MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.974
    Jeg trenger en lenke på at jeg har sagt at ALAC ikke er lossless, siden jeg ikke er i stand til å huske det selv. Du forveksler kanskje meg med en annen debattant?
    Når det gjelder åpent eller lukket er situasjonen den at ALAC startet som et proprietært format. Og så har det etter hva jeg forstår blitt åpent tilgjengelig etter hvert?
    I 2011 ble det open source, det er heller ikke "antatt å være lossless" , det er det. Og hvordan vet vi det? Det er open source, så hvem som helst kan se.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så vidt jeg husker er ALAC og FLAC filer fra samme master like store. Mener jeg sjekket dette men det er lenge siden så med et litet forbehold.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.974
    Uansett, når har vi jo lært på ASR at det perceptual lossless mqa driver og ikke mathematical lossless 🤯🤣

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    2
    La oss unngå å gå fullstendig i tottene på hverandre.

Det er mye forvirring vedrørende ulike formater om dagen, og ingen grunn til å angripe hverandre pga. misforståelser eller "bagateller".

Noen få innlegg er fjernet fra siste siden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette sitatet mangler kilde.
    Gjentatt sitat fra et tidligere innlegg, så jeg trodde ikke det var nødvendig å gjenta linken, men værsågod:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, ALAC er vel antatt å være lossless, selv om det er proprietært. Det er i hvert fall det bokstavene står for.
    Det får da være måte på faktafri mistenkeliggjøring. Her er kildekoden for ALAC.
    Apple Lossless supports the following features. Not all of these are implemented in alacconvert, though they are in the codec code provided.

1. Bit depths 16, 20, 24 and 32 bits.
    2. Any arbitrary integer sample rate from 1 to 384,000 Hz. In theory rates up to 4,294,967,295 (2^32 - 1) Hz could be supported.
    3. From one to eight channels are supported.
    Legg gjerne ut en link til kildekoden for MQA, så han vi sammenligne hvilken som er losslessest.

Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.163
    Torget vurderinger
    1
    Det får da være måte på faktafri mistenkeliggjøring.
    Hvis du vektlegger "antatt å være", var ikke dette ment som et forsøk på å så tvil om at ALAC er lossless. Setningen var en lett upresis måte å beskrive at ALAC er lossless. Når det gjelder at jeg omtalte det som et proprietært format, har det med at jeg ikke var oppdatert på ALAC. Det er selvfølgelig et format som er utviklet av Apple, men som nå er åpent. Og det er også en nødvendig forutsetning for at det skal gi noen som helst mening for Apple Music å benytte formatet til sin kommende lossless-satsing.
    Legg gjerne ut en link til kildekoden for MQA, så han vi sammenligne hvilken som er losslessest.
    Joda, siden alle er enige om at MQA er lossy og at ALAC er lossless er det faktisk en overflødig øvelse, i tillegg til at den er umulig.

375px-Wdzydze_strach.jpg

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jo, og det er vel fordi det er helt udiskutabelt at DD er DRM. Dette i motsetning til MQA
    Jeg synes fortsatt det er veldig rart at du mener det ikke er DRM når hele MQA er bygget rundt ideen om at du må betale mer for full kvalitet, pluss at ingenting av teknologien er åpent tilgjengelig. Ingen vet hva MQA gjør, bare at du får spille av en mindreverdig versjon om du ikke har betalt for full kvalitet.

Hva mener du DRM er, om det ikke er å dele inn forbrukerne i "de som har betalt" og "de som ikke har betalt"?

Og når ingen av Apple sine HW-dingser er forberedt for ALAC, er det for så vidt ikke så mange andre som forstår noe av den lanseringen heller.
    For det første er Apples normale strategi å lansere nye HW-produkter først, og så oppdatere SW etterpå så de kan brukes med eksisterende produkter. Dette har nå skjedd med HomePod, som har fått SW-oppdatering for å kunne spille av ALAC. At ingen kommer til å høre forskjell på AAC og ALAC på en HomePod får så være.

For det andre er Apples produkter – som stort sett alle andre nå om dagen – basert på Bluetooth, som er lossy. Vanskelig å få gjort noe med det med SW-oppdateringer.

Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.163
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes fortsatt det er veldig rart at du mener det ikke er DRM når hele MQA er bygget rundt ideen om at du må betale mer for full kvalitet, pluss at ingenting av teknologien er åpent tilgjengelig. Ingen vet hva MQA gjør, bare at du får spille av en mindreverdig versjon om du ikke har betalt for full kvalitet.

Hva mener du DRM er, om det ikke er å dele inn forbrukerne i "de som har betalt" og "de som ikke har betalt"?
    Jeg bare forholder meg til at definisjonen av DRM ikke gir et ...ehh... glassklart svar på at MQA faller innenfor definisjonen av DRM. Ut over det tenker jeg at dette har blitt tilstrekkelig debattert.
    I denne sammenhengen er det etter mitt syn viktigere om hva som er de faktiske forholdene med MQA i forhold til DRM, og der later det ikke til at det er nevneverdig uenighet. Dette går mer på definisjonen av DRM, enn på hvilken grad av DRM MQA eventuelt har. Alle vet at MQA trenger en dekoder for å dekode MQA.
    Og på spørsmålet om penger har jeg tidligere gjort det klart at jeg oppfatter det som helt legitimt at en aktør forsøker å tjene penger på den utviklingen de har gjort.
    For det første er Apples normale strategi å lansere nye HW-produkter først, og så oppdatere SW etterpå så de kan brukes med eksisterende produkter. Dette har nå skjedd med HomePod, som har fått SW-oppdatering for å kunne spille av ALAC. At ingen kommer til å høre forskjell på AAC og ALAC på en HomePod får så være.

For det andre er Apples produkter – som stort sett alle andre nå om dagen – basert på Bluetooth, som er lossy. Vanskelig å få gjort noe med det med SW-oppdateringer.
    Jo Homepod har kanskje fått en softwareoppdatering for alt jeg vet, men har også blitt tatt av markedet. Den har vel for øvrig aldri vært på den norske markedet? Trådløse Airpods er også i samme kategori som konkurrentene avhengige av Bluetooth, men det hadde ikke vært nødvendig for hodetelefonene Airpods Max. De fikk mye negativ oppmerksomhet allerede ved lansering for mangelen på analog inngang. Det spekuleres nå i at det kanskje kommer en ny Max mk2, som har en analog inngang.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bare forholder meg til at definisjonen av DRM ikke gir et ...ehh... glassklart svar på at MQA faller innenfor definisjonen av DRM. Ut over det tenker jeg at dette har blitt tilstrekkelig debattert.
    I denne sammenhengen er det etter mitt syn viktigere om hva som er de faktiske forholdene med MQA i forhold til DRM, og der later det ikke til at det er nevneverdig uenighet. Dette går mer på definisjonen av DRM, enn på hvilken grad av DRM MQA eventuelt har. Alle vet at MQA trenger en dekoder for å dekode MQA.
    Det er fullt mulig det er leseferdighetene mine som svikter her, for jeg skjønner ikke hva du mener vi bør og ikke bør diskutere. Du skriver at selve definisjonen av DRM ikke gir noe klart svar på om MQA er/har DRM. Her har jeg ett sentralt spørsmål, som jeg også stilte i forrige innlegg: Hvilken definisjon er det du forholder deg til?

Hvis den ikke er "teknologi som skiller mellom konsumenter av digitalt innhold som har betalt eller ikke betalt [eventuelt 'betalt mer eller mindre']", hva er den da?

Jeg forstår ikke hvordan vi kan diskutere "hva som er de faktiske forholdene med MQA i forhold til DRM" uten å ha en slags omforent definisjon av DRM. Dersom DRM betyr "ingen tilgang uten betaling", så er "de faktiske forholdene" at MQA ikke har noe som helst med DRM å gjøre. Dersom DRM betyr det jeg nevnte over, så er DRM en fundamental del av MQA.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.163
    Torget vurderinger
    1
    Det er fullt mulig det er leseferdighetene mine som svikter her, for jeg skjønner ikke hva du mener vi bør og ikke bør diskutere. Du skriver at selve definisjonen av DRM ikke gir noe klart svar på om MQA er/har DRM. Her har jeg ett sentralt spørsmål, som jeg også stilte i forrige innlegg: Hvilken definisjon er det du forholder deg til?
    Jeg forholder meg til Wikipedia sin definisjon. Det er mulig at finnes mer relevante definisjoner - vis meg gjerne det. Og som, jeg sa til en annen debattant er jeg villig til å revurdere min oppfatning dersom noen kan peke på et klarere eksempel på at MQA faller innenfor denne definisjonen. Selv har jeg ikke vært i stand til å se dette.

Men egentlig er de jo revnende likegyldig hva jeg mener om dette, og det er grunnen til at jeg ikke ser det som veldig hensiktsmessig å diskutere dette med meg. Det poenget som har vært trukket frem av mange er at de egentlig ikke er så veldig mot DRM, men at det er Bob Stuart sitt forsøk på å skjule det som er problemet. Og etter hva jeg forstår har BS sin benektelse nettopp med tolkingen av DRM - han skjuler ikke de faktiske forholdene rund MQA som kan tenkes å være relatert til DRM, selv om han skjuler mye annet om MQA.
    Hvis den ikke er "teknologi som skiller mellom konsumenter av digitalt innhold som har betalt eller ikke betalt [eventuelt 'betalt mer eller mindre']", hva er den da?

Jeg forstår ikke hvordan vi kan diskutere "hva som er de faktiske forholdene med MQA i forhold til DRM" uten å ha en slags omforent definisjon av DRM. Dersom DRM betyr "ingen tilgang uten betaling", så er "de faktiske forholdene" at MQA ikke har noe som helst med DRM å gjøre. Dersom DRM betyr det jeg nevnte over, så er DRM en fundamental del av MQA.
    Men her er vi vel egentlig ganske enige. Dette er egentlig en diskusjon rundt definisjonen av DRM

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å omtale ALAC som «antatt å være lossless» er et etterrettelig selvskudd.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.163
    Torget vurderinger
    1
    Å omtale ALAC som «antatt å være lossless» er et etterrettelig selvskudd.
    Da høres det ut som om også du er blant de som mener at dette var et forsøk på å så tvil om at ALAC er lossless, til tross for at jeg i flere innlegg har indikert det motsatte? Jeg er enig i at det var en uheldig upresis formulering, og det har jeg gitt uttrykk for tidligere. Men jeg er overrasket over at så mange benytter anledningen til å forsøke å konstruere en stråmann. Og jeg er like overrasket over at en del gjør dette til en personkrig i stedet for en forsøksvis saklig diskusjon rundt temaet MQA. Og kanskje ekstra overrasket over at Valentino er en av dem...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forholder meg til Wikipedia sin definisjon.
    Det forstår jeg ikke. Wikipedias definisjon:
    Digital rights management (DRM) tools or technological protection measures (TPM)[1] are a set of access control technologies for restricting the use of proprietary hardware and copyrighted works.[2] DRM technologies try to control the use, modification, and distribution of copyrighted works (such as software and multimedia content), as well as systems within devices that enforce these policies.[3]
    Common DRM techniques include restrictive licensing agreements: The access to digital materials, copyright and public domain is restricted to consumers as a condition of entering a website or when downloading software.[7] Encryption, scrambling of expressive material and embedding of a tag, which is designed to control access and reproduction of information, including backup copies for personal use.[8] DRM technologies enable content publishers to enforce their own access policies on content, such as restrictions on copying or viewing.
    Hva annet er MQA enn «scrambling of expressive content» med sikte på å «control the use»?

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.163
    Torget vurderinger
    1
    Det forstår jeg ikke. Wikipedias definisjon:

Hva annet er MQA enn «scrambling of expressive content» med sikte på å «control the use»?
    Kan vi være enige om at det heller står " control access and reproduction of information, including backup copies for personal use"?
    Jeg regner med du kanskje er av den oppfatningen at "control access and reproduction of information" er dekket inn, siden man ikke får utbytte av Highres-biten. Men dette er vel stridens kjerne., som gjør hele DRM-spørsmålet til et tolkingsspørsmål.

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.872
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    En ting er å diskutere fakta, det er absolutt helt greit, men å diskutere ens personlige mening - det blir fort litt verre. Vi må skille mellom subjektive og objektive meninger. Ikke skitsnakk, men heller ikke dunputer.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vedgår bruk av butt våpen i min etterlysning av presise formuleringer. Var også sent ute. Men stråmann? Nei.

Ser selv ingen glidende overgang mellom åpent og DRM, ei heller lossless og lossy.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.163
    Torget vurderinger
    1
    Vedgår bruk av butt våpen i min etterlysning av presise formuleringer. Var også sent ute.
    Er enig i at formuleringen var upresis.
    Men stråmann? Nei.
    Så bra, da avkrefter du samtidig at jeg var ute etter å så tvil om at ALAC er lossless.
    Jeg tolket vel antakelig "etterrettelig selvskudd" litt mer presist enn det var ment...

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.574
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange bruker forkortelsen BS når de refererer til Bob Stuart. Jeg trodde et øyeblikk at BS stod for BullShit i denne tråden, men så er jeg også rask på avtrekkeren:D

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forholder meg til Wikipedia sin definisjon. Det er mulig at finnes mer relevante definisjoner - vis meg gjerne det. Og som, jeg sa til en annen debattant er jeg villig til å revurdere min oppfatning dersom noen kan peke på et klarere eksempel på at MQA faller innenfor denne definisjonen. Selv har jeg ikke vært i stand til å se dette.
    Her er Store norske leksikons definisjon:

Digitale rettighetssystemer, digital rights management (DRM), systemer med programvare og filformater for å verne opphavsretten til digitalt formatert innhold distribuert over internett, som programmer, filmer, musikk og bøker. Programvaren på tjenersiden er gjerne kombinert med systemer for utbetaling av royalty.
    Om MQA er laget først og fremst for å "verne opphavsretten til digitalt formatert innhold distribuert over internett" er det vel bare BS som vet, men at det er et filformat som faktisk kan gjøre det, er jo ikke spesielt omdiskutert. Det er et lukket format som koder om den opprinnelige fila på en måte som bare MQA kjenner, og som vi er enige om trekker MQA ut lisensieringspenger i alle omkodingsprosesser (Roon, for eksempel, betaler til MQA hver gang en fil går gjennom deres core decoder) og hardware-salg. At dette også kan brukes til å sikre plateselskapene (mer) inntjening er heller ikke diskutabelt, all den tid det er et filformat som ikke lar seg dekode i full kvalitet uten at penger på en eller annen måte finner veien til MQA.

Legg gjerne merke til at definisjonen bruker relativt løse ord, sånn som "verne" istedenfor "sikre" eller "låse". Denne definisjonen krever heller ikke at det er royalties involvert, men sier at det "gjerne" er en del av greia.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi være enige om at det heller står " control access and reproduction of information, including backup copies for personal use"?
    Jeg regner med du kanskje er av den oppfatningen at "control access and reproduction of information" er dekket inn, siden man ikke får utbytte av Highres-biten. Men dette er vel stridens kjerne., som gjør hele DRM-spørsmålet til et tolkingsspørsmål.
    Helt bokstavelig står det:
    Digital rights management (DRM) tools or technological protection measures (TPM)[1] are a set of access control technologies for restricting the use of proprietary hardware and copyrighted works.[2] DRM technologies try to control the use, modification, and distribution of copyrighted works (such as software and multimedia content), as well as systems within devices that enforce these policies
    Dette er de første linjene av Wikipedia-artikkelen, så det må vel sies å være definisjonen på DRM. (Min uthevelse, denne gangen.) Jeg forstår fortsatt ikke hvordan man kan lese det på noen måte som ikke dekker MQA hvor digitalutganger er verboten. Forstår ikke engang hvorfor det er noe å diskutere.

Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.163
    Torget vurderinger
    1
    Her er Store norske leksikons definisjon:

Om MQA er laget først og fremst for å "verne opphavsretten til digitalt formatert innhold distribuert over internett" er det vel bare BS som vet, men at det er et filformat som faktisk kan gjøre det, er jo ikke spesielt omdiskutert. Det er et lukket format som koder om den opprinnelige fila på en måte som bare MQA kjenner, og som vi er enige om trekker MQA ut lisensieringspenger i alle omkodingsprosesser (Roon, for eksempel, betaler til MQA hver gang en fil går gjennom deres core decoder) og hardware-salg. At dette også kan brukes til å sikre plateselskapene (mer) inntjening er heller ikke diskutabelt, all den tid det er et filformat som ikke lar seg dekode i full kvalitet uten at penger på en eller annen måte finner veien til MQA.

Legg gjerne merke til at definisjonen bruker relativt løse ord, sånn som "verne" istedenfor "sikre" eller "låse". Denne definisjonen krever heller ikke at det er royalties involvert, men sier at det "gjerne" er en del av greia.
    Jeg syns vel ikke at Store Norske endrer på min holdning om at dette fremdeles blir et tolkingsspørsmål. Jeg merket meg ellers at størstedelen av teksten omhandlet kopibeskyttelse. Det er Highres dekoding / unfold som har en form for beskyttelse i form av at det kreves en lisensbelagt dekoder, mens 16/44.1 ikke har det.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.574
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her blir BS intervjuet og skriver bl.a:

What are the main advantages/ differences that MQA delivers to the listener?

The listener enjoys higher quality from any playback platform and the quality is fully authenticated. An important advantage of MQA is that it provides a framework to bring the exact sound of the studio directly to the listener while providing definite confirmation that it arrived.

Producers, mastering engineers and artists value that MQA enables such faithful distribution. MQA is also inclusive – anyone can play it back and the sound quality will be optimised for their playback device, whether it’s a Hi-Fi, a PC, smart speaker or phone – it isn’t necessary to have an MQA decoder to hear the song, only to access the highest quality.

MQA is also a big benefit while listening on mobile: our ‘Origami’ technique makes sure that, while every detail and nuance of the sound is delivered, the file or stream is efficient and no bigger than necessary. MQA is the only technology that realistically enables studio quality on mobile devices.
    Les mer om BS her:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg syns vel ikke at Store Norske endrer på min holdning om at dette fremdeles blir et tolkingsspørsmål. Jeg merket meg ellers at størstedelen av teksten omhandlet kopibeskyttelse. Det er Highres dekoding / unfold som har en form for beskyttelse i form av at det kreves en lisensbelagt dekoder, mens 16/44.1 ikke har det.
    Saken er vel ikke om det er et tolkningsspørsmål eller ikke. Alt må jo tolkes. Spørsmålet er hva som er en rimelig tolkning.

I og med at deler av produktet er forbeholdt de som betaler ekstra, forstår jeg ikke at det skal være rimelig å tolke MQA som DRM-fritt.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.163
    Torget vurderinger
    1
    Saken er vel ikke om det er et tolkningsspørsmål eller ikke. Alt må jo tolkes. Spørsmålet er hva som er en rimelig tolkning.
    I og med at deler av produktet er forbeholdt de som betaler ekstra, forstår jeg ikke at det skal være rimelig å tolke MQA som DRM-fritt.
    Hva som er rimelig tolking blir det neppe konsensus om
    Sånn jeg ser det har dette med gradsforskjeller å gjøre. Forskjellene på MQA 16/44.1 og MQA Highres vil vel alltid være temmelig subtile forskjeller som mange vil slite med å avdekke i en ABX-test. Dermed er det ikke urimelig tolking å definere MQA på utsiden av DRM IMO. Man kan selvfølgelig dele det opp og si at MQA 16/44.1 er DRM-fritt, mens MQA Highres ikke er det. Men jeg vet ikke om det løser noe i denne sammenhengen

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er enig i at formuleringen var upresis.

Så bra, da avkrefter du samtidig at jeg var ute etter å så tvil om at ALAC er lossless.
    Jeg tolket vel antakelig "etterrettelig selvskudd" litt mer presist enn det var ment...
    Jeg mente at det var et selvskudd å så tvil om at alac er lossless ja.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.163
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mente at det var et selvskudd å så tvil om at alac er lossless ja.
    Det var ikke helt det jeg skrev, men at jeg var ute etter å så tvil om at ALAC er lossless?

Situasjonen er vel egentlig den at mens både FLAC og ALAC er lossless som transportører, er ikke innholdet nødt til å være lossless. Det har tidligere vært påpekt at FLAC kan inneholde en 96kbps MP3 fil, og samme person har vel også næret bekymring i denne tråden om at Apple Music sin ALAC-satsing kan inneholde MQA-filer. Og da er plutselig ikke de lossless heller. Men begge filtypene er i seg selv pr. definisjon lossless som transportmedium.

Men igjen, dette burde ikke vært uttrykt med den forenklede formuleringen jeg gjorde med at ALAC er antatt lossless, som jeg ser at riktig mange har funnet det nyttig å tolke som at jeg forøker å så tvil om at ALAC er lossless, til tross for at jeg flere andre steder har omtalt ALAC som lossless. Det er sånn som lett skjer en sen fredagskveld midt under en kryssild.

Presisjon er ikke alltid like enkelt, heller ikke for en person som slåss med butte våpen.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Situasjonen er vel egentlig den at mens både FLAC og ALAC er lossless som transportører, er ikke innholdet nødt til å være lossless. Det har tidligere vært påpekt at FLAC kan inneholde en 96kbps MP3 fil, og samme person har vel også næret bekymring i denne tråden om at Apple Music sin ALAC-satsing kan inneholde MQA-filer. Og da er plutselig ikke de lossless heller. Men begge filtypene er i seg selv pr. definisjon lossless som transportmedium.
    På en måte er ALAC motsatt problemstilling av MQA i en FLAC container. ALAC overføres gjerne i en MPEG4-container, på samme måte som lossy AAC. Transporten er generell og tillater både lossy og lossless innhold. I dette tilfellet inneholder den lossless ALAC dataformat, selv om filen kan hete lydfil.m4a.

Å pakke inn lossy MQA i en tilsynelatende lossless FLAC container er mer sammenlignbart med å ta en lossy MP3-fil, pakke den ut til 24/96 WAV, pakke den inn igjen som FLAC, og deretter selge den dyrt som "lossless hires". Det har også skjedd.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hva som er rimelig tolking blir det neppe konsensus om
    Det er sånn med det meste, men jeg ser ikke helt hva konsensus har med saken å gjøre. MQA mener selvfølgelig at formatet deres ikke har/er DRM, men hvorfor skulle de ville innrømme det? De har mye å vinne på å la folk tro at MQA ikke har/er DRM, og tilsvarende mye å tape på at folk skulle tro det er det. Andre argumenterer for at MQA er en snikinnføring av DRM, som i videoen over.

Min posisjon er at DRM handler om tilgangskontroll og å sikre at det er forskjell på betalende og ikke-betalende brukere. Dette er tilfellet for de aller fleste typer digitalt innhold nå, for eksempel gjennom spillindustriens krav om nettoppkobling for å kunne spille et dataspill. Tilsvarende har MQA sikret seg både på SW- og HW-siden (en økonomisk genistrek, forresten), og da er MQA og DRM to sider av samme sak. Hvis DRM kun handlet om kopibeskyttelse ville MQA fortsatt vært et kremeksempel, siden full dekoding skje i en MQA-sertifisert DAC. Du kan altså ikke kopiere en fullt ut dekodet MQA-fil via en digitalutgang fra en DAC. Om ikke dette er en måte å verne det digitale innholdet sitt på, så vet jeg ikke hva som kvalifiserer.

Sånn jeg ser det har dette med gradsforskjeller å gjøre. Forskjellene på MQA 16/44.1 og MQA Highres vil vel alltid være temmelig subtile forskjeller som mange vil slite med å avdekke i en ABX-test. Dermed er det ikke urimelig tolking å definere MQA på utsiden av DRM IMO. Man kan selvfølgelig dele det opp og si at MQA 16/44.1 er DRM-fritt, mens MQA Highres ikke er det. Men jeg vet ikke om det løser noe i denne sammenhengen
    Nei, vi snakker jo om det prinsipielle her, som du sa selv: forholdet mellom MQA og DRM, som må sies å være intimt. MQA 16/44.1 er heller ikke DRM-fritt, men er en vannmerket fil som "autentiserer" filas opphav.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke påfallende hvordan noen forsøker å endre, så tvil om, omdefinere og annulere etablerte begreper? Først definisjonen av «lossless», som lenge var et spørsmål om matematikk, men som ble politikk.

Og så definisjonen av DRM, som er et juridisk (og dermed politisk) begrep, ved å gjøre et juridisk begrep om til et helt klart «NEI» i spørsmålet om MQA har med DRM å gjøre?

Med andre ord jobber enkelte krefter for å omgjøre et matematisk begrep (lossless) om til politikk, mens et politisk begrep (DRM) forsøkes omgjort til et matematisk spørsmål (MQA≠DRM).

Gjenspeiler ikke det hele at diskusjonen om MQA er «politisk», dvs. har med makt å gjøre og ikke med det tekniske eller strengt logiske å gjøre?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lossless kan være lossy fordi det kan transportere lossy?
    Nei.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.627
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjenspeiler ikke det hele at diskusjonen om MQA er «politisk», dvs. har med makt å gjøre og ikke med det tekniske eller strengt logiske å gjøre?
    Åpenbart. Det er nesten noe Trumpsk over det - ordene betyr det jeg vil at de skal bety, og forøvrig kan ingen være sikker på hva som er sant. Det kan være en guttunge på soverommet, eller det kan være russiske hackere, eller kanskje kineserne. Om du kommer med fakta har jeg mine egne alternative fakta. Ikke godt å si hva som er riktig. Who knows?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn