Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Hel uinteressant og lytte til Herbert Diess og VW som har lagt alle eggene i en kurve og bruker en en tullete undersøkelse basert på tall som ikke har reell verdi som argument. Det er bare et desperat forsøk på å styre veien hvor de ønsker det.
BMW kommer med et mindre antall av X5 hydrogenbil i 2022.
Jaguar/Land Rover har uttalt at de satser på hydrogen til sine større biler.
Stellantis gruppen som består av 17 bilmerker har også sagt de satser på hydrogenbiler. Peugeot lanserte nylig en varebil med hydrogen og ladbar batteri. Foruten Toyota og Hyundai gruppen er det flere kinesiske merker som bygger hydrogenbiler og en del mindre prosjekter med superbiler osv.
I Norge er det planer om å få ut 100 hydrogentaxier innen utgangen av 2022:
Det er verdt å merke seg uttalelsen under som selvsagt er langt mer gjeldende i større byer i verden:
Det som derimot kan redusere behovet for hydrogenpersonbiler er f.eks teknologien som StorDot sier de har underveis. Men det løser uansett ikke den enorme ladekapasiteten som kreves til flere biler samtidig.
Så er det nå slik at hydrogenbiler ligger fremdeles i stor grad i fremtiden. Noe som er helt naturlig når bransjen nå satser på elbiler først og venter på utbygging av stasjoner. I alle fall inntil 2025 i den vestlige verden, så vil personbiler av hydrogen være en nisje.
Skal batteri blir eneste løsningen, så må ladekapasitet til mange biler samtidig løses og det må bli rimeligere enn hva hydrogenprisene blir med storproduksjon. I dag er det ingenting som tyder på det. Og planer for storskala hydrogenproduksjon rundt om i verden dukker opp nesten annenhver måned nå. Norge bestemmer fremdeles ikke hva verden går for.
BMW kommer med et mindre antall av X5 hydrogenbil i 2022.
BMW plans limited series hydrogen fuel cell SUV in 2022
German carmaker BMW (BMWG.DE) plans to unveil a limited series hydrogen fuel cell model SUV in 2022 as the company continues to research zero-emission alternatives to battery-electric cars, the company's top executive said on Wednesday.
www.reuters.com
Jaguar/Land Rover har uttalt at de satser på hydrogen til sine større biler.
Jaguar Land Rover to test fuel cell powertrains within the year | Autocar
New Reimagine strategy reinforces company commitment to hydrogen; fuel-cell Range Rover could launch later this decade
www.autocar.co.uk
Stellantis gruppen som består av 17 bilmerker har også sagt de satser på hydrogenbiler. Peugeot lanserte nylig en varebil med hydrogen og ladbar batteri. Foruten Toyota og Hyundai gruppen er det flere kinesiske merker som bygger hydrogenbiler og en del mindre prosjekter med superbiler osv.
I Norge er det planer om å få ut 100 hydrogentaxier innen utgangen av 2022:
Oslo får 100 hydrogentaxier - Norsk Hydrogenforum
Toyota Norge har inngått en avtale med Everfuel og Norgestaxi om å få 100 Toyota Mirai til Oslo-regionen innen utgangen av 2022.
www.hydrogen.no
Det er verdt å merke seg uttalelsen under som selvsagt er langt mer gjeldende i større byer i verden:
Sinopec i Kina har planer om og bygge1000 fyllestasjoner i løpet av de neste 5 årene:Ladekapasitet forventes å bli en alvorlig flaskehals for elbiler om man ikke lykkes med å byggen balanse mellom el og hydrogen.
Bare i Oslo anslår Cabonline at man ville trenge opp til 10 store ladeterminaler for å betjene taxinæringen om alle skal over til å drives bare på batteri. Dette har Oslo kommune verken konkrete planer om eller tomter til.
Sinopec To Launch First Green Hydrogen Project In 2022
Chinese state-controlled oil giant Sinopec said it expects to launch its first green hydrogen project, a zero-carbon fuel generated from...
fuelcellsworks.com
Det som derimot kan redusere behovet for hydrogenpersonbiler er f.eks teknologien som StorDot sier de har underveis. Men det løser uansett ikke den enorme ladekapasiteten som kreves til flere biler samtidig.
StoreDot to commercialize ‘five-minute charge EV battery’ with EVE
Israeli fast-charging battery developer StoreDot announced a framework agreement with Chinese battery manufacturer EVE Energy to commercialize its 'five-minute
newmobility.news
Så er det nå slik at hydrogenbiler ligger fremdeles i stor grad i fremtiden. Noe som er helt naturlig når bransjen nå satser på elbiler først og venter på utbygging av stasjoner. I alle fall inntil 2025 i den vestlige verden, så vil personbiler av hydrogen være en nisje.
Skal batteri blir eneste løsningen, så må ladekapasitet til mange biler samtidig løses og det må bli rimeligere enn hva hydrogenprisene blir med storproduksjon. I dag er det ingenting som tyder på det. Og planer for storskala hydrogenproduksjon rundt om i verden dukker opp nesten annenhver måned nå. Norge bestemmer fremdeles ikke hva verden går for.
Chile launches open green hydrogen project call
Chile's government is offering $30 million to support development of green hydrogen projects larger than 10MW before the end of 2025.
www.powerengineeringint.com
Saudi Arabia takes steps to lead the $700B global hydrogen market
Hydrogen is morphing from a niche power source — used in zeppelins, rockets and nuclear weapons — into big business, with the European Union alone committing $500 billion to scale up its infrastructure.
www.worldoil.com