På tide å oppsummere dagene med testing av Tyr 2. Har tidligere hatt Frey 2 på hjemlån og testet de mot mine Audience Au24 SE. Forskjellene var der, men ikke sånn at jeg var solgt. Den største forskjellen var at Frey 2 ga et større og ryddigere lydbilde. Før jeg tok med meg Tyr 2 med på hjemlån så testet jeg de mot Frey 2 på OHC. Bare for å sjekke at det hadde noe for seg! Oppsettet vi spilte var Gryphon Diablo 120, Audiovector R6 Arrete og en Auralic streamer. Spilt mine 3-4 vanlige testlåter og så langt var alt som forventet, Tyr var litt bedre på det meste, men ikke sånn dramatisk mye bedre.
Så kom vi til Dominique Fils-Aimé og låten Birds
Da ble jeg sittende å tenke, jøss hva skjedde. Da åpnet det seg opp på en helt annen måte, separasjon mellom stemmer var en helt annen, lydbildet brettet seg ut og bassen ble enda mer naturtro. Til og med rommet vi spilte i ga klar tilbakemelding på at her var det forskjell. Når vi spilte med Frey 2 så hørte vi ikke noen ulyder i rommet, med Tyr2 så begynte den ene ruta å klirre. Trodde først det var lufttrykk utenfra, men nei. Spilte på samme volum hele tiden
Da måtte jeg bare ta de med med hjem å teste!
For å oppsummere kort så er Tyr 2 mer raffinert over hele linjen, men det er tre ting som peker seg ut. Bedre oppløsning oppover. Høres på cymbaler og etterklangen henger enda litt lengre. Det er også litt mer trykk i bassen noe som gjør seg utslag i at det høres ut som f.eks bassist har litt hardere anslag mot stengene eller at trommeslager ”tramper" litt hardere på stortromma (høres nesten tydeligere ut på lavere volum). Disse to tingene er for meg ikke så viktig. Det som virkelig gjør Tyr 2 til en oppgradering i mitt oppsett er lydbilde. Alt vokser i bredde og dybde, mye enklere å se for seg illusjonen av en scene og musikerene. Det er stort og luftig med en separasjon av f.eks vokal duett eller solist og kor som jeg ikke tidligere har hatt. Når det gjelder Dominique Fils-Aimé og låten Birds så oppstod ikke den samme sensasjons opplevelsen her hjemme, men har erfart at på noen låter med dyp bass så kan jeg skru ned volumet et hakk før ting begynner å skrangle (f.eks Victor Wooten sin strengetøying på Béla Fleck & The Flecktones låt Flight og the cosmic hippo).
Vis vedlegget 755321