Jeg vet ikke, men grafen jeg postet et par ganger var et seriøst ment forsøk å forstå litt mer av det. Smertegrensen ligger ved ca 120 dB SPL. Høyere enn det er det ikke noe stort poeng å spille. I motsatt ende ligger ørets maksimale følsomhet rundt 3-4 kHz ned mot -10 dB SPL. Det er 130 dB dynamisk spenn - imponerende instrument, det menneskelige øret!
To høyttalere med 90 dB følsomhet vil rundt regnet spille med 90 dB SPL ved 1 W inn pr høyttaler. For å nå 120 dB behøver de 30 dB mer effekt, dvs 1000 W (vi antar at de høyttalerne ikke tar fyr). Samtidig vil vi at støygulvet ikke skal kunne høres under noen omstendighet, dvs -10 dB SPL i lytteposisjon. Det er 100 dB mindre enn 1 W. Om jeg regner rett denne gangen blir det < 28 uV støy.
Om høyttalerne i stedet har 100 dB følsomhet holder det med 100 W effekt, og 130 dB SNR på en 100-watter tilsier < 9 uV støy, som AHB2. Det er i begge tilfelle ca 21 bits oppløsning. Jeg mener «godt nok» går omtrent der, ref rød strek i grafen nedenfor.
Jokeren i spillet er selvsagt hvor mye som maskeres av bakgrunnsstøy i rommet, noe som fort kan spise opp både 10 og 20 dB oppløsning.
Vis vedlegget 844335