Jeg tror fortsatt at du bør lese linken om gainstruktur som jeg la ut. Det har ikke "i praksis liten betydning", men kan lett legge støygulvet i lytterommet både 10 og 20 dB høyere enn det burde vært. Det er du som sier at støyen skal vekk, ikke jeg. Jeg forsøker bare å koke i hop en 100-watts klasse AB-forsterker som vil havne foran Benchmark AHB2 og helst også Topping LA90 i Amirs rangering av effektforsterkere, nettopp ut fra kriteriet om lav støy og høy oppløsning ved normalt lyttevolum. Mest fordi det ville tiltale min litt nerdete sans for humor om et DIY-prosjekt loddet rundt en utgått LM4780 chipamp kunne gjøre nettopp det, litt fordi vi kan, og litt fordi jeg har bruk for et dusin forsterkerkanaler til høyttalere med oppimot 100 dB følsomhet i et anlegg med
riktig gainstruktur.
Chipampen vil undertrykke strømbåren støy med fåglarna vet hvor mange dB, forresten. Kanskje 200 dB PSRR eller deromkring. Armand prøvde å sette "superregulatorer" på den, men det viste seg at den målte eksakt like bra med standard spenningsregulatorer til et par kroner pr stk. Strømforsyningen blir Connex SMPS300RE til ca $80 pr stk. Mht høyfrekvent støy, se grafen i forrige innlegg. Den har lavest støy rundt 10 kHz, og samme ved 20 kHz som ved 20 Hz.
Båndbredden (og dermed transienthastigheten) skal bli mer enn 96 kHz for å være sikker på at vi kan gjengi alt fra en 192 kHz innspilling, men seneste versjon ligger vel snarere ved ca 130 kHz båndbredde, tilsvarende 260 kHz samplefrekvens. Litt av poenget med å bygge i klasse AB heller enn klasse D er å slippe utgangsfilteret ved 50 kHz eller deromkring, og dermed tillate større båndbredde og raskere transienter. Det ultimate målet er en "24 bit 192 kHz hi res" forsterker, dvs >144 dB SNR og >96 kHz båndbredde. Vi har fortsatt en håndfull dB støy å bli kvitt, og jeg tror vi vet omtrent hvordan vi skal bli kvitt dem, men båndbredde og transienter er ikke et problem.
Litt mer lesestoff om gainstruktur nedenfor. Når du har forstått hva det betyr kan du tenke over tallet 31 dB gain vs 91.5 dB følsomhet vs ditt mål om at støy skal vekk.
Gain structure and gain staging is an important part of live sound and mixing. To build a great sounding mix you need optimal gain for good sounds.
www.mixingmusiclive.com
Gain structure (AKA Gain Staging) is a concept that gets talked about a lot in pro audio, but most home audio folks have never heard of it. Understanding gain structure can help you get the cleanest signal possible out of your system and avoid some nasty things. Things like noise and clipping...
www.diyaudio.com