Hehe. Slike akkorder synger Defrost Youth Choir stadig vekk.De som er interessert kan også åpne denne her to ganger (to separate faner):
Online Tone Generator - generate pure tones of any frequency
www.szynalski.com
Så settes den ene til en G og den andre til A. Selv om det er et heltonetrinn mellom låter det temmelig guffent.
Jeg hører egentlig ikke på musikk i det hele tatt, bare skryter og tøffer meg.Du hører for lite samtidsmusikk Bare tuller. Dissonanser kan låte veldig feil.
Etter å ha hørt sekkepipe en gang live på Mikrobryggeriet forstår jeg godt at fienden ble skremtDet er vel tynt med harmonisk på sekkepipe.... som egentlig ble tatt frem i sin tid for å skremme fienden på slagmarken!
Edit: nå var ikke dette svaret spesielt til deg Balle, men mer til de som ikke kjenner teorien godt:jeg syns alt høres jævlig ut spesielt 2H er sjenerende og kan ikke ignoreres
Etter å ha hørt sekkepipe en gang live på Mikrobryggeriet forstår jeg godt at fienden ble skremt
her har du et vakkert plot av overtoner fra sekkepipe. Det kan få en hver hardbarket audiofil til å få en tåre i øyekroken.Det er vel tynt med harmonisk på sekkepipe.... som egentlig ble tatt frem i sin tid for å skremme fienden på slagmarken!
Definisjonen på en ekte gentleman er en som kan spille trekkspill, men som ikke gjør det. Man kan nok si det samme om dem som kan traktere sekkepipen og heller velger å skjerme nærmiljøet.Sekkepipe produserer et spekter av toner som er konstante. Det er lite kompatibelt med hva vi vanligvis kaller musikk. Vi har litt av samme effekt i munnharpe og fele.
Veldig interessant. Det har jeg ikke tenkt på før.Det er jo ingen tvil om at i de to siste lydeksemplene er det hørbar forvrengning. Men SPL-gevinsten er ganske sinnssyk. Jeg undervurderte den faktisk litt selv, så etter å ha målt ble jeg ganske overrasket. I eksempelet med 3. harmonisk er gevinsten på hele 13dB, mens i eksempelet med 2. harmonisk er det på 14dB. For å sette det i perspektiv tilsvarer 14dB en 25 ganger økning i effekt, eller omkring 5 ganger så lang slaglengde.
Jeg tonedøv, mer eller mindre iaff. Etter et par tiår hvor jeg har prøvd å få til å stemme en gitar så er det prosjektet gitt opp. Men hvis noen synger falskt så låter det jo j***.Her er bare 6. og 7. en gang til.
100Hz:
Dropbox
www.dropbox.comDropbox
www.dropbox.com
440Hz:
Dropbox
www.dropbox.comDropbox
www.dropbox.com
Også kan vi jo gjøre samme øvelse for 8. og 9.:
Dropbox
www.dropbox.comDropbox
www.dropbox.com
Og 12. og 13.:
Dropbox
www.dropbox.comDropbox
www.dropbox.com
Og 16. og 17.:
Dropbox
www.dropbox.comDropbox
www.dropbox.com
Jeg har muligens tatt litt for lett på hva jeg helt konkret er ute etter. Men det ligger en forventning i at 7. er langt værre enn 6., at 9. er langt værre enn 8. osv, altså med mindre man er så ekstremt tonedøv at man ikke har noe forhold til toner.
Også har jeg til slutt lyst til å understreke at i praksis hører vi som regel harmonisk forvrengning på under 5%, det kommer sammen med overtoner som allerede finnes i musikken, og det kommer først og fremst på transienter, og i mindre grad på vedvarende toner som gjerne har betydelig lavere energiinnhold.
Veldig fin generator @Armand! Anbefaler å teste følgende:Fin online generator som lar deg velge harmoniske overtone og fasen og nivået på disse.
Lagde meg en fele. Det var ikke lett, og det låter like jævlig som fele ogsåHarmonic Waveform Generator :: Electronic Measurements
Waveform generator with additive synthesismeettechniek.info
Vis vedlegget 811340
Fele låter da ikke jævlig? Prøv f.eks. reiseslått med Nils ØklandFin online generator som lar deg velge harmoniske overtone og fasen og nivået på disse.
Lagde meg en fele. Det var ikke lett, og det låter like jævlig som fele ogsåHarmonic Waveform Generator :: Electronic Measurements
Waveform generator with additive synthesismeettechniek.info
Vis vedlegget 811340
Funksjoner i musikk, rene vitenskapen! Altså min begrensede viten om 3 tangenter mellom grunntonen opp til tersen og så 2 tangenter mellom denne opp til kvinten gir dur, altså 3+2. Også motsatt 2+3 for moll også alle de greiene med sekst og septim og det som verre er og blues og jazz progresjoner. Mental buffer overflow her, men grise gøy. Fuck dette var jo rene deja vu for en som ble tvangsutskrevet av velmenende foreldre på orgelkurs på 70-tallet. Skjønte faktisk først omfanget nå sånn litt, kudos til Snickers for å holde oss på tå hev.... Fantastisk gøy å lese om hvor fasettert enkle ting kan være, musikk...Jeg vet ikke hvor mange av dere som hører på orgelmusikk fra tid til annen, men de som gjør det er vant til at store deler av musikken er spilt inn med flere overharmoniske, rett og slett fordi man aktiverer flere piper. Jeg får egentlig et inntrykk av at ingen har noe som helst forhold til musikalske funksjoner, dette gitt tilbakemeldingene. Anbefaler å lese litt i denne korte artikkelen:
Funksjon (musikk) – Wikipedia
no.wikipedia.org
Saken er jo den at alle 2-er potenser (2., 4., 8. osv) er tonika. Forøvrig er det ingen harmoniske som treffer direkte på en ren overtone, så man kan ikke for eksempel argumentere med at noen er dominante, mediante eller liknende, det er simpelthen ikke toner i tonesystemet.
I tillegg kan det nevnes at 3. harmonisk er en ganske enkel modifikasjon av kurven som i liten grad høres som en selvstendig tone. Mens den 7. i mye større grad høres som en separat tone uten relasjon til tonikaen. Dermed kan man også argumentere for at for eksempel den 6. harmoniske er den tredje harmoniske av den andre harmoniske, mens den 7. ikke faller i noen slik kategori.
Så, i tillegg til å lese den korte artikkelen anbefaler jeg å sammenlikne 6. og 7. og si hva dere synes om forskjellen på de to.
For å gjøre dette