Vinyllover
Hi-Fi freak
Takker ! Fler bilder fra Rygge 2009: https://www.photocrew.no/albums/rygge-airshow-2009/
Heftige greier!22 FTW
Du förståratt detta är den standardiserade processen globalt, om det så är Boeing, Airbus, Bambardier eller någon av de andra?ummmmmm
Precis. Och det är ju detta, tillsamman med så mycket annat som gör att det att flyga är milevis tryggare än andra transportmedel.Det hadde vel vært mye mer bekymringsfullt dersom slike meldinger ikke kom? Den som tror at evig feilfrie, komplekse produkter eksisterer, har vel aldri eid ett.....
Generell info om L-29
På slutten av 1950-tallet trengte det sovjetiske luftvåpenet en jetdrevet erstatning for sin flåte med stempelmotorer, og dette kravet ble snart utvidet til å finne et treningsfly som kunne benyttes til alle østblokkens luftstyrker.
Aeros svar, prototypen XL-29 designet av Z. Rubli og K. Tom fløy første gang 5. april 1959, drevet av en britisk Bristol Siddeley Viper-motor. Den andre prototypen ble drevet av den tsjekkisk designede M701-motoren, som ble brukt i alle påfølgende fly.
Det grunnleggende designkonseptet var å produsere et enkelt fly, lett å bygge og lett å operere. Enkelhet og robusthet ble understreket med manuelle flykontroller, store flaps og implementering av luftbremser på skrogsiden, noe som ga stabile og «snille» flyegenskaper, noe som førte til en veldig god sikkertshistorie for flyet. Den robuste L-29 var i stand til å operere fra gress, sand eller ubearbeidede striper. Både eleven og instruktøren hadde katapultseter, og setene var plassert i tandem (bak hverandre), under separate canopyglass, med en litt hevet instruktørposisjon.
I 1961 ble L-29 evaluert mot PZL TS-11 Iskra og Yakovlev Yak-30, og L-29 ble vinneren. Polen valgte å fortsette utviklingen av TS-11 Iskra uansett, men alle andre Warszawapaktland vedtok Delfin i henhold til avtalene fra COMECON. Produksjonen begynte i april 1963 og fortsatte i 11 år, med 3500 totalt bygget. En dedikert, enkeltseter, aerobatversjon ble utviklet som L-29A Akrobat. En rekognoseringsversjon med nesemonterte kameraer ble bygget som L-29R.
Delfin ble brukt i grunnleggende og videregående trening, samt våpenopplæringsroller. For sistnevnte oppdraget var de utstyrt for å bære skudd, bomber eller raketter, og ble dermed bevæpnede. Egyptiske L-29 ble sendt i kamp mot israelske stridsvogner under Yom Kippur-krigen. L-29 ble senere byttet ut til etterkommeren Aero L-39 Albatros. Mer enn 2000 L-29-er ble levert til det sovjetiske luftforsvaret, og fikk NATO-rapporteringsnavnet "Maya".
Som trener gjorde L-29 luftforsvar i stand til å kunne gjøre en helhetlig trening på jetfly.
2. oktober 2007 ble en umodifisert L-29 brukt til verdens første jetfly kun drevet av 100% biodieseldrivstoff. Pilotene Carol Sugars og Douglas Rodante fløy sin Delfin jet på Stead Airport, Reno, Nevada for å fremme miljøvennlige drivstoff i luftfarten.
Man skal nok finne på jævla mye rart for å få noe fornuft ut av den prop'en....Fin dame Valentino, men det er "noe galt"/"noe som ikke stemmer" med det flyet!!??
Da måtte du vel nesten ha anlagt ei rusegrop bak garasjen ... ?I motsettning til veteranbiler er veteranfly "ganske billige". Men det skyldes kun at det er så inn i det rødglødende svarte Hælvete dyrt å drive jævelskapen!
Jeg kjenner til akkurat den flymaskinen. Han som eier den er en herremann med rimelig god råd, ( han var det i allefall da han kjøpte Vampiren ! ) men når selv han kaster kortene sier det sitt! Jeg antar at bare forsikringene rusler rundt en cool halv til hel mill pr år.
Jeg hadde muligheten til å kjøpe en Starfighter m/motor for ca 100K. Fruen la ned et absolutt veto! Jeg ville selvsagt aldri hatt råd til å
få satt den i flygedyktig stand, men det hadde jo vært gøy å hatt en slik en på en søyle foran huset!
As a fitting monument to speed, Jeremy decides to create a shrine in his garden. He thinks a Lightning Supersonic Jet Fighter - the fastest jet ever flown by the RAF - would be the ultimate mark of respect. His wife, on the other hand, has other ideas! Great clip from the series 'Speed', presented by Jeremy Clarkson. Go to http://www.youtube.com/TopGear to see a full list of all high quality videos available on the Top Gear YouTube channel and don't forget to visit http://www.topgear.com for all the latest news and car reviews.
Da er jeg redd endel, om ikke alle, naboene ville blitt sinte!Da måtte du vel nesten ha anlagt ei rusegrop bak garasjen ... ?
Du og GKN på Kongsbergmen det hadde jo vært gøy å hatt en slik en på en søyle foran huset!
Det må da være den kjedeligste videoen han har laget?Jeremy's Jet Fighter Garden Feature? | Speed | Top Gear