Man kan i hvert fall avdekke at man må være systematisk og ta gode nok målinger om man skal få en høy grad av presisjon. Det er ikke umulig for hobbyister å gjøre det, noe feks March Audio nettopp gjorde med sin første høyttaler, laget og målt med samme fremgangsmåte som feks @SigbergAudio gjør med sine - målinger utendørs.Jeg tror belysningen av problemstilingen avdekker at hobbyister kan glemme høy presisjon og at presisjon krever kompetanse, erfaring, ressurser mv.
Og så er spørsmålsstillingen avhengig av om hedonisme er designmålet. Harman har nettopp hedonisme som designmål, og da blir prinsipielle spørsmål av mindre betydning.
For folk flest er det jo egen nytelse som blir referansen og da kan en måling (av kurven) fungere som et verktøy som bidrar til at man kalibrerer seg inn mot eget nytelsespunkt.
Vet ikke, men den har muligheten til både å skille ut refleksjoner og retning. Tror ikke det utgjør den store forskjellen uannsett.Ja, den har vel 3 punkter i høyde og bredde som kan skille disse tingene. Bruker algoritmen det til å gi psyko-akustiske avveininger?
Nei, det tror ikke jeg heller. Jeg tror ikke det er lurt å ofre direktelyd for å blidgjøre refleksjonsbalansen. Bedre å unngå problemet.Vet ikke, men den har muligheten til både å skille ut refleksjoner og retning. Tror ikke det utgjør den store forskjellen uannsett.
Det beste er å få det til låte riktig og bra jaNei, det tror ikke jeg heller. Jeg tror ikke det er lurt å ofre direktelyd for å blidgjøre refleksjonsbalansen. Bedre å unngå problemet.
I min bok er det et farevarsel med folk som hevder de vet noe når det gjelder disse greiene vi diskuterer her. Både de som tjener penger og de som bruker penger på detMye troing blir det jo når vi amatører diskuterer.
Jepp, bedre enn det blir det ikke. For min del gjenstår kun pynting av grotte og pynting av lyd og reise litt rundt å høre litt på folks kurver. Mitt intellekt (eller mangel på) klarer nok ikke presse dette noe lenger. Så får jeg overlate til dere å stille de store spørsmålene.Det beste er å få det til låte riktig og bra ja
«Riktig» og «bra» trenger ikke bety det samme.Det beste er å få det til låte riktig og bra ja
Konklusjonen din er - slik jeg ser det - selvrefererende.Står fortsatt for at man spiller med naturen og lyden ved å ha en liten energihelling på kurven enn å gå for flat.
Ja det er den.Konklusjonen din er - slik jeg ser det - selvrefererende.
Naturlige opptak, hva er det?
Mikrofonplassering er som vi er enige om en form for EQ. Hvis du vet at et opptak skal spilles av på flate høyttalere (dvs. flate i lytterommet), ville du kanskje ha valgt en annen mikrofonplassering enn om avspillingen skjedde på høyttalere med rom-EQ som gir mer energi i bassen? Derfor er ditt valg av mikrofonplassering styrt av det EQ-filteret som et rom er. Dette valget av mikrofonplassering brukes nå som bevis for at responsen i rommet ditt er «riktig». Da er sirkelen sluttet, og vi har et eksempel på hva det betyr å være selvrefererende.
Flat respons er en standard, et verktøy for kommunikasjon mellom folk. Det er samme poeng som Savage i videoen ovenfor går gjennom. Flisespikkeri, kanskje, men det er meningsløst å diskutere hva som er nøytralt hvis man ikke kan enes om hvilken standard man skal bruke for å avgjøre om en ting er mer eller mindre nøytralt enn en annen ting.Ja det er den.
Naturlige opptak: hvor har jeg skrevet om det?
Mikrofonplassering er ikke EQ, men en forenkling. Nei, jeg ville ikke valgt en annen plassering på mikrofonene av grunnene jeg til nå har skrevet hittil i tråden.
Siter gjerne der jeg hevder at mikrofonplassering brukes som bevis. Jeg har ikke trukket frem responsen i rommet mitt som riktig. Tvert i mot.
Det virker som du tror jeg skriver basert på magefølelse. Det må du gjerne mene og tro, men jeg må si at jeg prøver bare å skrive pedagogisk med egne ord hvordan ting henger sammen kun for å hjelpe. Lyd, musikk og opplevelse er et stort og komplekst fagfelt og det er lett for meg å se når du ikke forstår sammenheng på ting. (Edit: jeg er såpass nysjerrig rundt lyd at jeg følger med på det du skriver i håp om at du treffer og finner noe jeg selv ikke har undersøkt)
Mitt råd er å glemme flat respons. Det er ikke ved flat respons krigen står.
Jeg skal forøvrig til Seas og låne Klippel neste uke, og SBS.1 skal på tur til Junaiten for å måles også. Skal bli interessant å sammenligne målingene.Man kan i hvert fall avdekke at man må være systematisk og ta gode nok målinger om man skal få en høy grad av presisjon. Det er ikke umulig for hobbyister å gjøre det, noe feks March Audio nettopp gjorde med sin første høyttaler, laget og målt med samme fremgangsmåte som feks @SigbergAudio gjør med sine - målinger utendørs.
Den største fordelen for firma med egen Klippel-maskin eller anekoisk rom har er nok muligheten til å optimere delefilter, stivhet, demping og EQ-punkter for å få gode resultater med minst mulig ressursbruk i form av materialer, masse og størrelse. (Og tidsbruk).
En innbitt DIY'er slipper å forholde seg til at det koster mye mer at høyttaleren blir 20 kg tyngre og 10 cm større i alle retninger, så man kan på mange måter slippe unna ingeniørmessig finsliping med brute force tilnærming.
Man hører klart forskjell i direktivitet under schroeder, men forskjell i direktivitet fører jo nødvendigvis til endringer i den reflekterte lyden også, så hva er det egentlig vi hører? Er det direktelyd, eller er det konsekvensen direktiviteten har for den totale lyden (kombinasjonen av direktelyd og rom)?Her synes jeg at du treffer blink med spørsmålet SH.
Jeg synes det er klare indikasjoner på at man hører grader av direktivitet under schroeder, men det er ikke lett å bevise siden alle rom trigges ulikt.
Kommersielle høyttalere er tunet til et visst rombidrag i bassen der et godt resultat skjer når avrulling i høyttalerene og rombidraget veier hverandre opp.
Veldig kultJeg skal forøvrig til Seas og låne Klippel neste uke, og SBS.1 skal på tur til Junaiten for å måles også. Skal bli interessant å sammenligne målingene.
Må si at tannlegen og klippe klippe har slått megFlat respons er en standard, et verktøy for kommunikasjon mellom folk. Det er samme poeng som Savage i videoen ovenfor går gjennom. Flisespikkeri, kanskje, men det er meningsløst å diskutere hva som er nøytralt hvis man ikke kan enes om hvilken standard man skal bruke for å avgjøre om en ting er mer eller mindre nøytralt enn en annen ting.
PS: Kom på denne, «hos tannlegen» med Wesensteen. Hva er best? Nøytral eller heving i bassen? (merk at spørsmålet de diskuterer i videoen bare har ett riktig svar..).
Det er et godt spørsmål altså. Målt respons av høyttaler+rom vil jo være summen av direktelyd, reflektert lyd og resonansene. Blandingen av disse tre vil jo variere og opplevelsen av nivå vil avhenge av hvilken blanding. Jeg synes Griesingers teorier om envelopment er spennende. Har skrevet litt om det her https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/atles-lille-akustikkhjørne.79412/post-2544610 En ting er jo hva vi hører, men i det frekvensområdet handler det jo en del om hva vi føler også. Reproduksjon av bass handler en del om hvordan det er tatt opp også om det er ekte stereo eller monobass. Ikke lett å oppnå pose og sekk og for Svart-hvitt å finne en fasit som skal være reproduserbar for alle.Man hører klart forskjell i direktivitet under schroeder, men forskjell i direktivitet fører jo nødvendigvis til endringer i den reflekterte lyden også, så hva er det egentlig vi hører? Er det direktelyd, eller er det konsekvensen direktiviteten har for den totale lyden (kombinasjonen av direktelyd og rom)?
Enig i at hodetelefoner er vriene å forstå fullt ut.Hodetelefoner og øreplugger er et spesialtilfelle mht frekvensrespons, ikke bare mht HRTF og plassering av transduceren og ift øret, men også mht at lytteren ikke får noen "taktil" opplevelse av bass.
Mvh
KJ
Ikke helt overbevist om målingene der. Se for eksempel denne sammenligningen mellom ulike målinger av APM:I figuren ser vi at Airpods Max har mye mindre energi fra 1kHz til 10kHz enn det som er «normalen» blant hodetelefoner (normalen er stiplet linje). Airpods Max har ca. 5 til 7 dB mindre energi i diskanten enn normalkurven tilsier.
Jeg går litt i surr med målingene ovenfor (er dessuten fargeblind). Ser ikke helt hva som er hva.Ikke helt overbevist om målingene der. Se for eksempel denne sammenligningen mellom ulike målinger av APM:
Vis vedlegget 784051
(Fra tråden)
Hvis målingene i toppen ikke stemmer og er sånn ca innenfor Harman-kurven, så er vel avviket fra «standard» ca. 2 dB rundt 20 hz?
Bildet jeg lastet opp viser ulike målinger av Apple Airpods Max lagt oppå hverandre. De ulike målingene varierer med mange desibel mellom 1 kHz og 10 kHz, så at de er mørke i toppen er ikke helt gitt - i alle fall ikke at de er så mørke som Amirs måling tyder på. Hele tråden diskuterer om sånne klokker kan måles på den måten, så det er ikke entydig at de er spesielt mørke i klangen.Jeg går litt i surr med målingene ovenfor (er dessuten fargeblind). Ser ikke helt hva som er hva.
Det er for øvrig målingene i diskanten fra 1kHz til 10kHz jeg kommenterte, ikke «rundt 20 Hz».
Jeg har aldri skjønt poenget med målinger av hodetelefoner generelt pga. HRTF, og når avvikene mellom målinger er så store som du viser, så smuldrer hele grunnlaget bort.Bildet jeg lastet opp viser ulike målinger av Apple Airpods Max lagt oppå hverandre. De ulike målingene varierer med mange desibel mellom 1 kHz og 10 kHz, så at de er mørke i toppen er ikke helt gitt - i alle fall ikke at de er så mørke som Amirs måling tyder på. Hele tråden diskuterer om sånne klokker kan måles på den måten, så det er ikke entydig at de er spesielt mørke i klangen.
Jeg har ikke hørt dem sjøl, men er nysgjerrig på dem fordi Apple som regel får overraskende god lyd ut av greiene de lager.
Jeg tror nok høy Schroeder frekvens regnes for 200-300Hz, da har du ett lite rom, mellom 100-200Hz har du ett mellomstort rom, tror jeg har ca 120Hz med ett 11x6x3m rom, altså nesten 200 kubikk med luft... hHar du over 300 kubikk med luft er Scrøeder under 100Hz som må være stort nok...Hva er regnes for høy schroederfrekvens? @TrompeteN
Min oppfatning er att de er store tingen er små kontra fordelene man opplever.Jeg har aldri skjønt poenget med målinger av hodetelefoner generelt pga. HRTF, og når avvikene mellom målinger er så store som du viser, så smuldrer hele grunnlaget bort.
Jeg har en egen tråd om Amirs integritet, se her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/anmeldelse-av-amir-audio-science-review.101894/
Der har jeg poengtert at man skal ha tillit til selve målingene på ASR, men det er kanskje ikke tilfellet likevel? Eller så er det kanskje bare målingene av hodetelefoner man ikke skal ha tillit til? Det er litt vrient å vite etter hvert når man skal ha tillit til ASR.
Uansett, det hele oppsummerer kanskje mitt poeng om at målinger gjort av hobbyister har store feilkilder. Disse feilkildene gjør at vi ofte snakker forbi hverandre.
At jeg viste figuren med AirPod Max-måling er fordi jeg også hadde HomePod Mini-målingen i bakhodet, hvor det ligger inne en klar helning i kurven, se nedenfor. På meg virker det som om Apple avviker fra læreboken og pusher produkter med bass som treffer den gjeldende smak og ikke det som er teknisk «riktig».
Han er ikke helt stødig i metriske enheter ....ADAM SAVAGE FRA MYTH BUSTER OM REFERANSER OG MÅLINGER
En fin demonstrasjon av poenget med referanser når man skal måle. Savage bruker måleblokker for maskinfolk for å illustrere hvor langt man drar det i enkelte sammenhenger for å redusere gjetninger og feilkilder før man konkluderer.
Har eksemplet overførbarhet til lyd? Eller er lyd et område hvor toleransene er så store at målinger er underordnet?
Han har noen kommafeil også.Han er ikke helt stødig i metriske enheter ....
Han gjør den ene feilen etter den andre, du skal aldri ta på en referanseblokk med hendene, du skal ikke ta på keramikk passbiter uten bomullshansker.Han er ikke helt stødig i metriske enheter ....