Da tenker jeg etterhvert at inntrykkene fra youtubere, bransjen etc. kommer og skryter av at dette er fantastisk og bedre enn MQA til og med. Går litt tid og tekniske ressurser plukker hele greia fra hverandre og ny "krig" begynner...
Dette blir en litt merkelig sammenligning. Og så ble jeg usikker på hva som skal "plukkes fra hverandre". Og dessuten - er det ikke formatkriger vi lever for....?
Spatial Audio (eller enda mindre beskrivende på norsk: Romtilpasset lyd), som er Apple Music sin måte å omtale Dolby Atmos ( i hvert fall foreløpig) har en veldig uomtvistelig og skrekkelig markant forskjell forskjell fra stereo, i motsetning til MQA vs FLAC. Og poenget er at de også at Atmos vs. stereo er tiltenkt ulike brukergrupper og bruk. "
Bedre enn MQA" er ikke et relevant eller meningsfullt utsagn, like lite som "
påhengsmotor er bedre enn el-bil".
Og ja, det er allerede noen av oss som mener at musikk i Dolby Atmos er bra, og et kjærkomment tilskudd til musikksamlingen. Riktignok bare når det er godt gjennomført i studio, og avspilt via et Atmos-oppsett med høydehøyttalere. Avspilt via hodetelefoner som jeg fikk inntrykk av at artikkelforfatteren på lefsetz.com hadde forsøkt, varierer det mye mer enn med et ekte Atmos-oppsett. Best gjengivelse fra hodetelefoner blir det på hodetelefoner med
Dolby Atmos for Headphones. Og kvaliteten på Atmos-miksene varierer sterkt. 2L har gjennomgående svært god kvalitet på sine utgivelser i Atmos, men det er dessverre bare en- eller få utgivelser tilgjengelig i Atmos for strømming foreløpig.
Jeg kan støtte bekymringen dersom også stereospor som blir tilbudt er nedmiksede versjoner av Atmos, men ser ikke at dette er et sannsynlig scenario i det hele tatt. Atmos spor kan avspilles i to kanaler, men er like fullt avhengig av en dekoder for å i det hele tatt kunne avspilles. Dermed er det behov for å tilby både stereo- og Atmos-spor i de tilfellene der Atmos tilbys, dersom musikken skal være tilgjengelig for alle. Enklere da på alle måter å bare legge ut det originale stereosporet sammen med et eventuelt Atmosspor, enn å først oppmikse- og så nedmikse til stereo for å skape en uautorisert stereomiks. Og uansett - i en grad man skal være bekymret for dette, eller endog starte en ny krig, vil jeg anta at den må føres parallelt mot Amazon Music, TIDAL, Deezer og Apple Music. Kan ikke se at det er grunn til å mistenke- eller frykte den utviklingen mer hos Apple Music enn hos de andre strømmetjenestene.
Men det man virkelig kan ha grunn til å bekymre seg for, er at det etter hvert blir pøst ut en rekke lettvinte og dårlige Atmosmikser fra en master som i utgangspunktet ikke hadde høyde-informasjon, eller med mangelfulle kvaliteter ellers som resultat av at det ikke legges kompetent arbeid i miksen. Og så er utvalget ganske magert foreløpig på alle de tre strømmeplattformene jeg abonnerer på som har Atmos-utgivelser. Uten at jeg har undersøkt det systematisk har jeg inntrykk av at det er veldig mange gjengangere på de tre plattformene jeg abonnerer på som tilbyr Atmos - TIDAL, Deezer og Apple Music. Som er naturlig nok, men ikke særlig oppmuntrende når utvalget er såpass magert i utgangspunktet.