Har bare hørt elektrostater for mange år siden, så har for lite erfaring med disse prinsippene til å mene noe særlig om det. Husker bare at jeg syns Tom Waits låt helt fantastisk, mens Marilyn Manson låt litt... tregt?
Det med å sitte i sweetspot og lytte er en annen nevrotisk greie. Jeg drev med det lenge, helt til jeg innrømmet for meg selv at det var dørgende kjedelig. Mye bedre å la anlegget spille mens man slapper av og beveger seg litt rundt! Femten minutter med "sweetspot" og "konsentrert" lytting er for så vidt greit, men nå går det heldigvis lenger og lenger tid mellom hver gang...Elektrostater låter praktfullt - jeg har hørt Quad ELS og Martin Logan CLS - så lenger du sitter rett i sweetspot.
Satt i sweetspot. Lurer på om det var ML Odyssey elns jeg hørte. Låt som sagt veldig bra på rolig musikk, litt slappere på rock. Mulig det ble spilt for høyt også, sånn at rommet begrenset resultatet.Elektrostater låter praktfullt - jeg har hørt Quad ELS og Martin Logan CLS - så lenger du sitter rett i sweetspot.
Det med å sitte i sweetspot og lytte er en annen nevrotisk greie. Jeg drev med det lenge, helt til jeg innrømmet for meg selv at det var dørgende kjedelig. Mye bedre å la anlegget spille mens man slapper av og beveger seg litt rundt! Femten minutter med "sweetspot" og "konsentrert" lytting er for så vidt greit, men nå går det heldigvis lenger og lenger tid mellom hver gang...
Ikke misforstå meg derhen at jeg tar lett på lydkvaliteten; den er viktig!
Subjektivt sett har du haket av det meste.Ok, så kravene er helt overkommelige
Odyssey spiller høyt den, men da må du ha skikkelig med effekt, jeg har storebroren til di Prodigy, og di spiller absolutt høyt, med en kraftig forsterker…og ikke så sær i forhold til sweetspot heller, men skal du ha med alt av detaljer så har jeg til gode og sitte langt utenfor sweetspot og få med alt…manger elementet er vel noe av det bedre jeg har hørt på det.Satt i sweetspot. Lurer på om det var ML Odyssey elns jeg hørte. Låt som sagt veldig bra på rolig musikk, litt slappere på rock. Mulig det ble spilt for høyt også, sånn at rommet begrenset resultatet.
Kunne ikke vært mer uenig..Femten minutter med "sweetspot" og "konsentrert" lytting er for så vidt greit, men nå går det heldigvis lenger og lenger tid mellom hver gang...
Tru meg, rundstrålarar er meir jobb enn dipolar. Men den som ventar på noko godt.....Det er en grunn til at Quad ikke lager mindre/billigere paneler enn ESL-2812.
Rundstrålere har de samme veggavstandskravene som dipoler, og de stiller også krav til spesielle spredelinser og/eller spesialutviklede drivere.
Ein av dei få høgtalarar eg kunne tenke meg å byte mot, er dei aller, aller største Magnepanane. Med eit medfylgjande rom som passar høgtalarane, naturlegvis...Holder døra på gløtt for en liten Magnepan, hvis det skulle falle seg sånn.
Ja.Da mener du disse 30.7 ?
Om du kjøper ein nedlagd skule med ekstra stor gymsal, kunne det kanskje la seg gjennomføre...?Mhm. Et 5.1 oppsett med sånne hadde vært noe.
Eller eit bedehus, dei leggast jo ned i stort monn.Om du kjøper ein nedlagd skule med ekstra stor gymsal, kunne det kanskje la seg gjennomføre...?
Mine er fra sent 70-tall....Spendor lagde hyggjelege høgtalarar, iallfall før i tida. Skreiv omtale ein gong på 90-talet. Erkebritiske, og ganske trivlege.
For min del er det nok heller snakk om de aller, aller minste Magnepanene hvis det skal bli aktuelt.Ein av dei få høgtalarar eg kunne tenke meg å byte mot, er dei aller, aller største Magnepanane. Med eit medfylgjande rom som passar høgtalarane, naturlegvis...
Ble som sagt brukt en Krell, men kan hende de dro på litt ekstra for å tøffe seg, sånn at det ble litt mye.Odyssey spiller høyt den, men da må du ha skikkelig med effekt, jeg har storebroren til di Prodigy, og di spiller absolutt høyt, med en kraftig forsterker…og ikke så sær i forhold til sweetspot heller, men skal du ha med alt av detaljer så har jeg til gode og sitte langt utenfor sweetspot og få med alt…manger elementet er vel noe av det bedre jeg har hørt på det.
Det er nettopp den utfasingen som kan gjøre dipoler så bra.Kom plutselig til å tenke på Mirage som var så populære en stund, og ble sittende å lure på hvorfor ikke bipolare høyttalere var mer utbredt. De har vel ikke samme utfasingen av bass som dipoler.
Norsklæreren min pleide å si at man kunne skrive akkurat hva faen man vil, så lenge man begrunner det.Det er nettopp den utfasingen som kan gjøre dipoler så bra.
Rommet legger vel sin frekvensrespons på signalet delvis fra ihvertfall 2 oktaver over Schrøder og ned, under dominerer det totalt. Så er rommet noe annet enn en slags del av høytaleren? Kontrollert og valgt og vurdert spredning vil avhjelp litt...Om ein høgtalar (med eit visst ambisjonsnivå) er meir eller mindre god, er eit spørsmål om korleis han oppfører seg i det aktuelle rommet.
Ja, men det går an å gjøre det bedre, deling mot diskant/mellom tone kan gjøres ned mot 500-600Hz... Blir det gjort? Knapt.Det er tydeligvis flere som mener at moderne HT måler veldig godt, det mener ikke jeg. Jeg mener at dagens standard passive kontruksjoner faktisk måler ganske begredelig ut i fra hva vi kan produsere.
Lista til trådstarter er fin og den bruker jeg som utgangspunkt (med litt modifikasjon), det jeg skriver under gjelder ikke for DIY-rigger eller moderne DSP konstruksjoner som f.eks. Grimm/Kii/Dutch&Dutch:
* Høytaleren (HT) har en jevn frekvens respons anekoisk - ja det klarer mange HT
* HT er en Point-Source lydkilde - nei driverne er spredd utover baffel, coax er bra
* HT har en kontrollert spredning, - nei, det deles ofte for høyt mot diskant
* HT har kapasitet igjennom hele frekvens registeret - absolutt ikke, krise i bass
* HT har minimalt med fase-avvik (1) - nei det benyttes passive filtre eller IIR DSP
* HT har minimalt med fase-avvik (2) - nei bassrefleks fasevender med mye Group Delay
* HT har lav forvrengning - nei kapasitet er dårlig med lite membranareal
Godt poeng. Rommet kan ses på som en del av høyttaleren.Rommet legger vel sin frekvensrespons på signalet delvis fra ihvertfall 2 oktaver over Schrøder og ned, under dominerer det totalt. Så er rommet noe annet enn en slags del av høytaleren? Kontrollert og valgt og vurdert spredning vil avhjelp litt...
Er det greit om jeg nøyer meg med en referanse?Norsklæreren min pleide å si at man kunne skrive akkurat hva faen man vil, så lenge man begrunner det.
Ja eg bruker DSP selv så det er sånn det er. Men har man en høytalere som er nøytral og kan brukes på all type musikk, er den god da?Godt poeng. Rommet kan ses på som en del av høyttaleren.
Men vi har gode nyheter: Å bruke eq fra Schroeder og noe opp er ukontroversielt. Flat kurve fra 20Hz og litt forbi Schroeder/transition frequency gjør at du får en relativt optimal levering av opptaket/kildematerialet til lytteposisjon.
Kanskje jeg ikke er interessert nok eller at hjernen min er for primitiv, men det gjorde meg ikke noe særlig klokere.Er det greit om jeg nøyer meg med en referanse?
Electro-acoustic models
Acoustical and electrical models for the design of a dipole loudspeaker with numerical examples for the PHOENIX project.www.linkwitzlab.com