Håkon_Rognlien
Hi-Fi freak
Tråder som denne gir meg egentlig lyst til å blåse liv i bloggen min igjen....
Enda mer subjektiv, og enda mer uforsonlig!
Enda mer subjektiv, og enda mer uforsonlig!
Ja, vi er i bransjeavdeling. Fritt frem å promotere eget virke her! Og er det noe vi mangler på markedet er det meningene til gamle karer med sviktende hørsel!Tråder som denne gir meg egentlig lyst til å blåse liv i bloggen min igjen....
Enda mer subjektiv, og enda mer uforsonlig!
Ja, vi er i bransjeavdeling. Fritt frem å promotere eget virke her! Og er det noe vi mangler på markedet er det meningene til gamle karer med sviktende hørsel!
Jeg undrer mig også over den hårde tone nogen gange.Men hvorfor er tonen så skarp i denne tråden? Cheer up, det er fredag og snart jul ;-)
Ja jeg er meget enig . Undre mig tit over hvorfor tonen bliver sådan i en del tråde?
Synes jeg du skal gjøre. Har bestandig likt skribleriene dine, selv om vi ikke alltid er enigeTråder som denne gir meg egentlig lyst til å blåse liv i bloggen min igjen....
Enda mer subjektiv, og enda mer uforsonlig!
Jeg leste detDu leste mitt dementi?
Bare ikke overbevist om at alle faktisk har fasiliteter til å implementere en hornløsning på en troverdig måte. Har aldri hørt ditt, så du har intet å forsvare. Men har hørt nok, til å føle meg kompetent til å trekke konklusjoner for egen del.
Nå dreier ikke alt seg om hva du måler i kammeret dittI hvilken størrelsesorden er forvrengningen?
I mitt ekkofrie kammer måler 2 harmonisk ganske lavt når det måles på 90 db. Mye høyere når det måles på 110 db
Ikke rart det låter litt matt her, mangler jo 2 harm.
Er det noe rart.. de diskuterer jo om høyttalere med horn.... (kunne ikke dy meg)Men hvorfor er tonen så skarp i denne tråden? Cheer up, det er fredag og snart jul ;-)
Det må du nesten utdype.Du misforstår nok litt Bjørn.
Poenget ligger i at en med kompresjonsdrivere og horn har høyere partikkelhastighet under akselerasjon.
Det gjør jeg gjerne. Jeg har jo så lite erfaring med horn. Ikke stort mer enn å passere "hornhøyttaleren" Klipsh RF ettellerannet og tenke Å herregud! Det jeg har hørt er ikke representativt for hva jeg synes det er rimelig å forlange. Men ok. Nok OT fra meg på en stund håper jeg.Men Valentino bør definitivt høre på klassisk med et godt og stort konstruert konstantdirektivitets horn. Det er vel den perfekte kombo!
Nå snakker du om lyd som er perfekt for veldig mangeFunfact:
Et stort horn med kompresjonsdriver har faktisk ganske høy THD
Men det består av klart overveiende 2.ordens.
Vreng fra en SET eller en No feedback klasse A drukner nok ganske fort i forhold til hornet.
RF er det mange som digger og ikke uten grunn, med en god klasse A eller rør så kan det spille utrolig bra og langt over sin prisklasse men alle kan jo ikke like Klipsch selv om de er voldsomt godt likt der ute i verdenDet gjør jeg gjerne. Jeg har jo så lite erfaring med horn. Ikke stort mer enn å passere "hornthøyttaleren" Klipsh RF ettellerannet og tenke Å herregud! Det jeg har hørt er ikke representativt for hva jeg synes det er rimelig å forlange. Men ok. Nok OT fra meg på en stund håper jeg.
Uten subjektivisme så hadde vi ikke beveget oss fremover. Og på samme måte med objektivitet og forståelse av hvorfor ting faktisk låter som det låter.Tråder som denne gir meg egentlig lyst til å blåse liv i bloggen min igjen....
Enda mer subjektiv, og enda mer uforsonlig!
Hva i all verden baserer du denne påstanden på?I det hele tatt er REW dårlig egnet til å måle forvrengning.
Ja, kanskje du skulle fått deg hornhøyttalere selv? Kan hende du hadde likt det.Nå snakker du om lyd som er perfekt for veldig mange
Ja kanskje detJa, kanskje du skulle fått deg hornhøyttalere selv? Kan hende du hadde likt det.
@oks81 spurte meg pent om ikke jeg kunne ta oppgaven med å utdype dette i "den helvetes forsterkertråden". Så da får jeg forsøke:Det må du nesten utdype.
Når jeg måler er jeg vant til at rundt 3-4% legger jeg merke til 2. og 3. harmonisk forvrengning ved å høre på målesignalet uten at jeg konsentrerer meg spesielt. For musikk, som normalt består av mye overtoner i kombinasjon med grunntonene, vil disse forvrengningstypene tildels maskeres noe, men samtidig oppstår det nye overtoner fordi de eksisterende overtonene også forvrenges og danner enda nye overtoner.Hvis 2. Harmonisk er eneste ulempe med kompresjonsdriver så er det vel i praksis ingen ulempe med en kompresjonsdriver basert på hva vi kan oppfatte?
Hvor langt opp på - dB skalaen må vi for å høre 2 HD?
Er det forskjell på om en forsterker har -30 dB 2hd enn om en driver har det?
Hvis vi ser for oss at begge deler har 1% vreng på 2hd, vil vi ende opp med bare 2% ut av høyttaleren og det er det?
Hvilket anlegg bruker du til disse lyttetestene?Når jeg måler er jeg vant til at rundt 3-4% legger jeg merke til 2. og 3. harmonisk forvrengning ved å høre på målesignalet uten at jeg konsentrerer meg spesielt. For musikk, som normalt består av mye overtoner i kombinasjon med grunntonene, vil disse forvrengningstypene tildels maskeres noe, men samtidig oppstår det nye overtoner fordi de eksisterende overtonene også forvrenges og danner enda nye overtoner.
Det som i øyeblikket er koblet opp. Jeg bruker jo aldri forsterkere med så høy forvrengning uansett.Hvilket anlegg bruker du til disse lyttetestene?
Kan du beskrive anlegget nærmere? Er jo litt spent på hva du bruker i analyseøyemed.Det som i øyeblikket er koblet opp. Jeg bruker jo aldri forsterkere med så høy forvrengning uansett.
Disse 15m lange kablene dere har kjøpt! Hva er det til? Har dere skrevet om de i en annen tråd kanskje?Ikke helt fornøyd betyr ikke direkte dårlig, bare en liten anelse om at det kan strammes opp ennå litt til. De få jeg har hatt på besøk, som har hørt dette før, sier best til nå. Jeg tror det er mer å hente, og det står ikke på de kablene jeg kjøpte.
Men nå får vi overlate tråden til de smarte
Tror dette er mitt første innlegg i denne tråden. Med årene har jeg lært meg å være mindre kategorisk mht hvilke (forsterker)prinsipp som gjelder når den beste lyden skal på bordet.Er det ikke så enkel som at de fleste klasse d er relativ nøytrale, mens mange klasse A A/B legger til litt egenlyd i form av eq. Denne fargingen er det mange som fortrekker. En forsterker blir ikke bedre av den grunn, men hvis blir den foretrukne hvis det låter best..
Siste målingene jeg gjorde var på en Powersoft T604. DUT var noen kompresjonsdiskanter i en waveguide. S/N i oppsettet med alt innkoblet utstyr var ca 60dB, så ikke noe jeg ville brukt til lytting.Kan du beskrive anlegget nærmere? Er jo litt spent på hva du bruker i analyseøyemed.
Aavik bruker Pascal. De er ikke så veldig utbredt til hifi, men veldig mye brukt til PA. Aavik har også lagt til sin egen greie der som visstnok påvirker lyden.Tror dette er mitt første innlegg i denne tråden. Med årene har jeg lært meg å være mindre kategorisk mht hvilke (forsterker)prinsipp som gjelder når den beste lyden skal på bordet.
Men dette med at d-amps skal ha mindre farvning, det er nok delte meninger om. Leste for noen uker siden en test av Aavik amp. Det som var interessant er at testeren med kort mellomrom hadde testet 3 ulike D-amps i high-end segmentet med 3 ulike forsterkermoduler; den Aavik bruker, en med nCore og den siste husker jeg ikke, muligens Ice.
Det store paradokset som han testeren beskrev, var egenlyden på hver av disse forsterkerne. Den var såpass markant at han uten problem kunne gjenskape den i minnet sitt, uten å ha forsterkerne tilgjengelig. Paradokset som han sa, ligger i forestillingen om at D-amps skal ha liten egenlyd.
For øvrig ga testeren mye positiv kritikk til disse 3 D-amps. Slett ingen D-amp hater.
En tankevekker, men ingen overraskelse.
Har han oppgraderte anlegget siden sist altså...Hifisentralens største mysterium, hva slags anlegg har egentlig Snickers-is? Er det en klokkeradio? Er det høyttalere til to millioner? Og har han klasse D? Eller har han rørforsterker og bare tuller med alle?
Jeg har fått spesiell tillatelse til å dele et bilde av anlegget hans, slik at den ballen endelig kan legges død:
Hvem hadde trodd at han hverken driver med strømming eller vinyl, men faktisk hører mest på kassett?
Vis vedlegget 773446
Dette er mobbing på høyt nivå ass. Dessuten er det CD-spiller på toppen der, og akustikkmurstein i bakgrunnen.Hifisentralens største mysterium, hva slags anlegg har egentlig Snickers-is? Er det en klokkeradio? Er det høyttalere til to millioner? Og har han klasse D? Eller har han rørforsterker og bare tuller med alle?
Jeg har fått spesiell tillatelse til å dele et bilde av anlegget hans, slik at den ballen endelig kan legges død:
Hvem hadde trodd at han hverken driver med strømming eller vinyl, men faktisk hører mest på kassett?
Vis vedlegget 773446
Vil det si at man introduserer mer IMD hvis elektronikken vrenger enn hvis det er bare driveren som gjør det?Når jeg måler er jeg vant til at rundt 3-4% legger jeg merke til 2. og 3. harmonisk forvrengning ved å høre på målesignalet uten at jeg konsentrerer meg spesielt. For musikk, som normalt består av mye overtoner i kombinasjon med grunntonene, vil disse forvrengningstypene tildels maskeres noe, men samtidig oppstår det nye overtoner fordi de eksisterende overtonene også forvrenges og danner enda nye overtoner.
I såfall var det en påvirkning som ikke falt i smak i Espen sitt øre på Horten-messa. Men hver sin smak, sies detAavik bruker Pascal. De er ikke så veldig utbredt til hifi, men veldig mye brukt til PA. Aavik har også lagt til sin egen greie der som visstnok påvirker lyden.
Det fremstår ikke for meg som en rimelig konklusjon, har du en hypotese bak det som du vil gå litt mer i detalj på?Vil det si at man introduserer mer IMD hvis elektronikken vrenger enn hvis det er bare driveren som gjør det?
Takk i like måte! Det ble lav gjennomsnittshastighet i gangene der for min del i år.Forresten, takk for en svært interessant og hyggelig prat i gangen på messa.