Takk for nesten forståelig forklaring! Jeg vet du har skrevet mye om dette tidligere, men tenker det er fint å få det i en tråd som handler direkte om akkurat dette.
Hvis problemet egentlig ligger i det som skjer over audiobåndet, kan man da lure seg unna hele problemet ved å lage en integrert sak hvor man bruker DAC som håndbrems for båndbredden ved å kutte alt over 22 kHz feks?
Et annet spørsmål, hvorfor er det slik at en forsterker plutselig vrenger sinnsykt mye mer når man øker effektuttaket? Påvirkes NFB av effekten?
Man kan ikke lure seg rundt det, fordi feedbackkretsen er en RF-krets som kontrollerer en audiokrets. Lavpassfiltrering på inngangen vil hjelpe noe, men hvis man har en potensiell ustabilitet vil enten tilfeldig støy, en transient fra inn- eller utplugging, eller noe annet trigge den, og booom. Den potensielle ustabiliteten vil ligge der som en tikkende bombe.
NFB påvirkes ikke direkte av effekten, men det som skjer er at forvrengningsformer øker som potenser av signalamplituden. Andreordens som andre potens, tredjeordens som tredje, osv. Med "moderat bruk av negativ feedback" vil det fort overvelde forsterkerens evne til å korrigere, og huggorm. Det kan se slik ut:
Konstruksjoner med mer ubeskjeden bruk av NFB vil ha fallende THD+N ved økende effekt helt til klipping. Det er ingen målbare forvrengingskomponenter der, så forsterkeren domineres av støygulvet helt til amplituden på utgangene når railspenningen og det hele klipper tvert av. Det kan ikke NFB'en gjøre noe med, fordi det ikke er noe å gå på, så forvrengningen skyter rett opp der. For eksempel slik:
Ujevnhetene i grafen er måleinstrumentet som endrer oppløsning. Egentlig er dette en rett strek med konstant støygulv og et forholdstall for signal/støy. Hysteriske mengder NFB holder forvrengningskomponentene nede.
Men denne varianten (komposittforsterker med integrator i drivertrinnet) skaper også en annen interessant problemstilling. OK, så utgangstrinnet klipper, men det gjør ikke drivertrinnet. Den integrerer tvert imot feilsignalet over tid og akkumulerer alt som ble klippet vekk. Etter hvert kommer forsterkeren ut av klipping, drivertrinnet vil ta igjen alt det tapte, og smeller på fullt pådrag rett i klipping motsatt vei, og repeat. Høyereordens kretser i klipping er interessante greier, med "interessant" som i det gamle kinesiske utsagnet om "interessante tider". De går lett rail-til-rail en stund etter å ha kommet ut av klipping, og full power ved 100 kHz er ikke sunt for diskantelementer.
Hvis man leser NCore-patenten handler den
bare om det fenomenet og hvordan NCore bruker en microcontroller til å slippe opp på NFB når forsterkeren nærmer seg klipping for å unngå stabilitetsproblemer. Der må det også være litt sikkerhetsmargin for komponentvariasjon, så forvrengningskurven for en typisk NCore/Purifi ser slik ut:
Microcontrolleren slår inn ved ca 50 W og "knocks out a couple of poles" fra NFB-loopen for å unngå at det hele går bananas ved plutselig klipping. Det kan ligne på kurven for en tradisjonell forsterker, men ca 10x (20 dB) lavere. Da er det forsåvidt slik at NFB reduseres ved økt effekt, men på kontrollert måte for å sikre stabilitet ved klipping.
Det der er noe av det vanskeligste ved å bygge en forsterker med seriøse mengder NFB, fordi ting begynner å oppføre seg på måter som ikke er lette å modellere når det nærmer seg klipping. Spice-modellen av LM3886 chipamp er alt annet enn nøyaktig når amplituden kommer nær railspenningen. Vi løste det forøvrig på en helt annen måte i Bifrôst enn i NCore eller i Mod-86, men det er her utfordringen egentlig ligger hvis man vil ha kopiøse mengder NFB.