Altså, markedet alene løser ikke problemet, det må politisk vilje til. Markedet fungerer utmerket hvis hensikten er å maksimere strømprisen. Det er slik det er rigget nå. Asbjørn har helt rett i at gitt en politisk vilje til å få ned strømprisen så har politikerne det de trenger. Minus kanskje viljen til faktisk å gjennomføre de nødvendige vedtakene.
Jeg mener fortsatt NordPool er smått genialt. Formålet med det markedet er ikke å maksimere strømprisen, men å matche tilbud med etterspørsel slik at produsentene får avsetning på strømmen og forbrukerne får den strømmen de vil ha, uten at det sløses med ressurser. Omsatt volum og pris er mest en konsekvens av den matchingsprosessen. I tillegg skaper det fysiske spot-markedet et grunnlag for risikostyring gjennom derivater. For hver spekulant som laster opp med risiko finnes det minst en motpart som sikrer seg forutsigbarhet for sin egen del. Det fungerer.
Som weld77 skriver er "strømselskapene" bare detaljister som kjøper i stort fra NordPool og selger i smått til konsument. De tjener sine avtalte øre pr kWh, men kan best sammenlignes med den lokale innehaveren av en bensinstasjon. Det hjelper ikke mye å banne til ham hvis dieselprisen er høy, og det er heller ikke så mye til alternativ å kreve å få handle direkte med Equinor med mindre du har tenkt å kjøpe noen hele skipslaster. Og det har du ikke.
Du nevnte landbrukets målpriser for noen dager siden. Det var kanskje litt skivebom i den sammenhengen det ble nevnt, siden diskusjonen gjaldt prissettingen i markeder med fri konkurranse, men når jeg nevnte pristak + kompensasjonsordning her er det basert på visse kompensasjonsordninger for bedrifter som videreforedler jordbruksvarer. Jeg ser ikke at EØS eller ACER (egentlig tredje energimarkedspakke, hvor ACER bare er et kontrollorgan) skulle hindre noe tilsvarende for strøm til konsument. I prinsippet kopierer tredje energimarkedspakke det nordiske kraftmarkedet for hele EU. Det er ikke EU som pålegger oss noe, men EU som kopierer oss.
Selvsagt vil det være populært å skylde på EU/EØS/ACER for alt som er vondt og vanskelig, og det vil nok passe finansminister Vedum helt utmerket å si at dessverre dessverre forhindrer EU meg fra å gjøre noe for å stoppe alle disse pengene som uheldigvis flommer inn i statskassen, men det er ikke sikkert det er sant av den grunn. Så vidt jeg kan se sier direktivet ingen ting om prissetting til konsument, annet enn at konsumenten må ha reelle alternativer å velge mellom, men en hel del om behovet for å holde markedsaktørene i ørene.
Elektricitet og gas er grundlæggende forskellige fra andre varer i handlen, fordi de er netbaserede produkter, som det er umuligt eller meget dyrt at oplagre. Det gør dem følsomme for markedsmisbrug, og derfor må myndighedstilsynet med virksomheder inden for el- og gasmarkedet intensiveres. De regulerende myndigheder må have adgang til oplysninger om selskabernes driftsbeslutninger.
Det er indlysende, at det frie forbrugsvalg må ledsages af stærke garantier for forbrugernes rettigheder. Sårbare forbrugere beskyttes allerede i det nuværende direktiv, således at de kan få dækket det energibehov, der må opfyldes for at kunne føre en normal tilværelse. I nogle lande er disse regler dog ikke blevet anvendt korrekt, og for at tydeliggøre rammen foreslår Kommissionen, at der indføres bindende retningslinjer. Samtidig foreslår Kommissionen, at alle kunders rettigheder styrkes, blandt andet derved at de får ret til at skifte leverandør når som helst, og ved at forlange, at energiselskaberne afregner senest en måned efter, at en kunde har skiftet leverandør.