JMM
Slava Ukraini!
MQA and Warner: the Real ScoopDette sitatet mangler kilde.
MQA and Warner: the Real ScoopDette sitatet mangler kilde.
I 2011 ble det open source, det er heller ikke "antatt å være lossless" , det er det. Og hvordan vet vi det? Det er open source, så hvem som helst kan se.Jeg trenger en lenke på at jeg har sagt at ALAC ikke er lossless, siden jeg ikke er i stand til å huske det selv. Du forveksler kanskje meg med en annen debattant?
Når det gjelder åpent eller lukket er situasjonen den at ALAC startet som et proprietært format. Og så har det etter hva jeg forstår blitt åpent tilgjengelig etter hvert?
Beklager at jeg klarte å dra deg oppi denne usaklige suppaDette må du nesten utdype.
Gjentatt sitat fra et tidligere innlegg, så jeg trodde ikke det var nødvendig å gjenta linken, men værsågod:Dette sitatet mangler kilde.
Det får da være måte på faktafri mistenkeliggjøring. Her er kildekoden for ALAC.Tja, ALAC er vel antatt å være lossless, selv om det er proprietært. Det er i hvert fall det bokstavene står for.
Legg gjerne ut en link til kildekoden for MQA, så han vi sammenligne hvilken som er losslessest.Apple Lossless supports the following features. Not all of these are implemented in alacconvert, though they are in the codec code provided.
1. Bit depths 16, 20, 24 and 32 bits.
2. Any arbitrary integer sample rate from 1 to 384,000 Hz. In theory rates up to 4,294,967,295 (2^32 - 1) Hz could be supported.
3. From one to eight channels are supported.
Hvis du vektlegger "antatt å være", var ikke dette ment som et forsøk på å så tvil om at ALAC er lossless. Setningen var en lett upresis måte å beskrive at ALAC er lossless. Når det gjelder at jeg omtalte det som et proprietært format, har det med at jeg ikke var oppdatert på ALAC. Det er selvfølgelig et format som er utviklet av Apple, men som nå er åpent. Og det er også en nødvendig forutsetning for at det skal gi noen som helst mening for Apple Music å benytte formatet til sin kommende lossless-satsing.Det får da være måte på faktafri mistenkeliggjøring.
Joda, siden alle er enige om at MQA er lossy og at ALAC er lossless er det faktisk en overflødig øvelse, i tillegg til at den er umulig.Legg gjerne ut en link til kildekoden for MQA, så han vi sammenligne hvilken som er losslessest.
Jeg synes fortsatt det er veldig rart at du mener det ikke er DRM når hele MQA er bygget rundt ideen om at du må betale mer for full kvalitet, pluss at ingenting av teknologien er åpent tilgjengelig. Ingen vet hva MQA gjør, bare at du får spille av en mindreverdig versjon om du ikke har betalt for full kvalitet.Jo, og det er vel fordi det er helt udiskutabelt at DD er DRM. Dette i motsetning til MQA
For det første er Apples normale strategi å lansere nye HW-produkter først, og så oppdatere SW etterpå så de kan brukes med eksisterende produkter. Dette har nå skjedd med HomePod, som har fått SW-oppdatering for å kunne spille av ALAC. At ingen kommer til å høre forskjell på AAC og ALAC på en HomePod får så være.Og når ingen av Apple sine HW-dingser er forberedt for ALAC, er det for så vidt ikke så mange andre som forstår noe av den lanseringen heller.
Jeg bare forholder meg til at definisjonen av DRM ikke gir et ...ehh... glassklart svar på at MQA faller innenfor definisjonen av DRM. Ut over det tenker jeg at dette har blitt tilstrekkelig debattert.Jeg synes fortsatt det er veldig rart at du mener det ikke er DRM når hele MQA er bygget rundt ideen om at du må betale mer for full kvalitet, pluss at ingenting av teknologien er åpent tilgjengelig. Ingen vet hva MQA gjør, bare at du får spille av en mindreverdig versjon om du ikke har betalt for full kvalitet.
Hva mener du DRM er, om det ikke er å dele inn forbrukerne i "de som har betalt" og "de som ikke har betalt"?
Jo Homepod har kanskje fått en softwareoppdatering for alt jeg vet, men har også blitt tatt av markedet. Den har vel for øvrig aldri vært på den norske markedet? Trådløse Airpods er også i samme kategori som konkurrentene avhengige av Bluetooth, men det hadde ikke vært nødvendig for hodetelefonene Airpods Max. De fikk mye negativ oppmerksomhet allerede ved lansering for mangelen på analog inngang. Det spekuleres nå i at det kanskje kommer en ny Max mk2, som har en analog inngang.For det første er Apples normale strategi å lansere nye HW-produkter først, og så oppdatere SW etterpå så de kan brukes med eksisterende produkter. Dette har nå skjedd med HomePod, som har fått SW-oppdatering for å kunne spille av ALAC. At ingen kommer til å høre forskjell på AAC og ALAC på en HomePod får så være.
For det andre er Apples produkter – som stort sett alle andre nå om dagen – basert på Bluetooth, som er lossy. Vanskelig å få gjort noe med det med SW-oppdateringer.
Det er fullt mulig det er leseferdighetene mine som svikter her, for jeg skjønner ikke hva du mener vi bør og ikke bør diskutere. Du skriver at selve definisjonen av DRM ikke gir noe klart svar på om MQA er/har DRM. Her har jeg ett sentralt spørsmål, som jeg også stilte i forrige innlegg: Hvilken definisjon er det du forholder deg til?Jeg bare forholder meg til at definisjonen av DRM ikke gir et ...ehh... glassklart svar på at MQA faller innenfor definisjonen av DRM. Ut over det tenker jeg at dette har blitt tilstrekkelig debattert.
I denne sammenhengen er det etter mitt syn viktigere om hva som er de faktiske forholdene med MQA i forhold til DRM, og der later det ikke til at det er nevneverdig uenighet. Dette går mer på definisjonen av DRM, enn på hvilken grad av DRM MQA eventuelt har. Alle vet at MQA trenger en dekoder for å dekode MQA.
Det var nettopp det som var poenget, ja.Joda, siden alle er enige om at MQA er lossy og at ALAC er lossless er det faktisk en overflødig øvelse, i tillegg til at den er umulig.
Jeg forholder meg til Wikipedia sin definisjon. Det er mulig at finnes mer relevante definisjoner - vis meg gjerne det. Og som, jeg sa til en annen debattant er jeg villig til å revurdere min oppfatning dersom noen kan peke på et klarere eksempel på at MQA faller innenfor denne definisjonen. Selv har jeg ikke vært i stand til å se dette.Det er fullt mulig det er leseferdighetene mine som svikter her, for jeg skjønner ikke hva du mener vi bør og ikke bør diskutere. Du skriver at selve definisjonen av DRM ikke gir noe klart svar på om MQA er/har DRM. Her har jeg ett sentralt spørsmål, som jeg også stilte i forrige innlegg: Hvilken definisjon er det du forholder deg til?
Men her er vi vel egentlig ganske enige. Dette er egentlig en diskusjon rundt definisjonen av DRMHvis den ikke er "teknologi som skiller mellom konsumenter av digitalt innhold som har betalt eller ikke betalt [eventuelt 'betalt mer eller mindre']", hva er den da?
Jeg forstår ikke hvordan vi kan diskutere "hva som er de faktiske forholdene med MQA i forhold til DRM" uten å ha en slags omforent definisjon av DRM. Dersom DRM betyr "ingen tilgang uten betaling", så er "de faktiske forholdene" at MQA ikke har noe som helst med DRM å gjøre. Dersom DRM betyr det jeg nevnte over, så er DRM en fundamental del av MQA.
Da høres det ut som om også du er blant de som mener at dette var et forsøk på å så tvil om at ALAC er lossless, til tross for at jeg i flere innlegg har indikert det motsatte? Jeg er enig i at det var en uheldig upresis formulering, og det har jeg gitt uttrykk for tidligere. Men jeg er overrasket over at så mange benytter anledningen til å forsøke å konstruere en stråmann. Og jeg er like overrasket over at en del gjør dette til en personkrig i stedet for en forsøksvis saklig diskusjon rundt temaet MQA. Og kanskje ekstra overrasket over at Valentino er en av dem...Å omtale ALAC som «antatt å være lossless» er et etterrettelig selvskudd.
Det forstår jeg ikke. Wikipedias definisjon:Jeg forholder meg til Wikipedia sin definisjon.
Digital rights management (DRM) tools or technological protection measures (TPM)[1] are a set of access control technologies for restricting the use of proprietary hardware and copyrighted works.[2] DRM technologies try to control the use, modification, and distribution of copyrighted works (such as software and multimedia content), as well as systems within devices that enforce these policies.[3]
Hva annet er MQA enn «scrambling of expressive content» med sikte på å «control the use»?Common DRM techniques include restrictive licensing agreements: The access to digital materials, copyright and public domain is restricted to consumers as a condition of entering a website or when downloading software.[7] Encryption, scrambling of expressive material and embedding of a tag, which is designed to control access and reproduction of information, including backup copies for personal use.[8] DRM technologies enable content publishers to enforce their own access policies on content, such as restrictions on copying or viewing.
Master Quality Authenticated (MQA) is an audio codec using lossy compression[1] and a form of file fingerprinting, intended for high fidelity digital audio streaming media and music download.[2] Launched in 2014 by Meridian Audio, it is now owned and licensed by MQA Ltd, which was founded by Bob Stuart, co-founder of Meridian Audio.
Kan vi være enige om at det heller står " control access and reproduction of information, including backup copies for personal use"?Det forstår jeg ikke. Wikipedias definisjon:
Hva annet er MQA enn «scrambling of expressive content» med sikte på å «control the use»?
Er enig i at formuleringen var upresis.Vedgår bruk av butt våpen i min etterlysning av presise formuleringer. Var også sent ute.
Så bra, da avkrefter du samtidig at jeg var ute etter å så tvil om at ALAC er lossless.Men stråmann? Nei.
Her er Store norske leksikons definisjon:Jeg forholder meg til Wikipedia sin definisjon. Det er mulig at finnes mer relevante definisjoner - vis meg gjerne det. Og som, jeg sa til en annen debattant er jeg villig til å revurdere min oppfatning dersom noen kan peke på et klarere eksempel på at MQA faller innenfor denne definisjonen. Selv har jeg ikke vært i stand til å se dette.
Om MQA er laget først og fremst for å "verne opphavsretten til digitalt formatert innhold distribuert over internett" er det vel bare BS som vet, men at det er et filformat som faktisk kan gjøre det, er jo ikke spesielt omdiskutert. Det er et lukket format som koder om den opprinnelige fila på en måte som bare MQA kjenner, og som vi er enige om trekker MQA ut lisensieringspenger i alle omkodingsprosesser (Roon, for eksempel, betaler til MQA hver gang en fil går gjennom deres core decoder) og hardware-salg. At dette også kan brukes til å sikre plateselskapene (mer) inntjening er heller ikke diskutabelt, all den tid det er et filformat som ikke lar seg dekode i full kvalitet uten at penger på en eller annen måte finner veien til MQA.Digitale rettighetssystemer, digital rights management (DRM), systemer med programvare og filformater for å verne opphavsretten til digitalt formatert innhold distribuert over internett, som programmer, filmer, musikk og bøker. Programvaren på tjenersiden er gjerne kombinert med systemer for utbetaling av royalty.
Mange bruker forkortelsen BS når de refererer til Bob Stuart. Jeg trodde et øyeblikk at BS stod for BullShit i denne tråden men så er jeg også rask på avtrekkeren
Helt bokstavelig står det:Kan vi være enige om at det heller står " control access and reproduction of information, including backup copies for personal use"?
Jeg regner med du kanskje er av den oppfatningen at "control access and reproduction of information" er dekket inn, siden man ikke får utbytte av Highres-biten. Men dette er vel stridens kjerne., som gjør hele DRM-spørsmålet til et tolkingsspørsmål.
Dette er de første linjene av Wikipedia-artikkelen, så det må vel sies å være definisjonen på DRM. (Min uthevelse, denne gangen.) Jeg forstår fortsatt ikke hvordan man kan lese det på noen måte som ikke dekker MQA hvor digitalutganger er verboten. Forstår ikke engang hvorfor det er noe å diskutere.Digital rights management (DRM) tools or technological protection measures (TPM)[1] are a set of access control technologies for restricting the use of proprietary hardware and copyrighted works.[2] DRM technologies try to control the use, modification, and distribution of copyrighted works (such as software and multimedia content), as well as systems within devices that enforce these policies
Jeg syns vel ikke at Store Norske endrer på min holdning om at dette fremdeles blir et tolkingsspørsmål. Jeg merket meg ellers at størstedelen av teksten omhandlet kopibeskyttelse. Det er Highres dekoding / unfold som har en form for beskyttelse i form av at det kreves en lisensbelagt dekoder, mens 16/44.1 ikke har det.Her er Store norske leksikons definisjon:
Om MQA er laget først og fremst for å "verne opphavsretten til digitalt formatert innhold distribuert over internett" er det vel bare BS som vet, men at det er et filformat som faktisk kan gjøre det, er jo ikke spesielt omdiskutert. Det er et lukket format som koder om den opprinnelige fila på en måte som bare MQA kjenner, og som vi er enige om trekker MQA ut lisensieringspenger i alle omkodingsprosesser (Roon, for eksempel, betaler til MQA hver gang en fil går gjennom deres core decoder) og hardware-salg. At dette også kan brukes til å sikre plateselskapene (mer) inntjening er heller ikke diskutabelt, all den tid det er et filformat som ikke lar seg dekode i full kvalitet uten at penger på en eller annen måte finner veien til MQA.
Legg gjerne merke til at definisjonen bruker relativt løse ord, sånn som "verne" istedenfor "sikre" eller "låse". Denne definisjonen krever heller ikke at det er royalties involvert, men sier at det "gjerne" er en del av greia.
Saken er vel ikke om det er et tolkningsspørsmål eller ikke. Alt må jo tolkes. Spørsmålet er hva som er en rimelig tolkning.Jeg syns vel ikke at Store Norske endrer på min holdning om at dette fremdeles blir et tolkingsspørsmål. Jeg merket meg ellers at størstedelen av teksten omhandlet kopibeskyttelse. Det er Highres dekoding / unfold som har en form for beskyttelse i form av at det kreves en lisensbelagt dekoder, mens 16/44.1 ikke har det.
Hva som er rimelig tolking blir det neppe konsensus omSaken er vel ikke om det er et tolkningsspørsmål eller ikke. Alt må jo tolkes. Spørsmålet er hva som er en rimelig tolkning.
I og med at deler av produktet er forbeholdt de som betaler ekstra, forstår jeg ikke at det skal være rimelig å tolke MQA som DRM-fritt.
Sånn jeg ser det har dette med gradsforskjeller å gjøre. Forskjellene på MQA 16/44.1 og MQA Highres vil vel alltid være temmelig subtile forskjeller som mange vil slite med å avdekke i en ABX-test. Dermed er det ikke urimelig tolking å definere MQA på utsiden av DRM IMO. Man kan selvfølgelig dele det opp og si at MQA 16/44.1 er DRM-fritt, mens MQA Highres ikke er det. Men jeg vet ikke om det løser noe i denne sammenhengenI og med at deler av produktet er forbeholdt de som betaler ekstra, forstår jeg ikke at det skal være rimelig å tolke MQA som DRM-fritt.
Jeg mente at det var et selvskudd å så tvil om at alac er lossless ja.Er enig i at formuleringen var upresis.
Så bra, da avkrefter du samtidig at jeg var ute etter å så tvil om at ALAC er lossless.
Jeg tolket vel antakelig "etterrettelig selvskudd" litt mer presist enn det var ment...
Det var ikke helt det jeg skrev, men at jeg var ute etter å så tvil om at ALAC er lossless?Jeg mente at det var et selvskudd å så tvil om at alac er lossless ja.
På en måte er ALAC motsatt problemstilling av MQA i en FLAC container. ALAC overføres gjerne i en MPEG4-container, på samme måte som lossy AAC. Transporten er generell og tillater både lossy og lossless innhold. I dette tilfellet inneholder den lossless ALAC dataformat, selv om filen kan hete lydfil.m4a.Situasjonen er vel egentlig den at mens både FLAC og ALAC er lossless som transportører, er ikke innholdet nødt til å være lossless. Det har tidligere vært påpekt at FLAC kan inneholde en 96kbps MP3 fil, og samme person har vel også næret bekymring i denne tråden om at Apple Music sin ALAC-satsing kan inneholde MQA-filer. Og da er plutselig ikke de lossless heller. Men begge filtypene er i seg selv pr. definisjon lossless som transportmedium.
Det er sånn med det meste, men jeg ser ikke helt hva konsensus har med saken å gjøre. MQA mener selvfølgelig at formatet deres ikke har/er DRM, men hvorfor skulle de ville innrømme det? De har mye å vinne på å la folk tro at MQA ikke har/er DRM, og tilsvarende mye å tape på at folk skulle tro det er det. Andre argumenterer for at MQA er en snikinnføring av DRM, som i videoen over.Hva som er rimelig tolking blir det neppe konsensus om
Nei, vi snakker jo om det prinsipielle her, som du sa selv: forholdet mellom MQA og DRM, som må sies å være intimt. MQA 16/44.1 er heller ikke DRM-fritt, men er en vannmerket fil som "autentiserer" filas opphav.Sånn jeg ser det har dette med gradsforskjeller å gjøre. Forskjellene på MQA 16/44.1 og MQA Highres vil vel alltid være temmelig subtile forskjeller som mange vil slite med å avdekke i en ABX-test. Dermed er det ikke urimelig tolking å definere MQA på utsiden av DRM IMO. Man kan selvfølgelig dele det opp og si at MQA 16/44.1 er DRM-fritt, mens MQA Highres ikke er det. Men jeg vet ikke om det løser noe i denne sammenhengen
Åpenbart. Det er nesten noe Trumpsk over det - ordene betyr det jeg vil at de skal bety, og forøvrig kan ingen være sikker på hva som er sant. Det kan være en guttunge på soverommet, eller det kan være russiske hackere, eller kanskje kineserne. Om du kommer med fakta har jeg mine egne alternative fakta. Ikke godt å si hva som er riktig. Who knows?Gjenspeiler ikke det hele at diskusjonen om MQA er «politisk», dvs. har med makt å gjøre og ikke med det tekniske eller strengt logiske å gjøre?