lars_erik
Rubinmedlem
^ Det var bortimot latterlig hva panikk-håndtering resulterte i. Alt for at de "utrygge" skulle oppleve en følelse av å bli tatt vare på. Og folk støttet opp om det. Av og til lurer man på hva som feiler folk.
Du mener muligens jeg burde ha respekt for din latterliggjøring av konsekvenser av tiltak? Og uttrykke at "der var du svært morsom"?Med de fleste mennesker kan jeg diskutere så busta fyker for så å ta en øl sammen etterpå.
Men, jeg må si du fremstår særdeles lite sjarmerende slik du diskuterer i dagblad-overskrifter og idiotforklarende skråsikkerhet.
Jeg ser du ikke har ett eneste innlegg som dreier seg om musikk eller hifi den siste måneden. Du burde kanskje prøve det en gang. Musikk kan være riktig bra for lynnet.
Who cares...To bad. Slikt har jeg absolutt ingen som helst respekt for.
Det kan jo være greit å se på handlingsrommet til disse andre landene også.Man kan jo også se på hva som ha skjedd i land som ikke har håndtert dette på langt nær like bra som Norge:
Tja, man kunne jo finne noe å kutte, men det blir jo et hypotetisk spørsmål. Det er nok riktig at en velfylt pengesekk har vært den viktigste suksessfaktoren for Norges del. Men da blir det bare enda rarere å slakte den norske responsen som totalt mislykket og dysfunksjonell. Den var jo ikke det. Vi har sannsynligvis håndtert dette bedre enn noe annet land i verden, til tross for noen større og mindre tabber underveis. Da blir den kontinuerlige sutringen over hvor idiotisk alt og alle er omtrent like meningsløs som disse wannabe truckerne som skal demonstrere mot snøen som falt i fjor.Det kan jo være greit å se på handlingsrommet til disse andre landene også.
Det mest særegne med Norge er at å kaste penger etter Corona trolig ikke har noen negativ effekt i Norge siden vi drukner i penger.
Men - om Norge hadde hatt et stramt budsjett (som stort sett alle andre land i verden har) - og Coronapenger måtte kuttes i andre budsjettposter - så er det vel naturlig å tenke seg at konsekvensene av det hadde blitt ganske store.
Hvor i budsjettet ville du kuttet 82 500 000 000,- hvert år?
Hva synes du er et interessant tall da?@OMF :
«Målt som tapt verdiskaping i Norge» - dette er ikke spesielt interessante tall, spør du meg.
Vel, da har vi ulik innfallsvinkel til dette.Synes det er mer interessant å telle hvor mange penger og arbeidstimer som har gått med til å telle tapt verdiskaping. Det er konkret og har en målbar verdi, i motsetning til å sette et spesifikt tall på en verdi som ikke eksisterer og aldri har kunnet eksistere. Verdifastsettelsen av skolestengingen er like ræva forskning og er en skam for ssb.
Vi vet at det er kostbart og at det har konsekvenser, og vi vet at det hadde vært verre å la pandemien følge egen rytme uten inngrep. Hvor mye det kostet er irrelevant fordi A) vi kunne ikke latt være å gripe inn, B) vi grep nå inn og gjorde det på et faglig godt grunnlag, og c) samma hvor dumme inngrepene var, så var det nå de som ble gjort, og det er konsekvensene av dem vi må leve av nå. Denne higen etter å sette tall på det er spasmer fra tallknuserkontorsjefer som må levere på indikatoren «hvor mange ting har du satt tall på i dag?»
En annen ting som mangler fullstendig er forholdsmessighetsvurderinger, til tross for at lovverket krever nettopp dette.Vel, da har vi ulik innfallsvinkel til dette.
Jeg tenker vel at pandemihåndteringen virkelig bør analysereres - så vi gjør de riktige tingene ved neste pandemi.
All offentlig velferd er et pengespørsmål, og kost/nytte av ulike tiltak og tjenester er helt essensielt når knappe ressurser skal prioriteres.
Min hovedkritikk at myndighetebes håndtering er at kost/nytte vurderingen som ellers gjennomsyrer all offentlig pengebruk har vært fraværende.
For å sette tallet i perspektiv: Det tilsvarer den offentlige merinntekten fra to måneder med dagens strømpriser.Hvor i budsjettet ville du kuttet 82 500 000 000,- hvert år?
Eller et annet perspektiv - det er omtrent like mye penger som skal kuttes hver dag - som hele årets styrking av psykisk helse. Noe jeg synes er mer relevant enn brutto strøminntekter.For å sette tallet i perspektiv: Det tilsvarer den offentlige merinntekten fra to måneder med dagens strømpriser.
Kan vi håpe at vi ikke har folk som først og fremst er gode på Excel som ledere ved neste korsvei? Nå er de faenmeg over alt, lag på lag i alle organisasjoner.Denne higen etter å sette tall på det er spasmer fra tallknuserkontorsjefer som må levere på indikatoren «hvor mange ting har du satt tall på i dag?»
Ikke helt. Det er veldig stor forskjell på en hypotetisk forskjell i BNP og hard cash som skal ut eller inn av offentlige kasser. Offentlig satsing på psykisk helsevern er reelle penger, strøminntekter, støtteordninger og skattekutt likeså. I hvilken statlig budsjettpost finner du tallet 82,5 milliarder?Eller et annet perspektiv - det er omtrent like mye penger som skal kuttes hver dag - som hele årets styrking av psykisk helse. Noe jeg synes er mer relevant enn brutto strøminntekter.
Man finner ikke 82,5 i en budsjettpost - og hvorvidt tallet (330 MRD over 4 år) er riktig eller ikke kan man sikkert diskutere. Men det betyr ikke at det er tvil om at kostnadene ved pandemihåndteringen er gigantisk. Redusert verdiskapning er også reelle penger - selv om det selvsagt er mer usikkerhet knyttet til å beregne hvor stort omfanget er.Ikke helt. Det er veldig stor forskjell på en hypotetisk forskjell i BNP og hard cash som skal ut eller inn av offentlige kasser. Offentlig satsing på psykisk helsevern er reelle penger, strøminntekter, støtteordninger og skattekutt likeså. I hvilken statlig budsjettpost finner du tallet 82,5 milliarder?
Neste pandemi kommer på ukjent tidspunkt, i et ukjent sosialt/politisk/økonomisk/historisk landskap, og i en ukjent form. Utregningen av tapt verdiskaping kommer til å være helt nederst på lista når det gjelder lærdommer fra denne pandemien.Jeg tenker vel at pandemihåndteringen virkelig bør analysereres - så vi gjør de riktige tingene ved neste pandemi.
Tja, så usikkert er det nok ikke. Den kommer mest sannsynlig i løpet av de neste 10 årene - her i Norge.Neste pandemi kommer på ukjent tidspunkt, i et ukjent sosialt/politisk/økonomisk/historisk landskap, og i en ukjent form. Utregningen av tapt verdiskaping kommer til å være helt nederst på lista når det gjelder lærdommer fra denne pandemien.
Ja, men din egen link sier at fallet i BNP ville vært enda mye større hvis norske myndigheter ikke hadde reagert såpass raskt og hvis de ikke hadde pøst ut så mye penger i støtteordninger:Man finner ikke 82,5 i en budsjettpost - og hvorvidt tallet (330 MRD over 4 år) er riktig eller ikke kan man sikkert diskutere. Men det betyr ikke at det er tvil om at kostnadene ved pandemihåndteringen er gigantisk. Redusert verdiskapning er også reelle penger - selv om det selvsagt er mer usikkerhet knyttet til å beregne hvor stort omfanget er.
Tilbake til hovedpoengene - som fra min side i grunn er:
1) Det at Norge har en bunnløs pengebinge gjør at vi slipper å ta vanskelige avveininger som andre land må. Tiltak i andre land får helt andre konskevenser både fordi støtteordnignene ikke er like gode og fordi penger brukt på pandemihåndtering må tas fra andre gose saker.
2) Pengebruken i Norge for å hindre sykdomsbyrden fra pandemien overstiger alt annet vi driver med - og selv om Norge har nok penger, så er det hver eneste dag mange ting vi kunne gjort som hadde gitt betydelig økt livskvaliteten for enkelte i Norge - som vi ikke gjør pga ressursemangel (Altså det er for dyrt).
3) Generelllt synes jeg sykdomsbyrden er blåst fullstendig ut av proporsjoner - noe som har resultert i en type argumentasjon at siden konsekvensene av smitte er så store - så gjør vi alt vi kan - koste hva det koste vil - for å forhindre smitte. Jeg linket nettopp til instruks for livreddende førstehjelp, hvor offentlige myndigheter i Norge skriver at man ikke behøver å gi livreddende førstehjelp dersom smittestatusen til den som trenger hjelp er uavklart. Det synes jeg er en grei illustrasjon på en fryktbasert tilnærming.
Krisetiltakene har vært dyre, men det har vært bred enighet på Stortinget og blant økonomer om at det ville ha blitt enda dyrere å la være å innføre omfattende tiltak. Det synet støttes også av kommisjonen.
«Dersom myndighetene i mars 2020 hadde ventet med å sette inn inngripende smitteverntiltak, ville kostnaden blitt høyere», skriver kommisjonen.
Derfor synes jeg du bommer litt på målet når du bruker BNP-fallet på 330 mrd over fire år som argument for at myndighetene overreagerte. Din egen link sier at den reaksjonen tvert imot begrenset skaden. Uten de tiltakene og utgiftene du klager over ville tallet 82,5 som du bruker vært enda mye høyere.Brutto nasjonalprodukt på det norske fastlandet (utenom oljevirksomheten) falt med 2,5 prosent i fjor. Til sammenligning falt Sveriges BNP med 2,8 prosent og Danmarks BNP falt med 3,3 prosent, ifølge kommisjonen.
«Fallet i verdiskaping i Norge i 2020 var om lag som i Sverige og Danmark, til tross for ulike smittevernstrategier. Nedgangen var klart mer moderat enn i flere andre vestlige land», skriver kommisjonen.
Beregningene fra professor Holden og SSB-forskerne viser at nedturen hadde vært langt verre uten krisetiltakene.
«Deres beregninger indikerer at nedgangen i BNP for Fastlands-Norge i 2020 ville vært 0,7 prosentenheter større uten ekstrabevilgningene Stortinget har vedtatt gjennom 2020», skriver kommisjonen.
Hvis jeg ikke husker helt feil, så var vel scenariene disse rapportene bygget på at man med å slå hardt til med en gang (Altså faktisk politikk) skulle leve tilnærmet normalt fra årsskiftet 2020/2021. Men med mer smitte - så trengte man masse tiltak lenge. Så den rapporten hadde jo faktisk mer smitteverntiltak med en brems strategi enn med en slå ned strategi - noe som er litt rart.Ja, men din egen link sier at fallet i BNP ville vært enda mye større hvis norske myndigheter ikke hadde reagert såpass raskt og hvis de ikke hadde pøst ut så mye penger i støtteordninger:
Derfor synes jeg du bommer litt på målet når du bruker BNP-fallet på 330 mrd over fire år som argument for at myndighetene overreagerte. Din egen link sier at den reaksjonen tvert imot begrenset skaden. Uten de tiltakene og utgiftene du klager over ville tallet 82,5 som du bruker vært enda mye høyere.
Jeg tillater meg å tvile både på utregningsmetoden og konklusjonen din.Tja, så usikkert er det nok ikke. Den kommer mest sannsynlig i løpet av de neste 10 årene - her i Norge.
Der er vi helt enige, men å beregne "tapt verdiskaping" og "kostnader av skolestenging" vil ha liten påvirking på noe som helst, om ikke annet så fordi de studiene behandler hypotetiske kausalitetskjeder som om de var historiske. Det gjør dem håpløst virkelighetsfjerne i pandemihåndteringssammenheng. Hadde de vært historiske, hadde de bare vært høyst usikre og diskutable. Det hadde vært bedre, men fortsatt kun én blant mange måter å vurdere kostnaden på.Jeg tenker det er lurt med en skikkelig gjennomgang - og finnet ut om vi skal skrote dagens plan og eller om vi skal følge planen neste gang - så slipper vi å gjøre "dumme inngrep" en gang til.
Her er det vel ingen utregning eller konklusjon. Det kommer en ny pandemi, og Norge er nok sikkert omtrent det samme som idag når den kommer. Og det bør vi forberede oss på.Jeg tillater meg å tvile både på utregningsmetoden og konklusjonen din.
Mulig jeg forklarer meg uklart. Det jeg sier er at det fins måter å evaluere pandemien på som ikke er så virkelighetsfjerne og tall-blendede (og -blendende) som kontrafaktisk pengetelling.Her er det vel ingen utregning eller konklusjon. Det kommer en ny pandemi, og Norge er nok sikkert omtrent det samme som idag når den kommer. Og det bør vi forberede oss på.
Alternativt kan man jo anse at alt er så usikkert og uforutsigbart at vi må bare ta det på sparket når det skjer - det synes jeg er dumt.
Det er vel ingen som har ment at det er eneste måten å evaluere pandemihåndteringen på. Coronarapporten er vel på nesten 500 sider - og er langt mer omfattende.Mulig jeg forklarer meg uklart. Det jeg sier er at det fins måter å evaluere pandemien på som ikke er så virkelighetsfjerne og tall-blendede (og -blendende) som kontrafaktisk pengetelling.
Det påstår jeg ikke. Jeg sier at akkurat det er en spesielt dårlig måte å gjøre det på.Det er vel ingen som har ment at det er eneste måten å evaluere pandemihåndteringen på.
Mye tyder på at det virkelige problemet, er det vedvarende psyke- fraværet i Helsedirektoratet....Hvor blir det av det kolossale sykefraværet?
Mange er syke nå. Men ingen samfunnsfunksjoner kollapser.www.aftenposten.no
Feil igjen fra Guldvåg og Helsedirektoratet, begynner å bli en vane etterhvert dette.
Den siste nedstengningen var meningsløs, noe både FHI og Helsedirektoratet burde sett på forhånd. Da er det jo helt tydelig at både modeller òg vurderinger vedrørende skadevirkninger av tiltak er høyst mangelfulle. Slikt kan ikke fortsettes og unnskyldes med "usikkerhet". Det samme gjelder selvsagt at tiltak ble nasjonale, når det hadde holdt med tiltak i Oslo og Viken. Panikk virker fortsatt å styre, gjemt bak "usikkerhet"- etter to år med mulighet for læring. Det holder selvsagt ikke; det er ikke i nærheten av godkjent.FHI og HDir må ta et dypdykk på sine modeller og prognoser. Forslag - ta en benchmark mot DK - finn alle sleivsparkene og oppdater modellen iht norske forhold. Vurder å abonnere og vaske data fra dag til dag og ha aktiv goverance på alle understøttende prosesser. Rekrutter folk som har enda mer kompetanse på modellering for å styrke laget. Kostnadene av feil beslutningsgrunnlag tilsvarer nok flere tusen årsverk - så de tåler godt å rekruttere 10-30 personer her.
Tallknusere liker tilbakeskuende tall. I næringslivet har man lært at dette fungerer dårlig, da man er god på å fortelle om hva som har skjedd - men har få meninger om framtiden eller nåtiden.De skarpeste hjerner i samfunnet, og her inne, har stadig påpekt at man kunne ikke vite- og at alt annet er etterpåklokskap.
Til det er det å si at det beste nok er å være klok før og underveis, ikke etterpå. Men da er forutsetningen at man faktisk er klok, selvsagt. Folk med kalkulator er ikke nødvendigvis tilhørende i den kategorien. Det samme gjelder de som blindt mener at "myndighetene vet best"....