Jeg bet meg merke i
@coolio sin ordbruk rett ovenfor, «det store bildet i sin helhet slik at puslebitene gir større mening». Dette med «puslebiter» er interessant og jeg tenkte å gi det litt plass.
For er det ikke slik det er; vi bygger opp en lydkjede og ender enten opp med noe som er flatt eller skakt? Se illustrasjonen nedenfor.
Lydkjeden i #1 og # 3 er bygd opp av flate komponenter og resultatet blir forutsigbart flatt.
Lydkjeden i #2 og #4 er bygd opp av skakke komponenter, men ender likevel opp med å bli flat.
At skakk+skakk eller skakk+skakk+skakk ender opp med å bli flat kan skyldes flaks eller at man har hørt eller målt seg frem til en flat respons for helheten.
Hvis man ikke har flaks eller har kompetanse til å høre seg frem til flat lyd - eventuelt har preferanser for det skakke - kan de alternative #2 og #4 i illustrasjonen nedenfor bli resultatet. Da gir skakke komponenter skakk lyd.
Problemet for et samfunn som hfs oppstår når en anmelder i inn- eller utland prøver ut en boks eller høyttaler han har i anlegget sitt, et anlegg som er representert ved #2 eller #4 i
den øverste illustrasjonen. Da vil han sannsynligvis skrive noe positivt om boksen eller høyttaleren hvis utstyret matcher hans skakke komponenter for øvrig. Anmelderen vil derfor oftere skrive positivt om skakke komponenter inkl. høyttalere enn komponenter og høyttalere som er flate. Men dette paradoksale utfallet - anbefaling av skakke komponenter til tross for at lydingeniører har hatt flatt som ideal i 100 år - skyldes utgangspunktet hans, som er skakt.
Anmelderen det her er snakk om, er en gullgruve for hi-fi-bransjen. For anmeldelsene hans vil føre til en evig forvirring blant leserne, som jakter på den gode lyden. De vil kjøpe det som anbefales, erfare at boksen eller høyttaleren som anbefales ikke gir den responsen de søker, og så leser de en ny anmeldelse og gjentar prosessen én gang til; før de gjentar prosessen en tredje gang, en fjerde gang, osv.
I en del yrker følger man den gamle legeeden om å ikke gjøre skade. Hvis en grunnleggende kompetanse er fraværende hos anmeldere av hi-fi, er det lett å se for seg at anmeldelsene gjør mer skade enn godt.