Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Tårnåsen
    Har du lagt merke til at tonen blir dårlig når jeg sier at en forsterker som er 40 år gammel duger og stiller spørsmål ved jaget etter stadig bedre spesifikasjoner?

Det er i mine øyne et gledens budskap at HIFI er et modent felt hvor man kommer langt med gammelt og brukt utstyr i stedet for å kaste og kjøpe nytt.
    Jeg tenkte absolutt ikke på svaret ditt da jeg skrev min lille tone-bekymring, den var ment på tråden som helhet ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.198
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bifrost??
    Er der virkelig nogen i Norge der lytter til Bifrost
    Nei, for vi har ikke bygget den ferdig ennå. Kun en simulering og en lab-prototyp. Navnet henspeiler på at det er en balansert brokoblet forsterkertopologi.

L

Lassencad

Gjest
    Nei, for vi har ikke bygget den ferdig ennå. Kun en simulering og en lab-prototyp. Navnet henspeiler på at det er en balansert brokoblet forsterkertopologi.
    Jeg driller lidt :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.873
    Sted
    Østfold
    Men hvorfor er tonen så skarp i denne tråden? Cheer up, det er fredag og snart jul ;-)

Ja jeg er meget enig . Undre mig tit over hvorfor tonen bliver sådan i en del tråde?
    Jeg tror det skyldes at det henger en gjeng her som synes det er helt ok å møte opp i barneselskap med slosshansker og klage på at stemningen er dårlig.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Når alle søler julebrus, og man skylder på at de andre søler så blir det slik...
    Kan jo først passe på egen søling tenker jeg :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det ser veldig bra ut i simuleringene, men det er noe med en fysisk LM4780/3886 nær klipping som ikke er spesielt godt modellert i Spice-modellen fra TI. Presser man den til det ytterste blir stabilitet en utfordring ved max effekt. Spørsmålet er hvor nær kanten man ønsker å gå og hvor stor sikkerhetsmargin man vil ha, men det er nok i stor grad også et spørsmål om når @Armand eventuelt finner tid til å fortsette eksperimentene.
    Har sansen for innretninger som gjør jobben de skal gjøre, uten fikfakseri, og gjerne til fornuftig pris.
    Det kaller jeg god engineering, der man bruker hue og lager noe som er bra og gjør jobben fornuftig.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hmm, minner meg på at jeg tok korken av en burbon mens jeg ryddet i stad. Gjenstår bare å finne et glass og forsøke å ikke søle...
    Nå var ikke kommentaren myntet på deg! :)
    Men det sendes da de beste ønsker om en vellykket helling av Bourbon over i glass!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du burde altså bommet komplett på glasset :)

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Å kreve dokumentasjon og bevis når det er snakk om blindtester med statisk signifikans blir litt merkelig. Rommet til LTS er verken anekoisk eller spesielt optimalt akustisk med sitteposisjon inntil en bakvegg. Og lytterne stort sett eldre menn. Jeg er overbevist om at strikken kan strekkes enda lengre i påvise forskjeller og hørbar forvrengning enn hva de klarer.

Behovet for å forsvare egne valg og tro er derimot alltid sterkt, uavhengig av hvilke leir man tilhører. Jeg tror at å bruke sine egen erfaring og overbevisning som en generell standard og som skal være gjeldende for alle kan fort bli veldig feil. Det som er lite hørbart og har liten betydning for en, kan fort vise seg å være langt mer hørbart og betydningsfullt for en annen. En rekke faktorer som spiller inn her og egentlig umulig og skulle sette en fast "score" på betydningen for den enkelte. Så er det vel heller knapt noen her som er uenig med at så sant elektronikken måler bra, så betyr høyttalere og rom langt mer for sluttresultatet enn enda litt bedre målemessig elektronikk.

Så kan man jo lure på om det er en viss sammenheng her med at svar-hvitt er låst til elektronikken i høyttalerne sine?

4D947BD1-7E02-4CDA-8BA8-D572AD1BFF24.jpeg

5A5A6C1E-3E0C-48BD-A63B-59981C75307D (Liten).jpeg

68F25AF9-6F28-4544-9155-9D7D8E9F3969 (Liten).jpeg

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Tårnåsen
    Å kreve dokumentasjon og bevis når det er snakk om blindtester med statisk signifikans blir litt merkelig. Rommet til LTS er verken anekoisk eller spesielt optimalt akustisk med sitteposisjon inntil en bakvegg. Og lytterne stort sett eldre menn. Jeg er overbevist om at strikken kan strekkes enda lengre i påvise forskjeller og hørbar forvrengning enn hva de klarer.

Behovet for å forsvare egne valg og tro er derimot alltid sterkt, uavhengig av hvilke leir man tilhører. Jeg tror at å bruke sine egen erfaring og overbevisning som en generell standard og som skal være gjeldende for alle kan fort bli veldig feil. Det som er lite hørbart og har liten betydning for en, kan fort vise seg å være langt mer hørbart og betydningsfullt for en annen. En rekke faktorer som spiller inn her og egentlig umulig og skulle sette en fast "score" på betydningen for den enkelte. Så er det vel heller knapt noen her som er uenig med at så sant elektronikken måler bra, så betyr høyttalere og rom langt mer for sluttresultatet enn enda litt bedre målemessig elektronikk.

Så kan man jo lure på om det er en viss sammenheng her med at svar-hvitt er låst til elektronikken i høyttalerne sine?

Vis vedlegget 773236

Vis vedlegget 773243

Vis vedlegget 773244
    Det ser nok LITT bøsere ut i større utgaver av aktive høyttalere men ja... my point exactly. Kan det forbedres og slik at fordelene med aktiv deling blir enda større? Jeg tror det men vi får se.

PS: Siden det er mulig å tune Porche, BMW og til og med Volvo så er det nok mulig å hente litt ekstra god respons ut av aktive høyttalere i forskjellige prisklasser også. BMW 320 blir som 335 osv.. After market Genelec tuning kit? Høres ikke altfor umulig ut. Jeg skal prøve ut noe tilsvarende før jeg tør å si noe mer skråsikkert om saken.. :eek:

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0

Vis vedlegget 773236

Vis vedlegget 773243

Vis vedlegget 773244
    @lydogakustikk , du ser lyden med øynene? Hva er poenget med bildene ovenfor? Å bevise at lyden er dårlig?

Og hva er galt med å være låst til elektronikken hvis den er god nok?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.873
    Sted
    Østfold
    @svart-hvitt At man kan sammenlikne høyttalere på elektronikk som ikke er perfekt er ikke det samme som at elektronikk automatisk ikke kan gjøres bedre og dermed forbedre lyden.

Foreslår at vi legger dette sidesporet dødt. Om noe mer skal sies i den sammenhengen forventer jeg at det gjøres med en sannsynliggjøring av at man er inne på noe. Påstander som forsvares med retorikk og sleivspark har vi mange nok tråder til fra før.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    @lydogakustikk , du ser lyden med øynene? Hva er poenget med bildene ovenfor? Å bevise at lyden er dårlig?

Og hva er galt med å være låst til elektronikken hvis den er god nok?
    Du hevder at effektforsterkere var ferdigutviklet for flere tiår siden og det ikke finnes noe bevis for noe annet. Men jeg var vist til blindtester som viser at du tar feil, men det koster du unna teppet. Derfor undres jeg om standpunktet ditt er relatert i vel så mye at du er låst til elektronikken selv, og derav bildene.

Nei, ingenting galt med å være låst til elektronikk hvis det gjør jobben like bra som noe annet. Men gjør det faktisk det? God nok i forhold til hva? Til å være lydmessig transparent? Det hadde det vært fint å se målinger av elektronikken. Jeg tviler nemlig. Som regel bruke man elektronikk i studiomonitorer og PA verden som er helt midt på treet. Hvilke lydnivå takler de på 3m avstand før forvrengning stiger eller en limiter slår inn? Det er nok primært klasse D, men samtidig åpenbart begrenset for mye effekt man kan få på et slik chipsett kort. Virker som de bruker et chipsett fra Infineon.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men jeg var vist til blindtester som viser at du tar feil, men det koster du unna teppet.
    Har du slettes ikke! Kan ikke komme trekkenes med en obskur guttegjeng fra Stockholm å føre det som definitivt bevis for noe. Jada, dere innvidde kan sikkert redegjøre i det vide og det brede, men for å overbevise andre en koret må du gjøre bedre.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Tårnåsen
    Har du slettes ikke! Kan ikke komme trekkenes med en obskur guttegjeng fra Stockholm å føre det som definitivt bevis for noe. Jada, dere innvidde kan sikkert redegjøre i det vide og det brede, men for å overbevise andre en koret må du gjøre bedre.
    Men.... kverrulanten, bevisene, guttegjengen og overbevisning til side: du tror vel likevel at de Maccene dine låter bedre enn en NAD til 3000 kroner håper jeg? Flotte VU-metre men jeg mistenker at lyden motiverte kjøpet litt også?? Hvis ikke er jeg klar for byttehandel! Har mye ræl du kan få jeg :love:

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men.... kverrulanten til side: du tror vel likevel at de Maccene dine låter bedre enn en NAD til 3000 kroner håper jeg? Flotte VU-metre men jeg mistenker at lyden motiverte kjøpet litt også??
    Om de 3k NADene kunne leverte ca 800 uforvrengte Watt og fortsatt hatt 1200W til gode, kanskje. For når jeg er på humør slår nåla en god bit opp. ;) Foreslår at du faktisk ser hva Mc kan levere, både på målinger og specs. De er ikke bare til pynt og nåla har en funksjon.

Skjønner at det blir litt kverulering, men lover det er ikke ondt ment. Er nok ikke like kategorisk som @svart-hvitt , men tror han blir litt misforstått. Hans egen skyld seff!

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Tårnåsen
    Glemte det jeg. Du drømmer jo om full romantikk. 😂 Useriøst av deg!
    Tenker du ikke er så vanskelig å få på besøk jeg, så snart det sitter to MC3500 i stua her sammen med Westminster.
    Må bare selge familien på svartebørsen først.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må bare selge familien på svartebørsen først.
    Ny familie er lett å skaffe. Drømte om disse 3500 kombinert med Dynaudio Consequence, før jeg nå fikk tilbake de antikke. Sikkert en helt ubrukelig kombo, men who cares. Skulle stå oppe til litt lett taffel.

Så ja, jeg kommer!🥰

• Liker
    Reaksjoner: erk

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @coolio , det er snart 40 år siden Carver. Verden har gått videre siden 1980-tallet.

Hvis høyttaler og forsterker ikke matcher, hører man forskjell. Hvis man går fra en god («nøytral») til en dårlig («kulørt», «fordreid») forsterker - eller motsatt - hører man forskjell mellom de to. Hvis man bruker en forsterker utenfor dens tiltenkte operasjonsmodus, hører man forskjell mot en forsterker som driftes innenfor tiltenkt modus.

Mange har tilsynelatende hatt «uflaks». «Uflaks» er ikke bevis på at forsterkere i 2021 er et umodent område hvor man fortsatt hører lett forskjell mellom gode forsterkere som operere innenfor sitt tiltenkte område.

Hvis man virkelig mener alvor med påstanden om at forsterkere høres forskjellige ut - nær alle som én - så dokumenter og få hedersplass i et fagtidsskrift som JAES.

Myten om gode forsterkere som fortsatt høres forskjellige ut, er det først og fremst bransjen som tjener på, ikke hobbyisten og forbrukeren.
    Synes Snickers har forklart veldig fint hvordan og hvorfor man kan få hørbare forskjeller på forsterkere selv om forsterkeren i seg selv ikke er dårlig.
    Uflaks, eller manglende kompetanse på hva som bør kobles på, er kjedelige greier. Fint at det opprettes tråder som prøver å rette søkelyset på denne problemstillingen.

Lavt støynivå, mye effekt, lastuavhengig og lav frekvensuavhengig forvrengning er mer enn godt nok for meg. Sikkert hundrevis av slike ting. Ikke alle er små nok til å plassere bak en filtduk i en Ikea benk uten å sette fyr på hus og heim.

Jeg heier på bedre og mer romtilpassede høyttalere for bedre lyd, men synes ikke det er noe i denne tråden fra bransjeaktørene som er spesielt kritikkverdig.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Digger @svart-hvitt jeg, tror vi må være i slekt egentlig... Nei nå er det på tide å legge seg :)

En fyr sa en gang:

«I know you think you understand what you thought I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant».

God natt😉

😴

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Tårnåsen
    En fyr sa en gang:

«I know you think you understand what you thought I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant».

God natt😉

😴
    Som å høre jentungen, kona, mor, bestemor, osv :) Som sagt, ligger til familien!

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Det ser nok LITT bøsere ut i større utgaver av aktive høyttalere men ja... my point exactly. Kan det forbedres og slik at fordelene med aktiv deling blir enda større? Jeg tror det men vi får se.

PS: Siden det er mulig å tune Porche, BMW og til og med Volvo så er det nok mulig å hente litt ekstra god respons ut av aktive høyttalere i forskjellige prisklasser også. BMW 320 blir som 335 osv.. After market Genelec tuning kit? Høres ikke altfor umulig ut. Jeg skal prøve ut noe tilsvarende før jeg tør å si noe mer skråsikkert om saken.. :eek:
    Jeg tror også det.
    Samtidig er et vesentlig poeng i dette med hørbarhet av forvrengning fra forsterkere og elektronikk at det svakeste punktet har innvirkning. Har man flere slør over lyden fra høyttalerne, så fremtrer ikke forskjellen på elektronikk like tydelig som en høyttaler som er langt mer åpen og klar.

Begynner man med en typisk liten waveguide høyttaler så vil direktiviteten være kollapsende og driverne middelmådig, og det låter relativt innelukket.
    Behringer truth.jpg

Beveger man ser over til en større waveguide med en god stormats kompresjonsdriver og et langt større og bedre midwoofer, så fjerner man flere slør for musikken.
    jbl 2384.jpg

Og beveger man seg videre til svært stort horn med direktivitetskontroll lang ned i frekvens og med enda litt bedre kompresjonsdriver, så så låter det enda klarere, mer detaljert og åpent foruten bedre sammenheng.

80x50 horn.jpg

Videre kan man dra dette lenger ved å gå fra en frontfyrende woofer til et midbasshorn med direktivitetskontroll og lavere forvrengning. Og bruke ekstern subwoofer løsning med bedre egnet element(er) til de laveste frekvensene.

Poenget er at når noe blir bedre og man fjerner flaskehalser i anlegget, enten det er snakk om høyttalere eller akustikk, så endrer også hørbarheten av forvrengning fra elektronikk seg ganske betydelig. Forskjellen nå mellom en god DAC og en SOTA DAC kan bli lett hørbar. Derfor blir det som er gjeldende for en, ikke nødvendigvis gjeldende for en annen. Og en blindtest vil ikke nødvendigvis gi det samme resultatet som en annen blindtest.

For øvrig deler jeg ikke oppfatningen med at høysensitive høyttalere skiller mye mindre på forsterkere siden det brukes så lite watt. Erfaringen med tilsier ikke det.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Funfact:
    Et stort horn med kompresjonsdriver har faktisk ganske høy THD :)
    Men det består av klart overveiende 2.ordens.
    Vreng fra en SET eller en No feedback klasse A drukner nok ganske fort i forhold til hornet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.013
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff. Ormegården Forvrengning fra høyttalere. Best not to think about it.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men er ikke målet med tråden å finne målet? Mange som dytter horn og klasse D som svaret på alt.

Men sannheten er at for mange av oss er ikke horn til å leve med. Hornfolket hevder ofte det er mangel på erfaring, jeg sier at det er tøv. Noe er galt med horn, noe som gjør det helt uspiselig for svært mange av oss.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har umiddelbart lyst til å korrigere meg selv.

For jeg har faktisk hatt to gode opplevelser med horn. Den første var hos vår kjære @LMC den andre i Munchen 2018. Kanskje horn er for vanskelig til at alle hornentusiaster får det til. Kanskje @LMC skulle holde kurs og utstede sertifikat før hopen fikk slippe til på egen hånd? For jeg merket meg noen fellestrekk ved opplevelsen i 2018 og i stuen til røveren i Drøbak.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.013
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mangler den opplevelsen. Horn er ikke aktuelt i heimen, men jeg skulle gjerne hørt musikken jeg liker (eller referansemusikken min om dere vil. Men faen da! pleide vertene å si da jeg drev litt med slikt) på et virkelig godt hornoppsett.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er at når noe blir bedre og man fjerner flaskehalser i anlegget, enten det er snakk om høyttalere eller akustikk, så endrer også hørbarheten av forvrengning fra elektronikk seg ganske betydelig. Forskjellen nå mellom en god DAC og en SOTA DAC kan bli lett hørbar.
    Er det selgeren som snakker her eller har du faglig belegg for det du påstår?

Sier du at folk med HIFI-utstyr fra 2010 eller 2000 må bytte ut det de har for å få noe uten «lett hørbar» forvrengning?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er vi en del som er fullstendig klar over.
    Så det blir gæli om en har hørt et dårlig hornoppsett, og dermed konkluderer med at alle er dårlige.
    Du leste mitt dementi?

Bare ikke overbevist om at alle faktisk har fasiliteter til å implementere en hornløsning på en troverdig måte. Har aldri hørt ditt, så du har intet å forsvare. Men har hørt nok, til å føle meg kompetent til å trekke konklusjoner for egen del.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Funfact:
    Et stort horn med kompresjonsdriver har faktisk ganske høy THD :)
    Men det består av klart overveiende 2.ordens.
    Vreng fra en SET eller en No feedback klasse A drukner nok ganske fort i forhold til hornet.
    Tja. THD kan være veldig lav på stort horn med kompresjonsdriver. Men det er riktig at det finnes drivere med enda lavere THD.
    Ellers er selvsagt IMD langt mer hørbart og andre områder spiller inn.

Uansett så handler ikke dette om horn. Bare et eksempel på dette med hørbarhet på elektronikk går begge veier og påvirker hverandre. Tar man alle blindtester og studier for god fisk og ikke ser nøyere på både styrker og svakheter i testene, så har man egentlig beveget seg vekk fra søken om vitenskap.

Men Valentino bør definitivt høre på klassisk med et godt og stort konstruert konstantdirektivitets horn. Det er vel den perfekte kombo!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn