WayAhead
Æresmedlem
Så dyr må strømmen være før elbil blir dyrere enn en dieselbil
Allerede nå kan du bruke mer penger på strøm enn på diesel.
www.nettavisen.no
SIst jeg fylte betalte jeg 15,75. Senest for 2 dager siden så jeg pris rundt 15 kr. Det blir litt som med strøm - fyll når du kan, ikke når du må.Har fjernvarme rett i gølvet og relativt lav strømpris, jevn fin temperatur hele døgnet og hele året er et gode jeg ikke er villig til å bytte med ved. Det er heldigvis ikke så dårlig stillt med økonomien. Ellers så er det lenge siden jeg har sett bensinpris under 17 kroner, så foreløpig er det definitivt rimeligere med elbil.
Hva er risikoen ved å ikke ha b-type jordfeilbryter? Eller omformulert, hvor stor er risikoen for dc fra bil til nett?Nå må enkelt El-Bilister slutte å stele strøm! De får faen betale det det koster å ha bil ! Det er enkelte som bare plugger seg inn ulovlig både forskriftmessig og økonomisk!
Elbil/eiere av i dag er rene snyltedyr. Like greit å slå de først som sist. Fellesskapets utgifter for å holde disse el.trallene i gang faller nok mest på oss som faen aldri vil ha noen el.tralle! Et av de siste årene sponset staten snylterne med 19mrd i subsidierte avgifter, ved kjøp alene - tillegg. Go Figure.Hvis alle personbiler i Norge hadde vært elbiler så ville de tatt 4% av strømforbruket i Norge. Med andre ord så betyr elbilene svært lite for strømforbruket i Norge. Og jeg forstår godt at de som tviholder på sin fossilbil argumenter for at det er fornuftig med diesel eller bensin. Men jeg sier bare, prøv en elbil og bli overbevist. Alt annet føles håpløst gammeldags og tullete.
Føler meg ikke som et snyltedyr, snarere tvert i mot. Men kjør gjerne fossilbil til du dør. De som rir prinsipper taper big time.Elbil/eiere av i dag er rene snyltedyr. Like greit å slå de først som sist. Fellesskapets utgifter for å holde disse el.trallene i gang faller nok mest på oss som faen aldri vil ha noen el.tralle! Et av de siste årene sponset staten snylterne med 19mrd i subsidierte avgifter, ved kjøp alene - tillegg. Go Figure.
Sikkert, men den er mye oftere 17-18 i Trondheim enn 15,og det var egentlig poenget. Men heldigvis slipper jeg å være bensinjeger. Er lite som er så trasig som det.SIst jeg fylte betalte jeg 15,75. Senest for 2 dager siden så jeg pris rundt 15 kr. Det blir litt som med strøm - fyll når du kan, ikke når du må.
Vanlig jordfeilbryter slår ikke ut, og shuko kontakt skal ikke sikres høyere enn 10A. Det er ikke bare DLE folka som har sett oppbrente kontakter ved denne type belastning, Har også sett det selv ved utbytting. Ikke kom å fortell at elbilene ikke bruker strøm. Ved hurtilading så får man strømtopper ved oppstart. Det er påbutdt med overspenningsvern når en har elbil lading, og godkjent skikkelig jord elektrode. Ellers er det større brannfare. Hvis man ser bort fra moderne franske biler.Hva er risikoen ved å ikke ha b-type jordfeilbryter? Eller omformulert, hvor stor er risikoen for dc fra bil til nett?
Ja, normalen er 18+, men man fyller jo når det er billig. Jeg fylte på Røros (ikke full tank) for 3 uker siden på vei hjem fra Praha. Har enda halv tank. I og med at jeg ikke skal på langtur på en stund regner jeg ikke med å fylle bensin før neste år. Med mindre det blir billig bensin et sted - da topper jeg nok opp tanken.Sikkert, men den er mye oftere 17-18 i Trondheim enn 15,og det var egentlig poenget. Men heldigvis slipper jeg å være bensinjeger. Er lite som er så trasig som det.
Hos meg ble lader installert før kravet om DC vern kom. Har fulgt med på diverse elbil fora i minst 8 år og har ikke hørt om ett eneste tilfelle der jordfeilbrytere mm er satt ut av spill. Dessuten, huset er fra 1989. Kun et fåtall kurser sikret med jordfeil bryter - går veldig fint det ogEr vel grovt forenklet å si at vanlig jordfeilbryter ikke slår ut da det forutsetter glatt dc jordfeilstrøm for at den skal gå i metning.
Belastningen kan man jo stille selv, ingen grunn til å lade med mer enn 10 ampere.
red. Jeg anbefaler ikke annet enn å følge forskriftene men etterlyser litt risikoforståelse.
Der er en fordel som ikke nevenes og det er at om man dropper batteri så har man råd til hest og drag. Høres ypperlig ut om man stemmer MDGDette virker vel å være smart? Derfor kan det være smart å kjøpe elbil uten batterier (msn.com)
Hva så? SAAB hadde samme budskap sent på 70-tallet...I følge informerte kilder som jeg dessverre ikke husker referansen til nå har Merc laget en ny diesel som er så ren at den renser luften. Er vel bare å kjøre nok piss i katalysatoren og noko attåt.
Det samme hevder Toyota i sine nyeste reklamesnutter.
If so, bye nye battery…
Syns å erindre å ha lest noe om dette selv, og at det gjaldt i særlig forurensete byer hvor luften etter sigende var renere når den slapp ut igjen etter å ha blitt filtrert i luftfilter og katalysator. Høres nesten for godt ut til å være sant...?I følge informerte kilder som jeg dessverre ikke husker referansen til nå har Merc laget en ny diesel som er så ren at den renser luften. Er vel bare å kjøre nok piss i katalysatoren og noko attåt.
Det samme hevder Toyota i sine nyeste reklamesnutter.
If so, bye nye battery…
Spørsmålet er hvordan man definerer "ren luft"Syns å erindre å ha lest noe om dette selv, og at det gjaldt i særlig forurensete byer hvor luften etter sigende var renere når den slapp ut igjen etter å ha blitt filtrert i luftfilter og katalysator. Høres nesten for godt ut til å være sant...?
Stemmerte det. Presentert i «Rattmuffan» av Christer Glenning. Hørte aldri noe mer om det, kun en påstand.Hva så? SAAB hadde samme budskap sent på 70-tallet...