Tja, døgnsatsen er som regel en plass mellom 2500-3000 hos en respektabel arbeidsgiver, dårlig kompensasjon for å være borte hjemmefra, men helt kurant timelønn for timene faktisk jobber, all den tid man holder seg innenfor kjøre/hviletid. Ellers så var det ikke meg som dro inn vekt på batteri og at dette ville gi dårligere lønn, det var du.
Begge påstandene viste seg også å være feil, vekten på batteriene og ny drivlinje minus gammel drivlinje og diesel er omtrent et tonn i mindre kapasitet hos de som kjører semi idag, og enda mindre på nærtransport.
2500-3000,- pr dag ja, da er du i drømmeland..
Semi er jo en ting, man får mer last på bil med henger. Semi er også utrolig upraktisk mange steder i Norge, men fint til å kjøre langs E6 med.
Et tonn mindre nyttelast.. Og da snakker vi fortsatt om 40 mil rekkevidde, gjør vi ikke det? Og det er på Tesla sin semi der de har 40 tonn totalvekt i USA og ikke 50 tonn som i Norge, så det vil si at rekkevidden blir mindre ved full last. I Norge så har de fleste lastebiler 500 eller 1000 liter tank, og et forbruk på irundt 3.5-4l pr mil med de nyere motorene. Det er jo vesentlig forskjell i rekkevidde, og som nevnt før så er tid penger. Det sies at ladingen skal ta kortere og kortere tid på batterier, eneste måten å få dette til er høyere ytelse på laderne, altså tilføre mer effekt for å lade kjappere. Så kan du jo fortelle hvor de skal sette opp kraftverk rundt om i landet for å dekke disse laderne da, og ikke minst hvor alle disse laderne skal stå? Slik det er idag med bensinstasjoner, tror du virkelig det holder når alle skal ha 40 mil rekkevidde? Hva med hviletid, skal man gjøre om lovverket igjen for å tilpasse lading eller skal man se imellom fingrene her også pga at man tross alt kjører el bil som på alt annet? Tog skinner er jo dårlig utbyggd, og lastebiler og tog er ikke i konkurranse engang da lastebiler kommer til så utrolig mange flere steder enn det tog gjør og alt er ikke Trondheim-Oslo eller Oslo-Bergen heller.
Hydrogen er en ressurs det er mye av, til sammenligning med lithium. Fint at enkelte av dere er batteri frelst og har skylapper på med lik linje som politikerne, men det kan jo kanskje være fint å tenke på alternativer.. Jeg hadde en Porsche 911 batteribil på 80-tallet, type Nikko. Ble personlig egentlig aldri helt frelst på batteri, selv den dag idag med prøving av både Tesla og Polestar, hjalp ikke det heller. Batteribil er heller intet nytt, det eneste er at man har fått høyere energi tetthet idag på batterier enn på 1800-tallet.