Siden Beekhuyzen nevnes, og det siktes trolig til hans video der han går til angrep på Golden Sound, så kan vi jo ta den med det samme. Problemet er at den inneholder ikke noe håndfast, bare retorikk fra A til Å.
Han åpner med å diskredittere Golden Sound for å ha latt følelsene påvirke seg under innspillingen av videoen. Vi skal altså ikke tro på argumentene fordi hans følelser er et bevis på at argumentene ikke kan stå på egne bein.
Videre tar han for seg "Those who listen with a measurement equipment". De er altså ikke ekte lyttere, og forstår derfor heller ikke at alle analoge tweaks har noe for seg. Enkel inndeling her altså, han er en av dem som forstår, og lytter, og har i tillegg måleinstrumenter på pulten. Mens de som måtte være uenige automatisk kan puttes i riktig sekk så er vi ferdige med dem.
Kanskje han kunne komme til saken? Snart 3 minutter inn her...
Men nei da. For nå er det altså sånn at han har gjort review på Linn Lingo (strømforsyning og hastighetsregulator for vinylspiller), og noen har ment at det produktet var unødvendig. Dermed er det sånn at alle som er skeptiske til MQA mener at hastighetskontroll på en vinylspiller er bortkastet. Han drar oss også innom opplagringen på platespilleren. Som om noen er i tvil om at vibrasjoner og hastighetsvariasjoner på vinylspillere kan påvirke lyden...
Så tar han plutselig for seg Linn sine feedbackfrie forsterkere som eksempel. Vel, Linn gikk bort fra dette. Jeg henviser forøvrig til tråden om feedback her på forumet. Da er det fort gjort å forstå at han er på temmelig tynn is her også. Men da har altså vi som er skeptiske til MQA fått enda en ny spennende egenskap.
Så er det plutselig jitter. Det er det selvsagt ingen som er skeptiske til MQA som noen sinne har trodd på. Vel, rent bortsett fra at dette er temmelig godt beskrevet før vi hadde kommersielt tilgjengelige digitale filer (altså før noen hadde hørt om CD). Det var også fullstendig målbart, men som subjektivist mener han kanskje at om noe ikke stod i en brosjyre betydde det at det verken var målbart eller at noen trodde det eksisterte. Vel, her har kritikerne fått enda en interessant egenskap som vi angivelig mener.
Han trekker frem at historien er full av oppfinnelser som vi i dag forstår basert på kausalitet. Jeg er ikke 100% sikker på hvordan han mener vi skal forstå dette, men tolker det dithen at han mener vi aksepterer virkningen av disse basert på at de ble funnet opp, testet, og vi hørte at det fungerte. Det må implisitt bety at de som fant dette opp verken kunne beskrive effekten matematisk, eller måle den. Vel, han trekker jo frem fire eksempler som vi kjente effekten av, antakelig før han ble født. Men her får vi altså nok en gang vite hvor naive vi er og hva vi tror og ikke tror.
Så kommer et lite "innslag" om filtrering i DAC-er. Det er opplagt at de beste tingene kommer fra dyktige ingeniører, og det er fullstendig åpenbart at teknologien omtrent uten unntak kommer fra andre fagområder. Han snakker om at ingeniørene får til dette på grunn av sin empiriske tilnærming, og fordi de låner teknologi fra andre faglige retninger. Ja, det er sånn det virker, det er sånn vi jobber vi som utvikler ting. Han nevner her WTA-filteret til Chord, som er et FIR-filter, også en teknologi som er kjent og anvendt før Beekhuyzen ble født. Dette er ikke en stor oppdagelse gjort av Robert Watts.
Vi er nå 4.30 inn i videoen og han siterer fra Wikipedia. Videoen er 11.57 lang... Han omtaler Nyquist sitt teorem, og til orientering kan jeg nevne at dette ble satt ut i livet i en praktisk applikasjon i 1937.
Og ved 5.30 begynner han endelig å komme inn på noe av relevans, nemlig digitalfiltere. Men "the harsch midrange associated with digital audio"??? Han har allerede startet salgs-pitchen for MQA, men når skal han egentlig ta tak i Golden Sound sin argumentasjon? Ved 6 minutter kommer påstanden om at AD og DA ikke er tapsfrie, og ja, når han tidligere har lansert ideen om at ingen ting analogt kan være losless så er jo det en selvoppfyllende profeti. Spørsmålet blir hva han da skal gjøre med blindtestene av transparente AD-DA-kjeder. Det var kanskje folk som lyttet med måleinstrumenter som lyttet?
"MQA focuses on those two processes of the audio chain" (AD og DA). Men hva med Chords Million Tap Digital Filter? Vi har samme teknologi i bøttevis av DAC-chiper i dag. Vi har sågar den samme muligheten ved AD-konvertering, så hvorfor skal vi gjøre dette forsøksvis i filformatet? Dette er jo allerede et løst problem!
Så, ved 6.22 er det klart for en varm tale om Bob Stuart. Fortsatt ikke noe om Golden Sound sine argumenter. Han avslutter sin mer enn 1 minutt lange tale om Bob Stuart med å gjette på at støy kan fungere til å maskere vår evne til å høre dithering-feil.
7.50, tale om Peter Craven. Det er åpenbart at Beekhuyzen mener han er flink, og i likhet med Stuart-talen konkluderer han også her med at aliasing er noe vi må akseptere til en viss grad.
8.30, han omtaler seg selv om en meget dyktig lytter, og hevder at de fleste som har hørt MQA mener det låter bedre, mens et angivelig mindre antall mener det ikke lyder like bra. "The MQA equipped audio gear I have reviewed sounded very convincing in transients, stereo imaging and texturing bass notes." Så har han hørt noen dyre DAC-er som ikke har MQA, uten at det fremgår om det var MQA-kodede filer han spilte av, men han savnet ikke noe der. Han anser med dette MQA som en kosteffektiv måte å bekjempe filterproblemer i DAC-chip baserte convertere. Men som han sier, det er for tidlig å si noe som helst.
9.45, han fokuserer på Stuart sin rett til å patentere, og sier at vi bare kan gjette hvordan MQA oppnår det de gjør.
Men hallo, det er 2 minutter igjen, hva med Golden Sound?
Jo da, 10 minutter inn sier han at han ikke har til hensikt å gå inn i noen av Golden Sound sine claims, men konkluderer her med at dette ikke går an å måle. Den eneste måten dette kan testes på er ved å gjøre lyttetester. Så beleilig!!!!
Men du har en 12 minutter lang video der du skal imøtegå Golden Sound sine argumenter, hva skjedde?
Så sier han at Golden Sound gjorde opptak som kan ha spilt best på deres eget utstyr uten MQA fordi det ble spilt inn og mastret der. Ja vel Hans, men da skulle det bety at masteringfolkene ikke egentlig vet hva de holder på med, og at de gjør mastering opp mot en slags målbar standard? Det er en latterlig påstand, dette er folk med langt mer lytteerfaring enn Beekhuyzen.
Han avslutter med 2 ting:
1: Vi kan jo velge! Ja, enn så lenge.
2: Han kommer til å sortere hvilke kommentarer som får lov til å bli publisert.
Ah, så når han lover å møte Golden Sound sine argumenter, men ikke møter ett eneste av dem, så forventer han at folk blir provoserte, og det skal han ikke tillate.
Så for å oppsummere:
Han har valgt å ikke gi noen respons til Golden Sound sin test, selv om tittelen hevder noe annet. Han gjengir fra markedsmateriellet til MQA og snakker varmt om de involverte personene. I tillegg lager han en egen kategori for alle som måtte være skeptiske der han går langt i å forulempe og fordumme alle skeptikere med vidtrekkende personkarakteristikker.
Interessant valg av tittel:
My response to the Golden Sound MQA test