Har vi noen hifi-journalister a? Generelt vil dere jo ikke ettergå påstander fra produsentene, skrive om produkter som ikke holder mål osv. Rognlien har vel f.eks gjentatt til det kjedsommelige at han driver formidling av lydglede, altså mye nærere underholdning enn forbrukerjournalistikk.
Underholdning kan også være journalistikk. Hadde jeg holdt på med hifi-skrivingen på fulltid, så hadde jeg trolig hatt tid og mulighet til å teste mye mer av utstyr også. Hadde jeg ikke hatt kone og tre unger, ville jeg hatt enda mer tid, og hadde jeg ikke spilt i band på toppen av alt, så ville jeg også hatt mer tid å bruke på hifi-testing. Da kunne jeg sikkert også brukt tid på utstyr jeg i utgangspunktet kunne mistenke låt elendig.
Men jeg jobber allerede mer enn fulltid i min vanlige jobb, så dette må tas av fritiden. Da gidder jeg rett og slett ikke å lete med lys og lykte etter produkter jeg tror det vil være mulig å slakte. I stedet prøver jeg å finne de produktene som jeg tror kan være bra. Er de ikke det, skriver jeg det, men det er faktisk ikke så mange produkter der ute som er dårlige. Riktignok passer ikke alt til alt, og da skriver vi det også.
Du kan jo bla tilbake til testen av Jeff Rowland Daemon, eller Esoteric SA-30 (tror jeg den het) og artiklene jeg skrev om Maxwell Hi-Fi, så ser du at det går fint an å være journalist også innenfor hifi-bransjen.
Utfordringen vår er at vi opererer i et lite marked. Det er drøyt fem millioner mennesker som snakker norsk, dvs. omtrent det halve av London, men det er klart at hadde noen spytta inn ti millioner kroner til oss i året, så skulle vi både ansatt flere og mange kunne drevet på heltid med Stereo+.
Når det gjelder MQA, så er vi i gang der også. Den første smakebiten ga vi i sist nummer, og neste uke (tror jeg det blir) kommer det en oppfølger.
Roy