Nå var det Armand som testet dette, men han holdt seg godt under klippegrensa.Nå er jo heller ikke SIT forsterkerne du har prøvd beregnet til å "dra på" som du sier - med mindre en har 115 dB følsomhet på de tilkoblede HT slik eieren benyttet de...![]()
![]()
Nå var det Armand som testet dette, men han holdt seg godt under klippegrensa.Nå er jo heller ikke SIT forsterkerne du har prøvd beregnet til å "dra på" som du sier - med mindre en har 115 dB følsomhet på de tilkoblede HT slik eieren benyttet de...![]()
![]()
Går det litt varmt her nå, Håkon? Du ville vel ikke lagt pengene, og potensielt livet ditt, i potten til en som "ikke gidder å måle"? MVH fredagsfylla på Oppsal
Var ikke deg jeg snakka til, forsterkerne tilhørte meg og de er i utgangspunktet beregnet på å benyttes til akkurat det de ble benyttet til - å cruise på 0,1 - 1 Watt.Nå var det Armand som testet dette, men han holdt seg godt under klippegrensa.
Jo, men det er ikke helt enkelt. Utfordringen ligger i at parasittiske kapasitanser og induktanser vil føre til fasedreining av feedback-signalet ved tilstrekkelig høye frekvenser. Det er ikke slik at det er en «forsinket kopi av signalet» som kommer tilbake, men ved en eller annen frekvens vil det være akkumulert nok fasedreining til at feedbacken er 180 grader ute av fase og negativ feedback skifter fortegn til positiv. Da bør heller loop gain være mindre enn 1 hvis man vil unngå oscillasjon med spektakulære konsekvenser. Det helt kritiske er fasen i det punktet hvor loop gain passerer unity, altså 0 dB. Komponenttoleranser gjør det litt usikkert eksakt hvor det punktet befinner seg, så mye handler om sikkerhetsmarginer.Er det ikke mulig å lage en forsterker som ikke driver med slike Picasso-varianter av musikksignalet?![]()
Næmmen jøss og bevares stengte polet i Hokksund for tidlig i går? Ikke alle som kan alt om dette, eller har med seg språkprofessor eller er online med et advokatkontor før man entusiastisk poster et innlegg i hensikt påfyll av lærdom innenfor eget interesseområde.Temaet i denne tråden er hvorvidt "Feedback" er hørbart, og kommentarer om utstyr som måler dårlig spiller bra / utstyr som måler bra spiller dårlig / rør vs transistor har vel strengt tatt ingenting i denne tråden å gjøre.
Det er nok noe begrenset hvem som kan diskutere dette temaet, men la oss likevel holde oss til spørsmålet som er stilt.
Takk for nesten forståelig forklaring! Jeg vet du har skrevet mye om dette tidligere, men tenker det er fint å få det i en tråd som handler direkte om akkurat dette.Jo, men det er ikke helt enkelt. Utfordringen ligger i at parasittiske kapasitanser og induktanser vil føre til fasedreining av feedback-signalet ved tilstrekkelig høye frekvenser. Det er ikke slik at det er en «forsinket kopi av signalet» som kommer tilbake, men ved en eller annen frekvens vil det være akkumulert nok fasedreining til at feedbacken er 180 grader ute av fase og negativ feedback skifter fortegn til positiv. Da bør heller loop gain være mindre enn 1 hvis man vil unngå oscillasjon med spektakulære konsekvenser.
Så det man forsøker å gjøre er å holde loop gain (NFB) så høyt som mulig, helst konstant, til like over audiobåndet for så å dra det ned så fort som mulig over det mens man passer på at fasen ikke vrir seg for fort. Ideelt drar man ned loop gain bratt med en høyereordens funksjon til å begynne med, men slakker av før man nærmer seg nullpunktet med 6 dB/oktav og 90 graders fasedreining for stabilitetens skyld. Det er lettere sagt enn gjort, så i praksis vil de fleste forsterkere begynne å dra ned på NFB allerede et sted i audiobåndet for ikke å utfordre skjæbnen for mye.
Dette har noen interessante konsekvenser:
- Som du viser vil THD+N stige mot toppen av audiobåndet. Dette kan gi en hørbar «sound».
- De fleste forsterkerprodusenter som i det hele tatt viser forvrengningsmålinger foretrekker å vise en for 1 kHz heller enn 10 kHz eller 20 kHz
- Intermodulasjonsforvrenging ved høye frekvenser er en krevende øvelse. IMD ved 19+20 kHz er omtrent den mest krevende testen man kan utsette en forsterker for. @Armand har vel et par eksempler i skuffen på hvordan det kan se ut.
Halcro er forresten et kroneksempel på det du nevner. Essensen i den patenten er NFB som faller som en tredjeordens funksjon (36 dB/oktav) gjennom hele audiobåndet. De viste gjerne målinger av mikroskopisk lav THD ved 1 kHz, men absolutt ikke IMD ved 19+20 kHz. THD+N steg kraftig med frekvens.
Jeg ser @Asbjørn har svart godt på dette allerede, men jeg har lyst til å bruke en annen betraktning.@Snickers-is Et interessant fenomen for oss dumme er jo at "alle" forsterkere ikke klarer å opprettholde graden av negativ feedback oppover i frekvens og dermed skyter vrengen fart oppover. Eksempler her er Hegel H590 og Mola Mola Kaluga;
Vis vedlegget 723789
Vis vedlegget 723790
Er det ikke mulig å lage en forsterker som ikke driver med slike Picasso-varianter av musikksignalet?![]()
Nå var vel gjerne innlegget myntet på dem som er interessert i alt annet enn lærdom.Næmmen jøss og bevares stengte polet i Hokksund for tidlig i går? Ikke alle som kan alt om dette, eller har med seg språkprofessor eller er online med et advokatkontor før man entusiastisk poster et innlegg i hensikt påfyll av lærdom innenfor eget interesseområde.
Amen![]()
Man kan ikke lure seg rundt det, fordi feedbackkretsen er en RF-krets som kontrollerer en audiokrets. Lavpassfiltrering på inngangen vil hjelpe noe, men hvis man har en potensiell ustabilitet vil enten tilfeldig støy, en transient fra inn- eller utplugging, eller noe annet trigge den, og booom. Den potensielle ustabiliteten vil ligge der som en tikkende bombe.Takk for nesten forståelig forklaring! Jeg vet du har skrevet mye om dette tidligere, men tenker det er fint å få det i en tråd som handler direkte om akkurat dette.
Hvis problemet egentlig ligger i det som skjer over audiobåndet, kan man da lure seg unna hele problemet ved å lage en integrert sak hvor man bruker DAC som håndbrems for båndbredden ved å kutte alt over 22 kHz feks?
Et annet spørsmål, hvorfor er det slik at en forsterker plutselig vrenger sinnsykt mye mer når man øker effektuttaket? Påvirkes NFB av effekten?
Du mener at det gjelder å være kompleks?Det gjelder altså å ha negative røtter i venstre halvplan….
To legender ,hvorav en uten, og det ble produsert noen av de. Det skal være ekstraordinært bra for å oppnå legendestatus.Innlegg 66, Håkon Rognlien.
Hvis du leste mitt innlegg i MI tråden - 16185, du har i det minste trykket "liker" på det, ville du sett at jeg skrev at jeg IKKE bruker global feedback i hverken MI 23 - 23,5, eller for den saks skyld i NOEN MI forsterkere. Jeg benytter selvsagt lokal motkobling. Jeg tviler faktisk på om det i det hele tatt er bygget kommersielle forsterkere uten noen feedback, lokal eller global.
MI MOSFET er ett annet kapittel. Der benytter jeg begge typer, lokal og global FB.
Hvorfor bruker jeg ikke global feedback? Av samme årsak som gjør at du foretrekker forsterkere uten!
R
Du vil ihvertfall ikke ha poler i høyre halvplan.Det gjelder altså å ha negative røtter i venstre halvplan….
Oh, min fryktelige korttidshukommelse...Innlegg 66, Håkon Rognlien.
Hvis du leste mitt innlegg i MI tråden - 16185, du har i det minste trykket "liker" på det, ville du sett at jeg skrev at jeg IKKE bruker global feedback i hverken MI 23 - 23,5, eller for den saks skyld i NOEN MI forsterkere. Jeg benytter selvsagt lokal motkobling. Jeg tviler faktisk på om det i det hele tatt er bygget kommersielle forsterkere uten noen feedback, lokal eller global.
MI MOSFET er ett annet kapittel. Der benytter jeg begge typer, lokal og global FB.
Hvorfor bruker jeg ikke global feedback? Av samme årsak som gjør at du foretrekker forsterkere uten!
R
Bare synd grønn tuborg ikke er det samme i Danmark og NorgeDrossel, ih hvor jeg savner jeres fleskesteg, fleskesvær, røde pølser, rugbrød med lun leverpostej o alt det andet gode I har å byde på. Smørrebrød med sild, i Nyhavn med Grøn Tuborg.
R
741......men likevel er det ingen som mener at de «hører lyden av NFB» fra enkle buffertrinn med unity gain og 100 % feedback. Mer NFB enn dette får man ikke. Kretsen finnes «overalt» i avspillingskjeden. Hvorfor er det ingen som mener å kunne høre den, men har sterke synspunkter når NFB forekommer i effektforsterkeren i form av global tilbakekobling fra utgangstrinn til inngangstrinn der?
Vis vedlegget 723963
Vis vedlegget 723964
Noen som vil gjette om kretsdiagrammet er en effektforsterker eller en opamp?
Det gjør litt forskjell. Hvis man vet at kretsen ikke kommer til å spille høyere enn f eks 200 Hz kan man trygt rulle av NFB tidlig og tillate høyere forvrengning i diskanten, mens hvis man vet at det er en mellomtone- eller diskantforsterker vil den ikke dra like mye effekt og man kan ta litt lettere på problemstillingen med klipping hvis man bare har tilstrekkelig spenningssving. Bifrôst var ment for mellomtone og oppover. Den er derfor optimert for spenningssving over strømleveranse, og så får man sette en strømsterk klasse D-forsterker til de tunge løftene.Typisk nok så havner vi fort på tema "hva er best, den ultimate" forsterker. Ut fra Pass artikkelen som også tar for seg kompleksitet (musikk vs testtone), så kan vi også spørre oss hvordan vi kan redusere kompleksitet for å få mindre forvrengning og bedre lyd.
Jeg mener derfor at å gå for aktiv drift hvor hvert HT element har sin egen forsterker er veien å gå. Dere som er dypere inn i teknikken, kan en da designe mer effektive feedback looper for bass (ca. 20hz-1 khz)/diskant (ca. 1 khz-20 khz), ser at f.eks. Hypex har egen Ncore tweeter forsterker?
Fra den subjektive sfære har jeg undret over om det jeg ofte har kalt "samklangsartefakter" i kormusikk, spesielt kvinnekor, relaterer seg til disse kaskadene Pass omtaler. For når et kor med kvinner trøkker tel, da oppstår det en tydelig skingring i en god del oppsett, mens noen få er fullstendig fri fra det. Fellesnevneren for de fleste (ikke alle) som fortsetter å låte silke, er at de er motkoplingsfrie globalt. Merk; Ettersom jeg også har opplevd helt lytefri gjengivelse også fra forsterkere med motkolping, er dette ikke hele sannheten, om noe av den i det hele tatt. Men gjennomgående er det at nettopp slike motkoplingsfrie får det til bedre enn forsterkere med mye motkopling.Jeg synes Passlab artikkelen om "Audio Distortion and feedback er god". Jeg liker hvordan Nelson tar opp temaet reell kompleks musikk vs. testtoner, og hvordan komplekse signaler som musikk jo er skaper nye og uoversiktelige problemer. Jeg limer her inn oppsummeringen som viser at problemene ikke er helt rett fram å løse:
.........."We have seen that nonlinear distortion becomes larger and more complex depending on the nonlinear characteristic of the stages, the number of cascaded stages, and the number of spectral elements in the music.
Negative feedback can reduce the total quantity of distortion, but it adds new components on its own, and tempts the designer to use more cascaded gain stages in search of better numbers, accompanied by greater feedback frequency stability issues.
The resulting complexity creates distortion which is unlike the simple harmonics associated with musical instruments, and we see that these complex waves can gather to create the occasional tsunami of distortion, peaking at values far above those imagined by the distortion specifications......"
For egen del kan jeg bare støtte meg til observasjonene, og har ikke forklaringene....men likevel er det ingen som mener at de «hører lyden av NFB» fra enkle buffertrinn med unity gain og 100 % feedback. Mer NFB enn dette får man ikke. Kretsen finnes «overalt» i avspillingskjeden. Hvorfor er det ingen som mener å kunne høre den, men har sterke synspunkter når NFB forekommer i effektforsterkeren i form av global tilbakekobling fra utgangstrinn til inngangstrinn der?
Noen som vil gjette om kretsdiagrammet er en effektforsterker eller en opamp?
Riktig. Det er gammel TI LM741 opamp. Det interessante er at den innvendige arkitekturen i opampen er nokså nøyaktig den samme som i en konvensjonell tre-stegs effektforsterker med et differensielt inngangstrinn, et gaintrinn og et utgangstrinn. LM741 var tilfeldig valgt, de ser stort sett sånn ut alle sammen.741...