Har helt glemt å skrive noen ord om turen Blueasbreaker og jeg hadde hos RBN på Hamar. Burde egentlig skrevet en masse, men anlegget er nå behørig oppsummert andre steder, og RBN har dessverre logget ut fra HFS.
Dette oppsettet kan ikke sies å være annet enn på den aller øverste hyllen av hifi-oppsett jeg har vært så heldig å få lytte til i Norge. Blir her helt feil å skrive haifai for dette er hifi
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og RBN har også jobbet mye med akustikken i rommet. Hvordan låt det? Det låt på alle måter imponerende uavhengig av hvilken musikk vi kastet på det. Kunne skrevet mye om alt som var riktig og flott med lyden i dette oppsettet, men siden det er skrevet andre steder og jeg er en kritisk fjott, nevner jeg heller det lille ankepunktet jeg har. Det ble kanskje litt for riktig og flott i mine ører. Det slo meg at det var mer imponerende enn involverende. Jeg ble ikke like engasjert og «dradd inn i musikken» som jeg ble da jeg hørte luksus-DACen fra AN som Rognlien hadde til låns. En imponert betrakter er vel kanskje dekkende for opplevelsen. Forhåpentligvis tar de siste linjene ikke vekk forståelsen av at dette nok er blant de beste og mest forseggjorte anleggene i kongeriket, og kanskje jeg hadde blitt mer «dradd inni musikken» hvis jeg hadde drukket færre øl kvelden i forveien
Vis vedlegget 739113
En interessant greie var «klokken» i midten. Den var ikke oppstilt på første låten og da syntes jeg vokalen låt litt «digital og inneklemt» (i mangel av et bedre ord). Deretter plasserte RBN «klokken», som ikke er tilfeldig plassert, mellom høyttalerne. Han lot det være opp til oss å høre om vi opplevde endringer. For min del var det tydelig at vokalen åpnet seg og ble tilført klangfarger. I etterkant fortalte RBN også om andre forskjeller han opplevde, uten at jeg hadde registrert dette, men jeg hadde forsovet ikke lyttet etter annet enn vokalen. Jeg anser meg selv som ganske så edruelig ift tweaks, og vet nok om de aller fleste fallgruvene som kan forklare endringen i opplevelsen. Ikke gidd å forklare dem for meg i tråden her. Ta det heller som min opplevelse og la det bli med det
Vis vedlegget 739117
Forøvrig en strålende kveld med hifi på øverste hylle, hjemmelaget ostekake og RBN sitt lune vesen
Jeg er store trekk enig med cafteinen i hans betraktninger omkring RBNs anlegg, og da ikke minst at det er snakk om et av de ypperste anleggene i kongleriket, akustiske tiltak iberegnet. Undertegnede "ramlet" innom den blide herren på "beste" vestkant i Hamar hvor naboen over gata bedriver plenklipping med en antikk totakter med ekte høylytt gjengivelse. Naboen måtte selvfølgelig fyre opp klenodiet like før middagen til vertens intense irritasjon. Mange ikke så gangbare tiltak ble foreslått og diskutert oss i mellom.
Nuvel, hvor ding i bollen er jeg (svar sendes på tikk takk, instakilo, snapgoat eller spamalot
).
Det var djevelsk mange dubbeditt skift (digital kilde, forforsterker, monoblokker, strømrens, kabler og ytterligere akustiske tiltak) siden sist jeg var hos denne herremann. Anlegget med strømrens er fra øverste hylle rund baut, dog er verten og undertegnede hjertens enig om at prisene for isenkramet er tøysete, ikke minst vist man skal videre fra denne plattformen.
Jeg hadde gledet meg lenge til å lytte til musikk i dette rommet. Verten kikket lurt på meg i det han dro frem en "bolle", dvs. 2 halve sfærer med en skive i midten (en akustisk linse). De halve sfærene har en klar egenresonans, og jeg kjenner konseptet.
Så da startet det hele med "streaming" via SSD hard discen til MSB DAC, videre til PASS Lab XP30 pre, Dan D`Agostino Progression M550 monoblokker til Wilson MAX høyttalerne. Strømrens står Synergistic Research Powercell 12 UEF for. All kabling er Synergistic Research.
Musikken fløt ikke uventet uanstrengt, luftig, dynamisk og kontant i retning mine ører.
Det låt frigjort og luftig med påtakelig 3D, om enn noe friskt av sibilanter på det valgte første opptaket.
Mao. snakker vi om nådeløse avkledning. Allerede etter første låten klarte ikke RBN å dy seg, og frem kom tripoden med "syngebollen".
Som nevnte er tiltaket finsiktet i samråd med konstruktør/forhandler hva plassering i høyde og dybde i rommet angår.
Det snodige er at i det samme låt, kun minutter etter første gjennomspilling var gjennomført, ble satt på igjen rykket utøverne minst en rad nærmere meg. Det oppsto en annen stofflighet i den gjengitte musikken, og klangstrukturer være seg vokal eller instrumenter fikk mer kropp og substans. Dette gjorde at mikro-, og makrodynamikk i fra strengeinstrumenter for meg ble tydeligere mhp anslag og utklinging fra strengene. Vokal gjengivelse fikk bedre 3D holografi og utøverne større brystkasse. Rominformasjon der den var ble ennå mer sansbar. I det store og det hele ble musikkgjengivelsen mer virkelighetstro og fysisk. Alt fikk mer kropp og tekstur.
Gjengivelse av kor er helt rått, mens en trommis som hele tiden bommet på tromma (knakking på kanten) var temmelig irriterende. Marcus Miller briljerte med sitt bass spill og Anna von Hauswolff vekket vertens nysgjerrighet. Så hun fikk ny adresse og permanent opphold i RBNs samling.
Jeg hadde før lytteøkten ikke inntatt noen sentralstimulerende midler, og det var 20 timer siden jeg inntok 2 glass whisky (2x4 cl.) til en halvliter fatøl på Skjerdingseter Høyfjellshotell, så jeg mener å ha vært rimelig i vater etter en natts søvn på 800 m.o.h. Dog var jeg nok en smule ruset av all høyfjellsnaturen jeg hadde sugd til meg via øynene de siste 2 døgn
ikke minst av utsikten fra Tron fjellet i Alvdal
Altså, her er man i et rom som er så gjennomarbeidet hva akustikk tiltak gjelder, og så setter verten opp en todelt sfære (benyttet metall/legering er for meg ukjent) med en mellomskive og litt treverk på en tripod i hodehøyde midt mellom høyttalerne. Resultatet blir at lydgjengivelsen i lytte posisjon/rommet blir bedre?! Hvorvidt dette er "snakeoil", voodooo eller heksene på Blefjells fortjeneste er vel egentlig ikke interessant. "Syngebollene" er flittig brukt av en italiensk herremann i Munchen, og jeg har tidligere sittet i andre rom med tilsvarende remedier i metall som også har vist seg å ha en positiv effekt. Imidlertid har jeg for meg at dette er prikken over I`en produkter, slik at dersom man ikke har jobbet grundig med rommet før implementering av "syngebolle" (en eller flere), så er investeringen i beste fall på tynn is.
Vi hygget oss vel og lenge i RBNs hifi hule med mange forskjellige låter av ulik musikalsk tilsnitt før vi ble lokket ned til ostekake og kaffe, og en pust i bakken etter all den overveldende godlyden.
Den akustiske linsen gir helt klart et positivt bidrag i riktig retning for lydgjengivelsen i rommet hvor RBNs anlegg står.
Det er dog tankevekkende at en slik liten sak kan gjøre så "mye" når de øvrige akustikk tiltakene og oppsettet er så ivaretatt som det er her.
Fascinerende
Vi gærne har det godt, og vilt moro er det at noen tørr å ta det helt ut
Avslutningsvis er det veldig synd at RBN ikke er å "se" her inne lenger.
Mannens finslepne evner hva lytting til musikk gjengivelse hjemme hos seg selv og foran andres husaltre angår vil klart kunne berike allmuen. Og ikke minst hva råd om akustikk tiltak i "lytterommet" angår.
Nei, nå må jeg vist ta medisinene mine hihihihihihi....rabadamtimtim...