Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.173
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det gir altså ca 42,5% skatt på resterende overskudd etter at man har betalt 32% utbytteskatt og 22% selskapsskatt. Eller altså ca 75% totalt i skatt av de 450 000,- tilsammen. Høres ikke særlig rimelig ut for meg. Og dette er forutsatt dagens sats på 0,85%.
    Ja, hvis man får veldig dårlig avkastning på pengene sine, så vil formueskatten utgjøre en stor del av denne avkastningen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    2
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.808
    Antall liker
    14.456
    Dersom du klarer 8,5% jevnt årlig bør du begynne å jobbe i finans;) Selv Warren Buffett ligger bare på ca 9% årlig, kanskje en av verdens dyktigste investorer.
    Det er forskjell på avkastning på egenkapital i et selskap og avkastningen på en aksjeinvestering i samme selskap. I Norden ligger eksempelvis egenkapitalavkastningen til banker på 10-12%.

    S&P 500 har 8.9% årlig avkastning de siste 20 årene, da gikk den ingen steder de første 10 av de. Oslo børs har 9.6%. Hva det blir de neste 20 må foglana veta, mest sannsynelig lavere, men 8.5% årlig er altså ikke spesielt imponerende og ville vært oppnåelig mens man lå i koma på sykehus i 20 år.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis man får veldig dårlig avkastning på pengene sine, så vil formueskatten utgjøre en stor del av denne avkastningen.
    Avkastning og risiko henger sammen, dette er som sagt et konservativt case med lav risiko, lav opplåning og tilhørende relativt lav avkastning. Som sagt kan man gjerne gire opp dette, låne mer og ta høyere risiko. Det kan gi høyere avkastning dersom alt går bra.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    2
    Årsrapporten til Berkshire Hathaway viser vel en årlig avkastning på 20% i perioden 1965 til 2020.
    Jeg leste 9% i Finansavisen på lørdag, jf en undersøkelse gjort av Danske Bank. Det kan vel også være forskjellige måter å beregne dette antakeligvis, tipper selskapet selv vil benytte seg av det som ser gunstigst ut for dem;)

    (Tillegg: ser at dette var for siste 20 år.)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.808
    Antall liker
    14.456
    Jeg leste 9% i Finansavisen på lørdag, jf en undersøkelse gjort av Danske Bank. Det kan vel også være forskjellige måter å beregne dette antakeligvis, tipper selskapet selv vil benytte seg av det som ser gunstigst ut for dem;)
    Nei, det er ikke så mange måter å beregne det på, men det spørst når man starter og slutter beregningen og svaret vil til dels bli svært ulikt avhengig av perioden man ser på.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er ikke så mange måter å beregne det på, men det spørst når man starter og slutter beregningen og svaret vil til dels bli svært ulikt avhengig av perioden man ser på.
    Se tillegget over;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.021
    Antall liker
    18.766
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Tilstrekkelig til å vite at det Morbid (jeg siterte) skrev ikke stemmer.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.401
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var ikke dette, ideal samfunnet til ytterste venstre siden en gang i tiden... Går vel slik med MDG og om de får for stor makt. Med stor makt blir man gal i hodet...:oops:

    Samtidig blir det ikke helt rett å legge all skyld på Kina. Vi har valgt å la de produsere veldig mye av det vi forbruker...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.021
    Antall liker
    18.766
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fulgte partilederutspørringen på NRK i går og ble litt forundret over mangel av sammenheng i kostnader, tidsfase og miljøgevinst for MGS´s ønske om utbygging av jernbane.
    Nord-norge banen - tidsfase for miljøgevinst ca 30 år.
    Hurtigtog mellom storbyer - tidsfase for miljøgevinst ca 60 år.

    Her var Bastholm ivrig med å argumentere for at det ikke var tatt høyde for mer miljøvennlig anleggsvirksomhet, produksjon av materiell osv, som ville korte ned tiden. Greit nok, men...
    ... de virker jo ikke å ha med i miljøregnestykket sitt at hovedtyngden av biltrafikk (inkl tungtrafikk) og høyst trolig deler av flytrafikk i et så langt tidsperspektiv ikke vil bruke fossilt drivstoff:confused:.

    Videre, så virker jo partiet å være lite samstemt om andre ting enn miljøet. Bastholm svarte jo klart på spørsmål om partiets ståsted i andre politiske saker: ...det vil avhenge av hvem i partiet du spør:rolleyes:
     
    R

    rr30629

    Gjest
    De skal ha for trua og naiviteten..

    150 000 mennesker skal lage strømvifter til oss selv.


    Bak mur tror jeg men bl.a....

    32,5 milliarder i økte skatter
    På torsdag offentliggjøres partiets veikart for oljealderens slutt. Aftenbladet/E24 kjenner til noen detaljer i planen. 2035 er året hvor oljekranene skal stenges for godt, MDGs år null. Dette er også året hvor de lover at 150.000 nye grønne jobber skal være skapt.

    SSB regnet i 2017 seg frem til at det jobbet omtrent 139.500 personer i oljebransjen. Dette inkluderer både servicebransjen og olje- og gasselskaper. Alle disse skal nå altså flyttes til nye næringer om regnestykket skal gå opp. Oljebransjen opptar per i dag den kompetansen som trengs i de nye næringene, mener Torgersen.

    – De skal jobbe med de samme tingene bare for grønne prosjekter som havvind. Ingeniører skal fortsatt være ingeniører. Det er kunnskapen, ikke næringen vi er avhengig av. Det er ikke nye jobber i den forstand, vi ønsker bare å få dem til å jobbe med nye ting, sier Torgersen.

    Partier på høyresiden fremhever ofte skatte- og avgiftslettelser som de beste tiltakene for å sikre vekst og investeringer. Miljøpartiet de Grønne er på sin side det partiet på Stortinget som vil øke skattene mest. De skal nemlig opp med 32,5 milliarder om MDG får bestemme.

    – Kan dette forhindre avkastning på grønne prosjekter?

    – Vi øker skattene for privatpersoner og for bedrifter uavhengig av om de er grønne eller grå. Oljebedrifter vil få høyere skatt og vi vil endre avskrivningstakten for offshore vind vind (offshore) - som gir lavere skatt tidlig og mer litt senere i prosjektet, Torgersen.

    – Vi ønsker et høyt bunnfradrag på formuesskatten, som skjermer mange av de små og mellomstore bedriftene, legger Lan Marie Berg til.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1

    Så galt kan det gå, når forfattere skal tenke for deg.

    Slike folk må et ekstremt inflatert selvbilde. Uavhengig av faktagrunnlaget i utsagnene og i saken; hvorfor skal man høre på folk som har like mye greie på klima som bestemora mi har på forgassere om klimaspørsmål?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    Fulgte partilederutspørringen på NRK i går og ble litt forundret over mangel av sammenheng i kostnader, tidsfase og miljøgevinst for MGS´s ønske om utbygging av jernbane.
    Nord-norge banen - tidsfase for miljøgevinst ca 30 år.
    Hurtigtog mellom storbyer - tidsfase for miljøgevinst ca 60 år.

    Her var Bastholm ivrig med å argumentere for at det ikke var tatt høyde for mer miljøvennlig anleggsvirksomhet, produksjon av materiell osv, som ville korte ned tiden. Greit nok, men...
    ... de virker jo ikke å ha med i miljøregnestykket sitt at hovedtyngden av biltrafikk (inkl tungtrafikk) og høyst trolig deler av flytrafikk i et så langt tidsperspektiv ikke vil bruke fossilt drivstoff:confused:.

    Videre, så virker jo partiet å være lite samstemt om andre ting enn miljøet. Bastholm svarte jo klart på spørsmål om partiets ståsted i andre politiske saker: ...det vil avhenge av hvem i partiet du spør:rolleyes:

    Nordnorge banen, foruten å være et totalt meningsløst pengesluk, vil være et ekstremt miljøinngrep. Det vil ikke redusere biltrafikk da den ikke vil gå der folk bor eller gå dit eksportproduktene skapes.....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Slike folk må et ekstremt inflatert selvbilde. Uavhengig av faktagrunnlaget i utsagnene og i saken; hvorfor skal man høre på folk som har like mye greie på klima som bestemora mi har på forgassere om klimaspørsmål?
    De har nok grandiose tanker om seg selv, sannsynligvis i kombinasjon med en diagnose eller to. Maja Lunde sin bok om klimaendringer var kleint å lese, og framstår som en skolestil inspirert av Greta. Selvinnsikten er null i godt selskap med skamløsheten.

    Alt dette er kontraproduktivt mht å få flere med på klimaløftet. Men, de ser ikke forbi sine store egoer og sin egen arrogasme.

    Å balansere klimapolitikken med velferd, næringsliv og bevegelser i utlandet er helt vesentlig for å lykkes med dette. Å stange hodet i veggen her hjemme har svært liten effekt, i beste fall symbolsk, med en høy kostnad. Pipa får nok en annen lyd når de mister statlig støtte - og de oppdager at pengene faktisk kommer fra et sted.

    Innfør gjerne vegetarmatdager på kantine og gjør sund mat billigere for helsa.

    Reduser gjerne trafikk i sentrum for trivsel, velvære og bedre helse.

    Men hvor er klimapolitikken som monner? De snakker om handling nå - og løsningen er å stoppe leting av nye felt som i beste fall har effekt om flere år. Hvor er politikken som tar opp problemet med Kina eller kull i Polen og Tyskland ? Hva med import av varer fra Kina? MDG kjøpte gråstein fra Kina i Oslo som eks. På bekostning av norske aktører. De må skamme seg!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.273
    Antall liker
    7.307
    Torget vurderinger
    4
    Særdeles godt skrevet.... mesteparten av Norge er utenfor RIng-3....

    Ikke ofte jeg er enig med Skjalg Fjellheim, men han har noen gode poenger her.

    Selvbekreftende, moralistiske, en-saks-partier som MdG bidrar sjelden til noe annet enn å forbedre sin egen samvittighet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    Men hvor er klimapolitikken som monner? De snakker om handling nå - og løsningen er å stoppe leting av nye felt som i beste fall har effekt om flere år.
    Dette med stopp i leteaktivitet viser at dette ikke er politikk men farlig moralisme. Hvorfor i all verden skulle man stoppe leteaktivitet? Leteaktivitet er innsamling av kunnskap. Riktignok er oljefunn målsettingen, men denne kartleggingen gir en mengde informasjon om norges geologi, og denne informasjonen har verdi i seg selv og er overførbar. Man burde prise seg lykkelig over at bedrifter påtar seg slike oppgaver, og ikke overlater alt til det offentlige. Når man mener at kunnskapinnsamling er uheldig er man ikke bare på ville veier, men har fellestrekk med ekstreme religiøse bevegelser..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    derfor må vi flytte det fra offentlig til privat. per i dag så er det oss som betaler for letingen gjennom statlig garanti (og firmaer får faktisk forhåndsutbetalt kostnadene uten å ha fått opp ett fat olje)

    Fjern denne leterefusjonsordningen og la de private firmaene sitte med risikoen selv. Da skal du se at boring oppe i barentshavet stanser rimelig kjapt.

    MDG er helt på jordet når det kommer til oljepolitikk. Vil veldig gjerne ha de i styrende posisjon på lokalpolitikk til å holde i sjakk de verste kapitalistene som hele tiden får ja til alle spinnville prosjekter.

    De må gjerne få hånden på rattet på samferdsel også. Mer gods og trafikk på skinner, mindre fly og bilisme. De må gjerne få lov til å styre litt på industri også, slik at gruvefirmaer må gjenbruke avfallet i f.eks. sement og ikke bare kan dumpe det i norske fjorder.

    Når det kommer til oljepolitikk og energipolitikk så ignorerer de åpenbare sammenhenger og styrer med noe som bunner ut i symbolpolitikk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.808
    Antall liker
    14.456
    Særdeles godt skrevet.... mesteparten av Norge er utenfor RIng-3....

    Det var ganske mange ord for å si at han egentlig ikke er så veldig sugen på å endre så veldig mye i denne sfæren. Det burde etter hvert være ganske åpenbart at den faktiske viljen til å redusere Norges avhengighet av olje- og gassinntekter er et sted rundt null i de større politiske partiene. Kanskje om en 15-20 år eller noe slikt, det er - om man skreller bort flosklene - stort sett business as usual som gjelder. Det skal letes, forhåpentligvis finnes og bygges ut og produseres. Ellers ville det jo ikke være noen vits i å lete i utgangspunktet. For sleskapene som driver med energi er stort sett også ting knyttet til olje og gass spektakulært mer lønnsomt enn å drive med ymse fornybarsatsinger så de har få til ingen incentiver til å drive med noe annet enn ha de driver med nå.

    Det er bare å se på kapitalmarkedsdagen til Equinor for eksempel. De regner med at alt "grønt" er rimelig elendig butikk mens lønnsomheten på "brune" investeringer er svært høy.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.025
    Antall liker
    12.658
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt merkelig at noen vil ha mer gods vekk fra vei og over på skinner, så totalt urealistisk mange mener at Nordnorgebanen er... Hvor mange ekstra sidebaner skal vi ha for å fjerne gods fra vei, - og ikke minst hvor ulønnsomme blir ikke de??? I følge SSB er Norges andel på ca 0,3%... av dette er veitransport ca 8-10%.... det blir ikke en gang et musepiss i havet om vi skroter alle norske biler, - men det er faktisk ikke det samme som at vi ikke skal gjøre noenting...
    det største spørsmålet egentlig hva vi faktisk kan gjøre som monner noe utover enkelte gruppers markeringsbehov og selvhevdelse....
    Siden distriktene er så miljøødeleggende og offentlig kapitalkrevende, - hvilket "fotavtrykk" blir det om vi går til en storskala sentralisering??
    Strømprisene må jo mangedobles, hører vi.. men hva da med vårt største fortrinn som faktisk er ren strøm og dertil hørende "grønn" industri, som feks norsk aluminiumsproduksjon, som er den reneste i verden?? Skal vi droppe aluminium også ???
    Mange slike spørsmål som aldri berøres i fantasivyene til snakkemaskinene... noe av det vi faktisk burde gjøre, er jo så stenge alle storsentra utenom bysentra, samt vaksinere den oppvoksnede slekt mot shoppingfeber.... Nei - det siste går jo ikke... vaksiner er jo myndighetskontroll av verste skuff...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvor mange er det som tror at det kun er de 150 000 arbeidplassen i oljeindustrien som ryker når vi stenger ned oljen? Ikke min selvsagt men mange andre sin vil nok smuldre opp..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.255
    Antall liker
    9.191
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Haha... Hippier som dem er... skjønner ikke at det er et liv utenfor Oslokjernen.

    Er det slik at forfattere på generelt plan er mindre opplyste og mer insulære enn "folk flest"?

    Og så er det selvsagt helt uinteressant at en kjapp titt på listen avslører at mange av undertegnerne er oppvokst utenfor Oslo, bor utenfor Oslo, eller at det på listen finnes fagfolk innen biologi og økologi. Jeg mener, hva skulle poenget være med å utvise en smule etterrettelighet....

    ...det vil avhenge av hvem i partiet du spør:rolleyes:

    Gjelder ikke det de fleste, om ikke alle, partier? 🙄

    De har nok grandiose tanker om seg selv, sannsynligvis i kombinasjon med en diagnose eller to.
    .......
    Selvinnsikten er null i godt selskap med skamløsheten.
    .......
    de ser ikke forbi sine store egoer og sin egen arrogasme.

    Interessant hvordan man velger, og føler det greit, å karakterisere en hel gruppe. Formodentlig helt uten å kjenne et eneste medlem av den. Det smaker vagt av....ja, hva smaker det av mon tro....

    Det er nok ikke først og fremst blant disse forfatterne at selvinnsikten går i null.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.589
    Antall liker
    2.976
    Jeg har nå forhåndsstemt MDG, håper det er et bidrag til at de kommer over sperregrensen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.589
    Antall liker
    2.976
    Tja, uansett hva man stemmer på så stemmer jo de fleste andre noe annet :)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vi har jo en tradisjon her i landet der det er 4-5% partier som bestemmer det meste i regjering så vi må sørge for å holde på tradisjonene. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.255
    Antall liker
    9.191
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Med litt flaks slipper vi ett av de sedvanlige partiene av typen i de neste fire årene, slik at antallet holder seg konstant.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Å oppgradere veien fra 80-sone til 110-sone er klimamessig sprøyt. Spesielt når jernbanen snirkler seg forbi samme strekket i 20km/t på 100 år gammel trase.

    Jernbane er fornuftig og effektiv transport.

    Lastebiler er straks slavearbeid også. 25 kr timen tjener nå filipinere som er leid inn til å kjøre lastebil i Norge gjennom kabotasje-ordningen. De protesterer selvsagt ikke, for det betyr sparken.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.021
    Antall liker
    18.766
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, kabotasje-ordningen er en ordentlig uting. Både for den norske transportnæringen og for de utenlandske sjåførene der mange har relativt dårlige vilkår - og som du nevner, de vegrer seg for å klage da de vet det er mange i "kø" for å ta over jobben deres.

    Mht jernbane så er jeg langt fra enig med deg. Om det skulle være fornuftig og effektivt blir det en selvmotsigelse. Antall laste- og lossestasjoner må økes betraktelig - og da blir det type treg melkerute.
    Alternativet - som i dag - få destinasjoner og gods må lastes over på bil for å kjøre lange distanser - ofte i samme retning toget kom fra. Inneffektivt og alt for lite fleksibelt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.808
    Antall liker
    14.456
    Ja, kabotasje-ordningen er en ordentlig uting. Både for den norske transportnæringen og for de utenlandske sjåførene der mange har relativt dårlige vilkår - og som du nevner, de vegrer seg for å klage da de vet det er mange i "kø" for å ta over jobben deres.
    Det er litt merkelig å hissse seg opp over dette når mer eller mindre tilsvarende er business as usual i landbruket over det ganske land og har vært det i årevis og er tilsvarende mer eller mindre over hele Europa. Det er en endeløs rekke av folk som vil ha jobber som, etter norsk standard, er rimelig elendig betalt og som et sted mellom ingen og svært få norske nordmenn vil ha av flere grunner. Det har jo blitt politisk korrekt å ikke ville høste jordbruksprodukter da det er tungt arbeide, rævva betalt og under norske nordmenns verdighet stort sett og noe man kan overlate til Østeuropeere eller asiater mens man selv driver med en master i selvrealisering og har moderat til lav arbeidslyst men mye moral og selverklært rettferdighetssans.

    Om man nå er så fryktans mot denne måten å organisere noe på så må man samtidig være villig til å betale betydelig mer for mye grunnleggende behov (mat, f.eks) ellers blir det hele noe hult.Da ville det blitt baluba i avisspaltene da, om mat plutselig hadde kostet hva det koster å gi norske nordmenn anstendig lønn for å jobbe i landbruket fremfor å outsource det til utlendinger som alle uansett driter i fordi det er evigheter siden nordmenn konkurrerte om de samme jobbene For nå er det jo ikke lønnsomt om man er norsk, det blir fort arbeid med negativ lønn og det gidder rimelig nok ingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn