Beyond me. Den
musikalske bruken av begrepene makro- og mikrodynamikk er derimot ganske tydelig, hhv nivåvariasjoner fra seksjon til seksjon i stykket som skrevet på notearket, og nivåvariasjoner innenfor hver seksjon, f eks anslag vs utklingning av hver enkelt tone. (Ser nå at ymir kom meg i forkjøpet her.)
en.wikipedia.org
Problemet med å prøve å lage en mer ingeniørmessig beskrivelse er for det første at folk ser ut til å legge ulikt meningsinnhold i hva de beskriver som subjektivt «god mikrodynamikk», og for det andre at det ikke gir så mye mening for et elektrisk signal. Det har ett nivå på ett tidspunkt, og så varierer det nivået over tid. Det er det dynamiske forløpet. Ingeniørbegrep som kan være relatert er stigetid, båndbredde, spenningssving, uten noe skille mellom «mikro» eller «makro».
Helst skal dynamikken ut av boksen være den samme som dynamikken inn i den, dvs at transferfunksjonen er lineær. Om den ikke er det, og nivået på det dynamiske forløpet ut ligner mer på kvadratroten eller kvadratet av signalet som gikk inn, så er transferfunksjonen ulineær. Den ulineariteten i tidsdomenet kan man transformere til frekvensdomenet og få ut de enkelte forvrengningskomponentene. Tredjeordens forvrengning med negativt fortegn = dynamisk kompresjon, symmetrisk på positiv og negativ halvbølge, mens tredjeordens forvrengning med positivt fortegn = dynamisk ekspansjon. Hardere kompresjon involverer også høyere oddeordens harmoniske. Men ulineær forvrengning er det, åkkesom.