Jeg tror det er feil. Elbiler har færre bevegelige deler som slites mot hverandre ved høy temperatur, langt færre deler i det hele tatt. En elektrisk trefasemotor er omtrent så enkel maskin oim det kan få blitt. Levetiden på batteriene vet vi ikke ennå, men min elektriske 2013-modell er fortsatt like fin uten merkbart redusert rekkevidde. Den fikk en runde med skifte av bærekuler og andre slitasjedeler i understellet for et års tid siden, men det er deler som er felles med fossilbiler. Vi får se om det skjer noe dramatisk slitasje på elbilen de neste årene, men jeg tenker å koste på den nye gulvmatter til ti-årsdagen. Det er ingen ting som tyder på at den ikke holder i ti år til. Dieseldyret fra 2009 begynner derimot å kjennes ganske slitent.EL_BILER er mere å bruk og kast enn fossil biler som har hatt lengre levetid.
Dette er ikke riktig, en myte som bør slås grundig ihjel. Asbjørn er innom flere av de sentrale momentene, der reduksjonen i antall bevegelige deler er helt sentral. Elektromotorer er "slitesterkere" og mer driftspålitelige enn forbrenningsmotorer. Antallet deler i en elbil er lavt i forhold, noe som tvinger bilfabrikantene til å tenke nytt når det gjelder å hente inn marginene på service.Det blir ikke noe mindre strømforbruk ved å produsere EL-Biler. Tenk bare hvor mye strøm som brukes for å produsere noen kilo med aluminium/stål. Det grønne skifte vil ikke ha noe stor virkning i min tid. Ikke med den type energi som brukes i de landene som produserer deler og biler. Gjelder også det mindre produksjonstallet for fossil biler. EL_BILER er mere å bruk og kast enn fossil biler som har hatt lengre levetid. I dag så produseres det biler som ikke skal holde så lenge.
Callaway SuperNatural Impala SS = ok husmorbil....En blodtrimmet 1996 Callaway SuperNatural Impala SS brukte 5,9 sek på 0-60, forresten. Blir frakjørt av de fleste elbiler på drag strip.
Callaway Supernatural Impala SS - Road Test - Motor Trend
Read more about the supernatural Callaway Impala SS - Motor Trend Magazinewww.motortrend.com
De har vært borte et par år ja. Først nå det kommer noen igjen.Var såvidt innom FINN. Der finnes det ikke 2022/2023 modeller Model S og Model X, mens det er både 2022 og 2023 modeller av både 3 og Y. Ble det kun solgt fattigmanns-Teslaer i år og i fjor?
Forskjellen er mobilenHadde han hatt en annen bil måtte han hente nøkkelen. Hva er egentlig forskjellen?
Nå ja, forutsetningen for at din P85D og andre Ludicrous-Teslaer helt fint kan oppnå slike lave forbrukstall, er at en kjører dem som de fleste andre elbiler slik de må kjøres for å oppnå sine forbrukstall på omtrent det samme.Det er forbausende lite merkostnad i drift ved å ha en altfor stor og sterk elbil. Min Model S P85D fra 2013 har et gjennomsnittsforbruk på 0,2 kWh/km, mens den smått hysteriske P90DL med to motorer, firehjulstrekk og «ludicrous»-pakke har litt lavere forbruk, mellom 0,18 og 0,19 som gjennomsnitt over flere år, fullgassakselerasjoner og det hele.
Til sammenligning, en 2022 Nissan Leaf har oppgitt 0,174 kWh/km, en 2022 Kia EV6 0,172 kWh/km, Kia e-Soul 0,159 kWh/km.
Forskjellen i energiforbruk mellom den koreanske sparebøssen og den amerikanske sluggeren er ganske liten. Derimot, to og et halvt tonn sedan, ~540 ærlige hk, firehjulstrekk, 0-100 på rett under 3 sek, elektronisk begrenset til 250 km/t - og energiforbruk tilsvarende 0,19 liter dinosaurjuice på mila. Det er vrient å få til med fossilteknologi.
Apropos holdbarhet: Hvor er alle Chevrolet Impala SS og Cadillac STS nå? En blodtrimmet 1996 Callaway SuperNatural Impala SS brukte 5,9 sek på 0-60, forresten. Blir frakjørt av de fleste elbiler på drag strip.
Callaway Supernatural Impala SS - Road Test - Motor Trend
Read more about the supernatural Callaway Impala SS - Motor Trend Magazinewww.motortrend.com
Da jeg bodde i USA brukte jeg en del «black car service». Det er gjerne en stor sedan med sjåfør, tilsvarende en tradisjonell norsk taxi. (En amerikansk taxi er en annen opplevelse.) Et firma jeg brukte ganske ofte kjørte Buick, og de hadde kjøpt inn et antall Roadmaster med LT1 «Corvette-motor». De gikk ganske bra til å være midt på 90-tallet, 0-100 på ca 8 sek, unaturlig bra til å være tante Buick.Callaway SuperNatural Impala SS = ok husmorbil....
Jeg ligger på 0.24 ca i året på P85DL. Ikke fordi jeg kjører spesilt skarpt men fordi det er en god del småkjøring og på vinteren drar det forbruket godt oppover siden kabinen må varmes opp også.Hadde jeg brukt bilen til å pendle 20-30 km daglig til jobben ville nok tallet vært betydelig lavere. Når det er 10 blå ute og vi kjører i rundt 110 på motorveien nordover fra Oslo med skiboks på taket blir også forbruket godt over det offiselle.. Man skal kjøre særdeles skarpt for å få gjennomsnittsforbruket opp mot 0,25-0,30 kWh/km, ihvertfall om man fortsatt skal være i nærheten av legale hastigheter.
Jo, dekk og understellskomponenter slites. Det er en tung bil med voldsomme krefter, og ting som kanskje var dimensjonert for å vare et visst antall år i en Mercedes E-klasse blir slitedeler som må byttes. Om man skal lete etter miljøargumenter mot overmotoriserte elbiler er nok mikroplast fra dekkslitasje og råvareforbruk i produksjon mer relevant enn energiforbruket ved akselerasjon. Mitt poeng er bare at stor effekt x kort tid = ikke så veldig mye energi.^Tror ikke Asbjørn har merket noe til dette, snarere motsatt.
Nå har heldigvis eldrevne biler en stor fordel over biler med forbrenningsmotorer, siden en langt større andel av drivenergien når hjulene. Andelen er latterlig lav for forbrenningsmotorer, i sammenligning.Jo, dekk og understellskomponenter slites. Det er en tung bil med voldsomme krefter, og ting som kanskje var dimensjonert for å vare et visst antall år i en Mercedes E-klasse blir slitedeler som må byttes. Om man skal lete etter miljøargumenter mot overmotoriserte elbiler er nok mikroplast fra dekkslitasje og råvareforbruk i produksjon mer relevant enn energiforbruket ved akselerasjon. Mitt poeng er bare at stor effekt x kort tid = ikke så veldig mye energi.
Det er ikke motoreffekten eller forbruket til Tesla som gjør at batteripakken blir så tung. Det er behovet for tilstrekkelig rekkevidde som driver vekten her.Behovet for salgsmomentene "insane" og "ludicrous" fart førte til meget tunge Teslaer, som igjen fører til større energiforbruk enn med lettere biler. Batteripakken blir tung og bilens totalvekt blir stor.
Det du skriver sier seg selv, rekkevidde pluss «phenomenal» motordrag fører til veldig tung batteripakke. Og det igjen fører til høyere energiforbruk enn om vi lagde lettere biler som ikke kan oppnå «insane» og «ludicrous» speed.Det er ikke motoreffekten eller forbruket til Tesla som gjør at batteripakken blir så tung. Det er behovet for tilstrekkelig rekkevidde som driver vekten her.
Forbruket til Tesla har historisk sett vært på den nedre enden av skalaen i forhold.
Som med fossilbiler, så er det slik at kjører man som man er på en racerbane, så er tanken eller batteriet fort tomt, uansett.
Johan-Kr
Mildt uenig, stort sett alle biler som selges i Norge nå er elektriske, og 99+ % av dem er ikke Plaid. Om eksistensen av den kan få vekk unnskyldningen for å kjøre fossilt hos enda noen tiendedels prosent av befolkningen, på bekostning av AMG-Mercedeser og lignende, så er den også netto positiv.Det du skriver sier seg selv, rekkevidde pluss «phenomenal» motordrag fører til veldig tung batteripakke. Og det igjen fører til høyere energiforbruk enn om vi lagde lettere biler som ikke kan oppnå «insane» og «ludicrous» speed.
Embrets anmeldelse av Plaid tilsier at det er en banebil uegnet for vanlig veibruk, IMO.
Utviklingen går feil vei.
Nå må ikke du forstyrre felas korstog mot Tesla da.Mildt uenig, stort sett alle biler som selges i Norge nå er elektriske, og 99+ % av dem er ikke Plaid. Om eksistensen av den kan få vekk unnskyldningen for å kjøre fossilt hos enda noen tiendedels prosent av befolkningen, på bekostning av AMG-Mercedeser og lignende, så er den også netto positiv.
Det var den gongen du kunne stua dei ungane du ikkje fekk plass til i baksetet i bagasjerommet.Tidene forandrer seg. I min barndom var VW Boble, Ford Anglia og Opel Kadett typiske familiebiler.
Kan nyansere litt.Tidene forandrer seg. I min barndom var VW Boble, Ford Anglia og Opel Kadett typiske familiebiler.