For det første, tipper du ikke spiller gitar og vet helt hva de snakker om i den videoen?
Når en gitar amp skal være mest mulig clean, så er fortsatt transistor amper det beste. Men her er det for det meste jazz musikere som har sin elsk på transistor amper, tro det eller ei.
Når det kommer til metall, så skal det trykkes på hardt og fort. Her er det viktig at høyttalerne som er koblet til gitar responderer kjapt, og da er fort rør det foretrukne da det gir så latterlig mye vreng (oversatt til hifi, forvrengning, harmoniske, THD) og forvrenger signalet så det ikke er å kjenne igjen som kler gitar godt. På innspilling så bruker man idag oftest clean igjennom noe som heter DI, en liten boks med noen transistorer som kobles rett til mixer og kan deretter legges på effekter med vreng i etterkant og ikke minst karakteristikker fra forskjellige klassiske amper og høyttalere for å få den rette lyden.
Signatur lyder i gitar verdenen er lyder som stikker seg ut veldig, alle nikker annerkjennende til Mesa sin fine lyd på både clean og vreng når John Petrucci spiller på sin signatur modell, hvordan har lyden til Eddie Van Halen vært uten Peavey 5150? AC/DC skriker jo Marshall lang vei, og er vel nesten et synonym?