Snickers-is
Bransjeaktør
Den skjenken der var jo aldeles nydelig!Dette da.. tar mye mindre plass.
Vis vedlegget 829946
Den skjenken der var jo aldeles nydelig!Dette da.. tar mye mindre plass.
Vis vedlegget 829946
Takk for ærlig tilbakemelding. Evnt bytte er for å hente det siste som du sier. Tror det er noe eget med bassere fra gulv til tak. R-11 spiller veldig lite bass og lever bortimot kun på subbene i bassområdet.Kanskje litt grotesk å dra inn slike svære monstre for å (kanskje) hente ut det lille ekstra. Kostnaden er enorm og i tillegg blir stuen seende ur som et studio.
Høyttalerne du har i dag er jo et nydelig møbel, jeg har ikke hørt dem men tror nok de spiller aldeles nydelig. Så jeg skjønner ikke helt hva du tror du vil oppnå men det er jo meg da.
Du får selvfølgelig godkjent fra meg også om du velger denne veien.
Disse høyttalerne er _møbler_, sammenlignet med mye annet som finnes der ute, og ikke minst sammenlignet med det meste av fullhøyde basstårn som dukker opp på Googles bildesøk. Om dere blir enige om det i heimen og finansieringen blir klar, så kan jeg ikke skjønne hva som skal stoppe dere.[...]
Kodo er noen monstere, men med litt større avstand enn bilde. kan det mulig dempes noe. 🥹
Og det skal du være glad for. Fra mitt ståsted virker det som om du har nok av problemer mht å integrere det du har ut i fra det jeg har lest (ikke alt) i denne tråden. OHC må gni seg i hendene spør du meg da det virker som om det muligens har tatt av litt for deg? Å ha så kostbart anlegg i en vanlig stue virker for meg ikke det mest fornuftige. Ett anlegg i denne prisklassen bør (min mening dette) ha ett dedikert rom hvor akustikk er vel i vare tatt av profesjonelle og anlegget dimensjonert deretter. De fleste "gode råd" i denne tråden kommer fra folk som ikke en gang har hørt ditt anlegg. "Det bør gå bra med Kodo" er ett eksempel.Der ser ut som drømmen kvast.
Har delvis fått en grei deal med ohc, men satte frem tube traps som simultererte ht. Kona blei ordentlig fortvila. Det virker som grensen er nådd..
Må evnt bli eget rom. Kodo må ha størrelse på rommet og jeg ønsker helst å ha det i stuen. Har en utleieenhet jeg kan benyttet, men er ikke så godt egnet for hifi.Vel, jeg må vel si at du antakelig har en av de aller mest medgjørlige og greieste konene på Sentralen. Du har fått aksept for ikke rent lite allerede
Må du ikke bare bite i det sure eplet og gå for lytterom? Hvis du vil ha det optimalt (OG bevare husfreden), mener jeg?
Nå er jo designet på Kodo veldig flott da, og det er vel bortimot ubegrenset med fargevalg, så simulering med tube traps blir ikke helt det samme.Der ser ut som drømmen kvast.
Har delvis fått en grei deal med ohc, men satte frem tube traps som simultererte ht. Kona blei ordentlig fortvila. Det virker som grensen er nådd..
Det spiller egentlig ok her. Har ikke sagt det, men blir bytte av strømrens fra Isotek til ansuz etter testing og blir sjokkert om en klarer å oppnå samme «kvalitet» med rimeligere komponenter. Hoved grunn til bytte er linesource gir noen egenskaper vanlig ht ikke kan..Og det skal du være glad for. Fra mitt ståsted virker det som om du har nok av problemer mht å integrere det du har ut i fra det jeg har lest (ikke alt) i denne tråden. OHC må gni seg i hendene spør du meg da det virker som om det muligens har tatt av litt for deg? Å ha så kostbart anlegg i en vanlig stue virker for meg ikke det mest fornuftige. Ett anlegg i denne prisklassen bør (min mening dette) ha ett dedikert rom hvor akustikk er vel i vare tatt av profesjonelle og anlegget dimensjonert deretter. De fleste "gode råd" i denne tråden kommer fra folk som ikke en gang har hørt ditt anlegg. "Det bør gå bra med Kodo" er ett eksempel.
Nå skjønner også jeg fascinasjonen med nye bokser (var tidligere tungt inne i high end), men det kan bli for mye av det gode også. Det blir en besettelse (for meg ble det slik) og en evig jakt etter oppgraderinger hvor min erfaring er at selv de minste "forbedringer" koster uforholdsmessig mye i forhold til hva man får igjen.
Og hvordan lytter man til musikk? Hygger man seg eller dissekerer man musikken? For mye av det siste tar fokuset bort fra det som egentlig betyr noe, nemlig musikken. Hvis det er det man liker og ikke flere og dyre bokser.
Min 2 cent. Flott anlegg du (allerede) har.
Prøvde å vise de fineste bilde fra nettet osv, men gikk dårlig..Nå er jo designet på Kodo veldig flott da, og det er vel bortimot ubegrenset med fargevalg, så simulering med tube traps blir ikke helt det samme.
Takk for råd, ikke alle har sett dominansen anlegget allerede har i stua. Mala var innom, og første kommentar «De er såpass store ja» Får heller fokusere på å være takknemlig for det jeg har og ikke grine over kodo.. Hvertfall prøve! 🫣Her synes jeg du bør bøye av for de du bor sammen med.
Hun bør definitiv ikke finne seg i alt, kan du hilse herfra
Liten kommentar, eller gjerne utidig innblanding, men hvis du overveier tårn ht i øvre prisleie er det andre alternativ som er noe mer familie vennlige end Kodo.Der ser ut som drømmen kvast.
Har delvis fått en grei deal med ohc, men satte frem tube traps som simultererte ht. Kona blei ordentlig fortvila. Det virker som grensen er nådd..
Tja ikke for å skryte, men med tanke på at min kone har kjøpt alt utstyret jeg har, er nok jeg den som har den beste kona på sentralen.Vel, jeg må vel si at du antakelig har en av de aller mest medgjørlige og greieste konene på Sentralen.
Penisforlenger eller hifi utstyr?Tja ikke for å skryte, men med tanke på at min kone har kjøpt alt utstyret jeg har, er nok jeg den som har den beste kona på sentralen.
Begge deler og alt i grunn...Penisforlenger eller hifi utstyr?
Er ikke dette kanselleringer fra frontveggen? Du kan jo for morroskyld sjekke ved å sette noen heftige dempeplater like bak høyttalerne (ut fra veggen hvis mulig) og se om det har noen effekt. Da ser du i det minste hva/hvor synderen er.Sitter her og jobber med det stakkars lille anlegget jeg må beholde. Tar rta målinger i lytteposisjon og har mangler på 200-300hz. Målinger andre steder i rommet er bedre..
Noen triks for å øke det området uten eq?
F. eks dra høyttalere lengre fra hverandre og vinkle de mer direkte mot lytteposisjon?
Høyre side er målt på nederste bilde.
Venstre virker til å måle dårligere.
Kanskje dempe venstre sidevegg?
I lytteposisjon
Vis vedlegget 830362
halvmeter til høyre for lytteposisjon
Vis vedlegget 830363
Fra Hjemme hos-reportasjen i Stereo+:Tja ikke for å skryte, men med tanke på at min kone har kjøpt alt utstyret jeg har, er nok jeg den som har den beste kona på sentralen.
Skutt gullfuglen!
Det var det jeg håpet på. Et liv med late dager i slåbrokk og finpussing på en erotisk thriller det aldri ble noe av, mens den rike, vakre og en del eldre kvinnen forsørget meg.Skutt gullfuglen!
Har prøvd med 2 stk 20cm isolasjon matter og det ga ikke så veldig utslag, bør kanskje prøve enda mer? Men dempingen bør vel avslutte på 400hz så jeg ikke demper det som skal øke? Eller fjerner det kanselleringer og bør fjernes mest mulig?Er ikke dette kanselleringer fra frontveggen? Du kan jo for morroskyld sjekke ved å sette noen heftige dempeplater like bak høyttalerne (ut fra veggen hvis mulig) og se om det har noen effekt. Da ser du i det minste hva/hvor synderen er.
Hmm, jeg har ikke noe bedre råd enn å prøve deg fram med å dempe første refleksjoner eller hjørner. Det virker kanskje å være et problem i horisontalplanet siden det forsvant enkelt ved å flytte mikrofonen sideveis.Har prøvd med 2 stk 20cm isolasjon matter og det ga ikke så veldig utslag, bør kanskje prøve enda mer? Men dempingen bør vel avslutte på 400hz så jeg ikke demper det som skal øke? Eller fjerner det kanselleringer og bør fjernes mest mulig?
Er det ingen konkret løsning får jeg teste meg frem. Halvmeter til høyre måler bedre, men til venstre likt som i lytteposisjon.Hmm, jeg har ikke noe bedre råd enn å prøve deg fram med å dempe første refleksjoner eller hjørner. Det virker kanskje å være et problem i horisontalplanet siden det forsvant enkelt ved å flytte mikrofonen sideveis.
Spennende. Vurderte denne selvEr det ingen konkret løsning får jeg teste meg frem. Halvmeter til høyre måler bedre, men til venstre likt som i lytteposisjon.
Har bestilt JL audio cr-1 for å integrere og justere forholdet mellom sub og ht bedre, se hva som skjer da..
I følge flere trengs ikke så drastiske tiltak, bare mulig litt fin justering.Hadde vært morsomt å se hvordan Trinnov hadde gjort det i stua di.
Betyr det å ta hullbordet på sideveggene?Jeg har en mistanke om at kardioidebass hadde løst dette.
For bassløsninger vil det nok lønne seg å ha en aktiv kardioide. Dette prinsippet er veldig mye brukt innen PA for å få fart i bassen ut til publikum uten at de på scena skal drukne i bass, og uten at de skal bli for mye påvirket av rommet/området.Betyr det å ta hullbordet på sideveggene?
Dette har du tenkt mye mer på enn meg. Jeg hadde tenkt å teste en enkel modell hvor jeg prøver meg fram med å kjøre Forsman D2-8 uten deling (som er en dipol) og deretter legge på en lukket kasse til hver kanal, hvor denne lukkede kassen har 2stk tilnærmet like basselementer som i Forsman (de blir motstående i den lukkede kassen). Dette er bare på eksperimentbasis for å se hvordan det funker. Tanken var at det kunne gi en fattigmanns kardiode effekt ved at Forsman og subber spiller i fase framover og i motfase bakover. (Litt forenkelt selvsagt). Her får jeg leke litt med volum og deling på subbene. Ka du trur? Er det hensiktsmessig å bruke noe slikt i et basstårn?For bassløsninger vil det nok lønne seg å ha en aktiv kardioide. Dette prinsippet er veldig mye brukt innen PA for å få fart i bassen ut til publikum uten at de på scena skal drukne i bass, og uten at de skal bli for mye påvirket av rommet/området.
I et rom som ditt ville man for eksempel kjøre et partall drivere i front, og halvparten så mange drivere på baksiden.
Ikke noen 12» i ht, men R-11 spiller bass i frontene og i rekken bak, er det en kardioide?For bassløsninger vil det nok lønne seg å ha en aktiv kardioide. Dette prinsippet er veldig mye brukt innen PA for å få fart i bassen ut til publikum uten at de på scena skal drukne i bass, og uten at de skal bli for mye påvirket av rommet/området.
I et rom som ditt ville man for eksempel kjøre et partall drivere i front, og halvparten så mange drivere på baksiden. Så kjører man ulik prosessering av driverne foran ift de bak på kassene. De må også stemme ift geometri på kassa og beregnet arbeidsområde. En stretch på dette ville være å kjøre et overgangsområde fra midbass til dypbass der man går gradvis over til å la suben(e) jobbe som rene lukkede suber.
Innen PA bruker man ofte rene bassreflekskasser til dette, der én av tre kasser vendes bakover i stacket. Det finnes også en del subwoofere som har dette integrert slik at man kan få effekten med én subwoofer. Imidlertid har de løsningene der én av tre kasser skal vendes dedikert prosessering som er tilpasset den fysiske utformingen på kassene. Man kan ofte ikke ta prosesseringen fra én produsent og kassene fra en annen og forvente å få dette til å fungere optimalt. Det må tilpasses nøye.
Overraskende nok har jeg ikke sett dette i hifiverdenen. Det virker heller ikke som om det er særlig mange produsenter som behersker teknologien. Genelec og Kii har vært inne på det. Kii i form av bassmodulen og høyttaleren, og Genelec i form av én av sine subwoofere. Men sistnevnte er tiltenkt studio. Det er overraskende sjelden det snakkes om kardioide og effekten av ulike spredningsmønstere. En slik hybridløsning som jeg beskrev kan ha justerbar kardioideeffekt slik at man kan prøve seg frem i det aktuelle rommet. Man vil da heller ikke tape noe kapasitet på at man bruker kardioideeffekten såfremt man ikke prøver å presse den helt ned til 20Hz. Jeg ser for meg for eksempel et par 12" i front og én bak på suben som da må stå bittelitt i fra veggen for å fungere optimalt.
R-11 er vel en «konvensjonell» 3-veis konstruksjon hvor sub-seksjonen er rettet bakover og delt på 90hz mot elementene som er rettet forover.Ikke noen 12» i ht, men R-11 spiller bass i frontene og i rekken bak, er det en kardioide?
Nei, det er ikke en kardioideløsning, men en ganske tradisjonelt delt løsning som KK beskriver.Ikke noen 12» i ht, men R-11 spiller bass i frontene og i rekken bak, er det en kardioide?