Asbjørn
Rubinmedlem
Nysgjerrig: Elendige, på hvilken måte da?
Også verdt å forsøke, om man funderer på hvordan man kan illudere vertikal plassering via bare to høyttalere i horisontalplanet:In order to get the full benefit of QSound in these demos, it is important to understand a few simple concepts about stereo playback. QSound is essentially a stereo listening experience. Therefore, any factors which affect proper stereo will also affect proper QSound. To ensure your stereo is configured for optimum stereo playback, here are some easy checks to make on your system.
Speaker Placement - often referred to as speaker geometry, is crucial to stereo playback. Try to position your speakers on the same plane, either side of the monitor. Try to avoid differences in height and depth between speakers. This will enable your speakers to form a good stereo image space.
Listening Position - is also very important. For best results when listening to any stereo material, you should be centered between the speakers at a distance equal to or greater than the distance between the speakers.
Speaker Connections - Making sure that your speakers and amplifier are connected with the correct polarity (sometimes referred to as 'in phase') will ensure you hear proper stereo. The positive, or "+", connectors on the amplifier should be wired to the positive, or "+", connectors on your speakers. Also, make sure the left input of your amplifier is connected to the left speaker. If your speakers have a balance control, make sure it is in the center position.
Og dere kan ohms lov hos OHC ser jeg.....prøv bytt om på pluss og minus på begge høyttalerne
Det er et eller annet interessant med ditt oppsett, Asbjørn, for det oppfører seg som om du har stålkontroll på fase. Du sier du ikke har det, men jeg vil faktisk tro at den essensielle mellomtonen i all hovedsak ivaretas av ett enkeltelement, og derfor er fasekorrekt. Lydbildet ditt tyder definitivt på akkurat det.Min erfaring er nesten den stikk motsatte. I halvferdig form har ikke høyttalerne mine spesielt ryddig fasegang og de sprer jevnt og bredt over et bredt frekvensbånd. Dermed blir det mye reflektert lyd, og med fase som roterer ganske friskt, men med omtrent samme frekvensgang som direktelyden. Likevel blir Q-sound-effekter ganske bra plassert. Det de ikke har er plateresonanser, store avvik i frekvensgang eller ulineær forvrengning som kan «avsløre» høyttalerplasseringen.
Det er utelukkende en indikasjon på at deler av frekvensområdet er fasekorrekt.imo desse Q effektene ikke en indikasjon på kvalitet. har hørt helt elendige høyttalere gjøre dette utmerket.
Jo, jeg synes jo også de høyttalerne er litt interessante.Det er et eller annet interessant med ditt oppsett, Asbjørn, for det oppfører seg som om du har stålkontroll på fase. Du sier du ikke har det, men jeg vil faktisk tro at den essensielle mellomtonen i all hovedsak ivaretas av ett enkeltelement, og derfor er fasekorrekt. Lydbildet ditt tyder definitivt på akkurat det.
Så vidt jeg kunnne nettopp høre er bikkja et stykke ute til høyre for høyre høyttaler, men det som er litt rart (?) er at den kanskje var litt lenger ute til høyre på vinylen enn på cd'en...
kanskje...
Lyden kommer fra høyre eller venstre høytaler. Eller en miks av begge.Det er åpning på plata "Amused to death" av Roger Waters.
Nettopp!Gøy effekt med den der hunden, får bjeffing nesten 90 grader rett ut til høyre, helt uvirkelig. Antagelig en bra øvelse for mine fasekorrekte 8" Seas fullrange.
Det er Q-sound effekten. Lydbildet strekker seg i grunn 360 grader rundt lytteposisjon.Kan ikke helt skjønne at lyden kan komme til høyre for høyre lydkilde?
...eeehrmm , er du sikker på at Hr.Ohm er relevant her? Ser ikke helt hva han gjør i kommentaren din her...Og dere kan ohms lov hos OHC ser jeg.....
Ser poenget ditt Han er vel mer i kulissene....eeehrmm , er du sikker på at Hr.Ohm er relevant her? Ser ikke helt hva han gjør i kommentaren din her...
Helt riktig at + og - må kobles riktig. Men det er flere momenter også. Kanskje lettest å tenke på fasedreining som avvik i tid.Fasekorrekt? Hva er det for noe?
Med hodetelefon vaDet er Q-sound effekten. Lydbildet strekker seg i grunn 360 grader rundt lytteposisjon.
Sikkert mitt hode som ikke strekker til, men hvordan kan et høytalerpar foran deg i noen verden høres ut som de er bak deg?Det er Q-sound effekten. Lydbildet strekker seg i grunn 360 grader rundt lytteposisjon.
Nøyaktig det samme oppleves her, bikkja er imidlertid tilbake langt ut på høyre side mye senere på plata, for ordens skyld : hører den på remastred lpBikkja er godt til høyre her i starten, men når den kommer tilbake etter ca 2min inn i låta er den midt i. Er det slik det er ment? Stemmen er plassert til venstre.
Det er bare en illusjon. Nest siste besøk uttalte at det han hørte her, var det tydeligste han hadde hørt effekten. Klokkeklar 85 grader til side for lytteposisjonen.Med hodetelefon va
Sikkert mitt hode som ikke strekker til, men hvordan kan et høytalerpar foran deg i noen verden høres ut som de er bak deg?
... ser at det er det samme som mitt opprinnelge spørsmål ....
Manipulering av tid of fase mellom kanalene.Med hodetelefon va
Sikkert mitt hode som ikke strekker til, men hvordan kan et høytalerpar foran deg i noen verden høres ut som de er bak deg?
... ser at det er det samme som mitt opprinnelge spørsmål ....
Fordi psykoakustikk er merkelige greier. Du har også bare to ører, montert i samme høyde. Alle lydkilder du hører og lokaliserer i rommet rundt deg mottas gjennom de to ørene. De viktigste lokaliseringssignalene er nivåforskjell og løpetidsforskjell som gir en ganske god retningsbestemmelse i azimuth. Vi er ikke spesielt gode på å lokalisere ting i høyde og dybde, men fasongen på ørebrusken (pinna) hjelper til med det ved å legge på en retningsbestemt frekvensgang. Ved å manipulere frekvens- og fasegang fra høyttalerne kan man simulere plassering av lydkilder langt utenfor den rette streken mellom høyttalerne. Lyd rett bakfra har ingen løpetids- eller nivåforskjell melom høyre og venstre øre, men frekvens- og fasegang vil være helt annerledes enn om den kommer forfra.Sikkert mitt hode som ikke strekker til, men hvordan kan et høytalerpar foran deg i noen verden høres ut som de er bak deg?
Takk... men dette ga meg ikke noe svar på hva "fasekorrekt" er da.Helt riktig at + og - må kobles riktig. Men det er flere momenter også. Kanskje lettest å tenke på fasedreining som avvik i tid.
- Hvis motoren (bak membranen) på diskant og bass elementene ikke har samme avstand til baffel (frontplata) så får du et konstant avvik, dette gir tidsdifferanse altså faseavvik
- Er det stor avstand mellom elementene (vertikalt), så medfører det at distansen til dine ører ikke blir lik for elementene, og du kan få avvik i tid.
- Filteret som deler signalet til bass og diskant gir alltid fasedreining, slik at bass og diskant ikke spiller helt "samtidig" (tidsdifferanse). Slakke filtre med få komponenter har mindre avvik, mens bratte mer komplekse gir større avvik.
For at Waters sin hund skal bråke langt ut til høyre, så blir nok effekten best om tidsavvikene (fasen) mellom elementene er minst mulig.
Prøv det. Og jobb med plasseringa av høgtalarane.Kanskje jeg burde prøve å plassere høyttalerne vinkelrett fra vegg i stedet for å vinkle dem mot min lytteposisjon? Det var i alle fall slik jeg plasserte Gaia.
NU har du vist markeret, at du ikke bryder dig om Amused to Death.Det der har mest betydning, ved gengivelse af det der, er hvordan dit rum fysisk er indrettet. Men den bedste placering giver også den bedste almindelige stereo gengivelse. Man gidder vel ikke lytte på den elendige indspilning i en uendelighed.
samme herBikkja er godt til høyre her i starten, men når den kommer tilbake etter ca 2min inn i låta er den midt i. Er det slik det er ment? Stemmen er plassert til venstre.