Snickers-is
Bransjeaktør
Dette er fortsatt ikke en kabeltråd.
50% av lysfarten hos konkurrenter faktisk.. Tror du virkelig på alt av svadaen du hører og viderefører?Hei! Nordost oppgir hastighet på signalet som prosent AV lysfarten. Ofte ligger denne rundt 50 % av lysfarten hos andre merker, men Nordost reklamerer for at den er høyere i sine kabler. Kanskje kan jeg prate om et annet merke jeg har per idag - Wireworld. David Salz hevder at induktans og kapasitans bør senkes parallelt (i samme grad) for å kabler skal låte best. Han måler opp imot en patent med tilnærmet direktekobling mellom apparater som et optimale han prøver å nå med sin måte å produsere kabler på. Så det er ikke bare Nordost som henviser til forskning.
Så du tenker at selgere faktisk er fagfolk?Jeg har ikke vært innom OHC en eneste gang (men har handlet via telefon). Det sagt, OHC er en av verdens beste stereobutikker. Var det ikke Emerson, Lake and Palmer som brukte oppsettet der til å fintune lyden på et av sine album. De har mange kunder og mange fornøyde brukere av deres merker. Jeg er ikke låst til dem. Men vil heller være en person som viser tillit til fagfolk og merker enn av de som alltid skal vite best selv og tvile på alt de hører som ikke passer inn med sine meninger.
Ettersom du er inne på denne tråden, hva med å backe opp meningene dine med målinger istedet? Alt det du nevner er nemlig veldig lett målbart forskjell, og man finner nok mye dokumentasjon i lærebøker der i dette også.Vet at det ikke er en kabeltråd, men må få svare: har ikke sett en eneste demo av elektronikk og høyttalere der ikke produsentene også benytter kjente kabler. Alle stereobutikkene i Norge selger kabler til mange tusen. Og en litt uavhengig person som Geir Fredriksen som bruker egen stue til å utvikle høyttalere og forsterker uttalte også: det er til dels store forskjeller på kabler. Så da må noen gi seg etterhvert. Sølv leder bedre enn kobber. Solid core er bedre enn multistrand da de slipper at signalet vandrer fra leder til leder. Dielektrikum er viktig da det tar opp energi fra signalet som gjerne beveger seg i ytterkant av lederne. Altså: kabler spiller definitivt inn for lyden av et stereoanlegg.
Nå vil jeg svare deg vennlig: jeg har ikke gitt etter for press fra selgere. Har prøvd et utall kabler i eget og andres anlegg. Startet med Dali Python som jeg brukte til B&W 603 S2. Kjøpte så Tara Labs Prime 500. Det var som å legge til en sub - mye kraftigere bass. Byttet så til Nordost Red Dawn II da jeg gikk over til B&W 703. De spilte detaljert men litt skarpt. Kjøpte deretter de gamle Chord Signature høyttalerkabler. Det gav mer bass og mer 3D lyd. Prøvde første strømkabel som var Chord PowerChord. Den synes jeg hjalp litt. Hadde da T+A strømskinne. Siden den gang har jeg prøvd et hundretalls kabler fra ulike merker. De dyreste var Nordost Valhalla 2 strømkabel og coax. Har solgt disse pga blant annet økonomi (kjøpte dem også på Finn). Nå bruker jeg Wireworld bi-wiring og XLR. De er gode til prisen. Har inakustik profi HDMI som gir ekstremt mye for pengene. Har også eid flere strømrensere og sammenlignet med å kjøre strømkabel rett i veggen. Bruker Supra Anniversary strømkabler nå og de gir veldig god lyd for under tusenlappen. Så jeg er på ingen måte fanget av hverken selgere eller blader. Men jeg har tiltro til mange av selgerne på OHC fordi de har mange gode merker på den butikken og brenner for interessen.@Kristian i stedet for å lire av det halvfordøyd salgsprat fra kabelbrosjyre og selgere bør du se på hva målingene forteller. Feks disse
Recoton RCA Cable Review (Ultra Cheap Cable)
This is a review and detailed measurements of the ultra cheap, "vintage," retail RCA cable. A member kindly sent it to me. It is not available anymore but I see two-packs on ebay for $4. The cable reminds me of the free ones you used to get in audio gear. It fits rather loosely on especially...www.audiosciencereview.com
Wow, lydtester på youtube! Garantert hørbart på telefonen også de forskjellene, trenger ikke kabel engang for å høre forskjell på kabler da. Har du handlet kabler basert på å høre forskjell over telefonen?Her var det svært mange feil. At «stakkars» selgere tar 90-99 % avanse. Selvfølgelig gjør de ikke det. De selgerne kjøper jo selv Nordost og bruker i eget anlegg (sannsynligvis får de innkjøpspris, men det er ikke gratis det heller). Gå inn på YouTube og hør selv demo der på Nordost. Det finnes mange demoer der med lett hørbare forskjeller. Jeg har spilt av klipp fra YouTube til kjenninger av meg i Levanger og de hørte tydelig forskjell på Nordost demo. Flere har også kjøpt av meg HDMI-kabler etter å ha fått testet på egen TV. Så det du skriver er bare tull. Du etterspør målinger. Nå har jeg selv tidligere i tråden henvist til Hi-Fi News og gruppetest av USB kabler. Du spyr ut mange sterke meninger (det er du som har meninger og ikke jeg). Moderer deg før du legger ut enda mer.
Hvor blir det av kildene og målingene da frøken?Ro ro.. De tar ikke så mye avanse. Du kommer med påstander som nærmest gjør butikker kriminelle. Hvorfor koster også da elektronikken mange hundre tusen? Fordi det også koster det samme for disse merkene i utlandet. Tror du bør oppdatere deg litt på YouTube. Det ligger mange offisielt lastede klipp der idag. Før var det private som lastet opp hjemmelagde videoer dit. Nå er det offisielle artister og firmaer som også legger ut. Deretter god lyd (like bra som Spotify). Jeg har heller ikke spilt av via telefon, men via anlegget mitt dekodet med Burmester som DAC. Det var veldig lett å se at de jeg viste fram til hørte det samme som meg. Også lydstudioer har tatt i bruk Nordost, Chord og Vovox idag. Så det er du som bør Google og ikke jeg.
B&W hørte jeg på da jeg skulle kjøpe NAD M33 til kjelleranlegget og HiFi-klubben hadde koblet dem på, men likte dem ikke. Jeg kan forstå hvorfor de kan kalles "varme", dvs for min del litt overdrevne i nedre mellomtone. "Organisk" og "musikalsk" synes jeg ikke passer, siden jeg ikke likte dem, men smaken er som baken. Nå har jeg skrudd såpass i Dirac at kjelleranlegget, med Audiovector R3, ligner litt på B25B25 har faktisk jeg også (men bruker B&W). B25 er ganske nøytrale i lyden, kan være derfor du ikke bruker ordet organisk. Elektronikken de laget, spesielt de eldre modellene, har en varm klang som åpner opp og gjengir musikaliteten. Det er det OHC mener med organisk lyd.
Og disse endringene mellom god og dårlig kabel kan jeg altså spille av via YouTube og høre forskjell på hjemme hos meg, selv om jeg selv ikke har dyre kabler? Rent teknisk har jeg falt av for en liten stund siden. Har du link til en slik video?Ro ro.. De tar ikke så mye avanse. Du kommer med påstander som nærmest gjør butikker kriminelle. Hvorfor koster også da elektronikken mange hundre tusen? Fordi det også koster det samme for disse merkene i utlandet. Tror du bør oppdatere deg litt på YouTube. Det ligger mange offisielt lastede klipp der idag. Før var det private som lastet opp hjemmelagde videoer dit. Nå er det offisielle artister og firmaer som også legger ut. Deretter god lyd (like bra som Spotify). Jeg har heller ikke spilt av via telefon, men via anlegget mitt dekodet med Burmester som DAC. Det var veldig lett å se at de jeg viste fram til hørte det samme som meg. Også lydstudioer har tatt i bruk Nordost, Chord og Vovox idag. Så det er du som bør Google og ikke jeg.
Det hjelper på.. Bedre enn å tro dritt kan tunes til perfekt. Det er ofte fallgruvene til diy.Men all spaing, skruing, trekking, snekring og utstyrsbytte har gitt et løft i lyden hver gang?
Jeg burde lytte mer etter endringer og mindre til musikk skjønner jeg. Driver visst denne hobbyen på verst tenkelige vis.
NB! Editert for helvetes autokorrektur.
Med slikt klarsyn, hvorfor ikke følge eget råd?Bedre enn å tro dritt kan tunes til perfekt.
kan du gi dette ut på lydbokEgentlig vurderte jeg å starte tråden med "derfor tror jeg på målinger", men det er på ingen måte en form for tro. Det er som å styre en bil i blinde, overbevist om at man kjører som selveste racerbilsupermann og er totalt uslåelig, inntil man åpner øynene og ser at man står i ro. "Så det var derfor det gikk så bra så lenge ja".
Metaforen er tynn, jeg skal innrømme det, men på ett punkt er den 100% holdbar, nemlig at det handler om å vite vs å ikke vite.
Da jeg bygde mine første høyttalere hadde jeg nappet ut driverne fra noen gamle bilhøyttalere. Dett var full range drivere, og jeg syntes de låt fantastisk. Kassene var laget av kryssfiner, og driverne må ha vært ca 3 tommer store. Jeg var 9 år, og innså at dette ville jeg gjøre mer av.
På den tiden var det mange biler som ble tatt i innbytte hos forhandlere, men av en eller annen grunn ble ettermontert stereoanlegg sett på som noe som fikk bilen til å virke "uryddig" eller "velbrukt". Min far jobbet på en bilforretning, og denne praksisen medførte at det rett som det var kom et par høyttalere hjem fra jobb sammen med Pappa. Jeg var rask med å ta ansvar for dem og bygde mye rart av dem. Det ene låt sikkert merkeligere enn det andre. Jeg husker spesielt at jeg hadde vanskeligheter med å fylle rommet mellom bass og øvre mellomtone. Etter hvert begynte jeg å kjøpe løse drivere. Blant annet noen Focal, noe Morel, Seas osv. Jeg kjøpte meg simuleringssoftware på disketter tidlig på 90-tallet, etter å ha kjempet meg gjennom "The loudspeaker design cookbook et antall ganger.
Det var uten tvil EN ting som stod høyt på den totalt uoppnåelige ønskelista, nemlig det å kunne måle. På den tiden var det ikke stort å oppdrive av ting man bare kunne installere i PC-en. B&K var liksom standarden med sine mekaniske plottere, men Audiomatica begynte å gjøre seg gjeldende i markedet. Etter å ha spart en stund kunne jeg omsider ta meg råd til en full installasjon av Clio fra Audiomatica, med mikrofon, hardware og det hele. En separat PC ble innkjøpt til formålet, og det hele endte i en gedigen skuffelse.
På denne tiden hadde jeg saltet ned mange tusen timer i kabeleksperimenter. Jeg hadde testet remedier av alle slag og "hørt forskjeller" på det meste. Dette ble både spiren til en del bomkjøp, og ikke minst at jeg tok med meg kabler til venner for testing. Til min store overraskelse hørte vi noen ganger ikke forskjell i det heletatt, mens andre ganger mente vi å høre betydelig forskjell. Dette ville jeg til bunns i. Jeg hadde allerede måleutstyret, men hva med denne skuffelsen?
Til historien hører det med at jeg ikke var spesielt målekyndig. Måling som fag var ikke så godt dekket i nevnte bok. Heller ikke hadde jeg noen å spørre. Heldigvis begynte Internet å bli en høyst aktuell og robust plass å søke informasjon på. Skuffelsen jeg trengte å finne ut av gikk først og fremst i å klare å finne samsvar mellom det jeg hørte og det jeg så på målingene. De første målingene ga meg fint lite informasjon og filtrering av målinger var ikke en særlig godt integrert del av Clio. Det var først og fremst bygget for ekkofrie rom og både smoothing og i særdeleshet gating, samt løpetidskompensasjon var i sin spede begynnelse.
Så hva ble løsningen? Ekkofritt rom så klart. Eller snarere kammer, med sine ca 3*3*2,4 meter. Rommet var ikke spesielt godt egnet til pålitelige ekkofrie målinger, men mange interessante eksperimenter ble utført i dette rommet og målingene ble ufattelig mye ryddigere enn de hadde vært tidligere. På det meste hadde rommet 60cm lagvis demping, og hele overflaten er dekket av wedge-skum, også tak og gulv. På det tynneste hadde jeg ca 25cm. Døra har en wire-løsning slik at den kan åpnes fra innsiden om den skulle smekke i lås. Håndtaket er tross alt begravet i nesten 30cm dempemateriale.
I dette lille rare kammeret, med Clio koblet opp, ble det testet kabler. Det ble lett etter sammenhenger, og sammenhenger ble funnet. Testing av høyttalerkabler var det som var aktuelt da det tross alt er den eneste kabelen som direkte ender i en transducer. Målingene samsvarte med det jeg hadde hørt. Jeg kunne regne ut forskjellene på et stykke papir basert på det jeg visste om kablene og utstyret de var koblet til. Det samsvarte med det jeg hadde hørt, og svaret ble bekreftet av målingene.
Men så, etter å ha skrevet masse om dette på AVforum, ble jeg rett som det var utfordret. Det var magiske kabler, bybee-filtere og underlige tweaks. Utfordringene lød ofte "tror ikke du kan måle dette her!", mens jeg fant det bare interessant. Allikevel ble det en spire til diskusjon, jeg hadde jo ikke bevist annet enn at jeg ikke målte forskjell. Men jeg snudde utfordringen tilbake mot dem og spurte "skal vi ikke teste dem i anlegget mitt?". Som sagt så gjort, og de hørte forskjell, uten det minste besvær. Jeg ordnet det slik at de kunne bytte mellom det ene og det andre med en fjernkontroll, og der satt de og nikket anerkjennende til de samme forskjellene de hadde hørt i sitt eget oppsett. Så jeg foreslo å ta det ett lite skritt videre. Jeg koblet i fra kablene og koblet dem til igjen, men hadde nå anledning til å bytte om hva som var A og hva som var B. De ble så utfordret til å fortelle om deres superkabel nå satt på knapp A eller på knapp B. Oisann, der ble forskjellene borte jo. Hvor ble de av?
Hva er det med kabelmagi som gjør at den kan forsvinne på den måten? Vel, det er et spørsmål jeg har sluttet å stille meg. La meg heller sitere Mark Twain:
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”
Dessverre anser folk at "jeg er blitt lurt" er synonymt med "jeg er dum". Folk ønsker at "jeg er ikke dum" skal være sant, ergo må "jeg er ikke blitt lurt" også være sant. Jo flere man klarer å få med seg, jo større er sannsynligheten rent statistisk for at man har rett. Jeg vil heller si at selv om jeg selv ikke anser meg for å være spesielt dum har jeg lurt meg selv, fryktelig mange ganger. Jeg har ledd av det, noen ganger blitt forbannet, men ikke så ofte skrevet om det på diskusjonsforum. Det smaker i blant forferdelig bittert. Litt som postordreselskapet som reklamerte med et tilbud som var for godt til å være sant, med full returrett, pengene tilbake, ingen spørsmål, og bare et par hundre kroner. Jeg husker ikke hva varen var, men den kom aldri og var aldri heller ment å komme. Selskapet tilbød i stedet refusjon på utbetalingskort som måtte ekspederes i bank eller på posten. Avsenderen hadde et såpass "delikat" navn at få av de sjekkene noen gang ble hevet.
Folk investerer gjerne i sin stolthet, og om de står i fare for å tape investerer de gjerne mer om de tror det kan vinnes. Dette er en helt naturlig mekanisme i oss alle. Og jeg tror jeg har en ide om hvorfor. For at et menneske skal gidde å forfølge en ide må de tro på at den har en verdi. De må tro på at de har vært kloke som har kommet på dette, og de må tro på at alt de har antatt for at ideen skal virke er sant. Uten denne egenskapen har vi ingen drivkraft for å gripe tak i en ide og jobbe med den for å sjekke hva utfallet kan bli. Menneskeheten kunne ikke utviklet noe som helst uten at vi låser oss til det vi tror på. Vi kan faktisk ikke både være kreative og 100% pragmatiske samtidig for da kommer vi ikke et skritt videre.
Selvsagt hadde for eksempel de som utviklet den første høyttalerdriveren en ide om hvordan de underliggende mekanismene virket. Det var ikke veldig mye som var overlatt til de totale tilfeldighetene der. Både Bell, som patenterte den første audiotransduceren, og Kellogg og Rice, som 49 år senere utviklet den elektrodynamiske transduceren i 1925 hadde seriøst peiling på hva de holdt på med. Allikevel må det ha ligget en idespire bak der en plass som på ett tidspunkt var så tynn at man måtte tro på den for å ivre etter å finne de løsningene som senere viste seg å være det som skulle til for å få det til å virke.
Så selv om vi noen ganger diskuterer så busta fyker så skyldes det en egenskap som gjør mennesket i stand til å utvikle noe som helst av verdi for menneskeheten. Samtidig er det en grunn til at mennesker som kan et fag er de som også får til å skape de avgjørende teknologiene som bringer oss videre, for tro utgjør en svært liten del av dette. Det er også en fase der man må tro på noe, som leder til en fase der man faktisk vet. Slik er det med målinger, det er ikke en tro, men vi vet. Ikke glem at Den Norske Opera er så bra som den er, ikke på grunn av noen som er selverklærte lyttere, men på grunn av målinger, beregninger og hardcore matematikk.
prøv å trykk play på spotify app på mobilen uten å målePrøv å sette opp en grammofon uten å måle
forskjeller kan måles derNå er det likr før vi er inne på strømrensing og Ymir kommer med et innlegg på 4 sider.. hva var det tråden het igjen?
Vis vedlegget 813824
Snickers podkast for folket !!!!kan du gi dette ut på lydbok
alt kan måles.Mener du damen, slangen eller Hifi eller snake-oil ? Om det er Hifi så er det fint om du kan linke til målingene her.
Ikke alle har fokus på at forsterker må gi tusenvis av watt, der har du nok blitt lurt på målinger.Med slikt klarsyn, hvorfor ikke følge eget råd?
Min kjepphest er støy, dernest effekt. Begge problemene lot seg løse uten diy og tuning. Målinger og specs viste seg å stemme.Ikke alle har fokus på at forsterker må gi tusenvis av watt
Problemer er at mye av det som høres ikke eksisterer i virkeligheten , så for å skille realitet fra sensorisk illusjon er måling en grei måte å bevise at endringer er der. At du velger å se bortifr dette gjør deg utsatt for snakeoil produkter og sjarlataner, men det er jo opp til deg å velge å bruke penger der du velger å tro det har noe å si.
Med andre ord driter du i kvalitet, dybde og bredde på lyttebilde? Det kan ikke måles så det er samma f… hvordan du oppfatter det? Lykke til!Problemer er at mye av det som høres ikke eksisterer i virkeligheten , så for å skille realitet fra sensorisk illusjon er måling en grei måte å bevise at endringer er der. At du velger å se bortifr dette gjør deg utsatt for snakeoil produkter og sjarlataner, men det er jo opp til deg å velge å bruke penger det du velger å tro det har noe å si.
Hold deg til den akademiske Guden din du, dere forstår hverandre sikkert veldig godt! Jeg fortrekker et språk alle forstår.^^ Snakk om snevert ordforråd ....
Så bra!Ikke har jeg akademisk gud (tror ikke på noen gud heller)
Ikke er jeg særs teknisk av meg heller, men jeg forstår allikevel hel der.
Det du kaller språk kaller jeg vrøvl LM