S
Syncrolux
Gjest
Faseriktig - hva legger du i det egentlig?
Definitivt. Jeg husker at jeg ble skvatt til noen ganger i starten da jeg brukte min Kef Reference 209 til musikk. Den går langt under 20 hz i mitt rom. På noen eldre innspillinger fikk man med seg opplevelsen av at noen gikk på gulvet. Kan det være Nat King Cole, Love is the thing? Definitivt økt følelse av å være i opptaksrommet.Ja, dypt i bassen får man en ekstra følelse av opptakslokalet på enkelte innspillinger. Vet ikke om jeg vil kalle det tredimensjonalitet, men definitivt romfølelse.
Egentlig bare jevn respons i direktelyden.Faseriktig - hva legger du i det egentlig?
Mitt inntrykk er at man ikke nødvendigvis trenger å dra det så langt, men jo lenger man drar det jo bedre selvfølgelig. Ref Sluket"Faseriktig direktelyd" må vel være bruk av linært delefilter, at høyttalerne har delefilter godt under sensitivt området eller ikke delefilter i det hele tatt. Det er i så fall ikke mange.
Eller det kan være snakk om tidsjustering av elementene, noe som også er svært sjelden blant kommersielle høyttalere.
Begge deler er enda mer uvanlig.
Da er det bare å bytte til store horn med høy DI og uniform spredning.Sitter man nære høyttaler og med lite reflektert lyd viser mine målinger gjort med Trinnov at fasen er jevn ( bortsett fra bass under 100hz) flytter jeg mikrofon lengre bak i rommet =større avstand til høyttaler viser målingene mere refleksjoner og mer rotete fase. Det siste gir mindre holografi og mer rotete lyd. Så 60 graders vinkel til høyttalere og sitte i nærfelt gir best holografi , mindre refleksjonsbidrag og jevnest fase. Desverre går fordufter bassen i et svart hull når jeg sitter slik , så jeg må kompromisse for med å sitte lengte bak for å få både bass og perspektiv 3D holografi
Visste jeg du ville si, for det blir bare forskjell.Det blir forskjell, men ikke nødvendigvis i positiv retning på akkurat dette punktet. Min opplevelse er at det primært påvirker ved hvilke frekvenser du får utfasinger mot veggen.
Hva tenker du om studioer da, som i stor grad har høyttalerne innebygget i veggen, er ikke de interessert i holografi?
Tipper dette er litt samme type argument som at det er lett å tenke at et høyttalerkabinett ikke bør være dødt, fordi instrumentene er jo ikke det. Gir intuitivt på sett og vis mening, men er ikke riktig. Høyttalernes oppgave er ikke å emulere instrumenter, men å presist gjengi det som er på skiva. Det er jo ikke slik i virkeligheten at all lyden av et band kommer fra to punktkilder heller, likevel får vi en fin illusjon av plassering takket være gode grep i produksjonen. Selv en monokilde som en Sonos plassert på en kjøkkenbenk høres i praksis ganske realistisk ut, som i at vi helt fint tolker og forstår hva vi hører på.Til det siste du svarer; egentlig et utrolig interessant spørsmål. Fordi ingen instrumenter i seg selv avgir lyd rett ut av en bakvegg, skulle med dette tro prinsippet innbygningshøyttalere bød på problemer - morsomt hvis noen studiofolk kunne mene noe om dette.
Det du skriver om "refleksjonene fra framvegg", og at "dybden øker om høyttalerne har lite lyd bakover", bringer meg litt tilbake til åpningsinnlegget. Kan absorbsjon på veggen bak høyttalerne likevel være en mulighet for å bidra til litt økt dybde i lydbildet?Jeg føler en del paneler oppnår voldsom dybde. Samtidig husker jeg dybden på et par Montana med DEQX ble enorm. Der var oppsettet litt dreid ift rommet og avstand til framvegg var ikke ubetydelig.
Det virker som at refleksjonene fra framvegg, refleksjoner generelt og jevn spredning er gjengangere. Fase kan også være en nøkkel. Jeg opplever ofte at dybden øker om høyttalerne har lite lyd bakover, men dipoler roter muligens i dette. Samtidig kan det trolig forklares i at man vinkler dipoler inn mot SS, og at den aksen som reflekteres via framvegg mot SS derfor er svært dempet. Ser vi på Martin Logan så har de jo ett panel over et stort område. De har ofte ikke særlig tiltalende frekvensrespons, men samtidig ingen delefrekvenser i mellomtone/diskant. Det kan tale for fase og mot frekvensrespons. Samtidig kan trolig enkelte feil i frekvensrespons forsterke følelsen av dybde. Vår dybdepersepsjon handler i stor grad om tolkning av frekvensrespons og akustisk miljø. Dette virker å gå i hop med at jevn spredning og fornuftig frekvensrespons gir realistisk avstandspersepsjon. Så følger gjerne dybden med når dette sitter.
Definitivt ja.Det du skriver om "refleksjonene fra framvegg", og at "dybden øker om høyttalerne har lite lyd bakover", bringer meg litt tilbake til åpningsinnlegget. Kan absorbsjon på veggen bak høyttalerne likevel være en mulighet for å bidra til litt økt dybde i lydbildet?
Selvfølgelig må den i utgangspunktet være designet for vegg/uendelig baffel.Hvis de er designet for å stå nærme bakvegg, eller sågar være innebygget, og skrudd sammen for å gi riktig respons og jevn spredning i en slik konfigurasjon, ja da tipper jeg det er fullt mulig å få god holografi.
Siden jeg primært lager aktive ting, så er det noen praktiske utfordringer knyttet til det. Men jeg har jo allerede en sub som kan skrus på vegg, så skal aldri si aldri.Selvfølgelig må den i utgangspunktet være designet for vegg/uendelig baffel.
Når det er sagt - du som er tolmodig, har kunnskap og teft innen faget - hva med å prøve deg på en sak beregnet skrudd direkte på vegg?
Hvem vil ha en høyttaler stående ute i rommet på et stativ, dersom den kan spille like godt hengende på en vegg? En bit av fremtiden?
Fins masse eksempler på dette allerede:Selvfølgelig må den i utgangspunktet være designet for vegg/uendelig baffel.
Når det er sagt - du som er tolmodig, har kunnskap og teft innen faget - hva med å prøve deg på en sak beregnet skrudd direkte på vegg?
Hvem vil ha en høyttaler stående ute i rommet på et stativ, dersom den kan spille like godt hengende på en vegg? En bit av fremtiden?
Vi kan holde oss over Schrøder, i alle fall? (Skulle likt å gå litt målrettet til verks, her.)Definitivt ja.
Ja, og man må skille mellom moder og refleksjoner her. Rom med mye etterklang i nedre mellomtone gir sjelden roen som trengs for skikkelig dybde.Vi kan holde oss over Schrøder, i alle fall? (Skulle likt å gå litt målrettet til verks, her.)
On Wall, og In Wall, blir vel to helt forskjellige øvelser hva delefilterdesign angår, vil jeg tro. I hvert fall hvor de er ment å spille nedover i frekvens, kan ikke fatte annet enn at hel vegg fremfor liten høyttaler på vegg byr på to forskjellige baffeltyper.Fins masse eksempler på dette allerede:
On-wall speakers - Steinway Lyngdorf - The world's finest audio systems
Steinway on-wall speakers are a stylish solution, combining the highest sound quality with elegant design and appearance.steinwaylyngdorf.com
Olympica Nova W On-Wall Speaker| Sonus faber
Elevate your audio experience with Sonus faber's Olympica Nova W on-wall speakers. Versatile, easy to install and optimized for near-boundary placement.www.sonusfaber.com
RUBICON LCR | On-wall speaker with unrivalled bass | DALI Loudspeakers
The DALI RUBICON LCR has a wide dynamic range, a coherent sound with lots of detail and bass response that's unrivalled in its class. Click to learn more.www.dali-speakers.com
Er nok ikke så mange av disse som klarer seg helt uten en sub, men det er strengt tatt en enkel sak i våre dager.
nnnnTenk på utsia a´ boksen !!
Litt anderledes design og enn har hengt høyttalers på veggen
Du skrev skrudd direkte på vegg, men du mente altså in-wall?On Wall, og In Wall, blir vel to helt forskjellige øvelser hva delefilterdesign angår, vil jeg tro. I hvert fall hvor de er ment å spille nedover i frekvens, kan ikke fatte annet enn at hel vegg fremfor liten høyttaler på vegg byr på to forskjellige baffeltyper.
KEF har en coax versjon CI 200RR-THX det skulle vært morsomt å prøve ut inne i veggen. Den er dyr, men ville sikkert vært dårlig om den ikke var det, fra denne produsenten.
On Wall, og In Wall, blir vel to helt forskjellige øvelser hva delefilterdesign angår, vil jeg tro. I hvert fall hvor de er ment å spille nedover i frekvens, kan ikke fatte annet enn at hel vegg fremfor liten høyttaler på vegg byr på to forskjellige baffeltyper.
KEF har en coax versjon CI 200RR-THX det skulle vært morsomt å prøve ut inne i veggen. Den er dyr, men ville sikkert vært dårlig om den ikke var det, fra denne produsenten.
Er vi sikre på førstnevnte eller er det en teori?Man mister selvsagt dybdeillusjonen med montering i veggen når det meste av dette handler om å se god avstand fra høyttalerne til frontvegg. Derimot så slipper man unna SBIR og diffraksjon.
At mye av dybdeopplevelsen handler om avstand øynene ser til frontvegg mener jeg har vært godt kjent lenge. Sier ikke at det er det eneste som har betydning, men helt klart det som har størst innvirkning. Lukk øynene i et anlegg som har god avstand, og mye av det forsvinner.Er vi sikre på førstnevnte eller er det en teori?
Første setning er nok en av de viktigste å forstå når man begir seg ut i hi-fi tåka!En annen ting som har vært kjent lenge er at vi ikke alle er likt utrustet fra naturen til å tolke våre omgivelser.
Selv om Freud var tent på mora si i oppveksten betyr det ikke at alle er det.
Ja, jeg tror mange i sin iver et perfeksjon og forståelse blir veldig navlebeskuende.Første setning er nok en av de viktigste å forstå når man begir seg ut i hi-fi tåka!
Inn Wall = montert inni veggen (baffel plan med vegg)Skjønte ikke helt svaret ditt, må jeg innrømme
Med KEF mente jeg In Wall fordi akkurat denne er det - en coax jeg (på generelt grunnlag) syntes kan være spennendeDu skrev skrudd direkte på vegg, men du mente altså in-wall?
Det vet jeg, og jeg lenket til tre av den ene og tre av den andre typen. Det jeg tydeligvis ikke skjønte var om det var sånn at du ikke visste at begge disse typene fins allerede.Inn Wall = montert inni veggen (baffel plan med vegg)
On Wall = montert på veggen (altså utenpå)