@svart-hvitt Først og fremst er det jo viktig å forstå hvordan noe er målt for å finne hvilken relevans det har. Anekoiske målinger er nøyaktig ned til en viss frekvens hvor rommet kommer inn i bildet. Et sted mellom 80-100 hz for de vanlige anekoiske rommene er vel det vanlige.
Derfra og ned vil Klippel og utemålinger potensielt kunne være mer nøyaktig, avhengig av mikrofonkalibrering og støy.
Oppover i frekvens er det helt vesentlig at man kan stole på mikrofonen sin, noe man ikke kan med feks Umik-1 eller andre tilsvarende billig-løsninger.
Her er min Umik-1 med medfølgende
Minidsp-kalibrering og med
Cross-Spectrum Labs sin kalibreringsfil for min mikrofon;
Vis vedlegget 783577
Det eneste jeg har gjort her er å skifte fil mellom to målinger. Hva er riktig? Who knows, men CSS har gode referanser, så velger å stole på at den røde er mer nøyaktig.
For anekoiske målinger tenker jeg at det som er målt i et anekoisk kammer på lang avstand har best sjanse for å være relevant i forhold til høyttaler-tuning da man kan få relativt store avvik på nært hold avhengig av det man velger som referanse-aksen med feks Klippel. Refleksjoner fra selve maskinen kan også være et problem som er vanskelig å få bort, noe forskjellen mellom Amir sine målinger og Erin sine målinger demonstrerer.
Ellers er det verdt å vite at Harman bruker smoothing på kurvene sine, bekreftet av Sean Olive, noe som også må tas hensyn til hvis det er høyttaler-korreksjon som er målet.
Jeg tenker at det spiller liten rolle hva algoritmen vet om høyttalerens anekoiske respons hvis det er meningen at den skal korrigere for rommet. Den vil uansett ødelegge anekoisk respons for å lage penere grafer i steady-state i rommet. Slik sett er det vel mye viktigere at algoritmen er laget av folk som har peiling på hva ting vil si rent psyko-akustisk før den hamrer løs. Hvor langt tidsvindu som er relevant for hvor hørsel i forhold til frekvens, hvor store avvik i nivå vs Q som er hørbart, vekting av nivået på refleksjoner vs direktelyd vs frekvens osv.
Dersom man ender opp med en algoritme som gjør de samme tingene i forskjellige rom så vet man at det er en algoritme som er basert på pene grafer istedenfor kjent psyko-akustikk. GLM virker å være en simpel form for Auto-EQ tilsvarende Auto-EQ funksjonen i REW - som hovedsakelig bare reduserer peaker en del i de lavere frekvensene og kanskje legger inn lav-Q filtre med heving/senking sånn ellers.
Spørsmål som jeg lurer på er feks hvordan en romkorreksjon kan skille mellom refleksjoner fra siden og høyden? Det har blitt gjort en del forsøk på disse tingene som viser at vi opplever disse tingene helt forskjellig selv om frekvensresponsen holdes likt, så kan vi forvente at en algoritme skal gjette riktig på tvers av rom og høyttalere uten å vite avstander til de forskjellige flatene, spredningsmønsteret til høyttaleren og avstanden til lytteren?
Jeg er ikke skeptisk til dsp og korreksjon, men jeg er skeptisk til at man kan Auto-tune seg til suksess på tvers av situasjoner. I så måte er det hyggelig med software som tillater en å fikle med alle innstillinger slik at man kan finne ut av det selv via eksperimentering i situasjonen man befinner seg i.