Små gryter har også ørerHmm... Hørt på et barnerom et eller annet sted i går kveld rett før leggetid: «Pappa, har du valgt mamma bare for at hun skal gjøre husarbeid for at du skal kunne cruise rundt å kjøpe høyttalere og spille trompet?»
Du hørt nok rett. Men hva er forklaringen?Har lyst til å fortelle en historie fra min hifihistorie som jeg ikke tror jeg har fortalt før?
Det var øyeblikket jeg forstod at jeg måtte over på horn eller drivere med høy følsomhet. Jeg tok valget av Respons som mine høyttalere med den største seriøsitet fordi det var både den første og siste høyttaleren jeg skulle kjøpe meg. Jeg lyttet til alt som fantes i en periode på 4 år før jeg kjøpte de. Hørte en del JBL, Avantgarde og Klipsch også uten at det imponerte noe særlig.
Sakte, men sikkert begynte det å skrives om lettdrevne drivere med mindre energioppladning, større magneter, større kapasitet etc etc. Så var man på besøk hos folk med rigger som låt bedre enn best. Likevel koste jeg meg med mine egne Respons fordi jeg syntes det låt drit bra.
Sakte, men sikkert snek tanken seg på at driverene i Respons ikke klarer å gjengi de minste nyansene i musikken. Når jeg da hørte denne plata på en hornrigg (som jeg dessverre ikke husker hvor var!?) så hørte jeg plutselig vibrato på godeste Morten Harket. Jeg spilte denne hjemme og var ikke kar om å høre denne subtile vibratoen. Det kunne ikke bety annet enn at horngjengen hadde rett. Det var rett og slett uholdbart å leve uten disse nyansene når man først vet om at man går glipp av de. Resten er historie
Vis vedlegget 783428
Nei, det var ikke hos Sluket akkurat denne åpenbaringen. Lurer på om det var hos @habicht , men er sannelig ikke sikker. Ja, han Morten har stor musikalsk dybde altsåHørte du Morten hos Sluket? Det høres ikke riktig ut Ut i fra hvordan jeg kjenner Morten er han troen til å ha ha subtile ting i stemmen sin som få får med seg, en ekstrem perfeksjonist.
Høyttalerteori (det som skjer inni høyttaleren) er ikke min sterke side så det blir bare lett synsing. Tanken er at lette og lettdrevne elementer er bedre på å gjengi de aller raskeste og svakeste lydene. Elementer som har lang slaglengde og ellers prioriterer flat respons fremfor impuls kamuflerer og glatter over disse subtile nyansene.Du hørt nok rett. Men hva er forklaringen?
Hva med høy effektivitet i driveren, hornlading i tillegg, og robust kompresjonsdriver som tåler høy spl?Høyttalerteori (det som skjer inni høyttaleren) er ikke min sterke side så det blir bare lett synsing. Tanken er at lette og lettdrevne elementer er bedre på å gjengi de aller raskeste og svakeste lydene. Elementer som har lang slaglengde og ellers prioriterer flat respons fremfor impuls kamuflerer og glatter over disse subtile nyansene.
Ja noe sånt. Kanskje ikke selve hornladingen, men det andre. Mulig mangel på diffraksjon også.Hva med høy effektivitet i driveren, hornlading i tillegg, og robust kompresjonsdriver som tåler høy spl?
Mindre varmeutvikling, mer lyd uten fordreining.
Spl-kapasitet (før fordreining)=dynamikk?
Ja, med Ø fikk jegHvordan er det med Ø Audio icon, hører du det der?
Hei, ja med Icon fikk jeg tilfredstilt "grillene" . Det er ikke som med de verste riggene at hvert vindpust kommer frem, men helt klart et steg opp.Hvordan er det med Ø Audio icon, hører du det der?
Herlig med sånne bivirkninger!Jamenih*lvete!! Nå sitter jeg her med Aha Unplugged på Tidalen. Utilsiktede bivirkninger De Luxe!
Har alltid satt pris på deler av låtskrivinga samtidig som jeg mislikte den übersvulstige 80tallproduksjonen allerede dengang da.
PS: Hører vibratoen om jeg hører etter (Vevo video på læpptåpp trådløst (max 16/44.1) til 'rævhållriggen' og ut på Kensington SE)
Ha ha! Aha-opplevelser!! Var den med overlegg eller tilfeldig?Rart det der, men min erfaring er at man ofte får slike aha-opplevelser når ting blir presentert på en litt annen måte enn man er vant med.
Wow, det hadde vært besøket sitt det.Morsom historie (litt OT men det dr.... vi i); - han som maskinerer metalldeler for meg er en kompis av Harket. Da han fikk se riggen her utbrøt han "jeg MÅ få ta med Morten hit, han kommer til å dævve hvis han får høre dette!!"
Ellers peker @TrompeteN på noe som vi i + 110 dB / 1W klubben alltid har visst og proklamert (ofte for døve ører), mikrodetaljer som ellers går tapt i komplekse filtre, kladdete elementer, varmgang og elendig virkningsgrad er vanskelig å leve uten når en først har opplevd det og hatt det i hus. Ikke ment som noe diskusjonsgrunnlag, bare konstaterer at det er sånn. Nerven i musikken. Av og til subtilt, andre ganger påtagelig. Men alltid tilstede.
Så du har liksom konvensjonelle høyttalere du nåHmmm.. Hører fint den subtile vibratoen her, på mine kjedelige konvensjonelle høyttalere. Så tror nok sannheten er mer sammensatt enn hva som hevdes
Constant DirectivityLar tankene flyte litt rundt "satellittene" til @emokid
Toveis fra 80hz og opp uten det aller største fotavtrykket, ikke den største kompleksiteten og snill med akustikken. Hmm....
Vis vedlegget 792924
Tusen takk! Det er ikke ofte jeg blir litt misunnelig på lyden og ønsker å ta den med meg hjem. I tillegg ditaliserer han vinyl og bånd. Det er bra jobbaHørte dette etter dine innstillinger, og jeg kan vel ikke huske jeg har hørt dette så soft og varmt musikalsk, samtidig med sprudlende liv og dynamikk.
Diana Krall var ganske annerledes en det jeg kan huske fra det lille rommet. Det skiller meget godt på varme og kalde opptak.
I praksisConstant Directivity
Kantor jobbet tidligere i nærmiljøet her og vi er på samme alder så vi kjenner hverandre ganske godt. Han har fått være med å påvirke hele prosessen både på rom og orgel. Han lever nærmest i en drøm. Snakket med flygelselger Hellstrøm forleden og han sa at Teglen har et av de beste flyglene på Østlandet. Det borger for mye moro.Utrolig bra design - både på bygg og orgeloppsett. Dit må jeg ta en tur, helt klart. Det er nok relativt stor forskjell på naken kirke og stinn brakke (fullsatt publikum) der vil jeg tro - men akustikken kan være interessant og uansett bra men på forskjellige måter. En lokal liten steinkirke fra 1600-tallet (Sør-Tyskland) hadde en av de mest besnærende orgelopplevelser jeg har hørt, rent lydmessig. Det var vel 50-60 personer inne, og ikke plass til flere heller. En fantastisk omsluttende akustikk.
Jeg ringer etter Cameron Carpenter
He he, I could tell you, but then I would have to kill youJa, de bildene der kan lett vippes over i Vakkert design-tråden.
Jeg lurer nå fælt på hva slags innspilling det befares for.
KuleLurer på om bildeav kirkerommet er animert? Orgelet og prekestolen står på venster side med korset nå.Utrolig flott, både innvendig og på utsiden. Sper på med et par bilder jeg fant på nettet.
Vis vedlegget 793284
Vis vedlegget 793285