Valentino
J. Brünnhilde
De må huske at ekstra pitotrør med tilliggende elektronikk er Aufpreis og at det kan være smart å velge en maskin passasjerene tør å fly med. Kanskje Boeing endrer navnet på maskinen? 737 FLAX?
Hva skal de gjøre nå når vi IKKE har helikoptre lengre?EXIT NH 90: Da er avgjørelsen tatt. Bra. Men det svir. Da må erstatning finnes. Men det er et krav man ikke kommer utenom og det er den "dukkestua" av en hangar på våre fregatter. Den er akkurat stor nok for NH90 !
Helikopterskandalen: Forsvarsdepartementet sier opp milliardkontrakt (msn.com)
Dr.E
Interessant hvordan slike situasjoner kan oppstå gjentatte ganger i forsvarssammenheng (ikke bare her i Norge, men flere andre steder også), i sivil luftfart ville dette blitt håndtert umiddelbart. Ref. motorproblemer på Rolls Royce motorer til Boeing 787. Energien som legges inn i å løse problemene, kombinert med erstatning for tapt drift etc., ser ut til å være i en annen klasse.Hva skal de gjøre nå når vi IKKE har helikoptre lengre?
Så vidt jeg skjønner er N90 satt på bakken fra i dag, og den gjengen som ikke har klart å få på plassen en løsning i løpet av 20 år, har vel neppe et ess oppe i ermet?
Den nye overvåkningsflyene, P8A, står jo også på bakken, selv om de første ble levert i fjor!
Da de bygde dobbeltspor videre syd for Drammen, så ble det stående ubrukt et år fordi de ikke hadde bestilt "datamaskinen" som skulle styre signalene...Interessant hvordan slike situasjoner kan oppstå gjentatte ganger i forsvarssammenheng (ikke bare her i Norge, men flere andre steder også), i sivil luftfart ville dette blitt håndtert umiddelbart. Ref. motorproblemer på Rolls Royce motorer til Boeing 787. Energien som legges inn i å løse problemene, kombinert med erstatning for tapt drift etc., ser ut til å være i en annen klasse.
Første P8 ble overlevert til AS Norge sist november, men kom ikke til Norge før i februar i år.... Nr-2 kom til Norge for en knapp måned siden...Den nye overvåkningsflyene, P8A, står jo også på bakken, selv om de første ble levert i fjor!
Årsakene til at en del kjemikalier spesifikt til fly er vanskelige å importere, er å finne i EU's regelverk for kjemikalier (REACH-regelverket). Dette regelverket setter klare grenser for enkelte stoffer, som man kan finne blant annet i smøremidler. Når Boeing velger å nevne varemerke og type i sin vedlikeholdsmanual, får land i EU et problem så snart akkurat dette produktet ikke slipper igjennom REACH, grunnet innhold av forbudte komponenter.Første P8 ble overlevert til AS Norge sist november, men kom ikke til Norge før i februar i år.... Nr-2 kom til Norge for en knapp måned siden...
"Noen" hadde "glemt" å sikre at man hadde tilgjengelige bl.a riktige smøremidler til flyene, da det er en del restriksjoner på export av amerikasnke smøremidler som visstnok bare produseres og leveres til USAF....
Flyene har fortsatt kun en plasthangar tilgjengelig, og det er fortsatt usikkert om den planlagte hangaren kan oppføres som planlagt pga turbulensproblemer...
Det hadde vel vært naturlig at som en del av kontrakten at leverandør var forpliktet til å klarere slike ting slik at det er tilgjengelig.Årsakene til at en del kjemikalier spesifikt til fly er vanskelige å importere, er å finne i EU's regelverk for kjemikalier (REACH-regelverket). Dette regelverket setter klare grenser for enkelte stoffer, som man kan finne blant annet i smøremidler. Når Boeing velger å nevne varemerke og type i sin vedlikeholdsmanual, får land i EU et problem så snart akkurat dette produktet ikke slipper igjennom REACH, grunnet innhold av forbudte komponenter.
Det er et helv**e å få godkjent slike stoffer, eller få tak i noen hos flyprodusenten som kan godkjenne et alternativt produkt. Så det er nok ingen som har glemt noe her, men det er virkelig en jungel som må forseres for å løse problemet. Og det nevnte problemet oppdages som oftest ikke før man begynner å bestille forbruksmateriell i henhold til Maintenance Manual. Mest sannsynlig finnes alternativer som f.eks. benyttes til Boeing 737, men disse er da åpenbart ikke nevnt i de militære håndbøker, og de nevnte alternativene må på plass før man kan benytte maskinene.
(Jeg har inntil for relativt kort tid siden jobbet med leveranser av forbruksmateriell til luftfarten, og kjent disse utfordringene på kroppen. Det er ekstremt rigide prosesser, og IKKE en lett match).
Skal ikke påberope meg særlig kompetanse på feltet, men det har blitt meg fortalt at en sentral årsak til at en del slike anskaffelser går år helvete og/eller blir veldig dyre er at ting spekkes ihel fra ulike interessenter og så ender man til slutt opp med å bestille noe som ikke finnes og som krever et lass av spesialtilpasning. Det var i sin tid svært vanskelig å kjøpe en ny politibil også, om en på en langt mindre skala enn denne helikopterfadesen.Så vidt jeg skjønner er N90 satt på bakken fra i dag, og den gjengen som ikke har klart å få på plassen en løsning i løpet av 20 år, har vel neppe et ess oppe i ermet?
Jeg har vært med i diverse innkjøpsprosesser. Ikke av denne størrelsesorden, men jeg kjenner godt igjen det du beskriver. Det er alltid noen som skal ha en hammer som også kan sage for å si det på den måten. Enkelte systemer kan selvsagt kombineres, men det kan lett bli et makkverk som ikke kan brukes til noe.Skal ikke påberope meg særlig kompetanse på feltet, men det har blitt meg fortalt at en sentral årsak til at en del slike anskaffelser går år helvete og/eller blir veldig dyre er at ting spekkes ihel fra ulike interessenter og så ender man til slutt opp med å bestille noe som ikke finnes og som krever et lass av spesialtilpasning. Det var i sin tid svært vanskelig å kjøpe en ny politibil også, om en på en langt mindre skala enn denne helikopterfadesen.
Siden det flyr mengder av helikoptere over alt i hele verden (den amerikanske hæren, som i praksis omtrent kun har helikoptere er vissstnok verdens 7. største luftvåpen. (Nr. 1 og 2 er hhv det amerikanske luftforsvaret og den amerikanske marinen) skulle man tro at det faktisk var mulig å skaffe noe som er velutprøvd og fungerer. Kjøp av redningshelikoptere i Norge er også en historie for seg så nasjonen har åpenbart en del å gå på når det kommer til innkjøp av helikoptere uansett formål.
Nope. Dette problemet gjelder over hele Europa, grunnen er at amerikanske produsenter i prinsippet ikke bryr seg nevneverdig om EU's regelverk på innholdet i merkevarekjemikalier. De har funnet ett (eller i noen tilfeller flere) produkter de pålegger vedlikeholdsorganisasjonen å benytte, og dersom det ikke aksepteres av EU's regelverk (REACH), so be it, da er det opp til kjøper å løse problemet.Det hadde vel vært naturlig at som en del av kontrakten at leverandør var forpliktet til å klarere slike ting slik at det er tilgjengelig.
Vil tro at vedlikehold, deler og andre driftrelaterte ting er sentrale spørsmål man avklarer og kontraktfester før det handles fly for miliarder.
Det skjønner jeg uten problem.Nope. Dette problemet gjelder over hele Europa, grunnen er at amerikanske produsenter i prinsippet ikke bryr seg nevneverdig om EU's regelverk på innholdet i merkevarekjemikalier. De har funnet ett (eller i noen tilfeller flere) produkter de pålegger vedlikeholdsorganisasjonen å benytte, og dersom det ikke aksepteres av EU's regelverk (REACH), so be it, da er det opp til kjøper å løse problemet.
Har selv lagt ned anseelig antall timer uten særlige resultater på slike problemer. Og som nevnt oppdages normalt sett ikke problemet før du behøver produktet.
Ett konkret eksempel:
I forbindelse med festemidler, anbefalte helikopterprodusenten et spesifikt produkt, men problemet var at det heter noe annet i Europa. Det er samme produkt, men det har et annet navn. Det er mulig å kjøpe produktet på Clas Ohlson, men da oppstår to problemer: 1. Feil navn, og ingen ville lage en skriftlig erklæring på at produktet med to forskjellige navn er identiske. 2. Sporbarhet er essensielt, så det må utstedes eget sertifikat for produktet, med batchnummer og garanti på opphav og shelf life. Sånt gjør ikke Clas Ohlson.
Over en periode var produktet med rett navn utsolgt fra amerikanske luftfartsleverandører, og dermed var det ikke mulig å få tak i det, selv om hyllene til Clas'ern bugnet, og hele Europa hadde flust av det, men altså med feil navn.
De løser det jo.Det skjønner jeg uten problem.
Det jeg ikke forstår er at de som forhandler kontrakten ikke sikrer at nødvendige deler, verktøy, smøremidler, kjemikalier you name it er tilgjengelig.
Hva skal du med fly til milliarder hvis de blir stående på bakken fordi ett eller annet produkt ikke kan kjøpes/skaffes.
Dette er helt fantastisk og et fint eksempel på at ting som tilsynelatende er veldig enkelt kan være svært så komplisert i virkeligheten.Ett konkret eksempel:
I forbindelse med festemidler, anbefalte helikopterprodusenten et spesifikt produkt, men problemet var at det heter noe annet i Europa. Det er samme produkt, men det har et annet navn. Det er mulig å kjøpe produktet på Clas Ohlson, men da oppstår to problemer: 1. Feil navn, og ingen ville lage en skriftlig erklæring på at produktet med to forskjellige navn er identiske. 2. Sporbarhet er essensielt, så det må utstedes eget sertifikat for produktet, med batchnummer og garanti på opphav og shelf life. Sånt gjør ikke Clas Ohlson.
Over en periode var produktet med rett navn utsolgt fra amerikanske luftfartsleverandører, og dermed var det ikke mulig å få tak i det, selv om hyllene til Clas'ern bugnet, og hele Europa hadde flust av det, men altså med feil navn.
Jeg er veldig glad for at man innen luftfart, militær eller sivil holder seg til boka. En eller annen mr. fixit som kommer på en løsning... . Not. Det får heller ta sin tid. Jeg kjenner godt til lignende prosesser som Rognlien beskriver.Dette er helt fantastisk og et fint eksempel på at ting som tilsynelatende er veldig enkelt kan være svært så komplisert i virkeligheten.
men i følge kommentarfeltet i VG eller ymse polpulistiske politikere så er alt mulig kjempeenkelt. Det er det ytterst sjelden.Jeg er veldig glad for at man innen luftfart, militær eller sivil holder seg til boka. En eller annen mr. fixit som kommer på en løsning... . Not. Det får heller ta sin tid. Jeg kjenner godt til lignende prosesser som Rognlien beskriver.
Et problem her er at "Noen" vil bli støtt og fornærmet ( nesten krenket, men ikke helt der ) hvis en eller annen fra "gølvet" kommer med en enkel løsning. Man kan da virkelig ikke ha det slik at folk uten mastergrad kan foreslå løsninger og forbvente at de blir brukt!Da de bygde dobbeltspor videre syd for Drammen, så ble det stående ubrukt et år fordi de ikke hadde bestilt "datamaskinen" som skulle styre signalene...
Dersom hele verden var utsolgt datamaskiner så kunne de parkert ei brakke med en mann (av valgfritt kjønn) med rødt og grønt flagg som slapp togene inn på enkeltsporet.
I stedet lot de en investering på 1000 millioner eller noe slikt stå og ruste et år.
Det mangler folk med ansvarsfølelse, praktisk innsikt og interesse for å løse problemer.
Ser at Flaggkommandør (Pensj.) Jacop Børresemen, fornuftig mann, uttaler seg om dette, han nevner Seahawk som et alternativ. NOT. Fregatthangarene....EXIT NH 90: Da er avgjørelsen tatt. Bra. Men det svir. Da må erstatning finnes. Men det er et krav man ikke kommer utenom og det er den "dukkestua" av en hangar på våre fregatter. Den er akkurat stor nok for NH90 !
Helikopterskandalen: Forsvarsdepartementet sier opp milliardkontrakt (msn.com)
Dr.E
Om du tror dette er ille i Norge, prøv (stort sett) alle andre land i verden. Start gjerne i Sverige.Et problem her er at "Noen" vil bli støtt og fornærmet ( nesten krenket, men ikke helt der ) hvis en eller annen fra "gølvet" kommer med en enkel løsning. Man kan da virkelig ikke ha det slik at folk uten mastergrad kan foreslå løsninger og forbvente at de blir brukt!
Uansett minner det meg på en ting jeg alltid har funnet dypt fascinerende, tidsperspektivet.The perfect vintage #aviation photo does not exis—.
Vis vedlegget 825556
Jeg vet!Om du tror dette er ille i Norge, prøv (stort sett) alle andre land i verden. Start gjerne i Sverige.
Hvafforno? 737 MAX har da ikke et fullt "fly-by-wire"-system, det er bygget statisk og dynamisk stabilt. Trimmes flyet korrekt, vil det oppføre seg forutsigbart. Rett nok finnes en god del automatiserte flight control systems; autopilot, yaw damper, speed trim system, Mach trim system, og det mye omtalte MCAS, men flyet er ikke avhengig av disse systemene for å kunne manøvreres på fornuftig vis, det er hjelpesystemer for å ta workload fra besetningen. Skulle like å høre om hva som forårsaket en situasjon der piloten måtte benytte seg av "Mayday", det er temmelig drastiske greier.En United Airlines-pilot varslet mayday etter at systemet som kontrollerer flyets stabilitet og høyde sluttet å fungere.
Er det noen i det hele tatt som kan gjøre stort uten fungerende internet?Er vi i ferd med å få en generasjon piloter som ikke kan fly uten en fungerende iPhone???
Betviles sterkt. De får såpass med simulatortrening og brush-up, at erklærer de "Mayday", så er det noe helt annet enn at autopiloten kopler ut. Problemet er at uansett hvordan jeg søker, finner jeg ikke spor av den rapporten som skule følge en slik incident.Nei, det lurer jeg oft på.. hvordan fikk vi gjort jobben før Internett?? Poenget mitt var selvsagt om vi er i ferd med å få en genreasjon piloter som er så avhengig av at samtlige støttesystemer - les støttesystemer, - at de ikke lenger kan/vil/tør fly uten både belte, bukseseler og mer til..??
Finnes ingenting som peker i retning av at vingene har blitt mindre fleksible eller dårligere konstruert, snarere tvert om. Videre benyttes samtlige ulykker og hendelser til å forbedre rutiner og prosedyrer, eller selve flyet og dets systemer, dersom det skulle være medvirkende til det som har hendt.Jeg synes du er inne på noe Aurora, det har vært stor utvikling og endring på bårde godt og vondt innen alle felt rundt luftfarten. Piloter inkludert.
Jeg mistenker også at dagens vinger ikke har den samme mekaniske sympati. Det er klart det ikke behøves i samme grad med dagens avanserte maskiner, men når det da er full distress...
Har fortsatt friskt i minne leksjonen jeg fikk i Fornebu dagene av en sensor og tidliger F-104 pilot på hvordan man skulle ta kontroll på en maskin under nødsituasjon.
Piloter SKAL følge prosedyrene, men..?
Sorry, ble litt kryptisk det der....Håkon, «vingene» = pilotene i dette tilfellet
Jeg lurer altså på om dagens piloters mekaniske sympati med flymaskinen, vs.tidliger piloter som fløy mer med «enden» og følelsen generelt enn dagens vinger(piloter)
Helt klart. Noe bare må fungere på instinktnivå.Nei, det lurer jeg oft på.. hvordan fikk vi gjort jobben før Internett?? Poenget mitt var selvsagt om vi er i ferd med å få en genreasjon piloter som er så avhengig av at samtlige støttesystemer - les støttesystemer, - at de ikke lenger kan/vil/tør fly uten både belte, bukseseler og mer til..??
Jeg har finkjemmet NTSB og FAA, og ikke funnet noe som helst om farlige situasjoner utløst av flyets automatikk, etter at MAX ble released for flight.Borde väl komma med ett innspel här, men är på ferie så får vänta med det till andan faller på. Är också intresserad i dessa rapporterna. Har inte hört något på jobb angående MAX så antingen är det inte sänt ut bulletiner eller AD eller så har jag inte fått det med mig då jag för tillfället inte flyger MAX.
I den orginala artikelen från Australiska ABC står det «United Airlines pilot declared a mayday after the system controlling the pitch and altitude of the plane started malfunctioning.» som blir översatt till «En United Airlines-pilot varslet mayday etter at systemet som kontrollerer flyets stabilitet og høyde sluttet å fungere.» I min värld är det skillnad på started malfunctioning och sluttet å fungere.
När det kommer till skills och handflygning bland dagens kommersiella piloter är det till dels stora kulturella olikheter bland europeiska flygbolag. I skandinavien inte bara uppmuntras piloter till att handflyga så ofta vi kan, men det är också sett på som önskvärt av bolagen (och av oss piloter som sätter stolthet i att kunna hantverket så bra som möjligt). Du skall inte längre än till vissa bolag i UK/Irland och andra östabolag för det är fy-fy.
Ja, märkligt, men inte helt oväntat när VG översätter en utländsk artikel, som ju stort sett är lika intetsägande och mangelfull. Ingen hänvisning till dessa rapporter de skriver om och det lilla som står ger ingen mening.Jeg har finkjemmet NTSB og FAA, og ikke funnet noe som helst om farlige situasjoner utløst av flyets automatikk, etter at MAX ble released for flight.
Og hvilket system kan de tenkes å beskrive med "the system controlling pitch and altitude"? For meg høres det ut som feilfunksjon på enten Mach trim eller Speed trim, men det ville jo være mer enn merkelig om noen av de systemene skulle skape et behov for en "Mayday"-melding. Det er begrenset hvor mye en av disse kan overta kontroll.
Alternativt snakker vi om selve Autopilot-systemet, men bevare meg vel, dersom det disconnecter, finnes det fortsatt et par styreorganer rett foran øynene på begge pilotene.