Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Verdt å merke er at det gjelder : Euro 5 diesel engines manufactured from 2008 to 2011

    Ingen unnskyldning for juks. Men de Euro 6 BlueAD motorene som er levert i ganske mange år er nå fortsatt svært rene. I motsetning til de fleste dieseler levert av VW helt frem til nyere tid.

    En utdypende artikkel her: Mercedes-Benz to Recall More Vehicles Using Cheat Devices (motorward.com)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    ID Buzz er søt. Enyaq er mer "down to earth". Jeg stoler ikke helt på VW, men Škoda har jeg tro på - det er den beste delen av VAG-konsernet for privatbiler tror jeg.

    Av de 2 er jo Buzz den mest ikoniske som får folk til å smile når de ser den.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    ID Buzz er søt. Enyaq er mer "down to earth". Jeg stoler ikke helt på VW, men Škoda har jeg tro på - det er den beste delen av VAG-konsernet for privatbiler tror jeg.

    Av de 2 er jo Buzz den mest ikoniske som får folk til å smile når de ser den.

    Interiøret i Enyaq er bedre enn det i ID4/5. Prøvekjørte ID5 her om dagen. Fin å kjøre med veldig gode seter, men inreriøret er kjipt med små instrumenter foran rattet; denne bilen trenger head-up display.
    De bør få lengre rekkevidde på ID Buzz + firehjulstrekk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Interiøret i Enyaq er bedre enn det i ID4/5. Prøvekjørte ID5 her om dagen. Fin å kjøre med veldig gode seter, men inreriøret er kjipt med små instrumenter foran rattet; denne bilen trenger head-up display.
    De bør få lengre rekkevidde på ID Buzz + firehjulstrekk.
    Enyaq uten hud er ikke bra, da er id4 sin rattmonterte løsning overlegen. Id4/5 er også romsligere fremme mellom setene.

    Synd med kapasitive knapper, der vinner skoda.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor ikke en Q4? Synes den ser penere ut enn søsknene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvorfor ikke en Q4? Synes den ser penere ut enn søsknene.
    Enig, men mye dyrere når utstyrslisten er gjennomgått. Alle tre er dog veldig romslige og store biler med det meste man trenger.

    Blir dog ikke helt vant med kantene på bakskjermene...
    1660974539765.png
     
    Sist redigert av en moderator:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke en Q4? Synes den ser penere ut enn søsknene.

    Q4 har det fæleste interiøret i noen Audi noensinne. Helt grusomt å se på. Helt uaktuell bil. Vil egentlig ikke ha SUV. Nå kommer Mercedes med EQE med relativt fornuftig pris (under 600 000kr) og rekkevidde over 60mil. Gudene vet hva leveringstiden er.
    Jeg vurderer en VW Arteon Shooting Brake hybrid. Vi får se.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig uttalelse fra Møller:

    – Det er ikke behov for ladbare hybrider når vi ser dagens utvalg elbiler på tvers av alle merker. Elbilene er store nok, effektive nok og tilgjengelige nok til at de ladbare hybrid-modellene er overflødige, sa Hekneby,


    Det er ett års leveringstid på VW elbiler. Kan dette utsagnet ses i lys av at de har sluttet å importere VW ladehybrider slik som Pasat og Arteon?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.012
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo helt sant. Hybrider, ladbare eller ikke, var bare et overgangsfenomen. Hvorfor drasse rundt på en hel fossil drivlinje du ikke behøver? Man får bare alle komplikasjoner fra både fossilt og elektrisk. Bruk heller plassen til en litt større batteripakke pluss rom for passasjerer og bagasje.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Merkelig uttalelse fra Møller:

    – Det er ikke behov for ladbare hybrider når vi ser dagens utvalg elbiler på tvers av alle merker. Elbilene er store nok, effektive nok og tilgjengelige nok til at de ladbare hybrid-modellene er overflødige, sa Hekneby,


    Det er ett års leveringstid på VW elbiler. Kan dette utsagnet ses i lys av at de har sluttet å importere VW ladehybrider slik som Pasat og Arteon?
    Jeg forstod på den lokale VW-forhandleren som at ID.4 og 5 var det eneste de solgte nå. Ikke interesse for annet. Kjenner flere eiere av slike, meget fornøyde.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    11.867
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjører en ID.5 GTX for tiden (lånebil da den andre er på verksted). Helt grei bil men ikke noe spesielt.
    Designmessig fra siden og bakfra (ikke forfra) synes jeg den er ganske kul.
    En 08 modell Audi A4 TDI (original EA189 motor) gjør også jobben helt supert :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke etterspørsel hos VW etter annet enn elbiler nå. Hvorfor da ikke score noen ekstrapoeng og si at "vi går foran og vil bare selge elbiler framover"? Det er jo det de gjør uansett.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo helt sant. Hybrider, ladbare eller ikke, var bare et overgangsfenomen. Hvorfor drasse rundt på en hel fossil drivlinje du ikke behøver? Man får bare alle komplikasjoner fra både fossilt og elektrisk. Bruk heller plassen til en litt større batteripakke pluss rom for passasjerer og bagasje.
    Men man kan jo ikke levere elbiler. Dessuten har VAG sine elbiler for liten rekkevidde. Ladehybrider gir deg elbilens fordeler på kortere turer og fossilbilens i praksis uendelige rekkevidde (med få minutters stopp for fylling) på lengre turer. Ladehybrid blir dermed et alternativt til diesel pga av lavere avgifter; gjerne over 100 000kr lavere for en mellomklassebil. Ellers hadde jeg valgt en diesel, men den blir gjerne over 100 000kr dyrere enn hybridvarianten.
    Jeg sjekket med forhandleren om ID 4/5; ett års leveringstid. Kia EV6: 12 - 14 måneder leveringstid.
    Kan legge til at svært få elbiler, om noen, har noe særlig appell til meg som bil. Får ikke akkurat lyst til å kjøpe dem. Dessuten liker jeg ikke SUV, og det er tilsynelatende det eneste man får kjøpt.
    Ellers mistenker jeg at "folk ikke etterspør" hos Møller like mye skyldes at de har bergrenset utvalget og valgmulighetene blant modellene de siste 5-6 åra. F.eks konfigurerte jeg en A6 Avant 40TDI Quattro, men her skulle de ha 89 000kr for skinnsetene pga av diverse tvangskombinasjoner. Konfigurerer du samme bil i Tyskland får du kjøpt skinnsetene for 22 000kr. Audi A5 forsvant forøvrig fra Norge for flere år siden. A6 og A4 sedan + VW Arteon like så. I 1992 kjøpte jeg en ny Audi som kun solgte i ett eksemplar i Norge første halvår (tror ikke de solgte noen i andre halvår). Dengang solgte de biler få etterspurte.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Vi funderte lenge og vel da fruens leasing av Mazda CX-5 gikk ut her i sommer. En ladehybrid, CX-60, som i og for seg er noe større enn
    den bilen hun hadde ville koste drøyt 400.000,- mere enn å kjøpe ut leasingbilen. Grunnen til at det ville bli så dyrt var dels at mye av det utstyret som var standard i den gamle bilen viste seg å være ekstrautstyr i den større. Men når man først her blitt vant til kamera rund baut
    regnet vi med at det ville føles dumt å ikke ha det i en nyere bil. Så da ble det etter en totalvurdering bestemt a vi kjøpte den bilen vi kjente og som vi visste er rustfri selv om den har 2,5 liter bensinmotor.
    VAG var ikke spesiellt aktuellt da tilliten til konsernet er borte og den lokale VW forhandleren ikke er spesiellt populær hos fruen etter en tid med Passat. Vi kunne reelt ha klart oss med en liten el bil som handlevogn og til fra jobb for husvaranen, men da måtte vi basert oss på en snart 13 år gammel Skoda på langturer. Og 13 år er dog 13 år, selv om den er rustfri og ellers virker greit nok. Det er bare så dumt å risikere problemer når man er langt hjemmefra.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Her i byen/distriktet legger VW forhandleren ned salget av VW etter over 60år. De selger ikke biler fordi bilene har hatt lang leveringstid og fordi VW ikke tilbyr/selger biler kundene her etterspør. "Ingen" vil ha bakhjulsdrevne elbiler med kort rekkevidde. Firehjulstrekk og stort batteri lar vente på seg (når ID4 omsider kom med firehjulstrekk kjøpte de som ville ha den en bruktimportert en - gjerne til overpris - i stedet for å vente ett år på ny bil). Da drar kundene andre steder.
    VW forhandleren sa at det trolig bare er et tidsspørsmål når salget legges ned i nabodistriktet også....
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.949
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Og på toppen av dette blir VW og tyskerne sterkt truet markedsmessig av kinesiske og andre produsenter,
    Å selge dyre biler med spesifikasjoner kundene ikke vil ha med uakseptabelt lange ventetide må jo få konsekvenser .

    Rart VW ikke har snudd skuta tidligere .
    Hadde Toyota laget skikkelige elbiler isteden for hybrider med 50m rekkevidde og uaktuelle hydrogenbiler tipper jeg VW gruppen hadde vært i enda større problemer .

    Om ikke tyskerne klarer å snu skuta får det konsekvenser for hele Europa om Kina dominerer bilproduksjon også. Mitt bidrag blir å IKKE kjøpe kinesisk bil , uansett .
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.210
    Antall liker
    9.771
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er jo med veldig stor batteripakke blir vekten på bilen så stor att det kommer til å bli for tungt.
    Helt til de finner en bedre teknologi på batterier.
    Tesla 3 4x4 er jo så tung att sitter det 5 mann i bilen er den overvekt 75x5= 375. Nyttelast er 343kg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Og det ser ut til at mange fler blir bilsyke i en elbil. Årsakene kan være:

    "Det er den voldsomme akselerasjonen og de unaturlige bevegelsene som vi ikke har opplevd tidligere. Det er måten man bremser på ved regenerering, som også er en ny bevegelse. Det er den manglende lyden. Og så er det all informasjonen som kommer fra skjermene, som tar oppmerksomheten."

    Jeg må si at jeg ikke har merket noe. Den voldsomme aksellerasjonen bruker jeg ikke (stort sett, kun ved fletting inn på motorvei og en sjelden gang ved behov under en forbikjøring). Min bil har ganske hard fjæring (slik jeg liker det) og den krenger mindre enn noen ICE-bil jeg noen gang har hatt i svinger. Bremsing ved regenerering er slik jeg alltid har kjørt med å la motoren bremse. Manglende lyd er bare positivt (men kunstig motorlyd kan man jo slå på hvis man vil), og informasjon på skjerm bruker jeg ikke (den er enten slått av eller viser bare hva som spilles på anlegget i bilen). Navigasjon bruker jeg jo innimellom, men kjøreinformasjon og navigasjon vises jo på HUD, så jeg behøver ikke bruke skjermen til det.

    Det hele koker ned til kjørestil og fornuftig design av interiør (ingen stor skjerm som brukes til å styre alt).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Problemet er jo med veldig stor batteripakke blir vekten på bilen så stor att det kommer til å bli for tungt.
    Helt til de finner en bedre teknologi på batterier.
    Tesla 3 4x4 er jo så tung att sitter det 5 mann i bilen er den overvekt 75x5= 375. Nyttelast er 343kg
    Ja, vekten på batteripakken er et problem. Man klager det på at rekkevidden er for kort og bilen for tung og "hvorfor har den ikke større batteripakke?" - jo fordi det vil gjøre bilen enda tyngre!
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.678
    Antall liker
    2.540
    Sted
    Bergen
    Elbil økonomi i nasjons perspektiv
    - Norge, til nå, liten eller ingen industriell avhengighet som gjør at arbeidsplasser står i fare ved skifte fra fossil til elektrisk
    - Norske markedet går nå, såvidt jeg forstår, saktere. Det skyldes vel at folk sparer penger, det tar seg vel opp (og tilgang på brukte elbiler stiger, med fallende priser for nytt og gammelt?)
    - andre land i Europa har bilfabrikker som er store økonomiske ringvirkninger i nærområdet og for nasjonen
    - elbiler er dyrere å produsere
    - økende og fri import av enda billigere elbiler fra kina
    - dyrtid i Europa også

    Ikke rart politikerne sliter med å få dette til å gå opp
    Legg til høyrekreftenes fremvekst i Europa og man nærmer seg en perfekt storm

    (Ford Fiesta fabrikk i Spania slutter med Fiesta produksjon og starter med elbil, tipper nye produksjonslinjer som er mer eller mindre helt automatisert = behov for mindre arbeidskraft = økonomisk nedgang i området; hvorfor kjøper ikke folk elbil..)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.548
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    Er i Alicante og Benidorm for tiden, nesten ingen elbiler å se trass i at landet jo må være vanvittig egnet for solceller...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.210
    Antall liker
    9.771
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er i Alicante og Benidorm for tiden, nesten ingen elbiler å se trass i at landet jo må være vanvittig egnet for solceller...
    Solceller nord for Trodheim er tingen.
    Idioter som styrer dette landet. Norge er fullstendig på jorde.
    Nå er det vel ikke sagt att det er der vi skal ha det, men Norge einer seg ikke til annet en vannkraft.... Ferdig...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.678
    Antall liker
    2.540
    Sted
    Bergen
    Unnskyld, litt OT ift trådens tittel, men likefullt litt relevant
    I Spania er prisene på elbil høy
    Det selges mye mindre biler en vanlig, da vil sjølsagt elbilene falle mer ht grunnet pris
    Spanjolene er konservativ, samme type diskusjon som i Norge mht apper/betaling, rekkevidde, kvalitet ++
    Meget dårlig utbygd lade infrastruktur

    Men flere byer med nullutslipp soner så der slipper man ikke inn med diesel og bensin, med mindre man betaler og da er alt greit.
    Hvor mange nullutslippsoner må man innom før man har tjent inn kostnaden med innkjøp av elbilen vs beholde dieseldyret…

    legg til at i Spania kan det se ut som at interessen for alltid nybil er mye mindre en i Norge. Bare se på de lokale som ofte kjører ganske så gamle biler. Usikker på spansk snittalder på biler..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Solceller nord for Trodheim er tingen.
    Idioter som styrer dette landet. Norge er fullstendig på jorde.
    Nå er det vel ikke sagt att det er der vi skal ha det, men Norge einer seg ikke til annet en vannkraft.... Ferdig...
    Spania har underskudd på elproduksjon, bl.a. på grunn av omfattende tørke, og elektrisiteten er veldig dyr, sett med spanske øyne.

    Screenshot 2024-09-07 at 11.46.48.png
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.678
    Antall liker
    2.540
    Sted
    Bergen
    Og variabel nettkvalitet, ofte flere strømutfall om natten sommerstid..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn