Det kan ofte være både høyttalere og rom som komprimerer eller går i metning, men det kan være lydmiksen også. Gode produksjoner bør holde 3D effekten selv om der er mye som skjerPling plong var bare for å sette det litt mer i kontekst.
Men kan det være noe med kanselleringer inne i bildet når lydbildet blir mer komplekst, eller at høyttalerne starter å komprimere lyden mer så tredimensjonaliteten forsvinner?
Det kan også ha noe med å gjøre at mange høyttalere begynner å forvrenge fryktelig mye mer når de skal gjengi flere ting samtidig. I tillegg vet vi at det kan bli mye rot om spredningen ikke er på stell og begynner å rote til akustikken. Om det er noe i lydbildet som holder illusjonen ved like og noe annet som får den til å briste så vinner som regel det som får den til å briste.Pling plong var bare for å sette det litt mer i kontekst.
Men kan det være noe med kanselleringer inne i bildet når lydbildet blir mer komplekst, eller at høyttalerne starter å komprimere lyden mer så tredimensjonaliteten forsvinner?
Har spillt fiolin selv jeg. Varte bare noen år 4 var det vel. Før piano tok over en stund, så akustisk og el gitar..Det er helt uforståelig for meg, hvordan eg endte opp med å øve fiolin med min sønn mens jeg spiller med han på keyboardet. Det er kult på en rar måte. Musikk er en jammen en deilig beskjeftigelse.
Hvordan opplever du illusjonen på denne Vinylplaten?Plukker opp denne tråden med ett av mine favorittskriverier om juks, fanteri og illusjonsskaping...
Ok.....den landet her i romjulen sammen med flere fra iMusic etter lesing av diverse omtalerHusker mange hadde den da jeg studerte, sånn vis fram anlegget-plate.
Når det er sagt, så klarte de jo å lage en illusjon av at de synger fra et lavere punkt. Vi snakker vel om Solti/Decca fra ‘67? Nøkkelen er vel at de kuttet de høyeste frekvensene på det sporet, så blir det litt som å høre dem opp fra orkestergraven.Plukker opp denne tråden med ett av mine favorittskriverier om juks, fanteri og illusjonsskaping, fra Ring Resounding av John Culshaw, her om finalen i Das Rheingold:
Vis vedlegget 881142
Vis vedlegget 881143
Lars Kristensen kunne ikke gjort det bedre.
Takk, det er vel den samme innspillingen fra ‘58 som er en del av «the complete cycle» utgivelsen som kom i 67/68? Fantastiske greier å spille av 60 år senere.1958.
Trick 1 er avstand til hovedmikrofonene og akustikken i Sofiensaal. Ingen egne mikrofoner på rhindøtrene og deres livredde harpistinne.
Trick 2 er å fortelle folk hva det er de hører. Cue Nordost-demo.