Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Det er eit godt spørsmål. Motsatsen: Må bilen kunne gjera alt? Kan ein tenkja seg andre løysingar i ein del tilfelle?

    Personleg/anekdotisk: Vi kjøpte brukt Multivan T5 for seks år sidan. Kort sagt, eit retteleg pengesluk, både når det gjeld nedbetaling av lån, drivstoffutgifter og ikkje minst service/reperasjonskostnader. Alle problema med den bilen skal verta eit eige kapittel i sjølvbiografien min. Glimrande bil til ferie og langtur. Flott når vener og kjende treng hjelp til å flytta.

    Etter at vi kjøpte ein brukt Leaf (igjen: mk I/30kWh, billig sak), ser vi at den dekkjer det aller meste av behovet. Heilt grei rekkjevidde til dagleg bruk, og på ingen måte eit pengesluk. Litt lite moro på ferie (og umogleg om alle ungane skal med), men med ein 1,5-åring er det ikkje gøy å reisa langt, uansett. Ikkje noko særleg til bil på vinterføre.

    Tankeeksperiment: Dersom vi hadde stått i 2016 og kunne valt på nytt om vi ville låna ein halv million og planleggja 75k i årlege utgifter for å ha tilgang til den Multivan-en dei gongane den faktisk er nyttig å ha, så er eg ikkje sikker på om vi hadde gjort det. Leigebil, heimkøyring og kollektivtransport kunne løyst mange av problema.
    Får det ikke plass i bilen, så får det plass i hengeren, får det ikke plass i hengeren så får det oftest plass i en lastebil.

    Personlig så trengs det ikke så veldig stor plass for min del, jeg synes nordmenn har mye større biler enn det de egentlig trenger i utgangspunktet og pakker den også for full deretter med dritt de egentlig ikke trenger når de er på ferie eller liten helgetur.

    Jeg bor i en enebolig, etter vi flyttet hit så skaffet jeg meg henger og det er et must. Det er utrolig hvor mye man trenger, og ikke trenger (turer til skroten).
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Den tiden du får kjøpt en EU godkjent og velfungerende bil for 5-20K er forbi. Jeg sjekka finn for et par måneder siden, og det var bare reparasjonsobjekter å få til den prisen. Jeg har en gammel A6 stående til pynt i hagen med 536 000km på telleren (har ikke hjerte til å skrote den). Da er det bedre å bruke 20k på den og selge min nåværende bruksbil med pågående motorhavari (men fremdeles kjørbar) - den er verdt ca 185 000kr og hadde noen bydd meg 90 000kr for den hadde jeg solgt..........
    Hadde jeg skulle kjøpt ny og/eller dyr bil nå hadde det blitt elbil.
    Det hender seg at det dukker opp, men da må man nok følge med litt mer aktivt. Ellers så er det jo noen rep. objekt som er svært billig å fikse også, for de som har litt peiling.

    Er det ikke en politisk målsetting at alle skal kun kjøpe elbiler fra 2025, inkludert finnmarkinger?
    Neida, finnmarkinger er jo ikke "folk flest" må du jo skjønne. Har ikke EU endret til 2030 og deretter den politiske målsettingen i Norge diltende etter?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt korrekt at det ikke stemmer helt med virkeligheten der også imot oppgitt, snittet på den ene bilen min er 0,78 l/mil og den er oppgitt til 0,8-9 l/mil...

    Hvor mange biler må en person ha da for å gjøre alt som behøves eller ønskes? Her har vi en bil hver i husholdningen, og alle bilene dekker alles behov. Ser ingen behov for en ekstra bil som da MÅ være elbil, bare for å spare penger på bom og snike i kollektivfeltet?
    Din bil bruker mindre i snitt enn oppgitt snitt fordi du har et kjøremønster som er mer gunstig enn WLTP-testen for bensinbil. Det er heller ikke noe problem for meg å bruke mindre strøm enn oppgitt, og heller ikke noe problem å kjøre lenger enn oppgitt rekkevidde.

    Bilen din bruker 7,64 KWh pr mil i bensin-energi, Du betaler pr nå kr 2,54,- pr KWh, (jf Drivstoff-appen, Shell Skårer, 24,89 pr liter) og kr 19,40,- pr mil.
    En tung, feit elbil som Audi e-Tron bruker 2 KWh i strøm-energi pr mil. De fleste elbiler bruker vesentlig mindre enn dette. Det koster 2 kr pr KWh (jf spotpris nå). Det skulle bli ca 4 kroner pr mil for Audien. Bompenger og kollektivsniking utgjør lite. Mest av alt forteller det hvilken energisløser fossilbiler er, og du betaler kr 14,36,- pr mil for energi som sløses bort- og ledes bort som overskuddsvarme.

    Det er dessuten du som stiller generelle krav til bil, som selvsagt utelukker en god del elbilmodeller; non-stop lang kjørelengde, helst på Autobahn og H.feste (OG fossilbil-modeller; h.feste), og mener at dersom disse betingelsene ikke oppfylles så er bilen diskvalifisert.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.792
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Får det ikke plass i bilen, så får det plass i hengeren, får det ikke plass i hengeren så får det oftest plass i en lastebil.

    Personlig så trengs det ikke så veldig stor plass for min del, jeg synes nordmenn har mye større biler enn det de egentlig trenger i utgangspunktet og pakker den også for full deretter med dritt de egentlig ikke trenger når de er på ferie eller liten helgetur.
    Det hadde vorte så mykje krangling om kven av ungane som skulle få sitja i hengaren. Slik er det når du har fire av dei.

    Men då er du samd i at det kan vera at vi bruker bilane våre til å løysa feil problem, ev. at privatbil ikkje treng løysa alt vi "ønskjer" å gjera til kvar ei tid?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Din bil bruker mindre i snitt enn oppgitt snitt fordi du har et kjøremønster som er mer gunstig enn WLTP-testen for bensinbil. Det er heller ikke noe problem for meg å bruke mindre strøm enn oppgitt, og heller ikke noe problem å kjøre lenger enn oppgitt rekkevidde.

    Bilen din bruker 7,64 KWh pr mil i bensin-energi, Du betaler pr nå kr 2,54,- pr KWh, (jf Drivstoff-appen, Shell Skårer, 24,89 pr liter) og kr 19,40,- pr mil.
    En tung, feit elbil som Audi e-Tron bruker 2 KWh i strøm-energi pr mil. De fleste elbiler bruker vesentlig mindre enn dette. Det koster 2 kr pr KWh (jf spotpris nå). Det skulle bli ca 4 kroner pr mil for Audien. Bompenger og kollektivsniking utgjør lite. Mest av alt forteller det hvilken energisløser fossilbiler er, og du betaler kr 14,36,- pr mil for energi som sløses bort- og ledes bort som overskuddsvarme.

    Det er dessuten du som stiller generelle krav til bil, som selvsagt utelukker en god del elbilmodeller; non-stop lang kjørelengde, helst på Autobahn og H.feste (OG fossilbil-modeller; h.feste), og mener at dersom disse betingelsene ikke oppfylles så er bilen diskvalifisert.
    Jepp!
    Så om du har en Leaf som er oppgitt til 50 mil (det er den jo faktisk også), så får du den til å gå lengre selv på vinterføre? Det er første gangen jeg har hørt den røverhistorien ihvertfall. Hvordan er temp i kupeen da? Behagelig?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vorte så mykje krangling om kven av ungane som skulle få sitja i hengaren. Slik er det når du har fire av dei.

    Men då er du samd i at det kan vera at vi bruker bilane våre til å løysa feil problem, ev. at privatbil ikkje treng løysa alt vi "ønskjer" å gjera til kvar ei tid?
    For veldig mange så holder det jo å bare leie bil også, jeg gjorde det i et års tid også når jeg bodde veldig sentralt. Men det var utrolig tungvint, da var det endel langkjøring øst i Sverige på sommeren. Komme hjem kl.1 på natta, vaske bil for å så etterpå levere, for å så ta kollektivt hjem etterpå og jobb kl.8 holdt noen få turer før det var nok.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.869
    Antall liker
    40.036
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt korrekt at det ikke stemmer helt med virkeligheten der også imot oppgitt, snittet på den ene bilen min er 0,78 l/mil og den er oppgitt til 0,8-9 l/mil...
    Min er oppgitt til 0,2 kWh/km, dvs energiforbruk tilsvarende 0,2 liter diesel på mila, og den beregner det i ruteplanleggeren, men i praksis har den hatt et snittforbruk på ca 0,18-0,19 på de årene jeg har hatt den, over alle årstider, motorveiturer, sommer på Autobahn, vinter på Haukelifjell, kø på Ring 3, småkjøring og langkjøring. Som regel kommer jeg frem med noe høyere batteristatus enn prognosen var da jeg startet. Dette er en femseters slede på 2,5 tonn med ca 540 Hk og firehjulstrekk, som går 0-100 på ~3.2 sek.

    Eller, som en tidligere amerikansk bilprodusent insisterte på:

    1655378970519.png
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.792
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Så om du har en Leaf som er oppgitt til 50 mil (det er den jo faktisk også), så får du den til å gå lengre selv på vinterføre?
    Dyraste Leaf (62kWh) er oppgjeven til 528 km på WLTP bykøyring, og 385 km på "WLTP blanda køyring". https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html#C402_cmp_feature_7303-modal.

    Mi erfaring er at WLTP blanda ikkje seier så mykje om praktisk distanse, men det som dreg ned her eg bur er vær (regn/vind), svingar og høgdeforskjellar. Eg trur ingen bruker det talet for rekna seg fram til kor langt bilen kan gå. Likevel, eg har kjenningar med denne som greier Bergen-Sunnmøre utan å lada. Det er ca. 350 km.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    2.993
    Ja, jeg kunne også tenkt meg en link til den leafen med 50mil oppgitt rekkevidde
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.631
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Konklusjonen er altså, jf ihuga bensin/dieselfolk med motargumenter mot elbil;

    1- En ny Tesla (eller andre elbiler med god rekkevidde) må nedbetales med 4-6.000,- pr mnd.
    2- En elbil av billigere sort rekker ikke frem- og tilbake fra butikken engang i grisgrendte strøk.
    3- Folk med elbil har elbil "baaaaare for å kjøre billig"
    4- Elbiler med 50 mils rekkevidde går 15 mil om vinteren. (La oss velge 15 mil rekkevidde som referansen)
    5- Hengerfeste er et MUST!!
    Jeg har i dag en VW Amarok pickup (dieseldyr)og har 4 mil hver vei til jobb.

    Jeg betaler i dag 3500kr/mnd i billån. Når jeg ser på drivstoffutgiftene i dag, som utgjør om lag 3000kr/mnd, bare for jobbkjøringen, så tilsvarer det at jeg kan betjene et lån på en elbil med 6500kr/mnd. Jeg forutsetter at øvrige driftsutgifter er om lag det samme, men også her er det fordel med elbilen, da servicer er rimeligere (ikke oljeskift på motor eller girkasse).

    Punkt 4 er svada.

    For meg er hengerfestet et must, og her er de fleste elbiler helt håpløse - hvilken nytte er det i et hengerfeste med maks tilhengervekt på 400kg (lookin’ at you, Maxus Euniq 6)? 1000kg for VW Buzz er også minste laget, men går til nøds) Stor bagasjeplass er også nødvendig, så pickup, større stasjonsvongn eller suv er det som egentlig er mine preferanser her.

    Johan-Kr
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Jepp!
    Så om du har en Leaf som er oppgitt til 50 mil (det er den jo faktisk også), så får du den til å gå lengre selv på vinterføre? Det er første gangen jeg har hørt den røverhistorien ihvertfall. Hvordan er temp i kupeen da? Behagelig?
    Du er ikke så veldig opptatt av sannhet, er du vel? Du har i de senere innleggene dine vist en finurlig evne til å oppkonstruere usanne påstander.

    Morsomt/komisk og se at du skriver at jeg har en Leaf, noe jeg ALDRI har skrevet noe sted. Her ser du utklipp av webstatistikk for bilen min;

    1655380863947.png

    Batteriet på min bil er på 72,4 KWh. Forbruket over 36,8 mil over her var 13 KWh pr 10 mil. Kjørestrekning var Kristiansand - Lillestrøm, beheftet med noe ulykkes-kø og pissepauser uten å skru av bilen, derfor lav gj.snittshastighet.
    Skal vi seeeee.....; 72,4 delt på 13 er lik......... 55 mil. Bilen er oppgitt til 48 mil.

    Morsomt/komisk at du skriver at Leaf. FAKTISK er oppgitt til 50 mil, noe hverken fabrikken, forhandlere eller brukere sier.

    1655380977260.png
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i dag en VW Amarok pickup (dieseldyr)og har 4 mil hver vei til jobb.

    Jeg betaler i dag 3500kr/mnd i billån. Når jeg ser på drivstoffutgiftene i dag, som utgjør om lag 3000kr/mnd, bare for jobbkjøringen, så tilsvarer det at jeg kan betjene et lån på en elbil med 6500kr/mnd. Jeg forutsetter at øvrige driftsutgifter er om lag det samme, men også her er det fordel med elbilen, da servicer er rimeligere (ikke oljeskift på motor eller girkasse).

    Punkt 4 er svada.

    For meg er hengerfestet et must, og her er de fleste elbiler helt håpløse - hvilken nytte er det i et hengerfeste med maks tilhengervekt på 400kg (lookin’ at you, Maxus Euniq 6)? 1000kg for VW Buzz er også minste laget, men går til nøds) Stor bagasjeplass er også nødvendig, så pickup, større stasjonsvongn eller suv er det som egentlig er mine preferanser her.

    Johan-Kr
    Påstanden om at 50 mil-elbiler går kun 15 mil om vinteren er na_X sin, ikke min. Et godt eksempel på at folk som ikke har erfaring med elbiler 'vet ALT' om elbiler.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Du er ikke så veldig opptatt av sannhet, er du vel? Du har i de senere innleggene dine vist en finurlig evne til å oppkonstruere usanne påstander.

    Morsomt/komisk og se at du skriver at jeg har en Leaf, noe jeg ALDRI har skrevet noe sted. Her ser du utklipp av webstatistikk for bilen min;

    Vis vedlegget 826195

    Batteriet på min bil er på 72,4 KWh. Forbruket over 36,8 mil over her var 13 KWh pr 10 mil. Kjørestrekning var Kristiansand - Lillestrøm, beheftet med noe ulykkes-kø og pissepauser uten å skru av bilen, derfor lav gj.snittshastighet.
    Skal vi seeeee.....; 72,4 delt på 13 er lik......... 55 mil. Bilen er oppgitt til 48 mil.

    Morsomt/komisk at du skriver at Leaf. FAKTISK er oppgitt til 50 mil, noe hverken fabrikken, forhandlere eller brukere sier.

    Vis vedlegget 826197
    Se noen poster høyere opp, det står på dems egne sider. De drev for noen år siden og reklamerte for det selv også, irundt 2018-ish. Da var det vel en annen standard de målte etter? Den var faktisk under vurdering den gang, men når jeg fant ut at den bare klarte 15 mil på vinters tid i reell rekkevidde så var det for knappt til bil nr.2 også. De har sikkert kommet med noen "heftige" oppgraderinger etter det.

    Eller ikke:

    Screenshot_20220616-141629_Vivaldi Browser.jpg

    Men man skal visstnok ikke stole på Nissan..
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan bykjøring gi mest rekkvidde? Er det annerledes med el bil en bensin/diesel?
    Ja. Elbiler går ikke på tomgang og bruker opp energien til..... ingen nytte.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.548
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ok, tak for svar.
    El biler er bra for bykjøring men for langkjøring er gjerne en bensinbil bedre da.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Se noen poster høyere opp, det står på dems egne sider. De drev for noen år siden og reklamerte for det selv også, irundt 2018-ish. Da var det vel en annen standard de målte etter? Den var faktisk under vurdering den gang, men når jeg fant ut at den bare klarte 15 mil på vinters tid i reell rekkevidde så var det for knappt til bil nr.2 også.
    Målemetoder er endret underveis, og Nissanforhandler løy kanskje på seg en del rekkevidde, men den 15-milsbilen må være den med 40 Kwh-batteri. De testet den på Dinside.no, men så er ikke Nissan spes gode på effektivitet heller. Min første prøve-elbil var 1.gen Leaf, og en real fillebil med kort rekkevidde om vinteren når jeg kjøpte den brukt/100.000 på telleren.
    Disse leafene er ingen god målestokk i seg selv, og nye Leaf er egentlig en gammel Leaf med ny formfaktor/karosseri.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Målemetoder er endret underveis, og Nissanforhandler løy kanskje på seg en del rekkevidde, men den 15-milsbilen må være den med 40 Kwh-batteri. De testet den på Dinside.no, men så er ikke Nissan spes gode på effektivitet heller. Min første prøve-elbil var 1.gen Leaf, og en real fillebil med kort rekkevidde om vinteren når jeg kjøpte den brukt/100.000 på telleren.
    Disse leafene er ingen god målestokk i seg selv, og nye Leaf er egentlig en gammel Leaf med ny formfaktor/karosseri.
    Så Nissan lyver på rekkevidde kalkulatoren sin også? Altså de sier den har mindre rekkevidde enn den egentlig har?

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.548
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så ikke start/stopp ?
    Ser på min egen bil så kjører jeg 0,8 på langkjøring mens ved kø kjøring ligger jeg på 1,4-1,6
    Snitt over 12000km er 1,2
    Edit: Bensinbil
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Det er luftmotstanden som spiser rekkevidde. De går lenger i byen enn på motorveien.
    Start stopp bruker jo også mye rekkevidde.. Jevn fart så trengs det ikke veldig mye moment for å holde kjerra i gang.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.869
    Antall liker
    40.036
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan kan bykjøring gi mest rekkvidde? Er det annerledes med el bil en bensin/diesel?
    Ja. En fossilmotor har store energitap på å dra seg selv rundt, så økonomisk hastighet balanserer det mot økende luftmotstand ved økende hastighet. Mest økonomiske hastighet på en bensinbil er gjerne ca 70-80 km/t på grunn av tomgangstapene. For en elbil er det langt mindre tomgangstap, stort sett bare AC, lys og lignende, og regnestykket blir annerledes. Mest økonomiske hastighet for en elbil blir langt lavere, kanskje ca 30 km/t. Da blir rekkevidden høyere i bykjøring enn på landevei. Å kjøre langt med en elbil er en tålmodighetsprøve mer enn en teknisk test. Det er fullt mulig å tyne en Tesla til å gå 700 km på en lading, bare veldig kjedelig.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Så ikke start/stopp ?
    Ser på min egen bil så kjører jeg 0,8 på langkjøring mens ved kø kjøring ligger jeg på 1,4-1,6
    Snitt over 12000km er 1,2
    Edit: Bensinbil
    Ifølge Nissan:
    "30 km/t eller kjøremodusen «City» gjenspeiler den typiske kjøreatferden i storbyer, med gjennomsnittshastigheter på opptil 30 km/t og hyppige stopp eller forsinkelser".
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Start stopp bruker jo også mye rekkevidde.. Jevn fart så trengs det ikke veldig mye moment for å holde kjerra i gang.
    Ja, men en elbil regenererer når du bremser. Ganske effektivt også. Har du lignende funksjon på bensinbilen din?
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Du er ikke så veldig opptatt av sannhet, er du vel? Du har i de senere innleggene dine vist en finurlig evne til å oppkonstruere usanne påstander.

    Morsomt/komisk og se at du skriver at jeg har en Leaf, noe jeg ALDRI har skrevet noe sted. Her ser du utklipp av webstatistikk for bilen min;

    Vis vedlegget 826195

    Batteriet på min bil er på 72,4 KWh. Forbruket over 36,8 mil over her var 13 KWh pr 10 mil. Kjørestrekning var Kristiansand - Lillestrøm, beheftet med noe ulykkes-kø og pissepauser uten å skru av bilen, derfor lav gj.snittshastighet.
    Skal vi seeeee.....; 72,4 delt på 13 er lik......... 55 mil. Bilen er oppgitt til 48 mil.
    Synes dette ga et litt urealistisk bilde for elbilmotstanderene her inne. Du må tenke på at de skal alltid ha med litt taklast, 7-8passasjerer og gjerne henger på et par tonn... Kan du legge inn det i kalkulasjonen så kanskje de tror på deg...

    Her ser vi en av de på vei til nærbutikken en 8-10mil unna en sommerdag ;)

    1655382418452.png
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men en elbil regenererer når du bremser. Ganske effektivt også. Har du lignende funksjon på bensinbilen din?
    Den stopper når jeg trykker på bremsen, jeg foretrekker at det skjer. :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.792
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Energiforbruket til ein elbil verkar meir intuitivt kopla til det fysiske behovet for energi (iallfall sånn fysikk eg lærte på gymnaset, siste gongen eg lærte noko om fysikk), medan den køyreåtferda mange har lært seg til med fossilbilar verkar å kvila på eigenskapane til forbrenningsmotorar (når dei er mest effektive, osb).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Se deg om der du tilfeldigvis befinner deg nå. Hvor mange stikkontakter ser du? Hvor mange bensinpumper ser du?
    Må vel nesten svare.
    Det er ingen tilgjengelige stikkontakter ute. Innen en radius på 1 km er det 5 bensinstasjoner.
    Jeg ville kunne ta en skjøteledning på ca 100 m og spørre pent om jeg kunne få lade på en 10A stikkontakt, men det ville gå raskere å få en bergingsbil. Bensin kunne jeg hentet på under 15 min.

    PS: Det er 2 stk 22kW ladere innen samme avstand, men jeg må ha bergingsbil for å komme meg dit.

    NB: Jeg er ingen elbilskeptiker og ville kjøpt elbil i dag hvis jeg skulle ha ny bil.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    2.993
    Når det gjelder kalkulatoren så er jo det bimlig markedsføringsmumbojumbo og en teoretisk øvelse, de tar selv alle mulig forbehold.

    Tallene for rekkevidde fra kalkulatoren er basert på interne test-data. Informasjonen er veiledende, og utgjør ikke en garanti eller løfte om faktisk rekkevidde for et bestemt kjøretøy. Tallene kan variere avhengig av flere faktorer, som for eksempel tilleggsutstyr, batteriets tilstand, bruk av aircondition, vedlikehold, kjørestil og ikke-tekniske faktorer som værforhold, faktisk rute osv. Oppnådd rekkevidde ved normal kjøring kan variere. Nissan forbeholder seg retten til å endre kalkulatoren når som helst.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Et snyltebilde til glede for elbilmotstanden. Gratis strøm fra Oslo kommune hjemme hos dama nå, ettersom jeg har sagt meg villig til selvplaging med De Derre på Over Oslo i kveld. 😁 Som takk for piningen blir det nok fitte på meg i kveld. 🙂😁🙂

    20220616_145605.jpg

    Hvor meget over tyvefem kroner er det for literen nu, forresten?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.548
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bare de ikke synger den sangen sin: "Jenter som klikker, jenter som slår, jenter som banker deg hardt hvert år" , eller hvordan den gikk
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Bare de ikke synger den sangen sin: "Jenter som klikker, jenter som slår, jenter som banker deg hardt hvert år" , eller hvordan den gikk
    Det er dessverre en allsang-sang, så den kommer nok. 😉
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn