Derfor stoler jeg på målinger.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Nordost oppgir hastighet på signalet som prosent AV lysfarten. Ofte ligger denne rundt 50 % av lysfarten hos andre merker, men Nordost reklamerer for at den er høyere i sine kabler. Kanskje kan jeg prate om et annet merke jeg har per idag - Wireworld. David Salz hevder at induktans og kapasitans bør senkes parallelt (i samme grad) for å kabler skal låte best. Han måler opp imot en patent med tilnærmet direktekobling mellom apparater som et optimale han prøver å nå med sin måte å produsere kabler på. Så det er ikke bare Nordost som henviser til forskning.
    50% av lysfarten hos konkurrenter faktisk.. Tror du virkelig på alt av svadaen du hører og viderefører?
    Kom med en måling som beviser det! Og finn gjerne frem forskningsrapporter, ettersom du henviser til så mye "forskning". Kom med noen kilder i det minste, og ikke rykter som dukker opp hver gang du er innom OHC.

Kobber er kobber, svært liten forskjell innad på kvaliteten her faktisk, selv om man har noe induktans og kapasitans forskjeller så er Ohm og hastighet på signalet svært likt. Grunnstoff er grunnstoff, det finnes ingen magiske ingredienser der og svært liten variasjon også. Renheten er også en bløff som de reklamerer for, så fort det kommer i kontakt med oksygen og gjerne litt luftfuktighet så oksiderer kobber uansett før eller senere og da er det ikke like rent lengre.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har ikke vært innom OHC en eneste gang (men har handlet via telefon). Det sagt, OHC er en av verdens beste stereobutikker. Var det ikke Emerson, Lake and Palmer som brukte oppsettet der til å fintune lyden på et av sine album. De har mange kunder og mange fornøyde brukere av deres merker. Jeg er ikke låst til dem. Men vil heller være en person som viser tillit til fagfolk og merker enn av de som alltid skal vite best selv og tvile på alt de hører som ikke passer inn med sine meninger.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke vært innom OHC en eneste gang (men har handlet via telefon). Det sagt, OHC er en av verdens beste stereobutikker. Var det ikke Emerson, Lake and Palmer som brukte oppsettet der til å fintune lyden på et av sine album. De har mange kunder og mange fornøyde brukere av deres merker. Jeg er ikke låst til dem. Men vil heller være en person som viser tillit til fagfolk og merker enn av de som alltid skal vite best selv og tvile på alt de hører som ikke passer inn med sine meninger.
    Så du tenker at selgere faktisk er fagfolk?

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Vet at det ikke er en kabeltråd, men må få svare: har ikke sett en eneste demo av elektronikk og høyttalere der ikke produsentene også benytter kjente kabler. Alle stereobutikkene i Norge selger kabler til mange tusen. Og en litt uavhengig person som Geir Fredriksen som bruker egen stue til å utvikle høyttalere og forsterker uttalte også: det er til dels store forskjeller på kabler. Så da må noen gi seg etterhvert. Sølv leder bedre enn kobber. Solid core er bedre enn multistrand da de slipper at signalet vandrer fra leder til leder. Dielektrikum er viktig da det tar opp energi fra signalet som gjerne beveger seg i ytterkant av lederne. Altså: kabler spiller definitivt inn for lyden av et stereoanlegg.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Vet at det ikke er en kabeltråd, men må få svare: har ikke sett en eneste demo av elektronikk og høyttalere der ikke produsentene også benytter kjente kabler. Alle stereobutikkene i Norge selger kabler til mange tusen. Og en litt uavhengig person som Geir Fredriksen som bruker egen stue til å utvikle høyttalere og forsterker uttalte også: det er til dels store forskjeller på kabler. Så da må noen gi seg etterhvert. Sølv leder bedre enn kobber. Solid core er bedre enn multistrand da de slipper at signalet vandrer fra leder til leder. Dielektrikum er viktig da det tar opp energi fra signalet som gjerne beveger seg i ytterkant av lederne. Altså: kabler spiller definitivt inn for lyden av et stereoanlegg.
    Ettersom du er inne på denne tråden, hva med å backe opp meningene dine med målinger istedet? Alt det du nevner er nemlig veldig lett målbart forskjell, og man finner nok mye dokumentasjon i lærebøker der i dette også.
    Kabler trenger faktisk ikke å være viktige i det hele tatt, man kan utmerket godt spille av med både trådløst og batteri på høyttalere eller ståltråd som er foretrukket i blindtest hos audiofile gullører. Leder det strøm, ja da kan man bruke det som en kabel. Trådløst nettverk er blitt bedre enn kablet nettverk på konsumer markedet de siste årene og båndbredde er 0 problem. Det beste med det er at man slipper alt det tweakeri tullet, og brødfø de stakkars selgerne som tar 90-99% avanse på overprisa kabler. Dyre kabler er målbart sammenlignbart fra rimelige kabler på en ting, det er lommeboka til selger og kjøper og det er godt dokumentert at det er i kabler avansen ligger i hifi. Kabler kan man vel egentlig kalle tips om man vil, litt som når man er på restaurant og gir litt ekstra kroner pga. god service og mat.
    Når kobber blir dyrere enn både rent gull og platina i kg-pris, da sier det seg vel selv at noe er riv røskende galt vel!?
    Dielektrikum er en isolator, rent vacum er best og deretter nylon, gummi, porselen, plast er ofte brukt da kobber visstnok er dårlig til å bruke til Dielektrikum i seg selv. Trafo olje er også Dielektrisk, altså ikkeførende. Det som er viktig når det kommer til Dielektrikum, er rett og slett at ledningene ikke skal komme i kontakt med hverandre.. Regner med Nordost bruker nylon, noe de fleste produsenter gjør da det er billig og produsere og er den beste "Dielektrikum" eller isolasjon som man kaller det på folkemunne.

Sist redigert:

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Her var det svært mange feil. At «stakkars» selgere tar 90-99 % avanse. Selvfølgelig gjør de ikke det. De selgerne kjøper jo selv Nordost og bruker i eget anlegg (sannsynligvis får de innkjøpspris, men det er ikke gratis det heller). Gå inn på YouTube og hør selv demo der på Nordost. Det finnes mange demoer der med lett hørbare forskjeller. Jeg har spilt av klipp fra YouTube til kjenninger av meg i Levanger og de hørte tydelig forskjell på Nordost demo. Flere har også kjøpt av meg HDMI-kabler etter å ha fått testet på egen TV. Så det du skriver er bare tull. Du etterspør målinger. Nå har jeg selv tidligere i tråden henvist til Hi-Fi News og gruppetest av USB kabler. Du spyr ut mange sterke meninger (det er du som har meninger og ikke jeg). Moderer deg før du legger ut enda mer.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    @Kristian i stedet for å lire av deg halvfordøyd salgsprat fra kabelbrosjyre og selgere bør du se på hva målingene forteller. Feks disse

Denne billigkabelen yter på nivå med verdens beste elektronikk og koster ikke stort og er ikke fancy. Hva forteller det deg om hvor vanskelig eller dyrt det må være å lage en god kabel ?

Sist redigert:

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    @Kristian i stedet for å lire av det halvfordøyd salgsprat fra kabelbrosjyre og selgere bør du se på hva målingene forteller. Feks disse
    Nå vil jeg svare deg vennlig: jeg har ikke gitt etter for press fra selgere. Har prøvd et utall kabler i eget og andres anlegg. Startet med Dali Python som jeg brukte til B&W 603 S2. Kjøpte så Tara Labs Prime 500. Det var som å legge til en sub - mye kraftigere bass. Byttet så til Nordost Red Dawn II da jeg gikk over til B&W 703. De spilte detaljert men litt skarpt. Kjøpte deretter de gamle Chord Signature høyttalerkabler. Det gav mer bass og mer 3D lyd. Prøvde første strømkabel som var Chord PowerChord. Den synes jeg hjalp litt. Hadde da T+A strømskinne. Siden den gang har jeg prøvd et hundretalls kabler fra ulike merker. De dyreste var Nordost Valhalla 2 strømkabel og coax. Har solgt disse pga blant annet økonomi (kjøpte dem også på Finn). Nå bruker jeg Wireworld bi-wiring og XLR. De er gode til prisen. Har inakustik profi HDMI som gir ekstremt mye for pengene. Har også eid flere strømrensere og sammenlignet med å kjøre strømkabel rett i veggen. Bruker Supra Anniversary strømkabler nå og de gir veldig god lyd for under tusenlappen. Så jeg er på ingen måte fanget av hverken selgere eller blader. Men jeg har tiltro til mange av selgerne på OHC fordi de har mange gode merker på den butikken og brenner for interessen.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Her var det svært mange feil. At «stakkars» selgere tar 90-99 % avanse. Selvfølgelig gjør de ikke det. De selgerne kjøper jo selv Nordost og bruker i eget anlegg (sannsynligvis får de innkjøpspris, men det er ikke gratis det heller). Gå inn på YouTube og hør selv demo der på Nordost. Det finnes mange demoer der med lett hørbare forskjeller. Jeg har spilt av klipp fra YouTube til kjenninger av meg i Levanger og de hørte tydelig forskjell på Nordost demo. Flere har også kjøpt av meg HDMI-kabler etter å ha fått testet på egen TV. Så det du skriver er bare tull. Du etterspør målinger. Nå har jeg selv tidligere i tråden henvist til Hi-Fi News og gruppetest av USB kabler. Du spyr ut mange sterke meninger (det er du som har meninger og ikke jeg). Moderer deg før du legger ut enda mer.
    Wow, lydtester på youtube! Garantert hørbart på telefonen også de forskjellene, trenger ikke kabel engang for å høre forskjell på kabler da. Har du handlet kabler basert på å høre forskjell over telefonen?
    Når de tar 90-99% avanse på en kabel, så blir det jo ikke all verden i innkjøpspris heller.. Jeg har selv handlet kabel til innkjøpspris igjennom en kompis, det var latterlige høye rabatter selv på rimelige kabler og enda mer på dyrere. Ikke rart de ikke nevner dette veldig høyt, de vil jo gjerne ha mest mulig avanse på salg.

Jeg kan godt legge ut "Dielektrisk" styrke egenskaper i en link, her:
    Har du på forhånd giddet å google selv på et fremmedord du nevner og ikke kjenner til selv, så har du funnet det veldig lett.. Det er en grunn til at man finner porselen i høyspentmaster og også blitt gjort i utrolig mange år, der har du også svaret på det.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Ro ro.. De tar ikke så mye avanse. Du kommer med påstander som nærmest gjør butikker kriminelle. Hvorfor koster også da elektronikken mange hundre tusen? Fordi det også koster det samme for disse merkene i utlandet. Tror du bør oppdatere deg litt på YouTube. Det ligger mange offisielt lastede klipp der idag. Før var det private som lastet opp hjemmelagde videoer dit. Nå er det offisielle artister og firmaer som også legger ut. Deretter god lyd (like bra som Spotify). Jeg har heller ikke spilt av via telefon, men via anlegget mitt dekodet med Burmester som DAC. Det var veldig lett å se at de jeg viste fram til hørte det samme som meg. Også lydstudioer har tatt i bruk Nordost, Chord og Vovox idag. Så det er du som bør Google og ikke jeg.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Ro ro.. De tar ikke så mye avanse. Du kommer med påstander som nærmest gjør butikker kriminelle. Hvorfor koster også da elektronikken mange hundre tusen? Fordi det også koster det samme for disse merkene i utlandet. Tror du bør oppdatere deg litt på YouTube. Det ligger mange offisielt lastede klipp der idag. Før var det private som lastet opp hjemmelagde videoer dit. Nå er det offisielle artister og firmaer som også legger ut. Deretter god lyd (like bra som Spotify). Jeg har heller ikke spilt av via telefon, men via anlegget mitt dekodet med Burmester som DAC. Det var veldig lett å se at de jeg viste fram til hørte det samme som meg. Også lydstudioer har tatt i bruk Nordost, Chord og Vovox idag. Så det er du som bør Google og ikke jeg.
    Hvor blir det av kildene og målingene da frøken?

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Oslo
    B25 har faktisk jeg også (men bruker B&W). B25 er ganske nøytrale i lyden, kan være derfor du ikke bruker ordet organisk. Elektronikken de laget, spesielt de eldre modellene, har en varm klang som åpner opp og gjengir musikaliteten. Det er det OHC mener med organisk lyd.
    B&W hørte jeg på da jeg skulle kjøpe NAD M33 til kjelleranlegget og HiFi-klubben hadde koblet dem på, men likte dem ikke. Jeg kan forstå hvorfor de kan kalles "varme", dvs for min del litt overdrevne i nedre mellomtone. "Organisk" og "musikalsk" synes jeg ikke passer, siden jeg ikke likte dem, men smaken er som baken. Nå har jeg skrudd såpass i Dirac at kjelleranlegget, med Audiovector R3, ligner litt på B25 :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.703
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Og disse endringene mellom god og dårlig kabel kan jeg altså spille av via YouTube og høre forskjell på hjemme hos meg, selv om jeg selv ikke har dyre kabler? Rent teknisk har jeg falt av for en liten stund siden. Har du link til en slik video?

• Love
    Reaksjoner: erk
    L

larsmartin

Gjest
    Min subjektive musikkopplevelse er det er flere måleryttere som sliter med god lyd enn de som kjøper seg til den. Er det ingen som har omtanke for de?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.495
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De setningene skjønte jeg ikke. Skal de være slik?

L

larsmartin

Gjest
    Har ikke målt noe som mange har som musikkopplevelse. Bare lyttet..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.495
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men all spaing, skruing, trekking, snekring og utstyrsbytte har gitt et løft i lyden hver gang?
    Jeg burde lytte mer etter endringer og mindre til musikk skjønner jeg. Driver visst denne hobbyen på verst tenkelige vis.

NB! Editert for helvetes autokorrektur.

Sist redigert:
    L

larsmartin

Gjest
    Men all spaing, skruing, trekking, snekring og utstyrsbytte har gitt et løft i lyden hver gang?
    Jeg burde lytte mer etter endringer og mindre til musikk skjønner jeg. Driver visst denne hobbyen på verst tenkelige vis.

NB! Editert for helvetes autokorrektur.
    Det hjelper på.. Bedre enn å tro dritt kan tunes til perfekt. Det er ofte fallgruvene til diy.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.082
    Når jeg leser mange av innleggene på de siste sidene i hovedsak, så er det hvertfall ingen tvil om hvorfor Hi-Fi pushing er god business.

Man putter noe inn, og får noe ut. Målinger er helt essensielt for å vurdere hva man får ut.

At lyden varierer(merkbart) etter dagsform, humør, vær og føre er det ingen tvil om. Det har veldig lite med strømkvalitet/støy å gjøre, det sitter i hodet. Mener man ikke det, så vil jeg anbefalt å måle det, man kan nok bli overrasket. Jeg har innfunnet meg med at enkelte dager er ikke dagen for å kose seg forran anlegget. Andre dager koser jeg meg glugg.

For å bidra med å ødelegge tråden ytterligere:
    Hva OHC, Burmester og Nordost angår, var jeg på demo hos OHC en gang(høstlyd? Er en helg på høsten hvor alle Hi-Fi kneipene i Oslo holder åpent). Det var en stund siden siste besøk og må si at fokuset fra høyttalere og forsterkere var gått i 2. rekke. Strømrens, kabler og avkobling mellom forsterchassi til rack var en rød tråd. En selger fra Nordost holdt en demo hvor han skiftet strømkabel på en Burmester CD-spiller. Fra den svarteste lakris-apparatkabel og gjennom hele Nordost sortimentet fra billigst til dyrt. Samme låtspor og volum hver gang.
    Det fiffige var at selgertypen før hver nye kabel snakket litt om kabelen vi skulle prøve, og i hvilke områder i lyden man skulle kunne høre et «løft». Fyren legger opp til nye ting i lydsporet man skal legge merke til for hver gang. Så havner akkurat det i fokus og man opplever det som en bedre kabel. Jeg hørte ikke en dritt forskjell i lyden må jeg innrømme. På seks ulike strømkabler. Det var jeg imidlertid helt alene om å mene, med mindre de andre var henrykte over forskjellene til det bedre av ren høflighet da..Hadde man satt opp en målemic i det rommet så vil jeg mene at det ikke hadde vært forskjell på målingene med de ulike kablene. Det er imidlertid ødeleggende for businessen til vedkommende å gjøre det.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Stavanger
    Egentlig vurderte jeg å starte tråden med "derfor tror jeg på målinger", men det er på ingen måte en form for tro. Det er som å styre en bil i blinde, overbevist om at man kjører som selveste racerbilsupermann og er totalt uslåelig, inntil man åpner øynene og ser at man står i ro. "Så det var derfor det gikk så bra så lenge ja".

Metaforen er tynn, jeg skal innrømme det, men på ett punkt er den 100% holdbar, nemlig at det handler om å vite vs å ikke vite.

Da jeg bygde mine første høyttalere hadde jeg nappet ut driverne fra noen gamle bilhøyttalere. Dett var full range drivere, og jeg syntes de låt fantastisk. Kassene var laget av kryssfiner, og driverne må ha vært ca 3 tommer store. Jeg var 9 år, og innså at dette ville jeg gjøre mer av.

På den tiden var det mange biler som ble tatt i innbytte hos forhandlere, men av en eller annen grunn ble ettermontert stereoanlegg sett på som noe som fikk bilen til å virke "uryddig" eller "velbrukt". Min far jobbet på en bilforretning, og denne praksisen medførte at det rett som det var kom et par høyttalere hjem fra jobb sammen med Pappa. Jeg var rask med å ta ansvar for dem og bygde mye rart av dem. Det ene låt sikkert merkeligere enn det andre. Jeg husker spesielt at jeg hadde vanskeligheter med å fylle rommet mellom bass og øvre mellomtone. Etter hvert begynte jeg å kjøpe løse drivere. Blant annet noen Focal, noe Morel, Seas osv. Jeg kjøpte meg simuleringssoftware på disketter tidlig på 90-tallet, etter å ha kjempet meg gjennom "The loudspeaker design cookbook et antall ganger.

Det var uten tvil EN ting som stod høyt på den totalt uoppnåelige ønskelista, nemlig det å kunne måle. På den tiden var det ikke stort å oppdrive av ting man bare kunne installere i PC-en. B&K var liksom standarden med sine mekaniske plottere, men Audiomatica begynte å gjøre seg gjeldende i markedet. Etter å ha spart en stund kunne jeg omsider ta meg råd til en full installasjon av Clio fra Audiomatica, med mikrofon, hardware og det hele. En separat PC ble innkjøpt til formålet, og det hele endte i en gedigen skuffelse.

På denne tiden hadde jeg saltet ned mange tusen timer i kabeleksperimenter. Jeg hadde testet remedier av alle slag og "hørt forskjeller" på det meste. Dette ble både spiren til en del bomkjøp, og ikke minst at jeg tok med meg kabler til venner for testing. Til min store overraskelse hørte vi noen ganger ikke forskjell i det heletatt, mens andre ganger mente vi å høre betydelig forskjell. Dette ville jeg til bunns i. Jeg hadde allerede måleutstyret, men hva med denne skuffelsen?

Til historien hører det med at jeg ikke var spesielt målekyndig. Måling som fag var ikke så godt dekket i nevnte bok. Heller ikke hadde jeg noen å spørre. Heldigvis begynte Internet å bli en høyst aktuell og robust plass å søke informasjon på. Skuffelsen jeg trengte å finne ut av gikk først og fremst i å klare å finne samsvar mellom det jeg hørte og det jeg så på målingene. De første målingene ga meg fint lite informasjon og filtrering av målinger var ikke en særlig godt integrert del av Clio. Det var først og fremst bygget for ekkofrie rom og både smoothing og i særdeleshet gating, samt løpetidskompensasjon var i sin spede begynnelse.

Så hva ble løsningen? Ekkofritt rom så klart. Eller snarere kammer, med sine ca 3*3*2,4 meter. Rommet var ikke spesielt godt egnet til pålitelige ekkofrie målinger, men mange interessante eksperimenter ble utført i dette rommet og målingene ble ufattelig mye ryddigere enn de hadde vært tidligere. På det meste hadde rommet 60cm lagvis demping, og hele overflaten er dekket av wedge-skum, også tak og gulv. På det tynneste hadde jeg ca 25cm. Døra har en wire-løsning slik at den kan åpnes fra innsiden om den skulle smekke i lås. Håndtaket er tross alt begravet i nesten 30cm dempemateriale.

I dette lille rare kammeret, med Clio koblet opp, ble det testet kabler. Det ble lett etter sammenhenger, og sammenhenger ble funnet. Testing av høyttalerkabler var det som var aktuelt da det tross alt er den eneste kabelen som direkte ender i en transducer. Målingene samsvarte med det jeg hadde hørt. Jeg kunne regne ut forskjellene på et stykke papir basert på det jeg visste om kablene og utstyret de var koblet til. Det samsvarte med det jeg hadde hørt, og svaret ble bekreftet av målingene.

Men så, etter å ha skrevet masse om dette på AVforum, ble jeg rett som det var utfordret. Det var magiske kabler, bybee-filtere og underlige tweaks. Utfordringene lød ofte "tror ikke du kan måle dette her!", mens jeg fant det bare interessant. Allikevel ble det en spire til diskusjon, jeg hadde jo ikke bevist annet enn at jeg ikke målte forskjell. Men jeg snudde utfordringen tilbake mot dem og spurte "skal vi ikke teste dem i anlegget mitt?". Som sagt så gjort, og de hørte forskjell, uten det minste besvær. Jeg ordnet det slik at de kunne bytte mellom det ene og det andre med en fjernkontroll, og der satt de og nikket anerkjennende til de samme forskjellene de hadde hørt i sitt eget oppsett. Så jeg foreslo å ta det ett lite skritt videre. Jeg koblet i fra kablene og koblet dem til igjen, men hadde nå anledning til å bytte om hva som var A og hva som var B. De ble så utfordret til å fortelle om deres superkabel nå satt på knapp A eller på knapp B. Oisann, der ble forskjellene borte jo. Hvor ble de av?

Hva er det med kabelmagi som gjør at den kan forsvinne på den måten? Vel, det er et spørsmål jeg har sluttet å stille meg. La meg heller sitere Mark Twain:
    “It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Dessverre anser folk at "jeg er blitt lurt" er synonymt med "jeg er dum". Folk ønsker at "jeg er ikke dum" skal være sant, ergo må "jeg er ikke blitt lurt" også være sant. Jo flere man klarer å få med seg, jo større er sannsynligheten rent statistisk for at man har rett. Jeg vil heller si at selv om jeg selv ikke anser meg for å være spesielt dum har jeg lurt meg selv, fryktelig mange ganger. Jeg har ledd av det, noen ganger blitt forbannet, men ikke så ofte skrevet om det på diskusjonsforum. Det smaker i blant forferdelig bittert. Litt som postordreselskapet som reklamerte med et tilbud som var for godt til å være sant, med full returrett, pengene tilbake, ingen spørsmål, og bare et par hundre kroner. Jeg husker ikke hva varen var, men den kom aldri og var aldri heller ment å komme. Selskapet tilbød i stedet refusjon på utbetalingskort som måtte ekspederes i bank eller på posten. Avsenderen hadde et såpass "delikat" navn at få av de sjekkene noen gang ble hevet.

Folk investerer gjerne i sin stolthet, og om de står i fare for å tape investerer de gjerne mer om de tror det kan vinnes. Dette er en helt naturlig mekanisme i oss alle. Og jeg tror jeg har en ide om hvorfor. For at et menneske skal gidde å forfølge en ide må de tro på at den har en verdi. De må tro på at de har vært kloke som har kommet på dette, og de må tro på at alt de har antatt for at ideen skal virke er sant. Uten denne egenskapen har vi ingen drivkraft for å gripe tak i en ide og jobbe med den for å sjekke hva utfallet kan bli. Menneskeheten kunne ikke utviklet noe som helst uten at vi låser oss til det vi tror på. Vi kan faktisk ikke både være kreative og 100% pragmatiske samtidig for da kommer vi ikke et skritt videre.

Selvsagt hadde for eksempel de som utviklet den første høyttalerdriveren en ide om hvordan de underliggende mekanismene virket. Det var ikke veldig mye som var overlatt til de totale tilfeldighetene der. Både Bell, som patenterte den første audiotransduceren, og Kellogg og Rice, som 49 år senere utviklet den elektrodynamiske transduceren i 1925 hadde seriøst peiling på hva de holdt på med. Allikevel må det ha ligget en idespire bak der en plass som på ett tidspunkt var så tynn at man måtte tro på den for å ivre etter å finne de løsningene som senere viste seg å være det som skulle til for å få det til å virke.

Så selv om vi noen ganger diskuterer så busta fyker så skyldes det en egenskap som gjør mennesket i stand til å utvikle noe som helst av verdi for menneskeheten. Samtidig er det en grunn til at mennesker som kan et fag er de som også får til å skape de avgjørende teknologiene som bringer oss videre, for tro utgjør en svært liten del av dette. Det er også en fase der man må tro på noe, som leder til en fase der man faktisk vet. Slik er det med målinger, det er ikke en tro, men vi vet. Ikke glem at Den Norske Opera er så bra som den er, ikke på grunn av noen som er selverklærte lyttere, men på grunn av målinger, beregninger og hardcore matematikk.
    kan du gi dette ut på lydbok

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det like før vi er inne på strømrensing og Ymir kommer med et innlegg på 4 sider.. hva var det tråden het igjen?

49944CFA-4A49-46EE-9807-A97C30382870.jpeg

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    Mener du damen, slangen eller Hifi eller snake-oil ? ;) Om det er Hifi så er det fint om du kan linke til målingene her.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    alt kan måles.
    for meg holder det å måle med mine slike:
    Problemer er at mye av det som høres ikke eksisterer i virkeligheten , så for å skille realitet fra sensorisk illusjon er måling en grei måte å bevise at endringer er der. At du velger å se bortifr dette gjør deg utsatt for snakeoil produkter og sjarlataner, men det er jo opp til deg å velge å bruke penger der du velger å tro det har noe å si.

L

larsmartin

Gjest
    Problemer er at mye av det som høres ikke eksisterer i virkeligheten , så for å skille realitet fra sensorisk illusjon er måling en grei måte å bevise at endringer er der. At du velger å se bortifr dette gjør deg utsatt for snakeoil produkter og sjarlataner, men det er jo opp til deg å velge å bruke penger det du velger å tro det har noe å si.
    Med andre ord driter du i kvalitet, dybde og bredde på lyttebilde? Det kan ikke måles så det er samma f… hvordan du oppfatter det? Lykke til! 👍

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    Nå snakket vi om strømrens og kabler, effekten av det måles meget enkelt på utgangen av komponentene. Rom og høyttaler og lydbilde dannes nettop der i høyttaler og rom, å måle den opplevelsen er noe helt annet, det kan vi være enige i.
    Men er det som kommer ut av forsterker rent og riktig teknisk gjengitt er forutsetning oppfylt for riktig lydbilde dybe og det der, alt er på plass.

Sist redigert:
    2

2xJ

Gjest
    Ikke har jeg akademisk gud (tror ikke på noen gud heller)
    Ikke er jeg særs teknisk av meg heller, men jeg forstår allikevel hel der.

Det du kaller språk kaller jeg vrøvl LM

L

larsmartin

Gjest
    Ikke har jeg akademisk gud (tror ikke på noen gud heller)
    Ikke er jeg særs teknisk av meg heller, men jeg forstår allikevel hel der.

Det du kaller språk kaller jeg vrøvl LM
    Så bra!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn