weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 22.017
- Antall liker
- 14.588
For privatmarkedet i alle fall er som nevnt denne bransjen fullstendig unødvendig og har knapt noen funksjon utover å fungere som et fordyrende mellomledd mellom produsent og sluttkunde. Det kunne like gjerne vært ens nettselskap som alle uanseett har et kundeforhold til. Tror det er noen regler som sier at det må være adskilte produsenter og salgsledd, men de fleste av disse eies uansett av kraftprodusenter så hva forskjellen egentlig er må jeg si er lettere uklart.Er vel egentlig ikke mulig å tjene penger på strøm salg uten å lure folk. Derfor de har så mange avtaler. Burde ikke være lov med andre avtaler en spotpris og fast pris av forskjellig lengde.
En kompis av meg jobbet mange år i byråkratiet med elkraft og han var mektig irritert på hele opplegget, han mente om jeg husker korrekt at det er noen galne folk i Finansdepartementet som har diktet opp et marked der intet reelt marked faktisk finnes og at disse selskapene kun konkurrerer på kruseduller og fakturagebyr. Alle selger en fullstendig homogen vare i utgangspunktet og hvem man kjøper den av spiller ingen rolle.
Fra en i bransjen (ikke min bekjente bare for å presisere det)
– I bunn og grunn selger strøm-leverandørene keiserens nye klær, sier Ketil Kvaale, administrerende direktør i Vest-Telemark Kraftlag AS, som driver både med kraftproduksjon, nettleie og strømleveranse – og argumenterer for at disse selskapene er et unødvendig ledd i distribusjonen av strøm på det norske markedet.
– Det er ingen faktisk verdiskapning i sluttbrukermarkedet – de fakturerer for en vare som uansett blir levert av nettselskapene. Og man merker ingen forskjell på strømmen, da denne kommer fra samme sted uavhengig av hvilken leverandør man velger. Den eneste variasjonen er hvilket prispåslag selskapene legger på den faktiske markeds-prisen. Gjennomsnittlig påslag er ifølge SSB mellom 5 og 6 øre pr. KWh, men mange betaler mye mer enn dette.
Dette leddet, og de påfølgende pris-påslagene, koster norske kunder 4 milliarder kroner pr. år – pluss moms, ifølge Kvaale, som mener at dette er en unødvendig tilleggskostnad for å formidle strøm til norske kunder.
..
– Å ha samtlige sluttbrukere på lever-ingsplikt til spotpris, ville sikret én faktura og lik pris til alle på lavest mulig nivå. Da bortfaller argumentet om konkurranseutsetting. Nettselskaper har allerede en kundedatabase, og hadde bare trengt å legge på en linje på fakturaen. Strømselskapene har ingen faktisk funksjon, utenom å sende ut regninger. De utallige forskjellige strømavtalene bidrar bare til å forvirre kundene. Det er ikke rart at strømleverandørene er blant klagetoppen hos Forbrukerrådet, mener Kvaale.
Tatt herfra
Den komplekse strømjungelen. | Aftenposten Innsikt
www.aftenposteninnsikt.no