Vi venter fortsatt på svar på hva slags "selektiv argumentasjon" skeptikerne bedriver.Ja, ulempen med å ty til stråmenn er at det ofte blir stilt krav til å underbygge den samme stråmannen.
Don`t think twice, its all right
Vi venter fortsatt på svar på hva slags "selektiv argumentasjon" skeptikerne bedriver.Ja, ulempen med å ty til stråmenn er at det ofte blir stilt krav til å underbygge den samme stråmannen.
Don`t think twice, its all right
Så argumentet ditt er at kritikerne ikke har god nok DAC?Det er vel det tekniske aspektet som er utgangspunktet for kritikken - det at MQA er komprimert og krever spesifikk hardware for full "unfolding", og at det er manglende åpenhet og dokumentasjon på at dette kan gi bedre lydkvalitet.
Men de som kritiserer har kanskje ikke brukt mye tid på oppsett optimalisert for avspilling av MQA.
Registrerer at TAS og Erk bruker meget seriøs streamer/Dac fra dCS og viser til god lydkvalitet med avspilling av MQA filer.
Man kritiserer youtubere, f.eks Hans Beekhuyzen, men har har brukt veldig mye tid med MQA, og erfaringene derfra i forhold til lydkvalitet med MQA er noe annet enn jeg får inntrykk av her.
Nå virker det som mange av kritikerne av MQA mener man ikke får noe igjen for å investere noe særlig i en digital rigg overhodet. Så kanskje man må prøve ut streamere, digitalkabler og Dac'r på et litt annet nivå over tid før den endelige opplysningen demrer.
Så hvis du allerede visste at videoen har null og niks med debatten å gjøre, hvorfor postet du den allikevel?Ja, det er jeg sikker på. Og hvilket formål Abyss Headphones har med å legge ut sin videoserie er ikke særlig mye å lure på, men settingen du postet i levnet liten tvil om at dette var en del av kritikken av meg, og hvor lett det var å selge inn MQA. Sitat: Vel, da begynner det for meg å tegne seg et bilde av hvor lett veien til MQA egentlig er, og hvor mange som står i kø for å hjelpe dem.
Og så må jeg gjenta spørsmålet i en enda tydeligere form: oppfattet du dette som et eksempel på at noen står i kø for å hjelpe MQA, enten det nå skulle være meg eller Abyss Headphones? Og jeg har full forståelse hvis du nå må ta deg tid til å se gjennom videoen først.
???Det er vel det tekniske aspektet som er utgangspunktet for kritikken - det at MQA er komprimert og krever spesifikk hardware for full "unfolding", og at det er manglende åpenhet og dokumentasjon på at dette kan gi bedre lydkvalitet.
Hvem er "vi" nå igjen...? Er vi i en "us and him"-setting her?Vi venter fortsatt på svar på hva slags "selektiv argumentasjon" skeptikerne bedriver.
Sier du nå at du ikke hadde sett videoen før du postet denne kritikken av meg, men bare gikk ut fra at det var en video til støtte for MQA, siden det var jeg som postet den? Og har du fremdeles ikke sett videoen? Hadde du sett den ville du neppe ha sagt at videoen har "null og niks" med debatten å gjøre, men at den tvert imot har en ganske heftig kritikk av MQA i den.Så hvis du allerede visste at videoen har null og niks med debatten å gjøre, hvorfor postet du den allikevel?
Hehe, nei. Jeg syns kritikerne har mange gode argumenter, men registrerer at positive lytteerfaringer kommer fra folk som har investert en god del midler i blant annet Dac. Kunne vært interessant å teste MQA med nevnte dcs Bartok for eksempel.Så argumentet ditt er at kritikerne ikke har god nok DAC?
Jeg kjenner ikke til et eneste argument for MQA, så jeg aner ikke hvor jeg skulle begynne å lete. Har vi noen argumenter for MQA overhodet noe sted?Den selektive argumentasjonen gjennomsyrer hele denne 42 sider lange tråden. Vis meg gjerne et eksempel på det motsatte - at en skeptiker trekker frem eksempel som støtter MQA. Det finnes sikkert et eller annet sted, men det er jaggu ikke lett å finne.
Jeg klarer ikke å se at de som forsøker å argumentere seriøst her befinner seg i noen skyttergrav. Nå beskyldes de for å være useriøse for å ikke ta til orde mot bevisene også. Merkelig retorikk du drar opp av hatten her.Men for all del, dette er ikke spesielt for MQA-kritikere, men er typisk for begge sider i enhver skyttergravsdiskusjon.
Neimen, er du her fremdeles da? Jeg trodde du skulle ta coaten din og gå?
Men jeg har så langt ikke sett et eksempel på en slik lyttetest der man med sikkerhet kan si at det er samme master, uten at det har gått ganske ettertrykkelig i dass for MQA-versjonen, det være seg både på konsumentutstyr og på det ypperste av mastringsutstyr. Burde man ikke utelukke en slik åpenbar feilkilde først?Hehe, nei. Jeg syns kritikerne har mange gode argumenter, men registrerer at positive lytteerfaringer kommer fra folk som har investert en god del midler i blant annet Dac. Kunne vært interessant å teste MQA med nevnte dcs Bartok for eksempel.
Jeg har selv ikke testet mye MQA så det var bare et lite innspill.
Som sagt, jeg setter strek her. Dette er ikke en diskusjon om MQA, men stråmannsargumentasjon med en agendaJeg kjenner ikke til et eneste argument for MQA, så jeg aner ikke hvor jeg skulle begynne å lete. Har vi noen argumenter for MQA overhodet noe sted?
Jeg klarer ikke å se at de som forsøker å argumentere seriøst her befinner seg i noen skyttergrav. Nå beskyldes de for å være useriøse for å ikke ta til orde mot bevisene også. Merkelig retorikk du drar opp av hatten her.
Og hvorfor det voldsomme behovet for å uttrykke seg om en sak man ikke er det minste interessert i å sette seg inn i?
Du vet at det ikke er den som står igjen til slutt som vinner?Neimen, er du her fremdeles da? Jeg trodde du skulle ta coaten din og gå?
Javisst, men når du kaller skeptikerne useriøse, også kommer det frem at det skyldtes at de ikke argumenterer mot seg selv eller bevisene, da er det vel temmelig klart hvem som bedriver stråmannsargumentasjon. Hadde argumentene du etterlyser eksistert kan du ta deg f. på at de hadde kommet frem de også.Som sagt, jeg setter strek her. Dette er ikke en diskusjon om MQA, men stråmannsargumentasjon med en agenda
Dette tror jeg er usant. Vennligst slett det.Javisst, men når du kaller skeptikerne useriøse, ....
Jo, det burde man.Men jeg har så langt ikke sett et eksempel på en slik lyttetest der man med sikkerhet kan si at det er samme master, uten at det har gått ganske ettertrykkelig i dass for MQA-versjonen, det være seg både på konsumentutstyr og på det ypperste av mastringsutstyr. Burde man ikke utelukke en slik åpenbar feilkilde først?
Selvsagt, vent...:Dette tror jeg er usant. Vennligst slett det.
Tror kanskje vi lar det stå jeg.Og det at mange kritikere så systematisk er selektive i sin argumentasjon
Precis den slags utmeldinger, som forplumrer debatten.Han snakker fordelaktig om lydkvaliteten og har i hvert fall mer lytteerfaringen å vise til enn noen i denne debatten.
Ja, skjønner at han er brysom for motstanderne, siden han faktisk tester dette. Og man vil selvfølgelig diskreditere det han gjør i kjent stil.Ja han er en MQA evangelist og kommer aldri til å endre mening der. Altså premium eksemplet på det MQA har ønsket. Å få "pressen" til å tro på reklamen og få de til å spre ordet.
HB er veldig lite troverdig og sprer mye feilinformasjon. Han er imidlertid flink til å gjøre det på en pedagogisk god måte.
Klassisk "du får det du betaler for og dess dyrere dess bedre innstilling."
Ikke la det lure av måleinstrumentene han "tilfeldigvis" har i bakgrunnen.
Bemerkelsesverdig høy alder foresten på "offentlige" personer som har forkjærlighet for MQA... Hørsel stopper garantert lenge før 14k Hz så det gjør nok ikke så mye med alle artefaktene som oppstår utover det.
Du har helt rett i dette, men forsøk én ting: Tenk "confirmation bias" når du ser videoene. Han har heller ikke kontroll på testene sine. Videre tar han tak i kritikernes argumenter, og presenterer noe som på overflaten minner om motargumenter, men i realiteten går han et skritt til siden og feier argumentene under teppet slik at de ikke fremstår så farlige. Så kommer han gjerne med et motargument som enten er subjektivt eller ikke lar seg verifisere annet enn i markedsmaterialet til MQA.Jo, det burde man.
I den ene videoen til Hans Beekhuyzen refererer han til at de ulike filformatene stammer fra samme master.
Han mener der at vokalistene i MQA-filene låter mer naturlig.
Han har en hel liste om MQA på sin youtubeside, og har testet en hel masse Dac'r som spiller av MQA.
Kritiser han gjerne, men han har brukt mye tid på dette, og har dokumentert sitt offentlig.
Han snakker fordelaktig om lydkvaliteten og har i hvert fall mer lytteerfaringen å vise til enn noen i denne debatten.
Om vi trenger det? Vet ikke. Jeg har ikke hatt følt et behov for det selv.Hva tenker du sannsynligheten er for at det å flytte noe fra 23kHz til 12,5kHz gjør musikken mer ekte? Hadde det nå vært fra 23 til 11,5 kunne det i det minste blitt maskert av noe som mest sannsynlig er der fra før, men 12,5 er ikkeharmonisk, for ellers ville ikke programvaren kunnet finne det igjen. Det er bare en pipelyd uten relasjon til musikken. Trenger vi virkelig det?
Seriøst? Og der fant du at jeg brukte begrepet useriøse om MQA-kritikere? Det gjorde ikke jeg.Selvsagt, vent...:
Tror kanskje vi lar det stå jeg.
Noen ganger begynner jeg å lure på om god litteratur egentlig har noen mening.Jeg blir skeptisk til MQA når jeg leser denne tråden, men på et tidspunkt blir jeg også skeptisk til blodtåka, med utsagn som at dette bare er luft osv.
Jeg refererte ikke til den. Her er hele spillelista til Hans Beekhuyzen om MQA fra mange år tilbake. Første video fra 2015.Siden Beekhuyzen nevnes, og det siktes trolig til hans video der han går til angrep på Golden Sound, så kan vi jo ta den med det samme. Problemet er at den inneholder ikke noe håndfast, bare retorikk fra A til Å.
Jeg er veldig enig i det siste. Men det er en ting som dessverre blir veldig effektivt filtrert ut av debatten. La meg beskrive et scenario for deg:Om vi trenger det? Vet ikke. Jeg har ikke hatt følt et behov for det selv.
Men nå er en gang tilgjengelig, og for mange er det sikkert interessant.
Jeg blir skeptisk til MQA når jeg leser denne tråden, men på et tidspunkt blir jeg også skeptisk til blodtåka, med utsagn som at dette bare er luft osv.
Jeg syns gode opptak trumfer om det er i det eller det formatet, og har personlig ikke brydd meg særlig om MQA.
Det er jo Beekhuyzen som diskreditterer. Han kaster seg rett inn i flere minutter med ren skittkasting. Han tester for eksempel om MQA er bra eller ikke ved å sammenlikne MQA på ett anlegg med ikke MQA på et annet, og basert på det hevder han at "det er for tidlig å si noe". Han bringer ingen fakta til torgs.Ja, skjønner at han er brysom for motstanderne, siden han faktisk tester dette. Og man vil selvfølgelig diskreditere det han gjør i kjent stil.
Jeg finner min tolkning å være rimelig ut fra måten du formulerte deg.Seriøst? Og der fant du at jeg brukte begrepet useriøse om MQA-kritikere? Det gjorde ikke jeg.
Hvis vi tar med hele sitatet, og ikke bare et selektivt utvalg som fordreier betydningen:
Hvem har sagt at jeg ikke tar kritikerne seriøst? Og når jeg ikke velger uttrykket "dønn seriøst" er det fordi jeg heldigvis ikke har ubetinget tillit til noen påstander som fremsettes av noen. Og det at mange kritikere så systematisk er selektive i sin argumentasjon (på samme måte som mange tilhengere), gir det ikke ekstra grunnlag for å ta alt på "face value".
Som sagt: vennligst slett den usanne uttalelsen
Igjen veldig tendensiøse tolkinger av mine uttalelser jeg ikke kjenner meg igjen i, som bare kan ha som hensikt å diskreditere meg i egenskap av meningsmotstander.Jeg finner min tolkning å være rimelig ut fra måten du formulerte deg.
Du understøttet din mening på at kritikerne systematisk velger ut sine argumenter for å underbygge sin agenda. Å tolke det som useriøs argumentering er ikke å dra det spesielt langt.
Samtidig registrerer jeg at du er veldig følsom for argumenter mot MQA. Hvor agnostisk er du egentlig?
Tja, TIDAL går langt utenpå Qobuz når det gjelder musikkutvalg, og har også bedre brukergrensesnitt. Men Qobuz har lossless HighResDet er kanskje sånne som what hifi som blir sett på som "nyttige" for Tidal. Tidal masters kåres til beste strømmetjeneste av What hifi.
Bedre enn Qobuz mener de da. Men det MÅ sikkert være en politisk beslutninghttps://www.whathifi.com/tidal/review
Ja, men de mener også Tidal sin high res er best blant streamingtjenestene. Tidal’s Masters just ahead of the hi-res streams offered by rivals Qobuz and Amazon Music HD, which lack a little sonic cohesion in comparison. Det betyr MQATja, TIDAL går langt utenpå Qobuz når det gjelder musikkutvalg, og har også bedre brukergrensesnitt. Men Qobuz har lossless HighRes
Jeg forstår ikke hva du mener med PCM er begrenset til to-kanals stereo. Det er jo ikke noe problem å overføre vilkårlig antall PCM-kanaler. Det gjøres helt rutinemessig i proff-sammenheng. I konsumentverdenen overfører HDMI inntil 8 ukomprimerte PCM-kanaler.Mange som mener det motsatte og DSD-fans hevder formatet er så nært analogt som digitalt kan bli. Det du beskriver DSD som er seff mye mer nyansert som det meste innen digital audio. Alle digitale formater har pros og cons for eq, støy, aliasing og filter teknikk. Selv om DSD (Direct Stream Digital) opprinnelig er laget som lagringsformat for gamle analoge opptak tilbake på midten av 1990-tallet ble det designet for å være en enklere og mer plasseffektiv måte å lagre digital musikkdata enn PCM. Ett av poengene med DSD var for å gjøre det enklere og konvertere til PCM-filer med samplingsfrekvenser basert på multipler på 44,1 kHz.
I praksis er PCM egentlig en foreldet metode som dobler all data hele vegen, selv data som ikke er nødvendig eller har noe med musikk informasjonen å gjøre(Ett av argumentene fra MQA som de hevder avløser PCM på en god måte). Det er også noe av grunnen til mange automatisk tenker 192kHZ/24bit låter mye bedre enn 48/88kHz/24bit eller til og med 44.1/16 bit av det enkle resonnement når noe dobles eller som sammenlignet med CD tilsvarer rundt 256 ganger mer oppløsning, ja da må det jo bli bedre. Andre egenskaper med DSD/SACD er god kopibeskyttelse og mulighet for multikanal lyd, noe som ikke går med PCM som er 2 kanals stereo. Hovedattraksjonen med DSD er enkelhet som er rimelig å implementering. Man trenger mindre prosesseringskraft enn PCM og langt billigere DAC konstruksjoner.
I tillegg til ultrasonisk støy og manglende oppløsning øverst i audiobåndet er det største problemet med både DSD og MQA at man ikke kan gjøre noen form for digital signalbehandling i avspillingskjeden. Ikke så mye som en digital volumkontroll, ingen eq, ingen digitale delefiltre, ingen høyttaler- eller romkorreksjon. Eneste måte å gjøre det på er å konvertere til PCM og gjøre signalbehandlingen der. Når dingsene ikke tillater digitalutganger av DRM-grunner må man først konvertere signalet til analogt i en DAC, og deretter digitalisere det på nytt i en ADC for å få noe som kan behandles videre. Det går jo, men hva er da poenget?For digital audio, if an HDMI device has audio, it is required to implement the baseline format: stereo (uncompressed) PCM. Other formats are optional, with HDMI allowing up to 8 channels of uncompressed audio at sample sizes of 16-bit, 20-bit and 24-bit, with sample rates of 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz and 192 kHz.[6](§7) HDMI also carries any IEC 61937-compliant compressed audio stream, such as Dolby Digital and DTS, and up to 8 channels of one-bit DSD audio (used on Super Audio CDs) at rates up to four times that of Super Audio CD.[6](§7) With version 1.3, HDMI allows lossless compressed audio streams Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio.[6](§7)