MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Siden det er fredda`n....
    Her sammenligner folkene i Abyss Apple Music og TIDAL. Og dermed også indirekte ALAC vs MQA:
    Interessant, blir jo også poengterer på slutten av samtalen vedrørende lydkvaliteten er vanskelig å sammenligne direkte i og med musikk/streaming selskapene sitter på forskjellige master varianter hvor noe er bra og noe er mindre bra samstundes vet vi en skikkelig god redbook 44.1/Khz låter jo superbra når gjort riktig.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, blir jo også poengterer på slutten av samtalen vedrørende lydkvaliteten er vanskelig å sammenligne direkte i og med musikk/streaming selskapene sitter på forskjellige master varianter hvor noe er bra og noe er mindre bra samstundes vet vi en skikkelig god redbook 44.1/Khz låter jo superbra når gjort riktig.
    Ja, det har aldri vært tvil om at det aller viktigste er jobben som blir gjort i studio. Men det var en veldig tydelig preferanse for Apple Music i forhold til TIDAL hos særlig han til høyre.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    hifisjornalister skal få snakke så mye de vil om kabler og lydsignaturer til all verdens komponenter, noe som er fritt valg og ufarlig for nesten, men når det gjelder mqa så er det også noe annet.

    de er ute etter mer, og så lenge det er politikken, så må slikt motarbeides storligen, og kravene til sjornalistene blir også større. det er ikke likes og dislikes, det er kampen om formatene.

    de sjornalister som ikke har også det i fokus, har gjort seg overflødig for det lesende publikum.
    Tulle nevrose...Markedet er allerede business drevet globalt på alle fronter, at MQA blir dominerende er utopi...fins ingen digitale formater som er enevelde, har aldri skjedd og kommer aldri til å skje....MQA og Tidal forblir en nisje på lik linje som Spotify, Apple Music, Youtube, Amazone Music, Qoobuz, Deezer osv.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Tulle nevrose...Markedet er allerede business drevet globalt på alle fronter, at MQA blir dominerende er utopi...fins ingen digitale formater som er enevelde, har aldri skjedd og kommer aldri til å skje....MQA og Tidal forblir en nisje på lik linje som Spotify, Apple Music, Youtube, Amazone Music, Qoobuz, Deezer osv.
    Tiltredes
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det har aldri vært tvil om at det aller viktigste er jobben som blir gjort i studio. Men det var en veldig tydelig preferanse for Apple Music i forhold til TIDAL hos særlig han til høyre.
    Precis...han var veldig pro, tillegg lå det MacBook på bordet. Men bevares, kan jo være bra saker allikevel. Minner jo litt om Goldensound som i sin video 2 plutselig antyder problemet med MQA gjelder ikke lyd kvalitet, men kun bruk av LossLess pr definisjon matematisk for så på slutten av video be om support/penger til anskaffelse av APx555 B Series Audio Analyzer...Kanskje ikke så rart Amir på ASR ble forbanna, GoldenSound er liten luring...;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tulle nevrose...Markedet er allerede business drevet globalt på alle fronter, at MQA blir dominerende er utopi...fins ingen digitale formater som er enevelde, har aldri skjedd og kommer aldri til å skje....MQA og Tidal forblir en nisje på lik linje som Spotify, Apple Music, Youtube, Amazone Music, Qoobuz, Deezer osv.
    avslutningen gir ikke mening. de strømmetjenestene er ingen nisjer, og er ikke formatdritt, ser en bort fra tidals forsøk.

    det er vel ingen som har særlig interesse av mqa som kabelekvivalent! det er ikke derfor diskusjonen raser. forstår en ikke det, så har en forstått ennå mindre enn den tekniske ukyndighet skulle tilsi
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    avslutningen gir ikke mening. de strømmetjenestene er ingen nisjer, og er ikke formatdritt, ser en bort fra tidals forsøk.

    det er vel ingen som har særlig interesse av mqa som kabelekvivalent! det er ikke derfor diskusjonen raser. forstår en ikke det, så har en forstått ennå mindre enn den tekniske ukyndighet skulle tilsi
    Lol, du burde bytte nick til Herr Sofisme....Vi får justere det til markedssegment.:D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jeg ikke ta fra deg. Men hvorfor skulle jeg være aktivt uinteressert i det?
    Det vet jeg ikke. Men selv er jeg nok skrudd slik sammen at det er kort vei fra «dette vet jeg ikke» til «dette skal jeg finne ut av», ihvertfall innen områder jeg interesserer meg for (f eks audio, men kanskje ikke fotball). Det er jo ikke så fordømt vanskelig å lese seg opp såpass at man kan ha en informert oppfatning av om MQA Ltd’s og Mr BS’ påstander ser ut til å holde vann eller ikke. Og for meg blir det litt merkelig når man stadig leser varianter av «he said, she said» og «jeg kan ikke vite hvilken av partene som snakker sant». Så les deg opp, da. Finn ut av det. På et eller annet punkt begynner det å fremstå som å ikke ville vite.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Det vet jeg ikke. Men selv er jeg nok skrudd slik sammen at det er kort vei fra «dette vet jeg ikke» til «dette skal jeg finne ut av», ihvertfall innen områder jeg interesserer meg for (f eks audio, men kanskje ikke fotball). Det er jo ikke så fordømt vanskelig å lese seg opp såpass at man kan ha en informert oppfatning av om MQA Ltd’s og Mr BS’ påstander ser ut til å holde vann eller ikke. Og for meg blir det litt merkelig når man stadig leser varianter av «he said, she said» og «jeg kan ikke vite hvilken av partene som snakker sant». Så les deg opp, da. Finn ut av det. På et eller annet punkt begynner det å fremstå som å ikke ville vite.
    Jeg tror nok at du bare må få fortsette å kose deg med den hypotesen. Jeg er nok i utgangspunktet litt anlagt på samme måten som deg. Men nå er jeg 65 år, og må avgrense litt hva jeg skal fordype meg i. Hvis jeg skal etterutdanne meg innen digitalteknikk på et nivå som gjør at jeg kan arrestere BS må jeg gi avkall på mye annet jeg også ønsker å utvide horisonten på.
    Som sagt kan jeg ikke frata deg at du tror at jeg ikke ønsker å vite, men vit også at du ikke kunne tatt mer feil. Og hvis du ikke ser noen spesiell motivasjon for at jeg ikke skulle ønske å vite, kan du jo bruke litt standard logikk.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Jeg tror nok at du bare må få fortsette å kose deg med den hypotesen. Jeg er nok i utgangspunktet litt anlagt på samme måten som deg. Men nå er jeg 65 år, og må avgrense litt hva jeg skal fordype meg i. Hvis jeg skal etterutdanne meg innen digitalteknikk på et nivå som gjør at jeg kan arrestere BS må jeg gi avkall på mye annet jeg også ønsker å utvide horisonten på.
    Som sagt kan jeg ikke frata deg at du tror at jeg ikke ønsker å vite, men vit også at du ikke kunne tatt mer feil. Og hvis du ikke ser noen spesiell motivasjon for at jeg ikke skulle ønske å vite, kan du jo bruke litt standard logikk.
    her kan du lese deg opp.
    https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/163302855-is-mqa-doa
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Stemmer det at man ikke kan gjøre digital eq på mqa?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den artikkelen er også old news(fra 2016)....For øvrig omtales både HDCD og DVDA som død og DSD på kanten av graven. DSD lever i beste velgående anno 2021og spør du Asbjørn, er han stor fan av HDCD og lite positive til DSD....Har du for øvrig undersøkt hvilke digitale formater Benchmark støtter og har de bokser med streaming funksjon?
    Jeg er ikke spesielt stor fan av HDCD. Formatet er nokså dødt, men Reference Recordings bruker det fortsatt ("Prof" Johnson var en av opphavsmennene). Problemet med HDCD er at det forsøker å tillate "louder than loudest", dvs topper høyere enn 0 dBFS, ved å kode det avklippede innholdet nede i støygulvet. Da mister man oppløsning i den enden i stedet. Det hadde vært langt enklere å dra ned nivået på masteren slik at det ikke klippet i utgangspunktet og bruke vanlig noise shaping for å få maksimal oppløsning der øret er mest følsomt.

    Det er likevel ganske fort gjort å pakke ut HDCD-innholdet til en 24-bits fil og glemme at det noensinne hadde en HDCD-koding. Formatet er dokumentert, så det er en rett-frem programmeringsjobb å skrive en hdcd unpacker. Eller man kan laste ned en som noen allerede har gjort. (Hvor finner jeg en tilsvarende for MQA?)


    Jeg er definitivt ikke noen fan av DSD/SACD, nei. Helt unødvendig ultrasonisk støy, slik at det påståtte høyfrekvente innholdet i praksis er bare støy, og i slike mengder at man må gjøre en analog lavpassfiltrering på utgangene av en SACD-spiller for å være sikker på at man ikke ødelegger diskantelementer.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg tror nok at du bare må få fortsette å kose deg med den hypotesen. Jeg er nok i utgangspunktet litt anlagt på samme måten som deg. Men nå er jeg 65 år, og må avgrense litt hva jeg skal fordype meg i. Hvis jeg skal etterutdanne meg innen digitalteknikk på et nivå som gjør at jeg kan arrestere BS må jeg gi avkall på mye annet jeg også ønsker å utvide horisonten på.
    Som sagt kan jeg ikke frata deg at du tror at jeg ikke ønsker å vite, men vit også at du ikke kunne tatt mer feil. Og hvis du ikke ser noen spesiell motivasjon for at jeg ikke skulle ønske å vite, kan du jo bruke litt standard logikk.
    Når man har rukket å bli 65 har muligens demensen begynt å gjøre seg gjeldende og det går tyngre å ta til seg ny lærdom. Er 63 og merker att alt gikk litt raskere for noen få år siden.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Når man har rukket å bli 65 har muligens demensen begynt å gjøre seg gjeldende og det går tyngre å ta til seg ny lærdom. Er 63 og merker att alt gikk litt raskere for noen få år siden.
    Jeg har en vane med å stadig fornye kunnskapsområder innen mange områder, ikke minst de jobbrelaterte i forhold til min egentlige profesjon. Men det er klart man må begrense spekteret etter hvert som tiårene skrider frem...
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Den artikkelen er også old news(fra 2016)....For øvrig omtales både HDCD og DVDA som død og DSD på kanten av graven. DSD lever i beste velgående anno 2021og spør du Asbjørn, er han stor fan av HDCD og lite positive til DSD....Har du for øvrig undersøkt hvilke digitale formater Benchmark støtter og har de bokser med streaming funksjon?
    Mqa er et synkende skip.
    I dagens opplyste verden er det ikke nok å få media på sin side.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Mqa er et synkende skip.
    I dagens opplyste verden er det ikke nok å få media på sin side.
    Om du føler MQA er ett synkende konsept er det bare å fyre opp en god sigar og la humla suse...:cool:
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Mqa er et synkende skip.
    I dagens opplyste verden er det ikke nok å få media på sin side.
    "I dagens opplyste verden" tror nesten halvparten av alle amerikanere at Trump egentlig vant valget og at Hillary Clinton er en pedofil satanist..
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Jeg er ikke spesielt stor fan av HDCD. Formatet er nokså dødt, men Reference Recordings bruker det fortsatt ("Prof" Johnson var en av opphavsmennene). Problemet med HDCD er at det forsøker å tillate "louder than loudest", dvs topper høyere enn 0 dBFS, ved å kode det avklippede innholdet nede i støygulvet. Da mister man oppløsning i den enden i stedet. Det hadde vært langt enklere å dra ned nivået på masteren slik at det ikke klippet i utgangspunktet og bruke vanlig noise shaping for å få maksimal oppløsning der øret er mest følsomt.

    Det er likevel ganske fort gjort å pakke ut HDCD-innholdet til en 24-bits fil og glemme at det noensinne hadde en HDCD-koding. Formatet er dokumentert, så det er en rett-frem programmeringsjobb å skrive en hdcd unpacker. Eller man kan laste ned en som noen allerede har gjort. (Hvor finner jeg en tilsvarende for MQA?)


    Jeg er definitivt ikke noen fan av DSD/SACD, nei. Helt unødvendig ultrasonisk støy, slik at det påståtte høyfrekvente innholdet i praksis er bare støy, og i slike mengder at man må gjøre en analog lavpassfiltrering på utgangene av en SACD-spiller for å være sikker på at man ikke ødelegger diskantelementer.
    Dårlig med streaming når HDCD ble lansert... Streaming som konsept dukka vel egentlig opp gjennom Napster i 1999 som den gangen var gratis pirat tjeneste helt til plate og media selskapene som eier musikkrettighetene dro i gang kraftige rettsrunder og fikk satt en skikkelig stopper for praksisen. Kommersielt var det vel Spotify som tok tak i streaming konseptet på en levedyktig måte og introduserte Lossy streaming rundt 2008.

    Mange som mener det motsatte og DSD-fans hevder formatet er så nært analogt som digitalt kan bli. Det du beskriver DSD som er seff mye mer nyansert som det meste innen digital audio. Alle digitale formater har pros og cons for eq, støy, aliasing og filter teknikk. Selv om DSD (Direct Stream Digital) opprinnelig er laget som lagringsformat for gamle analoge opptak tilbake på midten av 1990-tallet ble det designet for å være en enklere og mer plasseffektiv måte å lagre digital musikkdata enn PCM. Ett av poengene med DSD var for å gjøre det enklere og konvertere til PCM-filer med samplingsfrekvenser basert på multipler på 44,1 kHz.
    I praksis er PCM egentlig en foreldet metode som dobler all data hele vegen, selv data som ikke er nødvendig eller har noe med musikk informasjonen å gjøre(Ett av argumentene fra MQA som de hevder avløser PCM på en god måte). Det er også noe av grunnen til mange automatisk tenker 192kHZ/24bit låter mye bedre enn 48/88kHz/24bit eller til og med 44.1/16 bit av det enkle resonnement når noe dobles eller som sammenlignet med CD tilsvarer rundt 256 ganger mer oppløsning, ja da må det jo bli bedre. Andre egenskaper med DSD/SACD er god kopibeskyttelse og mulighet for multikanal lyd, noe som ikke går med PCM som er 2 kanals stereo. Hovedattraksjonen med DSD er enkelhet som er rimelig å implementering. Man trenger mindre prosesseringskraft enn PCM og langt billigere DAC konstruksjoner.

    Så er det engang slik at Master studio opptak gjort i DSD konverteres til DXD( 24-bit/352kHz PCM ) så kan godt hende deler av dine musikk hyrdestunder digital er opprinnelig sampla fra DSD. Men ingen tvang å like DSD(stort katalog utvalg på Jazz og klassisk) selv om de fleste kjente musikk selskaper selger nedlastinger av DSD, slik som HDtracks, Highresaudio og Primephonic, blant annet.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    "I dagens opplyste verden" tror nesten halvparten av alle amerikanere at Trump egentlig vant valget og at Hillary Clinton er en pedofil satanist..
    Hvor har du det ifra, media?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Om du føler MQA er ett synkende konsept er det bare å fyre opp en god sigar og la humla suse...:cool:
    Enig, forstår ikke hvorfor jeg irriterer meg over Mqa når det egentlig ikke interesserer meg:cool:
    Men synes det har vært interresant og følge debatten, Mqa gikk fra og være den "nye vinen" alle måtte ha, til nesten og bli noe som ligner mest på eddik.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje vi skal rette skytset mot Apple nå?


    Føler å ha hørt deler av argumentene før...

    Da venter vi på MQA enkodet spatial audio så blir det komplett.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvor har du det ifra, media?
    Halvparten er en overdrivelse, men seriøse undersøkelser viser at ca.10% av innbyggerne i USA tror på Trumps påstander om valgfusk og at Hillary m.fl. er pedofile satanister........
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Kanskje vi skal rette skytset mot Apple nå?


    Føler å ha hørt deler av argumentene før...

    Da venter vi på MQA enkodet spatial audio så blir det komplett.
    Det synd vi ikke kan kjøpe kopi av den orginale masteren og vært ferdig.
    Men det er jo mer penger i å slippe det ut i remaster etter remaster og format etter format……
    Sikkert ikke alene i å ha flere versjoner av samme album.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da tenker jeg etterhvert at inntrykkene fra youtubere, bransjen etc. kommer og skryter av at dette er fantastisk og bedre enn MQA til og med..Går litt tid og tekniske ressurser plukker hele greia fra hverandre og ny "krig" begynner...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Da tenker jeg etterhvert at inntrykkene fra youtubere, bransjen etc. kommer og skryter av at dette er fantastisk og bedre enn MQA til og med. Går litt tid og tekniske ressurser plukker hele greia fra hverandre og ny "krig" begynner...
    Dette blir en litt merkelig sammenligning. Og så ble jeg usikker på hva som skal "plukkes fra hverandre". Og dessuten - er det ikke formatkriger vi lever for....? ;)

    Spatial Audio (eller enda mindre beskrivende på norsk: Romtilpasset lyd), som er Apple Music sin måte å omtale Dolby Atmos ( i hvert fall foreløpig) har en veldig uomtvistelig og skrekkelig markant forskjell forskjell fra stereo, i motsetning til MQA vs FLAC. Og poenget er at de også at Atmos vs. stereo er tiltenkt ulike brukergrupper og bruk. "Bedre enn MQA" er ikke et relevant eller meningsfullt utsagn, like lite som "påhengsmotor er bedre enn el-bil".

    Og ja, det er allerede noen av oss som mener at musikk i Dolby Atmos er bra, og et kjærkomment tilskudd til musikksamlingen. Riktignok bare når det er godt gjennomført i studio, og avspilt via et Atmos-oppsett med høydehøyttalere. Avspilt via hodetelefoner som jeg fikk inntrykk av at artikkelforfatteren på lefsetz.com hadde forsøkt, varierer det mye mer enn med et ekte Atmos-oppsett. Best gjengivelse fra hodetelefoner blir det på hodetelefoner med Dolby Atmos for Headphones. Og kvaliteten på Atmos-miksene varierer sterkt. 2L har gjennomgående svært god kvalitet på sine utgivelser i Atmos, men det er dessverre bare en- eller få utgivelser tilgjengelig i Atmos for strømming foreløpig.

    Jeg kan støtte bekymringen dersom også stereospor som blir tilbudt er nedmiksede versjoner av Atmos, men ser ikke at dette er et sannsynlig scenario i det hele tatt. Atmos spor kan avspilles i to kanaler, men er like fullt avhengig av en dekoder for å i det hele tatt kunne avspilles. Dermed er det behov for å tilby både stereo- og Atmos-spor i de tilfellene der Atmos tilbys, dersom musikken skal være tilgjengelig for alle. Enklere da på alle måter å bare legge ut det originale stereosporet sammen med et eventuelt Atmosspor, enn å først oppmikse- og så nedmikse til stereo for å skape en uautorisert stereomiks. Og uansett - i en grad man skal være bekymret for dette, eller endog starte en ny krig, vil jeg anta at den må føres parallelt mot Amazon Music, TIDAL, Deezer og Apple Music. Kan ikke se at det er grunn til å mistenke- eller frykte den utviklingen mer hos Apple Music enn hos de andre strømmetjenestene.

    Men det man virkelig kan ha grunn til å bekymre seg for, er at det etter hvert blir pøst ut en rekke lettvinte og dårlige Atmosmikser fra en master som i utgangspunktet ikke hadde høyde-informasjon, eller med mangelfulle kvaliteter ellers som resultat av at det ikke legges kompetent arbeid i miksen. Og så er utvalget ganske magert foreløpig på alle de tre strømmeplattformene jeg abonnerer på som har Atmos-utgivelser. Uten at jeg har undersøkt det systematisk har jeg inntrykk av at det er veldig mange gjengangere på de tre plattformene jeg abonnerer på som tilbyr Atmos - TIDAL, Deezer og Apple Music. Som er naturlig nok, men ikke særlig oppmuntrende når utvalget er såpass magert i utgangspunktet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal vi se. MQA er lossy, det putter supersonisk støy i audioområdet, det forsøker å få kontroll over hele verdikjeden fra master til DAC. Og skribenter vil vurdere det på grunnlag av hvordan det låter? I'll take me coat.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Skal vi se MQA er lossy, det putter supersonisk støy i audioområdet, det forsøker å få kontroll over hele verdikjeden fra master til DAC. Og skribenter vil vurdere det på grunnlag av hvordan det låter? I'll take me coat.
    Ja, for hvem kunne bry seg om hvordan det låter...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Skal vi se MQA er lossy, det putter supersonisk støy i audioområdet, det forsøker å få kontroll over hele verdikjeden fra master til DAC. Og skribenter vil vurdere det på grunnlag av hvordan det låter? I'll take me coat.
    Men så kommer stadig argumentet "det er nok ikke så enkelt" og plutselig står man med bevisbyrden for at de ikke kan oppfylle sine påstander.

    Når det for eksempel postes videoer som "sammenlikner lydkvaliteten på filer" der den egentlige agendaen er å selge veldig dyre hodetelefoner, men ingen ser ut til å reflektere over akkurat det... Vel, da begynner det for meg å tegne seg et bilde av hvor lett veien til MQA egentlig er, og hvor mange som står i kø for å hjelpe dem.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Men så kommer stadig argumentet "det er nok ikke så enkelt" og plutselig står man med bevisbyrden for at de ikke kan oppfylle sine påstander.

    Når det for eksempel postes videoer som "sammenlikner lydkvaliteten på filer" der den egentlige agendaen er å selge veldig dyre hodetelefoner, men ingen ser ut til å reflektere over akkurat det... Vel, da begynner det for meg å tegne seg et bilde av hvor lett veien til MQA egentlig er, og hvor mange som står i kø for å hjelpe dem.
    Jeg går ut til at du sikter til en videoen jeg postet i går? Oppfattet du den videoen som et forsøk på å "selge inn" MQA? Oppfattet du den i det hele tatt som et argument for MQA? I så fall har vi ikke sett den sammen videoen. Men sikter kanskje til noe helt annet, en annen video fra en produsent av "veldig dyre hodetelefoner"?

    Jeg må si at ditt siste innlegg skuffer i øvelsen treffsikkerhet, og også på grensen til å skuffe i øvelsen redelighet.

    For å sitere en kjent forumdeltaker: Jeg liker ikke å bli stilt til veggs for meninger jeg ikke har
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Skal vi se MQA er lossy, det putter supersonisk støy i audioområdet, det forsøker å få kontroll over hele verdikjeden fra master til DAC. Og skribenter vil vurdere det på grunnlag av hvordan det låter? I'll take me coat.
    35FF65A1-D3CA-4FEF-AE2B-55B51B3B470C.jpeg
    MQA
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg går ut til at du sikter til en videoen jeg postet i går? Oppfattet du den videoen som et forsøk på å "selge inn" MQA? Oppfattet du den i det hele tatt som et argument for MQA? I så fall har vi ikke sett den sammen videoen. Men sikter kanskje til noe helt annet, en annen video fra en produsent av "veldig dyre hodetelefoner"?

    Jeg må si at ditt siste innlegg skuffer i øvelsen treffsikkerhet, og også på grensen til å skuffe i øvelsen redelighet.

    For å sitere en kjent forumdeltaker: Jeg liker ikke å bli stilt til veggs for meninger jeg ikke har
    Er du sikker på du leste innlegget du siterte? Jeg tenkte bare siden du nå har utropt deg selv til dommer for grad av treffsikkerhet...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Er du sikker på du leste innlegget du siterte? Jeg tenkte bare siden du nå har utropt deg selv til dommer for grad av treffsikkerhet...
    Ja, det er jeg sikker på. Og hvilket formål Abyss Headphones har med å legge ut sin videoserie er ikke særlig mye å lure på, men settingen du postet i levnet liten tvil om at dette var en del av kritikken av meg, og hvor lett det var å selge inn MQA. Sitat: Vel, da begynner det for meg å tegne seg et bilde av hvor lett veien til MQA egentlig er, og hvor mange som står i kø for å hjelpe dem.
    Og så må jeg gjenta spørsmålet i en enda tydeligere form: oppfattet du dette som et eksempel på at noen står i kø for å hjelpe MQA, enten det nå skulle være meg eller Abyss Headphones? Og jeg har full forståelse hvis du nå må ta deg tid til å se gjennom videoen først.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Men så kommer stadig argumentet "det er nok ikke så enkelt" og plutselig står man med bevisbyrden for at de ikke kan oppfylle sine påstander.
    Ja, ulempen med å ty til stråmenn er at det ofte blir stilt krav til å underbygge den samme stråmannen.

    Don`t think twice, its all right
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er det som er utgangspunktet for kritikerne.
    Det er vel det tekniske aspektet som er utgangspunktet for kritikken - det at MQA er komprimert og krever spesifikk hardware for full "unfolding", og at det er manglende åpenhet og dokumentasjon på at dette kan gi bedre lydkvalitet.
    Men de som kritiserer har kanskje ikke brukt mye tid på oppsett optimalisert for avspilling av MQA.
    Registrerer at TAS og Erk bruker meget seriøs streamer/Dac fra dCS og viser til god lydkvalitet med avspilling av MQA filer.
    Man kritiserer youtubere, f.eks Hans Beekhuyzen, men har har brukt veldig mye tid med MQA, og erfaringene derfra i forhold til lydkvalitet med MQA er noe annet enn jeg får inntrykk av her.
    Nå virker det som mange av kritikerne av MQA mener man ikke får noe igjen for å investere noe særlig i en digital rigg overhodet. Så kanskje man må prøve ut streamere, digitalkabler og Dac'r på et litt annet nivå over tid før den endelige opplysningen demrer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn