Tja det finnes jo nok av høyoppløste møkkainnspillinger for å si det slik, samt mange gode innspillinger på 16/44.. Jeg var også fryktelig opptatt av hi-rez en stund og ikke minst etter at digital volumkontroll og DSP kom inn i bildet. Og fant selvfølgelig fram de aller beste opptakene jeg kunne finne, som da selvsagt låt kjempefint på Hi-rez... Men de hadde nok spilt bra på 16/44 også ;-)
Nå for tiden gidder jeg stort sett ikke å sjekke om noe er 44 eller 192kHz, 16 eller 24 bit men prøver å unngå MQA som ikke støttes gjennom den DSP-kjeden jeg har nå...
Men jeg er fortsatt litt opptatt av gain-matching gjennom kjeden for å sikre best mulig SNR med digital volum og annen dsp i loopen. Dvs jeg ville kjøpt en DAC med variabel gain/analogt utgangsnivå (gjerne mellom 4-18 eller 24dBu (ca 1-6/12V RMS)... og forsterker med variabel input sensitivitet/gain (Benchmark er for øvrig helt ekstremt opptatt av nettop dette, finnes noen fine diskusjoner av dette på hjemmesiden deres).
Hvis du er veldig nøye på dette kan du få kjeden tweaket slik at 0dBFS (full guffe digitalt) kalibreres til "ditt" referansenivå, for eksempel den høyeste peaken du ønsker å høre over anlegget, hverken mer eller mindre. Eller rett før forsterker eller høyttalere starter å vrenge uakseptabelt mye... Med matchende (og relativt høye) input og output-nivåer blir da støygulvet optimalisert så godt det lar seg gjøre ift dine lyttepreferanser.
PS: I stua hos meg betyr det +18dBu (6V RMS balansert) ut fra DAC som er maks nivå som ASR inputsteget vil ha, og +17dB gain i forsterker. Det blir passe hinsides høyt (6V+17dB=45V RMS = 253W i 8Ohm ved 0dBFS=123dB SPL@1m) men uten noe støy eller vreng dersom jeg glemmer at Roon står på fullt volum...
Kunne nok redusert gain med ytterligere 6dB til 11dB...
På kinoen jobber jeg nå med et lite 5-veis aktivt prosjekt hvor jeg vil forsøke å optimalisere SNR helt til hver driver vha individuelle gain-settinger på hver av Purifi-ampene sammen med passe DSP korreksjon slik at hver DAC ser relativt høye digitale signaler langt unna støygulvet til DACene (dvs, lavere gain for diskantforsterker enn bassen)...men da ble jeg plutselig litt off topic, sorry