Jeg mener du gjør en forenkling som vrir konklusjonen din galt av sted. Jeg ser logikken, men jeg mener at praksis viker litt. En target kurve med helling kan for eksempel låte flatt uten at man kan se det på vanlige målinger. Jeg skrur alltid lyden først til nøytralt eller autentisk i mine ører. Targetkurvene som må til for å nå dette varierer veldig. Syncronolux sin bratte Hedmarkskurve låt med to kanals systemet for eksempel mer nøytralt enn det aller meste. Det hadde nok både bakgrunn i akustikken, mangel på forvrengning og dioplegenskapene. I hans rom kunne man med stereooppsettet større grad enn noe annet sted kan høre hvilket rom musikken var tatt opp i for eksempel. Da er det nøytralt da....
Alle høyttalere og rom lyder forskjellig med lik target er min påstand. De aller aller fleste nyter godt av en liten heving fra mellom 130-100hz til 40-60 hz for at det ikke skal lyde blodfattig. Blodfattig i ordets rette forstand kommer av at mørke frekvenser blir maskert av høyere frekvenser og resulterer i at man ikke hører frekvensene under. Ofte trenger høyttalere også en kompensasjon for manglende dynamikk, manglende direktivitet og manglende kapatistet i dypbass. Midbasshorn trenger for eksempel ikke denne kompensasjonen der jeg har hørt slike.
Ved flat respons skal det ikke store "dumpen" til fra rom+høyttaler mellom 400-4000hz til før man maskerer en halv oktav lavere. En svak helling gjør derfor
ofte at lyden derfor blir mer nøytral enn helt flat. En helling på 3-6 db fra 60-3000hz er ikke mye vil nok uansett farge mindre enn de fleste rom og høyttalere.
Så i teorien og i en perfekt verden tror jeg ikke konklusjonen din er gal, men i praksis vil ikke en flat kurve gi den mest nøytrale lyden i de fleste tilfeller. (Selv på mine opptak
)
Etter min erfaring