Hvilket musikkstykke vil du anbefale for testing av det som er over 20 kHz?...foretrekker kurve som er flat, og det så langt som mulig, gjerne til over 20khz også...
Hvilket musikkstykke vil du anbefale for testing av det som er over 20 kHz?...foretrekker kurve som er flat, og det så langt som mulig, gjerne til over 20khz også...
Hehe, det er ikke noe spessielt musikkstykke jeg vil anbefale, men foretrekker flat frekvenskurve oppover også, for ellers så føler jeg at jeg mister detaljer i toppen, og det er vel også sikkert en grunn til at mange diskanter går langt over 20khz i toppen også vil jeg tro, i stede for å rulle av fra 10khzHvilket musikkstykke vil du anbefale for testing av det som er over 20 kHz?
Jeg er enig i at ting blir mer komplisert i praksis, men vi snakker om manges behov for en tilt på ikke bare 5dB, men både 10 og 20 dB i kurven. Da er vi langt forbi en diskusjon om slike forbehold.Logikken din @svart-hvitt virker på mange måter uangripelig, men feiler etter min mening på to punkter:
1. Som flere har vært inne på, en ett-punktsmåling (i lytteposisjon?) er ikke nødvendig vis beskrivende for hvordan et anlegg låter. Man må også ta hensyn til hvor lenge lyden flyter ut i tid ved forskjellige frekvenser i sammenheng med høyttalernes direktivitet. Når man først har satt en huskurve på ett anlegg i ett rom, så har man en referanse som man kan tune den huskurven ut ifra, men det er ikke nødvendig vis overførbart til rom og anlegg med andre akustiske egenskaper. Hadde det vært snakk om utendørs lytting, så hadde overforenklingen din i større grad holdt mål.
2. Du overvurderer hvor enkelt det er å få til et nøytralt/godt opptak. Det er ikke bare å sette en (to?)mikrofon(er) foran en act og forvente at avspilt via et "flatt" anlegg vil det høres dønn likt ut. Jeg har prøvd, og har noen ganger lyktes brukbart, andre ganger ikke. De aller fleste gangene har opptaket hatt godt av både EQ og kompressor for å høres nøytralt/flatt ut.
DuEdit: Logikken din feiler altså fordi du tror et 4-dimensjonalt akustisk signal kan overføres 1:1 til et todimensjonalt elektrisk signal, og så 1:1 til et 4-dimensjonalt akustisk signal igjen. Virkeligheten er ikke så enkel.
Aner ikke, men Olson var inne på reproduksjonsutstyrets begrensninger og egenskaper for øvrig i diskusjonen av preferanser vs den flate kurven.Men kan det være at vi kompenserer for tidsavvik med amplitudekorrigering?
Det er nok en sjangse for det ja tror jeg.Men kan det være at vi kompenserer for tidsavvik med amplitudekorrigering?
Men la oss ikke være for kjappe i svingene og starte og tro ting bare fordi det passer noen.Det er nok en sjangse for det ja tror jeg.
Alle liker flat respons fra 20-20.0000, det er bare rommet som kødder med deg....Hvem liker flat respons fra 20 til 1000hz da..? det låter for jævlig de ganger jeg stiller inn noe sånt….
Jeg vet i hvertfall, at mange dsp løsninger så er det tidsforsenking på flere millisenkunder…og det må en passe på å få riktig….Men la oss ikke være for kjappe i svingene og starte og tro ting bare fordi det passer noen.
For egentlig minner hele denne kampen for "flat" frekvensrespons litt om dette:
Nå snakker du om latency, et helt annet tema.Jeg vet i hvertfall, at mange dsp løsninger så er det tidsforsenking på flere millisenkunder…og det må en passe på å få riktig….
så det er ikke bare å kjøre på med dsp i bassen, og få tidsforsenkning der, som gjør at bassene må stå flere meter forran høytalerne i verste fall, har hørt hvordan det blir mange ganger til Geir Fredriksen…men han vet å få det til rett i tidsdomeneet, og få fase rett, og flat og fin frekvensgang.
Ja, det er faktorer som kan tenkes å telle inn som ikke umiddelbart fanges opp av frekvensresponsen i lytteposisjonen. Men da tror jeg vi snakker om små avvik og ikke helninger på 10 og 20 dB.Siden jeg er i Trinnovs verden om dagen uttaler de seg forsåvidt om denne allmengyldige standarden du forsøker innføre @svart-hvitt
"However, the manufacturer remains clear about the fact that every system is unique. Many acoustic parameters come into play, whether they are related to room acoustics, electroacoustics or psychoacoustics.
The best possible results can only be achieved by a trained ear and experienced calibrator. This fact is not specific to Trinnov but is true for any system, regardless of its sophistication."
og det er en fordel, å få det i bassen eller, da det er få som har bassene fremst?Dsp har sin egen tidsforsinkning, det er det som er poenget med DSP!
Står det noe om hvilken glatting han brukte?Ja, det er faktorer som kan tenkes å telle inn som ikke umiddelbart fanges opp av frekvensresponsen i lytteposisjonen. Men da tror jeg vi snakker om små avvik og ikke helninger på 10 og 20 dB.
Uansett, det er litt snodig at HIFI-folket erklærer Harry F Olsons kurve for å være gal. Burde ikke bevisbyrden være motsatt; at HIFI-folket skriver et velargumentert motsvar til Olsons flate kurve. Jeg her lett i AES’ arkiver, men finner ikke et eneste godt argument mot flat kurve som ideal i produksjon og distribusjon av lyd.
Kjører du anlegget gjennom en dsp kan du forsinke mains og tidskorrigere altog det er en fordel, å få det i bassen eller, da det er få som har bassene fremst?
Han brukte to typer forheng mellom orkester og publikum som filter. Og han påpekte at det tynneste forhenget i praksis var å sammenlikne med intet filter.Står det noe om hvilken glatting han brukte?
Var ikke det jeg spurte om. Spurte om hvor mye kurven han presenterte er glattet, eller kanskje bare han anslo bare at et teppeløst orkester var flatt. Satt alle instrumentene med lik avstand til hver tilhører da?Han brukte to typer forheng mellom orkester og publikum som filter. Og han påpekte at det tynneste forhenget i praksis var å sammenlikne med intet filter.
Det vil jeg helst ikke, for bare jeg kobler inn dsp, så mister jeg luft og detaljer i toppen, men ser fordelen i bass, med å få justere frekvensgang i bassen, i forhold til rom og sånt. Har hørt både trinov, tact og flere andre også…Kjører du anlegget gjennom en dsp kan du forsinke mains og tidskorrigere alt
Hvorfor mener du at en test med et orkester og et publikum i et stort rom relevant for targetkurver i lytterom?Han brukte to typer forheng mellom orkester og publikum som filter. Og han påpekte at det tynneste forhenget i praksis var å sammenlikne med intet filter.
Hva er vitsen med å estimere en glatting hvis det er snakk om null filter mellom orkester og mikrofon. Null filter er pr. definisjon flatt.Var ikke det jeg spurte om. Spurte om hvor mye kurven han presenterte er glattet, eller kanskje bare han anslo bare at et teppeløst orkester var flatt. Satt alle instrumentene med lik avstand til hver tilhører da?
Year | Honor or Award[1] |
---|---|
1940 | The Modern Pioneer Award of the National Association of Manufacturers |
1952 | The John H. Potts Medal of the Audio Engineering Society |
1955 | The Samuel L. Warner Medal of the Society of Motion Picture and Television Engineers |
1956 | The John Scott Medal of the City of Philadelphia |
1956 | The Achievement Award of the IRE Professional Group on Audio |
1963 | The John Ericsson Medal of the American Society of Swedish Engineers |
1965 | The Emile Berliner Award of the Audio Engineering Society |
1967 | The Institute of Electrical and Electronic Engineers' Mervin J. Kelly Medal |
1969 | The Institute of Electrical and Electronic Engineers' Consumer Electronics Award |
1970 | The Institute of Electrical and Electronic Engineers' Lamme Medal |
1974 | The Acoustical Society of America's first Silver Medal in engineering acoustics |
1981 | The Acoustical Society |
Er det? Ingen av instrumentene fikk akustisk drahjelp, dette orkestret låter likt uansett hvor de spiller og hvordan de er plassert?Hva er vitsen med å estimere en glatting hvis det er snakk om null filter mellom orkester og mikrofon. Null filter er pr. definisjon flatt.
Olson kunne sine saker. Se utmerkelser nedenfor. Artikkelen hans er en klassiker.
Year Honor or Award[1] 1940 The Modern Pioneer Award of the National Association of Manufacturers 1952 The John H. Potts Medal of the Audio Engineering Society 1955 The Samuel L. Warner Medal of the Society of Motion Picture and Television Engineers 1956 The John Scott Medal of the City of Philadelphia 1956 The Achievement Award of the IRE Professional Group on Audio 1963 The John Ericsson Medal of the American Society of Swedish Engineers 1965 The Emile Berliner Award of the Audio Engineering Society 1967 The Institute of Electrical and Electronic Engineers' Mervin J. Kelly Medal 1969 The Institute of Electrical and Electronic Engineers' Consumer Electronics Award 1970 The Institute of Electrical and Electronic Engineers' Lamme Medal 1974 The Acoustical Society of America's first Silver Medal in engineering acoustics 1981 The Acoustical Society
Fordi Olson viste at null filter mellom kilde og publikum låt mest naturlig.Hvorfor mener du at en test med et orkester og et publikum i et stort rom relevant for targetkurver i lytterom?
Jeg har ikke hørt om homogene fullrange mikrofoner på den tiden heller.
Det var 1000 personer med i dette eksperimentet. De var nok tilfeldig plassert i rommet. Med så mange subjekter reduseres støy og man sitter med høy sannsynlighet igjen med gyldige funn.Er det? Ingen av instrumentene fikk akustisk drahjelp, dette orkestret låter likt uansett hvor de spiller og hvordan de er plassert?
Det var ikke et svar på noe?Det var 1000 mennesker mer i dette eksperimentet. De var nok tilfeldig plassert i rommer. Med så mange subjekter reduseres støy og man sitter med høy sannsynlighet igjen med gyldige funn.
Hifi-kurven til Toole er basert på 11 subjekter. Det er er eksempel på tynn forskning. Olson er the real thing.
Uten mikrofon har da ikke testen relevans heller.Fordi Olson viste at null filter mellom kilde og publikum låt mest naturlig.
Olsons artikkel er en klassiker med god grunn. At mikrofonene den gang var dårligere enn i dag, har ingenting å si fordi mikrofoner ikke var en del av eksperimentet.
«Flat kurve» er et begrep innenfor profesjonell lydproduksjon. Hvorfor tror du det?Uten mikrofon har da ikke testen relevans heller.
Hvis jeg spiller trompet rett i ansiktet ditt på to meters avstand, tre meters avstand, fire meters avstand på badet ditt, stua di, i Oslo konserthus, i Musikverein eller i Bragernes kirke uten eller med teppe har ikke det noen relevans for target kurver hva du liker best. Det er et ukontrollert forsøk sett i vitenskapens lys. Hvis ikke publikum hadde likt orkesteret best uten tepper hadde det vært noe galt med orkester, rom eller annet… De som foretrakk med tepper kan for eksempel synes at det var litt høy lydstyrke. Eldre, utrente, eller folk med sensitiv hørsel kan oppleve live orkesterlyd som litt voldsomt og kan kanskje krysse av for at de foretrakk teppe.
Hvorfor kan dette relateres til hifiopptak?
Ikke for at begrepet skal misbrukes av byråkrater ihvertfall....«Flat kurve» er et begrep innenfor profesjonell lydproduksjon. Hvorfor tror du det?
Hvis studiomannen ikke liker lyden på opptaket, kan han mastre det slik at det blir mer lyttervennlig.Det var ikke et svar på noe?
For hva gjør en studiomann om et instrument treffer en topp i hans antatt perfekte lydrom og hans perfekte justerte rigg. For flatt er jo ikke flatt, det viste jo du med eksempel for flere sider siden. Hva skjer om du har ett søkk i samme område? Hva om dette var et instrument som krevde "nerve" for at du skulle nyte det og denne dobbel dippingen fjernet den? Illusjonen om flatt er jo nettopp det, en illusjon og en forenkling.
På bakgrunn av det jeg har lest om eksperimentet og hvordan du knytter dette videre i denne tråden klarer jeg ikke se relevansen. Jeg avfeier ikke Olson eller artikkelen som et selvstendig forsøk, men i lytteromakustisk sammenheng anno 2022 fremstår selv Olive/Tools forskning veldig relevant i forhold.«Flat kurve» er et begrep innenfor profesjonell lydproduksjon. Hvorfor tror du det?
Og vennligst Ikke avfei Olson uten å ha lest artikkelen eller satt deg inn i bakgrunnen hans.
Kurven (inkl. toleranser) nedenfor anbefales av bl.a. ITU, AES, VdT og EBU. Dette er ikke byråkrati, men bransjestandarder for profesjonelle.Ikke for at begrepet skal misbrukes av byråkrater ihvertfall....
Nå har jeg vel tvert i mot anbefalt å lytte til de opptakene med samme headsett som jeg har stilt inn mikkene med. Det er vel omtrent det motsatte.Hvis studiomannen ikke liker lyden på opptaket, kan han mastre det slik at det blir mer lyttervennlig.
Det interessante oppi dette er at @TrompeteN , som nettopp har begynt som studiomann, innrømmer at han ikke liker direktelyden av sine egne opptak og at opptaket trenger hjelp av avspillingsrommet for å komme til sin rett.
Morten Lindberg beskriver derimot sin prosess slik:
«Instead of EQ in post I much prefer to rather shift the angle or the distance of a microphone already in recording. It just takes planning».
En studiomann bør ikke være redd for direktelyden av sin egen produksjon.
Hodetelefoner er dessverre uegnet for å vurdere tonal balanse pga. vår unike HRTF (head related transfer function). Sånn sett har hodetelefoner samme utfordring som et rom; den tonale balansen blir ikke riktig uten at man justerer høyttalerne til rommet og lager et unikt romfilter eller scanner området rundt hode og ører for å lage sitt unike HRTF-filter.Nå har jeg vel tvert i mot anbefalt å lytte til de opptakene med samme headsett som jeg har stilt inn mikkene med. Det er vel omtrent det motsatte.
Nå er det heller ikke de som sitter her og argumenterer for at "flat" kurve er oppskriften i de tusen hjem under ethvert forhold heller.Kurven (inkl. toleranser) nedenfor anbefales av bl.a. ITU, AES, VdT og EBU. Dette er ikke byråkrat, men bransjestandarder for profesjonelle.
Ser poenget, flat ekkofri response men et rom og høyttaler kombinasjon som gir en målt jevnt fallende kurve med en ekstra bassbost når målt i i lytteposisjon rommet da…. Forresten kan det være nokså flatt fra 1k til 10k for min del, bare det ikke stiger der..Alle liker flat respons fra 20-20.0000, det er bare rommet som kødder med deg....
Ja, litt avhengig av hva du mener. Alle liker flat respons (dvs naturlig lyd) utendørs, og dermed liker man naturlig (ukorrigert) lyd inne også. Men en kilde som presenterer flat lyd i et rom påvirkes av rommet, slik at resultatet/lyden i lytteposisjon ikke blir flatt når man måler det.Alle liker flat respons fra 20-20.0000, det er bare rommet som kødder med deg....
Stakkars de som tror dette er målet i et rom for å gå god Hifi lyd, de vil aldri få det..Man kan kanskjeKurven (inkl. toleranser) nedenfor anbefales av bl.a. ITU, AES, VdT og EBU. Dette er ikke byråkrati, men bransjestandarder for profesjonelle.
Det er ingen basskul eller helning på 10 eller 20dB i disse standardene.
Men hvorfor bry seg med dette hvis man ikke søker å forstå nøytral reproduksjon av lyd?