Mikrodynamikk og andre greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.959
    Antall liker
    648
    Er det ingen som kan tegne en graf, en transferfunksjon, to- ,tre- eller mangedimensjonal, lage en animasjon av hva den mest ingeniørmessige definisjonen av mikrodynamikk er? Eller er begrepet helt udefinert innen slike kretser. De kompresjonskurvene som ble vist, var fine. Kanskje en kurvefamilie av slike ved ulike gjennomsnittsnivåer? Eller er begrepet så ullent at det ikke lar seg illustrere? I så fall må vi slutte å bruke det!
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kan faktisk forstå @Snickers-is behov for og ha en referanse for et ord, hva det FAKTISK betyr. Det hadde gjort det mye enklere for oss alle.
    Så hadde det ikke vært tvil engang når "blomstertidende" prøvde og snakke bort hobbyen våres....

    Skulle du utgi den audiofile ordboka sneakerz ? :ROFLMAO::LOL::ROFLMAO:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2

    Macro and micro dynamic

    If you delve into the literature on audio levels and dynamics, you may come across terminology like macro and micro dynamics. The terms themselves are not all that common, but they do serve to illustrate the different ways dynamics are addressed in recording and mixing. Macro dynamics refers to changes in level over a longer period of time. For example, a rhythm instrument—guitar, keyboard—may play more quietly in the verses of a song, than in the choruses. Micro dynamics might refer to either of two things. It could describe more rapid changes in dynamics, like from note to note in a phrase, where some notes are accented (louder). It could also be used to describe differences in level within a note—for example, a hard-played piano note or drum hit will start off with a louder impact noise—a Transient—and then the rest of the note will be lower in level, gradually (or quickly) decaying to silence. The waveform graph in Fig 3 shows level (vertical) vs. time (horizontal), and you can see the variation in level of a typical percussive note, with its initial Transient, which lasts only milliseconds (thousandths of a second), and the main portion of the note, that either sustains (holds), or decays (falls off in level, as in this example).

    Screenshot_20220829_185402_com.android.chrome~2.jpg


    Fig 3 A waveform graph, showing an audio wave with a brief loud transient and the lower level of the body & decay of the note

    The Macro-Micro terminology itself is not really important, but understanding those different ways that dynamic levels vary in music is. It’s these dynamic variations that recordists and mixers must know how to control and modify, either for technical purposes, or creative ones. And that’s accomplished with the standard Dynamics tools—the processors, both hardware and software, that we use on a daily basis to affect audio and musical dynamics.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det ingen som kan tegne en graf, en transferfunksjon, to- ,tre- eller mangedimensjonal, lage en animasjon av hva den mest ingeniørmessige definisjonen av mikrodynamikk er? Eller er begrepet helt udefinert innen slike kretser. De kompresjonskurvene som ble vist, var fine. Kanskje en kurvefamilie av slike ved ulike gjennomsnittsnivåer? Eller er begrepet så ullent at det ikke lar seg illustrere? I så fall må vi slutte å bruke det!
    Beyond me. Den musikalske bruken av begrepene makro- og mikrodynamikk er derimot ganske tydelig, hhv nivåvariasjoner fra seksjon til seksjon i stykket som skrevet på notearket, og nivåvariasjoner innenfor hver seksjon, f eks anslag vs utklingning av hver enkelt tone. (Ser nå at ymir kom meg i forkjøpet her.)

    Problemet med å prøve å lage en mer ingeniørmessig beskrivelse er for det første at folk ser ut til å legge ulikt meningsinnhold i hva de beskriver som subjektivt «god mikrodynamikk», og for det andre at det ikke gir så mye mening for et elektrisk signal. Det har ett nivå på ett tidspunkt, og så varierer det nivået over tid. Det er det dynamiske forløpet. Ingeniørbegrep som kan være relatert er stigetid, båndbredde, spenningssving, uten noe skille mellom «mikro» eller «makro».

    Helst skal dynamikken ut av boksen være den samme som dynamikken inn i den, dvs at transferfunksjonen er lineær. Om den ikke er det, og nivået på det dynamiske forløpet ut ligner mer på kvadratroten eller kvadratet av signalet som gikk inn, så er transferfunksjonen ulineær. Den ulineariteten i tidsdomenet kan man transformere til frekvensdomenet og få ut de enkelte forvrengningskomponentene. Tredjeordens forvrengning med negativt fortegn = dynamisk kompresjon, symmetrisk på positiv og negativ halvbølge, mens tredjeordens forvrengning med positivt fortegn = dynamisk ekspansjon. Hardere kompresjon involverer også høyere oddeordens harmoniske. Men ulineær forvrengning er det, åkkesom.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Beyond me. Den musikalske bruken av begrepene makro- og mikrodynamikk er derimot ganske tydelig, hhv nivåvariasjoner fra seksjon til seksjon i stykket som skrevet på notearket, og nivåvariasjoner innenfor hver seksjon, f eks anslag vs utklingning av hver enkelt tone. (Ser nå at ymir kom meg i forkjøpet her.)

    Problemet med å prøve å lage en mer ingeniørmessig beskrivelse er for det første at folk ser ut til å legge ulikt meningsinnhold i hva de beskriver som subjektivt «god mikrodynamikk», og for det andre at det ikke gir så mye mening for et elektrisk signal. Det har ett nivå på ett tidspunkt, og så varierer det nivået over tid. Det er det dynamiske forløpet. Ingeniørbegrep som kan være relatert er stigetid, båndbredde, spenningssving, uten noe skille mellom «mikro» eller «makro».

    Helst skal dynamikken ut av boksen være den samme som dynamikken inn i den, dvs at transferfunksjonen er lineær. Om den ikke er det, og nivået på det dynamiske forløpet ut ligner mer på kvadratroten eller kvadratet av signalet som gikk inn, så er transferfunksjonen ulineær. Den ulineariteten i tidsdomenet kan man transformere til frekvensdomenet og få ut de enkelte forvrengningskomponentene. Tredjeordens forvrengning med negativt fortegn = dynamisk kompresjon, symmetrisk på positiv og negativ halvbølge, mens tredjeordens forvrengning med positivt fortegn = dynamisk ekspansjon. Hardere kompresjon involverer også høyere oddeordens harmoniske. Men ulineær forvrengning er det, åkkesom.
    Da angriper jeg jo anlegget riktig nå. Skal gjøre endringer i rommet som krever mye mindre heving av området 150 til 250 hz - Det vil føre til mye lavere tredje harmonisk i det området. Det som er der nå er jo i meste laget
    Bytter også til mellomtoner som har meget lav tredje harmonisk. Da vil det bli mye lavere i området 500 hz - 2500 Hz. Der også er det mye nå.
    tredje harmonisk.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke på at du gjør det riktig. Jeg er fortsatt litt nysgjerrig på hva som skaper opplevd dynamikk, denne «plutseligheten» og snerten som vi sikkert alle kjenner igjen når vi hører den. Du nevnte at kombinasjonen DEQX HDP4 og Hypex UcD400 låt «udynamisk» hos deg. Kom du til bunns i hva som var årsaken, teknisk sett?

    Mellomtonene mine er kjappe PHL 1130 med 16 ohm impedans, 98 dB følsomhet og relativt lav forvrengning dominert av andreordens, så jeg hadde kanskje forventet litt mer «første rad»-opplevelse. Det er med DEQX og Hypex NC400. På den andre siden, JBL 9350’ene mine (15’’+to kompresjonsdrivere med horn pr stk) «packs a sonic punch» ifølge produsenten, og det er nokså tydelig en frekvensgang som både løfter 2-3 dB i bassen og tilter litt oppover i øverste oktav.

    1661796352445.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Tviler ikke på at du gjør det riktig. Jeg er fortsatt litt nysgjerrig på hva som skaper opplevd dynamikk, denne «plutseligheten» og snerten som vi sikkert alle kjenner igjen når vi hører den. Du nevnte at kombinasjonen DEQX HDP4 og Hypex UcD400 låt «udynamisk» hos deg. Kom du til bunns i hva som var årsaken, teknisk sett?
    Nei det ble stående som et lite mysterie.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det fremstår litt mystisk for meg også, når utgangs- og inngangsimpedansene er som de er i denne kombinasjonen. DEQX har flere forskjellige balanserte utgangstrinn, trafobalansert, elektronisk, kondensatorkoblet - vet du hvilket som var i bruk hos deg?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Ja, det fremstår litt mystisk for meg også, når utgangs- og inngangsimpedansene er som de er i denne kombinasjonen. DEQX har flere forskjellige balanserte utgangstrinn, trafobalansert, elektronisk, kondensatorkoblet - vet du hvilket som var i bruk hos deg?
    Nei det husker jeg ikke
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er fort å trakke litt feil med DEQX.
    Også er det nok laget både gode og dårlige klasse D forsterker.
    UcD 400 trenger ikke å være bra.
    Da blir det flere faktorer.

    Jeg sliter med å høre forskjell på ICE ASP500, NCore 122MP og Malmin klasse A på horna her.
    DEQX fremfor i alle tilfellene, med trafoutgangene i bruk.


    Eller så er mikrodynamikk er et ord jeg ikke finner mye nytte i. Det sier veldig lite. Rett og slett mikrolite :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Jeg finner det ganske underholdende at folk kritiserer forsterkere som systematisk scorer godt i nulltester. Da må man nesten spørre seg hva i huleste de ser etter i forsterkere.

    TAS toppet seg jo så det holdt da de i samme blad skrev om hvor katastrofalt dårlig lyden i klasse D var, at den ikke nådde til knærne på en "skikkelig forsterker", og i samme magasin klarte de ikke å få skamrost lyden av SonicWield sitt system nok.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Merker meg forøvrig at vi har fått to innlegg som linker til samme nettsted der man finner to vidt forskjellige forklaringer på hva mikrodynamikk skal være.

    Vi kan god bruke begrepet, for all del, men gi det da for pokker en definisjon og bli enige.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Merker meg forøvrig at vi har fått to innlegg som linker til samme nettsted der man finner to vidt forskjellige forklaringer på hva mikrodynamikk skal være.

    Vi kan god bruke begrepet, for all del, men gi det da for pokker en definisjon og bli enige.
    Sånn som Bokmålsordboka, som er normert av Språkrådet?

    1661821190228.png


    😬

    Nå venter jeg på et innlegg på 1500 ord :ROFLMAO:
     

    lurvis

    vegspringar
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.944
    Antall liker
    6.039
    Sted
    Nesodden-Toten-Valdres
    Torget vurderinger
    0
    Trenger ikke 1500 ord for å forklare mikrodynamikk på folkelig musikalsk gammalnorsk! Det er stedet der den som reagerer raskest mellom et gitargrep og et kvelertak selvsagt.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.625
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høna kommer til å sparke forover også. Bare vent.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Jeg finner det ganske underholdende at folk kritiserer forsterkere som systematisk scorer godt i nulltester. Da må man nesten spørre seg hva i huleste de ser etter i forsterkere.

    TAS toppet seg jo så det holdt da de i samme blad skrev om hvor katastrofalt dårlig lyden i klasse D var, at den ikke nådde til knærne på en "skikkelig forsterker", og i samme magasin klarte de ikke å få skamrost lyden av SonicWield sitt system nok.
    Tøysekoppen, bare tull det du hevder her....:)
     

    Thomasd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.236
    Antall liker
    1.848
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Språket vårt er fult av ull. "oppløsning" "nerve" "livlig" "det låt bra" "bedre en" "fint vær", bare å fortsette...Mange ord og uttrykk uten referanse til noe annet enn diffus ikke målbar størrelse. Skal vi være presise tror jeg det er mye som må kuttes ut i språket vårt. Om man ser på god microdynamikk som noe man sanser uten at man kjenner den konkrete årsakssammenhengen kan det vel være greit å bruke ordet? Om man vet det skyldes fasekorrekthet, IMD, lette membraner eller annet som er på plass, eller kombinasjonen av flere faktorer er det jo bare å si noe om det som selvsagt gjør det hele mere presist.

    Roald, Trompeten med fler har prøvd å sette ord på hva de legger i ordet eller "sensasjonen mikrodynamikk" Ut fra antall tomler opp er det mange som er enig i slike beskrivelser. Eller som Asbjørn skriver noen innlegg tilbake "denne snerten som vi sikkert alle kjenner igjen når vi hører den".

    Hmm, var på vei til å slette innlegget igjen. Siden det egentlig ikke plager meg om ordet brukes eller ikke. Folk får gjøre som de vil, etter 16 sider begynner jeg å gå lei ordet selv. Men i noen sammenhenger og beskrivelser kan det være greit å vite at det ikke er macrodynamikk det siktes til? For det er jo ikke noe annet enn en utvidelse av ordet dynamikk, eller en nærmere beskrivelse av hvilken type dynamikk det her siktes til? Ok, poster uansett.

    Det mest konkrete eksempelet jeg klarer komme med må bli dette:
    Spiller man et instrument etter noter har man en dynamisk skala å forholde seg til. Om en fiolinist spiller pianissimo eller fortissimo skaper det en stor dynamisk kontrast. Men mens fiolinisten kun spiller pianissimo, altså spiller innenfor samme dynamiske skala er det allikevel en liten dynamisk kontrast til stede som gir tonene liv. Hva skal vi kalle dette? Følelser eller nerve eller ekte? Eller microdynamikk? Kom gjerne med et bedre ord.

    NameLettersLevel
    fortissimo possibile
    fff
    very very loud
    fortissimo
    ff
    very loud
    forte
    f
    loud
    mezzo-forte
    mf
    average
    mezzo-piano
    mp
    piano
    p
    quiet
    pianissimo
    pp
    very quiet
    pianissimo possibile
    ppp
    very very quiet
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begrepene på listen beskriver musikalsk (makro)dynamikk. Den lille dynamiske kontrasten du nevner innenfor samme parti kan godt beskrives som mikrodynamikk. Begrepene er bra definert i håndspilt musikk, men det er langt vanskeligere å få tak på hva en tilfeldig valgt audiofil mener f eks med «god mikrodynamikk».

    Betyr det at
    1. støygulvet er så lavt at man kan høre små detaljer mot en «svart» bakgrunn,
    2. det er så lite intermodulasjonsforvrengning at smådetaljer et sted i lydbildet ikke «gror igjen» av høyere lyder andre steder (prøv «Live at Leeds» ved 100 dB og hør etter trommestikkene under en gitarsolo), eller at
    3. hele greia komprimerer så mye at disse smådetaljene fremstår som langt større enn de burde vært?
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.236
    Antall liker
    1.848
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Enig med deg, men forstår ikke hvorfor begrepet skal brukes annerledes eller gi en annen betydning selv om musikken er reprodusert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel mest når det kombineres med en subjektiv vurdering om gjengivelsen, som «god mikrodynamikk» eller «dårlig mikrodynamikk» at det ikke gir så mye mening i mitt hode. Jeg vet ærlig talt ikke helt hva folk mener når de sier det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.478
    Antall liker
    39.578
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo en mulig tolkning, ref eksemplet med å høre musikk i bil. Støynivået er ved 55-60 dB, og man kan la være å forsøke å lytte etter de finere dynamiske detaljer i musikken. De har druknet forlengst, mens et plutselig sffff, tutti orchestra, kan få en til å kjøre rett av veien. Klassisk fungerer sådär i bil.

    Men mottiltaket er jo å høre på mer komprimerte innspillinger i bilen enn hjemme. Kompresjonen blåser opp smådetaljene og trykker ned toppene. «Mikrodynamikken» fremheves på bekostning av «makrodynamikken». Og det er ca der begrepet slutter å gi mening for mitt hode - er dette «god» eller «dårlig» mikrodynamikk?

    Riktig dynamikk er det ihvertfall ikke.
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    ^ Enig - Men la folk få høre på skikkelige kompresjondrivere og dertilegnet horn.
    I et rom med LAVT støygulv - etter det så kan vi ta opp tråden igjen :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.893
    Antall liker
    10.319
    Torget vurderinger
    2
    Bruker sjelden begrepet dynamikk i det hele tatt og har aldri hørt om mikrodynamikk før her nå. Men all dynamikk - variasjon i styrke og smekk - ligger uansett innspillingen, og ihvertfall ikke i kilder eller kabler. Vil allikevel mene at forskjellige høyttalere har ulik evne til å «smelle til» og da spesielt i bassen, på noen låter savner jeg en den snerten og punchen som en eller flere subs kan gi , en stakkars gulvstående med -3db på 45 hz blir rett og slett for tamt- makrodynamisk;) sett. Forsterken betyr og noe , men Watt er billig i dag ..spesielt digitale watt

    Microdynamikk høres ut som små detaljer og nyanser i lydbildet for meg da
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.818
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    0
    Språket vårt er fult av ull. "oppløsning" "nerve" "livlig" "det låt bra" "bedre en" "fint vær", bare å fortsette...Mange ord og uttrykk uten referanse til noe annet enn diffus ikke målbar størrelse. Skal vi være presise tror jeg det er mye som må kuttes ut i språket vårt.
    Trommer er en målbar størrelse....? :unsure:
    Trommer kan oppleves i alle sine forskjellige fysiske størrelser i lydbildet,
    men mangler allikevel mye "kjøtt på beinet" i de fleste systemer

    Lytting til et system med Eagles - Hell Freezes Over - oppleves på flere måter
    1. en kokt pølse slår på trommeskinnet
    2. en hånd slår på et lokk
    3. en hånd slår på en Conga

    Hvordan graderer man best dynamikken beskrivelsesmessig i slike situasjoner ?

    Legger ved en skisse for å illustrere mangelen på attack og bass vs lydbildet
    PS! Innholdet på platen til venstre - reprodusert Hai-Fai til høyre....


    conga-drums.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Bruker sjelden begrepet dynamikk i det hele tatt og har aldri hørt om mikrodynamikk før her nå. Men all dynamikk - variasjon i styrke og smekk - ligger uansett innspillingen, og ihvertfall ikke i kilder eller kabler. Vil allikevel mene at forskjellige høyttalere har ulik evne til å «smelle til» og da spesielt i bassen, på noen låter savner jeg en den snerten og punchen som en eller flere subs kan gi , en stakkars gulvstående med -3db på 45 hz blir rett og slett for tamt- makrodynamisk;) sett. Forsterken betyr og noe , men Watt er billig i dag ..spesielt digitale watt

    Microdynamikk høres ut som små detaljer og nyanser i lydbildet for meg da
    Akkurat som du påpekte her, med en gitar ut til høyre som fort kunne drukne litt i resten. Lavt støygulv i rommet er fint da. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.127
    Antall liker
    9.642
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    ^ Enig - Men la folk få høre på skikkelige kompresjondrivere og dertilegnet horn.
    I et rom med LAVT støygulv - etter det så kan vi ta opp tråden igjen :cool:
    Nei nå må du slutte å messe om horn og kompdrivere til det kjedsomelige.
    Husk det er flere veier til godlyd en din vei 😇😀
    Paradis er mange steder det. Ses sikkert i Horten, veit ikke om det er paradis heller.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn