd med Toole, de lager også aktive høyttalere, som den nye LS50-wireless II. Det aller enkleste er da å bruke klasse D med liten formfaktor, billig og begrenset varmeutvikling, men det gjør de altså ikke. Her er sakset fra KEF:
"The built-in amplifiers have been developed in-house by KEF. Each tweeter is driven by a 100W class A/B amplifier that delivers a smooth, incredibly detailed treble performance. Dedicated 280W class D amplifiers power the mid/bass drivers, for room-filling, controlled sound up to 108db"
Jeg fikk tilsendt et sett av hans første klasse D. Han hadde en ide om at her måtte det brukes luftspole. Den støyet så mye at om jeg berørte chassis til forsterkeren og CD-spilleren samtidig så kom det umiddelbart "no disc" i displayet på CD-spilleren. Jeg fikk aldri testet dem skikkelig.Sidst jeg hørte klasse D var det en absolut rædselsfuld oplevelse. Lars Clausens medbragte i vores klublokale. Har ikke ligefrem lyst til å høre noget de næste mange år.
Jeg har da lavet 3 forskellige klasse D. Plus en som ikke er færdig til min soundbar. Føler ikke trang til at prøve igen. Soundbaren har for lav følsomhed på diskanten så kanskje det bliver succes.Jeg fikk tilsendt et sett av hans første klasse D. Han hadde en ide om at her måtte det brukes luftspole. Den støyet så mye at om jeg berørte chassis til forsterkeren og CD-spilleren samtidig så kom det umiddelbart "no disc" i displayet på CD-spilleren. Jeg fikk aldri testet dem skikkelig.
Ellers virker det som om det er flere i klubben din som har bestemt seg for at klasse D er djevelens verk. Det låter visst "clock radio".
Bedre med toer i bassen enn bass i toern!Klasse D er djevelens verk, bassrefleks er Satans røvhul...Er det en menighet mon tro?
Det må vist være 20 år siden?Jeg fikk tilsendt et sett av hans første klasse D. Han hadde en ide om at her måtte det brukes luftspole. Den støyet så mye at om jeg berørte chassis til forsterkeren og CD-spilleren samtidig så kom det umiddelbart "no disc" i displayet på CD-spilleren. Jeg fikk aldri testet dem skikkelig.
Ellers virker det som om det er flere i klubben din som har bestemt seg for at klasse D er djevelens verk. Det låter visst "clock radio".
Ja, det kan stemme. Det var like etter jeg kjøpte huset her og det er akkurat 20 år siden.Det må vist være 20 år siden?