Det kan virke som han RoDa uten _ foran og bak får litt meldinger
Bare gøy det, får som regel kontakt til slutt uansett.
En slags final update om tassen. Advents-tass.
Jeg tror det er lett å bli basskåt, selv med en liten tass. Så kanskje liker jeg nivået litt (for) høyt, kanskje.
Foreløpig sluttsum her er delefrekvens på 47Hz og nivå på 44%. Sånn ca
Fortsatt litt småskruing, så det kan variere et par Hz-er og et par %-er.
Noen låter kan virke litt basstunge og noen motsatt, men sånn er det jo uten subwoofer også. Forskjell på innspillinger vil det være, sub eller ei.
Speaker input vs line input
Jeg liker høyttalerinngangen best. Jeg tror det er siden signalet som da mates inn i sub er likt det som mates inn i høyttalere. Inkludert alle rør og trafoene. Jeg tror det gjør at subwooferen da er mer i takt med høyttalerne. Jeg tror det er årsaken til at jeg opplever suben som raskere og enda mer "usynlig" i lydbildet. Jeg tror såpass på det at jeg har pakket vekk signalkablene. Er jo bare å teste på nytt en vakker søndag når/hvis jeg begynner å tvile på hva jeg tror.
Lyden av C1 med sub
Jeg vet fra tidligere at det er mulig å venne seg til fraværet av den nederste bassen. Det var en overgangsperiode fra Vienna gulvstående til Dynaudio stativhøyttalere, for å si det sånn. Bassen kan trekke oppmerksomheten til seg, så det er ikke gitt at dypere/mer bass betyr mer musikkglede.
Det kan faktisk være tvert imot om det bare rumler og rister der nede.
C1 alene funker bra, og på noen låter veldig så bra. De treffer nok der bassen spiller best. Eksempelvis
Lars Bremnes - Ha Det Hav, Mark Knopfler - Rudiger, D'sound - Smooth Escape, Sophie Zelmani - How It Feels
De låtene blir også i kategorien "å, fan" med KC62 slått på. Selv om den lille ikke er i nærheten av å kunne medføre setningsskader.
Det er bare å ta et kjapt blikk på anleggstrådene og DIY-seksjonen her inne for å skjønne at det kan gjøres ordentlig dette med bass.
Jeg har noen tanker om at C1 uansett ikke spiller høyt eller har mye kapasitet fra sine 40ish og opp, så da trenger jeg ikke så mye kapasitet nedover heller.
Prøver ikke å starte en diskusjon om dette er rett, den har jeg tapt før den har startet. Men jeg må jo rettferdiggjøre valget mitt av mikrosub basert på noe...
Nok krutt i den lille tønna enn så lenge.
Jeg synes bassen skjøtes fint på under C1, at jeg får den forlengelsen av nedre frekvens som jeg ønsket meg med sub. Plasseringen midt mellom høyttalerne gjør at hjernen får fri, og jeg slipper visuell ubalanse som gjør at jeg "hører" at den står ved en av høyttalerne.
Kef KC62 fra
@HiFi Life AS, levert lynkjapt forresten, er helt lydløs i seg selv. Da mener jeg at det ikke er noen ulyder, det er ikke mulig å høre hvor sub-en er plassert og med all kontroll innebygget så presses den ikke til det kommer ulyder fra den. Det er en svært velkommen egenskap.
Spiller jeg så høyt at maks lydnivå fra Kef-en nås, så bare holder den litt igjen mens resten av lydbildet - altså fra C1 - øker. Praktisk.
Kef KC62 spiller så dypt at jeg hører hva Kurt Wagner bedriver langt der nede. Den oppleves som "rask nok" til å spille sammenhengende med høyttalerne. Den spiller høyt nok til mitt normale lyttenivå. Den har detaljer nok til å høres ut som instrumenter som spiller, ikke som en slegge med ullsokk. Den er liten nok til ikke å gjøre seg bemerket som et ekstra salongbord. Den er rett og slett svær nok for meg.
Lyden med subwooferen på plass har tatt et steg nærmere komplett. Det er fortsatt små greier, men litt større lydbilde og litt mer av innspillingene vises frem. Det eneste jeg har tapt er nok de gangene C1 overrasket med å spille mer bass enn man skulle tro.
mvh