Been there... ikke noe sjokk. Rulletrappeklaustrofobi er noe man får i London's subway eller på Stortinget T-bane stasjon her i byen.. Toughen up, Harding! Du har vært for lenge på toppen av Valdres og utviklet "storby"angst!!
Dette høres hårreisende ut. Og som en påstand som er totalt umulig å etterprøve.Fagpersoner ved museet fikk ikke lov å påvirke hvordan utstillingsrommene skulle løses, under planleggingsarbeidet, og nå har de fått munnkurv.
Kommer nok frem mer detaljer. Dette har jeg annenhånds, men av typen kors på halsen.Dette høres hårreisende ut. Og som en påstand som er totalt umulig å etterprøve.
Det ser ut som et utstillingsrom som egentlig er bygget for noe helt annet, ikke et rom bygget ene og alene for det formålet.Slik løses oppgaven i Munch-bygget. Om noe en fest for installatøren. Fagpersoner ved museet fikk ikke lov å påvirke hvordan utstillingsrommene skulle løses, under planleggingsarbeidet, og nå har de fått munnkurv.
Vis vedlegget 756585
vi nevner i fleng, signalbygg som ikke spilte på lag med omgivelsene, men som på mystisk vis har blitt en del av de byer de står i allikvel.Problemet med mange signaturbygg er at man skal synes i bybildet. Det er greit det, men man må spille på lag med omgivelsene - noe Munch bygget ikke gjør.
Dessuten ser det ut som et parkeringshus i finishen etter min mening. Rett og slett ikke bra i det hele tatt. (Har ikke vært innenfor - får jo håpe det virker bedre i
virkeligheten enn bildene viser.
Uten å kommentere løsningen: Men at fagpersoner ved museet ikke fikk lov til å påvirke tror jeg ikke en døyt på. Er dette fakta eller er det noens mening? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har jobbet mye med brukerprosesser og brukersamarbeid og jeg kjenner godt til folk som jobber med store museumsbygg i Norge og dette er langt fra det som er vanlig praksis. Så jeg lurer bare på om kilden er sikker eller om det er noens sleivete uttalelse som står uimotsagt?Slik løses oppgaven i Munch-bygget. Om noe en fest for installatøren. Fagpersoner ved museet fikk ikke lov å påvirke hvordan utstillingsrommene skulle løses, under planleggingsarbeidet, og nå har de fått munnkurv.
Presis. Det ser improvisert ut, ikke gjennomtenkt. Til det budsjettet burde man forventet noe annet en displaytaket i utstillingslokalet til Lysarmatur A/S som lyskilde.Det ser ut som et utstillingsrom som egentlig er bygget for noe helt annet, ikke et rom bygget ene og alene for det formålet.
Kunstutstilling i kjellerlokaler med massive lysanlegg i taket er man jo for så vidt godt vant med, men jeg hadde jo forventet noe annet her.
Jo, men de du nevner er kunst i mine øyne, Munch museet - vel....................vi nevner i fleng, signalbygg som ikke spilte på lag med omgivelsene, men som på mystisk vis har blitt en del av de byer de står i allikvel.
Centre Pompidou, Guggenheim New York, Sydney Opera, Guggenheim Bilbao, Whitney New York, Biblioteque Francois Mitterand, lista er mye lenger..
Sytpeiser i vadmelsbukser!!!
Merk at jeg skrev "fake dagslysbokser" -- lyset er selvsagt kontrollert i Tate og lages med lamper og er tilpasset nettopp kravet om å bevare verkenes fargeintegritet. Illusjonen skapes for at betrakteren skal verdsette kunsten i et antatt atelierlys fra nord.FWIIW, dagslys (med sine ultrafiolette stråler) er billedkunstens verste fiende. Dessuren vanskelig å regulere/styre. Kunstig belysning er langt enklere mht disse problemene og er klart den foretrukne belysningsformen i museer hvor det skal henge billedkunst relativt permanent.
Det er da ingenting nytt ved det bygget.Her blottlegger man sin neofobi uten hemninger.![]()
Knekken har arkitekten brukt før og autovern ser jeg massevis av. Jeg hadde et håp om at interiøret ville begeistre meg, det gjør det ikke.Det er da ingenting nytt ved det bygget.
Der ligger ikke problemet.
Absolutt, og dette bygget får muligheten til å vise Munchs spennvidde i kraft av antall verker utstilt. Det var Munchs hovedtanke ved å donere verkene sine til Oslo Kommune.Det er vel bra at interiøret ikke overskygger Munch-bildene. Det er jo de som er hovedsaken.
Joda, merket meg at det var snakk om "fake" dagslys - som forøvrig ikke nødvendigvis er særlig mye vakrere som bygningsdetalj enn et godt designet lysanlegg som gjerne også har mye større fleksibilitet. Erco f.eks. som regnes som ledende på slik belysning har bl.a. et objektivutstyrt konsept hvor en spot kan justeres eksakt rundt ytterpunktene på et bilde slik at kun verket er opplyst. Samt mange andre distribuerte løsninger i toppklasse.Merk at jeg skrev "fake dagslysbokser" -- lyset er selvsagt kontrollert i Tate og lages med lamper og er tilpasset nettopp kravet om å bevare verkenes fargeintegritet. Illusjonen skapes for at betrakteren skal verdsette kunsten i et antatt atelierlys fra nord.
Sånn er det. I Munch-museet kan man friteres i vår fornybarkrafts glitrende elektriske glor.
Merkelig argument. Men det er garantert ingen risiko for det på Munch-museet.Det er vel bra at interiøret ikke overskygger Munch-bildene. Det er jo de som er hovedsaken.
Det er vel bra at interiøret ikke overskygger Munch-bildene. Det er jo de som er hovedsaken.
Men jeg er nok bare en usivilisert barbar...i vadmelsbukser!
Min kommentar gjaldt interiøret og ikke eksteriøret. Det er da ikke noe i veien med bygningen.Merkelig argument. Men det er garantert ingen risiko for det på Munch-museet.
Utfra dette argumentet er det altså om å gjøre at bygningen blir så unnseelig man klarer? Det var ikke målet for Guggenheim, hverken i New York eller i Bilbao. Har vært i en del vakre bygninger, klassiske og futuristiske, og beundret stor kunst. Bygningen bidrar da?
Vis vedlegget 756780
Vis vedlegget 756781
Vis vedlegget 756782
Vis vedlegget 756784
Derom strides de ulærde.Min kommentar gjaldt interiøret og ikke eksteriøret. Det er da ikke noe i veien med bygningen.
Er det ikke den sivile utgaven Selveste Sluket vi ser til høyre ved siden av sin fotoglade kunstnerfrue ?
"Det er med stor glede og stolhet vi er med på denne åpningen i dag, men hvor er Sluket?"
Vis vedlegget 757464
Bygget snakker nok til et britisk sinn. Min første reaksjon var at dette ville Terry Gilliam elsket og brukt i en av sine dystopiske filmer.«Det er en ubønnhørlig flyplasslignende verden av grå gulv, grå vegger og grått tak, med glassrekkverk, stållister og aluminiumnetting som fullfører den kalde, kliniske paletten».
I siste avsnitt refererer Wainwright til et kjent Munch-sitat: «Uten livsangst og sykdom ville jeg ha vært som et skip uten ror».
Og med det runder av han sin nådeløse dom:
«Lite visste Munch om hvordan hans traume ville vedvare – og ende opp med å bli utarbeidet som en 60 meter høy angstfull monolitt av aluminium og glass».
The Guardian ser hva jeg ser.Angsten i Munchs kunst uttrykt som arkitektur? Var det meningen?